|
| Brugt vare i stedet for reparation Fra : sharky |
Dato : 04-06-03 11:10 |
|
Hej,
Er det lovligt at sende en brugt vare som virker ud til en kunde, i
stedet for at reparere det produkt som han har ? Dette ved jeg, at
nogle store firmaer bruger da det er hutigere end at reparere det
oprindeligt købte produkt.
Hvordan fungerer det så med garanti ? Er det stadig den oprindelige
købsfaktura der gælder, eller skal kunden have ny 1 års garanti og 2
års reklamation ?
På forhånd tak.
| |
Martin Møller (04-06-2003)
| Kommentar Fra : Martin Møller |
Dato : 04-06-03 12:19 |
|
"sharky" <x_sharky@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1bbb4e32.0306040210.62057a19@posting.google.com...
> Hej,
>
> Er det lovligt at sende en brugt vare som virker ud til en kunde, i
> stedet for at reparere det produkt som han har ? Dette ved jeg, at
> nogle store firmaer bruger da det er hutigere end at reparere det
> oprindeligt købte produkt.
>
> Hvordan fungerer det så med garanti ? Er det stadig den oprindelige
> købsfaktura der gælder, eller skal kunden have ny 1 års garanti og 2
> års reklamation ?
De kan ikke spise dig af med en brugt vare. Enten skal de reparere den
oprindelige vare eller give dig en ny. Hvis ingen af delene kan lade sig
gøre kan de tilbyde dig en nyere model hvor du så selv betaler differencen.
Sidste mulighed er at de betaler dig pengene tilbage. Du bliver snydt hvis
du tager imod en brugt vare istedet.
Martin
| |
Søren Emig (04-06-2003)
| Kommentar Fra : Søren Emig |
Dato : 04-06-03 15:50 |
|
> > Hvordan fungerer det så med garanti ? Er det stadig den oprindelige
> > købsfaktura der gælder, eller skal kunden have ny 1 års garanti og 2
> > års reklamation ?
>
> De kan ikke spise dig af med en brugt vare. Enten skal de reparere den
> oprindelige vare eller give dig en ny. Hvis ingen af delene kan lade sig
> gøre kan de tilbyde dig en nyere model hvor du så selv betaler
differencen.
> Sidste mulighed er at de betaler dig pengene tilbage. Du bliver snydt hvis
> du tager imod en brugt vare istedet.
Jamen i visse tilfælde er det UMULIGT at følge dette. Et godt eks. er
harddiske.
Når forretningen sender harddisken ind til f.eks. IBM, for de selv en
"ombytter" tilbage. Denne ombytter er aldrig den samme disk som blev sendt
ind.
Da en alm. forretning ikke har mulighed for at reparere på harddiske hvad er
så
muligheden? At give nye diske hver gang én går i stykker?
| |
Søren Emig (04-06-2003)
| Kommentar Fra : Søren Emig |
Dato : 04-06-03 15:52 |
|
"Søren Emig" <soren@_nospam_robtech.dk> skrev i en meddelelse
news:3ede0717$0$32501$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > > Hvordan fungerer det så med garanti ? Er det stadig den oprindelige
> > > købsfaktura der gælder, eller skal kunden have ny 1 års garanti og 2
> > > års reklamation ?
> >
> > De kan ikke spise dig af med en brugt vare. Enten skal de reparere den
> > oprindelige vare eller give dig en ny. Hvis ingen af delene kan lade sig
> > gøre kan de tilbyde dig en nyere model hvor du så selv betaler
> differencen.
> > Sidste mulighed er at de betaler dig pengene tilbage. Du bliver snydt
hvis
> > du tager imod en brugt vare istedet.
>
> Jamen i visse tilfælde er det UMULIGT at følge dette. Et godt eks. er
> harddiske.
>
> Når forretningen sender harddisken ind til f.eks. IBM, FÅR DE Selv en
> "ombytter" tilbage. Denne ombytter er aldrig den samme disk som blev sendt
> ind.
>
> Da en alm. forretning ikke har mulighed for at reparere på harddiske hvad
er
> så
> muligheden? At give nye diske hver gang én går i stykker?
>
>
>
| |
Carsten Holck (04-06-2003)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 04-06-03 16:24 |
|
Martin Møller wrote:
> "sharky" <x_sharky@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1bbb4e32.0306040210.62057a19@posting.google.com...
