Kristendom kan oppe sig ved at snuse til F~
Fra : Bo Warming

Dato : 10-06-03 19:49

Giv Vesten lidt Buddhisme=Spontanitet

Buddha kan tages som symbol på Fjernøstens overlegne åndelige kultur, hvor
moral kommer indefra og ikke udfra hadske magthaverpåbud, skamfølelse,
skyldtyngethed, syndsbevidsthed,

Den legesyge Shinto-religion dyrkes af ¾ af japanerne. Og Buddhisme dyrkes
af ¾ af japanerne. De er tolerante, så to ideologier er OK. Mange af den
halvdel der dyrker begge templer har såmænd også en tredie tro - fx
dyrker kristendom oveni!

Buddhisme vinder frem i Vesten - men desværre især som kult-sekt for
outsidere. Sentimental dyrkelse af Dalai Lhamas pop-smarte
godhedsindustri-vås o.lign.

I Fjernøsten er det en bred lidet-omtalt, mental understrøm,
der gør folk mindre bitre, rethaveriske, forurettede, hævngerrige,
misundelige og undertrykte end os.

Derfor er levealder længere end her i Japan og i stadig større dele af Kina

De har mindre kriminalitet, fordi de kanaliserer deres livskraft ind i
produktivitet.

Også i Vesten har mange tænkere indset, at "lysten skal drive værket" og
godhed og livsglæde bør komme INDEFRA - ikke være påtaget skuespil.

Her nogle citater, der illustrerer det som vor ellers udmærkede kristne
kultur mangler, og som kan læres af åbenhed overfor Fjernøsten.

" Det er stort at sejre over sit hjerte, og jeg ærer den tapre, det
gør det; men den, der sejrer gennem sit hjerte, ham sætter jeg højere endnu.
Goethe

Den eneste måde at befri sig for en fristelse, er at give efter
for den. Modstår du den, bliver din

At gøre en hel person ud af sig og i alt, hvad man gør, have dettes højeste
vel for øje - det fører videre end de medlidende bevægelser og handlinger
til gavn for andre. Nietzsche

At synde er at fornægte sit sande selv. S Kierkegaard

Den der søger at være vittig, ejer ikke vid. Nietzsche Menneskeligt,alt
for menneskeligt 1877

Den kvinde, der hver dag arbejder med kost og komfur, giver de
bedste kærtegn. Goethe

Den vigtigste ting i verden er at forstå at tilhøre sig selv.
Montaigne

Der er kun én sand moral for hver menneske: men hvert menneske
har ikke den samme sande moral. Bernard Shaw

Der findes en hjertets høflighed; den er beslægtet med kærlighed.
Af den udspringer den ydre opførsels mest passende høflighed. Goethe

Det man gerne gør, gør man som regel godt. Japansk ordsprog

Det som bør være resultatet af veludført arbejde, gør vi som fest,
og bedrager os til at tro, at lykken kan opnåes ved sådant snyderi.Goethe

En dyd skal være vores egen opfindelse, vores eget personlige forsvar og
nødvendighed. . Nietzsche

Everything must come out of ones own nature Oscar Wilde

For mig er det umuligt at anerkende storhed, som ikke er forbundet
med ærlighed og oprigtighed mod ens eget jeg" Nietzsche

Fri er ikke den, der kan gøre, hvad han vil, men den, der kan
blive, hvad han skal. P. Lagarde

Hvis galningen fremturede i sin galskab, ville han blive vis.
William Blake

Hvorfor jeg skriver? Jeg har ikke funden anden måde at slippe af med
mine tanker. Nietzsche

In the human heart here is a ceaseless birth of passions, so that the
destruction of one, is almost the establishment og another. Grev La
Rochefouceauld

Ingen kan gøre mig skade, eftersom ingen kan tvinge mig selv til
noget ondt eller lavt. Marcus Aurelius

Jeg elsker sandheden lidt mere, når det er mig selv, der finder
den, end hvis det er en anden, som påpeger den over for mig. Voltaire

mi Kritiser ikke kvinden for at hun er troløs - hun leder blot
efter den rigtige partner. Goethe

Livet stræber efter vækst, og derved at overgå sig selv. Nietzsche

Lykkelig er den, der har overvundet sit eget jeg... som har opnået
fred... og har fundet sandheden. Gautama Buddha

Men seldom give pleasure when they are not pleased themselves.
Samuel Johnson

No thinker´s thoughts give me so much pleasure as my own. This of
course proves nothing in their favour,
but I should be foolish to neglect fruits, which are tasteful only because
they grow on my own tree. Nietzsche

Only work which is the product of inner compulsion can have spiritual
meaning. Walter Gropius

Peace comes from within. Do not seek it without. Buddha
(B.C. 568-488)Indian - Founder of Buddhism

People who are masters in their own house, are never tyranst.
Napoleon 1

Pligt, flid og nytte er dødsengle, der spærrer mennesket tilbagevejen
til paradiset. Friedrich Schlegel.

