Refundering af lufthavnsskat
Fra : Carsten Ringsing

Dato : 04-06-03 10:16

Jeg foretager omkring 50 returflyvninger om året, og anvender i høj
udstrækning billigbilletter indenfor europa, booket helst 3 uger før afrejse
for a få billetten så billig som mulig. I mit tilfælde kan der dog ofte være
ændringer i mine rejseplaner, som betyder at jeg må købe
erstatnignsbilletter, og lade andre købte billetter gå til spilde. (det kan
ofte godt betale sig)

Jeg har i den forbindelse 2 sæt spørgsmål.

Dersom jeg, på en returbillet ikke anvender min udrejse, vil de fleste
luftfart selskaber annulere hjemrejsen. Jeg har problemer med at finde deres
lovhjemmel for at gøre dette.
1a) Findes det
1b Og i givet fald hvor ?
Adspurgt, svare de fleste selskaber at er returbillet er EEN billet. Det
finder jeg dor i dårlig harmoni med at der også kan købes enkelt billetter,
samt at det faktiske rejsehjemmel papirbilletterne, ALTID er to separate
stykker papir.

Dersom man ikke anvender hverken udrejse eller hjemrejse på en billet, vil
man på en billigbillet IKKE have ret til at få selve befordringsgebyret
tilbagebetalt. Men lufthavnsskatten er en anden ting. Luftfartsselskabet har
pligt til at opkræve gebyret af den rejsende, men KUN for så vidt kunden
faktisk rejser. Derfor er det almindeligt anerkendt at man kan få sin
lufthavnsskat tilbage, men :
2a hvor længe efter den bestilte rejsedato kan man "claime" skatten tilbage
??
2b Dersom udrejsen er brugt, kan man "claime" skatteandelen af en ubrugt
returrejse tilbage ??

Muligvis fejlagtigt antaget, betragter jeg lufthavnsskat som en statsskat
der bliver opkrævet på lige fod med at F.eks. rigspolitiet opkræver
vægtafgifter på køretøjer. Der må være noget lovmæssig regulering af hvor
længe efter borgeren har ret til at kræve for meget betalt skat tilbage.

Jeg har stillet disse spørgsmål til :
- Forbrugernævnet
- Rejseankenævnet
- Luftfartsstyrelsen
og jeg er faktisk ikke blevet meget klogere....

Mvh
Carsten Ringsing

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-03 15:23

Den såkaldte "lufthavnsskat" hedder faktisk passagerafgift og opkræves
som honorar for benyttelsen af faciliteterne. Passagerafgift
tilfalder ejeren af lufthavnen.

--
Bjarne Jensen