>> Hej,
>>
>> Er det lovligt at sende en brugt vare som virker ud til en kunde, i
>> stedet for at reparere det produkt som han har ? Dette ved jeg, at
>> nogle store firmaer bruger da det er hutigere end at reparere det
>> oprindeligt købte produkt.
>>
>> Hvordan fungerer det så med garanti ? Er det stadig den oprindelige
>> købsfaktura der gælder, eller skal kunden have ny 1 års garanti og 2
>> års reklamation ?
>
> De kan ikke spise dig af med en brugt vare. Enten skal de reparere den
> oprindelige vare eller give dig en ny. Hvis ingen af delene kan lade
> sig gøre kan de tilbyde dig en nyere model hvor du så selv betaler
> differencen. Sidste mulighed er at de betaler dig pengene tilbage. Du
> bliver snydt hvis du tager imod en brugt vare istedet.
Hvad skulle der egentlig være i vejen med det - det kan da være en glimrende
service - man kalder det ombytningsservice - så behøver du ikke vente på
reparationen.
Garantien påbyder jo kun at udbedre fejlen.
Men det afhænger meget af produktet, nogle steder vil det ikke være
hensigtsmæssigt.
--
Med venlig hilsen
Carsten Holck
| |
Ulrik Lunddahl (04-06-2003)
| Kommentar Fra : Ulrik Lunddahl |
Dato : 04-06-03 23:23 |
|
"Martin Møller" <mm.randers@musikskole.dk> wrote:
> De kan ikke spise dig af med en brugt vare. Enten skal de reparere den
> oprindelige vare eller give dig en ny. Hvis ingen af delene kan lade sig
> gøre kan de tilbyde dig en nyere model hvor du så selv betaler
differencen.
> Sidste mulighed er at de betaler dig pengene tilbage. Du bliver snydt hvis
> du tager imod en brugt vare istedet.
Det er sjovt som nogen kan være negative til egen skade.
1. Vi reparerer varen, det tager x dage.
2. Vi bytter til en vare vi allerede har repareret, den kan du få med med
det samme.
Så længe du selv kan vælge, kan jeg ikke se problemet.
At foretningen tilbyder mulighed 2 som en ekstra service ser jeg som at
række kunden en lillefinger, hvis han vælger at flå hånden helt af i stedet,
holder foretningen hurtigt op med at give den ekstra service.
--
Med Venlig Hilsen
Ulrik Lunddahl - nospam058@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg
| |
sharky (05-06-2003)
| Kommentar Fra : sharky |
Dato : 05-06-03 11:04 |
|
> Det er sjovt som nogen kan være negative til egen skade.
>
> 1. Vi reparerer varen, det tager x dage.
> 2. Vi bytter til en vare vi allerede har repareret, den kan du få med med
> det samme.
>
> Så længe du selv kan vælge, kan jeg ikke se problemet.
Problemet er, at ved et stort firma er det ikke muligt at vælge. De kører
selv servicen udenom forhandlerne, og kunden får en renoveret vare i stedet
for en ny og i stedet for at reparere den kunden har.
Det eneste spørgsmål jeg har:
Er det lovligt at gøre det på den måde i.flg. dansk lovgivning ?
| |
TGD (04-06-2003)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 04-06-03 13:24 |
|
"sharky" <x_sharky@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1bbb4e32.0306040210.62057a19@posting.google.com...
> Hej,
>
> Er det lovligt at sende en brugt vare som virker ud til en kunde, i
> stedet for at reparere det produkt som han har ? Dette ved jeg, at
> nogle store firmaer bruger da det er hutigere end at reparere det
> oprindeligt købte produkt.
Det tror jeg faktisk ikke, men det er MEGET udbredt.
> Hvordan fungerer det så med garanti ? Er det stadig den oprindelige
> købsfaktura der gælder, eller skal kunden have ny 1 års garanti og 2
> års reklamation ?
Hvis man får reperaret en vare har man stadig x antal tids reklamationsret
tilbage på hele varen, men man får yderligere 5 års reklamationsret på
reperationen.