Selfish persons are incapable of loving others, but they are not
capable of loving themselves either. Erich Fromm

Selvgjort er velgjort. Ordsprog

Speak what you think today in words as hard as canon balls, and
tomorrow speak what tomorrow thinks in hard words again, though it
contradict every thing you said today. Emerson

The great law of culture: Let each become all that he was created
capable of being. Carlyle (1795-1881)Scottish Author and
Philosopher

The only thing that proves, if a man has value, is his capacity
to stick to his guns. Nietzsche

There is no secret in life. Life's aim, if it has one, is simply
to be always looking for temptation. Oscar Wilde

Ved umiddelbar reaktion, frigør man sig fra forgiftningen, gentagelsen
og naget. Nietzsche

Vi skal kunne stå over moralen: og ikke blot stå med ængstelig
stivhed som en, der hvert øjeblik frygter for at glide ud og falde, men også
svæve og lege over den. Nietzsche

Vær dig selv. Du er ikke hvad du i øjeblikket gør, mener,
begærer. Nietzsche

What is moral is what you feel good after, and what is immoral
is what you feel bad after. Ernest Hemmingway

Det er i den grad en grundholdning hos mig, at alt, hvad jeg kan blive fri
for at bestemme, vil jeg også helst overlade til andre. Glistrup

If a man does not keep pace with his companions, perhaps it is
because he hears a different drummer. Let him step to the music he hears,
however measured or far away. Thoreau

mies Men jeg lever i mit eget lys, jeg drikker de flammer i mig igen, som
bryder ud af mig.Nietzsche

Genius lies in the instincts; goodness does too. One only acts
perfectly when one acts instinctvely. Nietzsche

Den, der ikke elsker sig selv, elsker ikke godt, og den, der ikke
hader sig selv, hader ikke godt. Oscar Wilde

Den tillid, man har til sig selv, skaber størstedelen af den, man
har til andre. La Rochefoucauld

Man bør frygte et menneske, der hader sig selv. For vi bliver let offer for
hans vrede og hævn. Lad os friste ham til at elske sig selv. Nietzsche

Hvorpå kender man i enhver stand og stilling den ædle? Det er ham, der,
hvilken fordel han end har, altid tenderer mod ligevægt. Goethe

.. My own mind is the direct revelation which I have from God and
far least liable to mistake in telling his will of any revelation
Emerson

Når man ikke finder hvile i sig selv, er det unyttigt at søge den
andetsteds. La Rochefoucauld

Frihed er at vide hvad ens skæbne vil - og gøre det. Johannes
Hohlenberg

Intet ødelægger et menneske så meget som at skulle tænke og føle uden
indre nødvendighed - uden glæde - som en automatisering af pligt. Nietzsche

"Når man ikke længere kan elske, bør man _gå forbi_. Nietzsche
(stemme med fødderne?)

De bedste ting bliver uappetitlige, når de bliver en påtvunget. Madame
de Sévigné

"Nydelse skal stjæles, nydelse følger viljen. Den skal ikke påtvinges
os. Man kan ikke tvinge folk til at blive lykkelige . Rousseau.

A man convinced against his will is not convinced.
Laurence J. Peter

Rare men would rather perish than work without delight in their
labour. Nietzsche

"Naturens onde grundsætning er den, at ingen nogen sinde skal finde, hvad
han er nødt til at søge!"Nietzsche

En af de mange grunde, hvorfor unge mennesker gerne bliver
tilhængere af et nyt system i sandheden rige, er sikkert den, at
resultaterne af det gamle bibringes dem i en alder, da de endnu ej føler
åndelig trang dertil. Poul Martin Møller

"Grundtvig er den umiddelbare, der skaber hvadenten han vil eller
ej,
hvad enten han ved af det eller ikke. B Grønbeck

The greater amount of truth is impulsively uttered, so the greater
amount is spoken, not written. Edgard Allan Poe

---------------------------
"Buddhisme er som en fin, sød, mild aften. En taknemlighed mod alt skjult,
også ting som buddhismen helt selv er fri for: bitterhed, desillusionering,
resentiment. Nietzsche

" En religion hvis mål er at lindre syge nerver, har ikke brug for den
frygtelige løsning med en gud på et kors - derfor vinder buddhismen i
stilhed terræn i Europa Nietzsche .

"Buddha siger "smisk ikke for din velgører!". Det skulle man prøve at sige i
en kristen kirke: det ville straks rense luften for alt kristent. Nietzsche

" Forudsætningerne for buddhismen er et meget mildt klima, en stor
sagtmodighed og liberalitet i skikkene, ingen militarisme samt at det er i
de højere og endog lærde stænder, bevægelsen tager sit udgangspunkt. Man vil
klarhed, stilhed, mangel på ønsker som højeste mål, og man når sit
mål.Nietzsche

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N