Så NG, så er det vist tid til en lille debat igen :)
Børsen kunne idag bringe en artikel i tillægget "Mediemarked", som
handler om virksomhedernes prøvelser med Markedsføringslovens §2a.
Til de der ikke læser Børsen er her overskrifterne :
Reklame 1 fra Stofanet :
"Hvis du vil have bredbånd, der er dyrere og langsommere end stofanet,
så ring til DYREmose ...."
Reklame 2 fra Ryanair :
"SAS hævder at de har de laveste frypriser i Europa???"
Herunder et billede af Mona Lisa som siger : "Få mig ikke til at le!!!"
"opnå mindst 98 % besparelse i forhold til SAS såkaldte "laveste priser""
Herunder priseksempler.
Jeg mener at Ryanairs reklame er absolut forbudt, jf. MfL §2a, stk. 2
punkt 5 omkring miskreditering eller nedvurdering af SAS som firmanavn,
gennem deres priser.
Yderligere mener jeg at Stofanets reklame under samme § bringer TDC i
miskredit ved at benytte Henning Dyremoses navn som indirekte indikator
for TDC's priser.
Så hvad mener i? Jeg mener ikke som Børsen skriver, at det er en
gråzone. Tværtimod virker paragraffen ganske præcis på området.
Skal vi nu til at have mudderkastning i tv-reklamer fordi de ikke kan
finde ud af hvor langt de må gå? Hurra for tv reklame i fremtiden, det
bliver sjovt. (heldigvis er der en erstatningskanal når reklamerne så
kommer på)
mvh
Kim
|