Altså efter 2 år kan du ikke klage over en ny mangel, men du kan klage over
den udbedrede mangel.
| |
Rune B. Broberg (04-06-2003)
| Kommentar Fra : Rune B. Broberg |
Dato : 04-06-03 13:27 |
|
TGD <mrx@dk2net.dk> wrote:
> Hvis man får reperaret en vare har man stadig x antal tids reklamationsret
> tilbage på hele varen, men man får yderligere 5 års reklamationsret på
> reperationen.
Hvorfor 5 år? Hvad baseres det på?
--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD
| |
TGD (04-06-2003)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 04-06-03 13:31 |
|
"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse
news:bbkoi2$usg$1@news.mihtjel.dk...
<KLIP>
> Hvorfor 5 år? Hvad baseres det på?
Det er noget jeg har opfanget herinde....
| |
sune vuorela (04-06-2003)
| Kommentar Fra : sune vuorela |
Dato : 04-06-03 14:20 |
|
En der kalder sig "Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev:
..
>
>Hvorfor 5 år? Hvad baseres det på?
1908-loven.
--
Sune
| |
Rune B. Broberg (04-06-2003)
| Kommentar Fra : Rune B. Broberg |
Dato : 04-06-03 14:30 |
|
sune vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:
> En der kalder sig "Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev:
> .
>>
>>Hvorfor 5 år? Hvad baseres det på?
>
>
> 1908-loven.
Og hvilken del af 1908-loven skulle dette så høre ind under? (først og
fremmest, er en reklamationsret at betragte som en fordring? Og hvorfor
først ved reperation?)
--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD
| |
sune vuorela (04-06-2003)
| Kommentar Fra : sune vuorela |
Dato : 04-06-03 14:59 |
|
En der kalder sig "Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev:
>Og hvilken del af 1908-loven skulle dette så høre ind under? (først og
>fremmest, er en reklamationsret at betragte som en fordring? Og hvorfor
>først ved reperation?)
<lægmands udlægning>
I løbet af reklamationsretsperioden gør du krav på et produkt, hvor
den pågældende mangel ikke er til stede.
I 1908-loven står der i § 1
For følgende Fordringer gælder en Forældelsesfrist af 5 Aar:
1) Fordring, som støttes på Overenskomst om a. Salg eller anden
Overdragelse af Varer eller andet Løsøre, der ikke er afhændet som
Tilbehør til fast Ejendom <klip>
heraf følger den 5-års frist på krav man har stillet en gang.
</lægmand>
--
Sune
| |
Morten Bjergstrøm (04-06-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 04-06-03 14:34 |
|
"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev:
>> Hvis man får reperaret en vare har man stadig x antal tids
>> reklamationsret tilbage på hele varen, men man får yderligere 5
>> års reklamationsret på reperationen.
>
> Hvorfor 5 år? Hvad baseres det på?
Der er som sådan ikke 5 års ny reklamationsret, men der er en
forældelse på samme fejl på 5 år. Dvs. der kan reklameres over samme
fejl i 5 år.
Dette følger, som en anden også nævner, af 1908 loven.
--
Morten http://miljokemi.dk
| |
TGD (04-06-2003)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 04-06-03 17:01 |
|
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93909E977FD5E.miljokemi.dk@130.133.1.4...
<KLIP>
> forældelse på samme fejl på 5 år. Dvs. der kan reklameres over samme
> fejl i 5 år.
<KLIP>
Er det ikke reklamationsret?
| |
Peter G C (04-06-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 04-06-03 18:30 |
|
In news:iJoDa.5193$Jp3.164047@news010.worldonline.dk,
TGD <mrx@dk2net.dk> typed:
[klip]
> Er det ikke reklamationsret?
Der har vi den igen - den med begrebet.
Men svaret er: Nej, det er misligholdelsesbeføjelsen som sådan (krav på
reparation, ombytning eller ophævelse), der forældes efter 5 år.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Morten Bjergstrøm (04-06-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 04-06-03 20:10 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:
>> Er det ikke reklamationsret?
>
> Der har vi den igen - den med begrebet.
Skulle vi tage diskussionen en gang til bare for sjov skyld?
> Men svaret er: Nej, det er misligholdelsesbeføjelsen som sådan
> (krav på reparation, ombytning eller ophævelse), der forældes
> efter 5 år.
Har du et godt bud på, hvad man kan kalde det hurtig og enkelt?
--
Morten http://miljokemi.dk
| |
Bertel Lund Hansen (04-06-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 04-06-03 20:28 |
|
Morten Bjergstrøm skrev:
>Har du et godt bud på, hvad man kan kalde det hurtig og enkelt?
