Virkningsgrad af konveksions pejseindsatst~
Fra : Bo Kjær Olsen

Dato : 29-03-01 12:09

Virkningsgrad af konveksions pejseindsatst i f.h.t. ditto brændeovn?
Der skulle vel ikke være en der har et kvalificeret svar på oventstående?

Mvh,
Bo

Fra : Torbenth

Dato : 31-03-01 14:02

Bo Kjær Olsen skrev i meddelelsen ...
>Virkningsgrad af konveksions pejseindsatst i f.h.t. ditto brændeovn?
>Der skulle vel ikke være en der har et kvalificeret svar på oventstående?

Hej Bo.

Ingen har tilsyneladende svaret på dit spørgsmål, så nu skal jeg prøve at
hjælpe dig.
En konv.brændeovn afgiver varmen dels som strålevarme fra hele overfladen
dels som varm luft gennem hullerne. En konv.pejseindsats afgiver varmen
gennem huller (her vil det være en meget god idé med en blæser) og fra den
varme som optages af stenene i indbygningshullet. Den varme overflade i
pejseindsatsen vil for en meget stor del ryge direkte i skorstenen. En
konv.brændeovn vil derfor være mere økonomisk end en tilsvarende
pejseindsats
Selve virkningsgraden fra brændslet vil være en del mindre med pejseindsats
hvis man taler om varmeafgivelsen til rummet den står i.

Hygge

Torben

Fra : Bo Kjær Olsen

Dato : 02-04-01 10:08

Tak for svaret Torben,

Jeg er godt klar over at det forholder sig ca. som du skriver, men jeg var
ude efter nogle lidt mere konkrete tal.
Jeg forestiller mig at der en fordel ved indsatsen i form af en "masseovns
effekt", dvs. man kan lave et stort bål => høj brandkammer temp. => bedre
forbrænding/virkningsgrad (med virkningsgrad mener jeg hvor stor en del af
energien fra brændet der ender i stuen i form af varme) og så have mere
eftervarme end med en ovn.
Virkningraden er måske ikke det rigtige faktor for hvor "god" en indsats/ovn
er, det ville være bedre med en indikation af hvor meget brænde der går til
at holde en temp. på f.eks. min. 22 grader i f.eks 4 timer.
Jeg har ikke ved en hurtig surftur kunnet finde oplysninger ang.
oventstående hos indsats/ovn producenter.

Mvh,
Bo

Fra : Torbenth

Dato : 02-04-01 10:58

> [...]
>energien fra brændet der ender i stuen i form af varme) og så have mere

Hej Bo.

Skorstenen suger direkte fra brændkammeret. Jo højere temperatur i
forbrændingen jo mere suger skorstenen. Der vil blive suges utrolig meget
varme/røggasser op i skorstenen. Når temperaturen derefter falder i
forbrændingen, falder temperaturen i skorstenen som derved suger mindre. Og
sådan kører det op og ned.
Masseovnsvirkning kan du ikke få, men det er klart at det materiale som
omgiver indsatsen vil optage en del varme. Men her har skorstenen igen en
betydning da den afkøler dette materiale indefra. En masseovn har som regel
3 fritstående sider som afgiver varme, mens pejseindsatsen normalt kun har
forsiden.
Men hvor meget brænde ved x temperatur og y timer er svært at sige. Det
kommer sandelig også an på din isolering og hvordan bevægelsesmønsteret er
i Jeres familie (døre op og i - udluftning m.m.)
Generelt skal du regne med mere brænde i en indsats end i en brændeovn.
Men en god pejseindsats med blæser er bedre end een uden blæser, da den
sender betydelig mere varme ud i stuen og derved udnytter en del af den
varme som ellers var endt i den fri luft.
Men jo større brændkammeret er jo dårligere er virkningsgraden. Det skyldes
at overfladen på brændslet er meget større (og mere luft i brændkammeret) og
forbrændingen sker netop ved at brændet afgiver røggasser som afbrændes på
en større overflade. Skorstenen suger direkte ned og den kan altså nappe en
stor del ad gangen.
Men prøv at henvende dig på Teknologisk Institut.

Med venlig hilsen
Torben

Fra : lytjohan

Dato : 08-11-02 20:27

"Bo Kjær Olsen" skrev d. 02-04-01 10:08 dette indlæg :
> [...]
En
> pejseindsats

> Pejseindsatse idag 2002, med rigelig ventilation i
konvektionssystemet, er mindst ligeså effektive som fritstående
brændeovne,
det vil sige at du skal købe en ovn med blæsere!!.
temperaturen i afgangsrøgen er altid en god indikator for
virkningsgraden, vel at mærke hvis man kan se ovnen brænde røggasserne
af.

http://www.kandu.dk/