Noget andet end reklamationsret. Ellers får vi et hav af
spørgsmål fra folk der vil hav opklaret om reklamationsfristen er
2 år eller 5 år. Tænk på "garanti".
Hvad med "reparationsret"?
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Kristian Storgaard (05-06-2003)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 05-06-03 11:58 |
|
"Bertel Lund Hansen" skrev:
> Hvad med "reparationsret"?
Forældelse er nok bedre, for det er jo det det er. Det med at sætte "ret" i
enden af alting giver det sådan et mærkeligt "jeg-kan-kræve-en-masse"-præg.
Sorry Bertel, at det lige var dit indlæg det gik ud over. Det er ikke
personligt.
/kristian
| |
Bertel Lund Hansen (05-06-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 05-06-03 15:26 |
| | |
Peter G C (05-06-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 05-06-03 12:11 |
|
In news:Xns9390D75A8526F.miljokemi.dk@130.133.1.4,
Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> typed:
[klip]
> Skulle vi tage diskussionen en gang til bare for sjov skyld?
Nej.
Men spørgsmålet viser jo meget godt, at begrebet ikke til nogen hjælp. Det
må I da indrømme nu?
>> Men svaret er: Nej, det er misligholdelsesbeføjelsen som sådan
>> (krav på reparation, ombytning eller ophævelse), der forældes
>> efter 5 år.
>
> Har du et godt bud på, hvad man kan kalde det hurtig og enkelt?
Misligholdelsesbeføjelsen.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Morten Bjergstrøm (05-06-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 05-06-03 13:54 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:
>> Skulle vi tage diskussionen en gang til bare for sjov skyld?
>
> Nej.
Det synes du alligevel ikke.
> Men spørgsmålet viser jo meget godt, at begrebet ikke til nogen
> hjælp. Det må I da indrømme nu?
Men du prøver alligevel ihærdigt
>>> Men svaret er: Nej, det er misligholdelsesbeføjelsen som sådan
>>> (krav på reparation, ombytning eller ophævelse), der forældes
>>> efter 5 år.
>>
>> Har du et godt bud på, hvad man kan kalde det hurtig og enkelt?
>
> Misligholdelsesbeføjelsen.
Hvor mange mon forstår, hvad det betyder?
--
Morten http://miljokemi.dk
| |
Peter G C (05-06-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 05-06-03 20:58 |
|
In news:Xns9391978A7C767.miljokemi.dk@130.133.1.4,
Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> typed:
[klip]
> Men du prøver alligevel ihærdigt
Schyyyy!
[klip]
> Hvor mange mon forstår, hvad det betyder?
Hvor mange forstår, hvad "reklamationsret" og garanti betyder?
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Morten Bjergstrøm (05-06-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 05-06-03 21:19 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:
>> Hvor mange mon forstår, hvad det betyder?
>
> Hvor mange forstår, hvad "reklamationsret" og garanti betyder?
Det kan der, med al respekt, være noget om.
--
Morten http://miljokemi.dk
| |
TGD (04-06-2003)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 04-06-03 13:25 |
|
"sharky" <x_sharky@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1bbb4e32.0306040210.62057a19@posting.google.com...
> Hej,
>
> Er det lovligt at sende en brugt vare som virker ud til en kunde, i
> stedet for at reparere det produkt som han har ? Dette ved jeg, at
> nogle store firmaer bruger da det er hutigere end at reparere det
> oprindeligt købte produkt.
>
> Hvordan fungerer det så med garanti ? Er det stadig den oprindelige
> købsfaktura der gælder, eller skal kunden have ny 1 års garanti og 2
> års reklamation ?
Et godt link www.net-tjek.dk
| |
sharky (04-06-2003)
| Kommentar Fra : sharky |
Dato : 04-06-03 17:10 |
|
> Et godt link www.net-tjek.dk
Der står lidt om ombytning, hvor jeg får det ud af det, at det skal være til
en ny vare. Men hvis vi nu tager eksemplet fra tidl. i denne tråd med en IBM
harddisk eller f.eks. et HP produkt. Er det så rimeligt at få leveret en
brugt vare i stedet for en ny, hvis varen er fra 2 mdr. til 1 år gammelt ?
På forhånd tak.
| |
|
|