Nibbler ctr Grosbøll. Præste-udsmidninger ~
Fra : Bo Warming

Dato : 07-06-03 07:59

En meget idealistisk katolik, Nibbler, gik på Metropolitanskolen nogle år
før mig og påvirkedes af de samme kulturradikale lærere, og da han blev
præst ved den katolske kirke i Lyngby, udviklede han en børnehaveagtig
højmesse-liturgi som blev lige så populær hos de ligesindede sognebørn, som
Grosbøll-afvigelserne blev det i det nærliggende Taarbæk.

Et år før Nibbler skulle pensioneres, valgte den katolske kirke at fjerne
Nibbler fra embedet, overføre ham til anden lønnet beskæftigelse - og
menigheden (som jeg netop var flyttet til) gjorde nogle halvhjertede
protester men er faldet til patten , idet en ny og bedre præst er blevet
indsat med fine troubleshooter evner.

Egentlig er jeg modstander af næsten al eksklusion=udstødning. Kun hvis man
er i krig eller der bedrages økonomisk, er man nødt til at udrense afvigere,
syns jeg. Og når der er klager fra folk der lider under misregimente, men
her er Nibbler&Grosbøll temmelig pletfri.

Jeg ville finde fyring - og enhver chikane - imod Grosbøll uigennemtænkt og
kortsigtet, for FK er en hvirvlende skare af individualister og det vil give
utryghed og aflede opmærksomheden fra kirkens reelle problemer.

Jeg finder derimod suspenderingen af Nibbler, som Vatikanet har lagt navn
til, temmelig undskyldelig, for her er der tale om en træg bureaukratisk
supertanker, der har brug for ensartethed og forudsigelighed, for at udføre
den internationale opgave den har sat sig for.
Det handler ikke om et sogns trivsel.
Det handler om en institutions troværdighed.
Desuden var Nibblers fornyelser lidt pjattede og overfladiske, fandt jeg ud
af ved blive får i hans flok.
Grosbøll virker som en af de meget få danske præster, der ville kunne få en
frikirke til at fungere, i kraft af integritet og forkyndelsesevner - han er
"pilotstudy": udtryk for en tidsånd og i samklang med mange kolleger, og FK
har anarkistisk tradition, siden Grundtvig fik reformeret sognebåndsløsning
og andet. Kirketugt er noget skidt, og godt nedtrappet her i landet, men
katolikker er altså ikke helt modne til det endnu - på andre områder har de
lært at af Luther og har overhalet skandinavisk lutherdom som mindre
gerningsretfærdige.
Den danske katolske kirke er desuden stort set betalt sydfra, så danske
medlemmer kan ikke forlange selvbestemmelse.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Vidal

Dato : 07-06-03 20:48

In news:Z0gEa.5631$N73.3547@fe08.atl2.webusenet.com,
Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> typed:

> [...]
> uigennemtænkt og kortsigtet, for FK er en hvirvlende skare af
> individualister og det vil give utryghed og aflede opmærksomheden fra

Du er jo ikke engang selv medlem af folkekirken.
Måske skulle du melde dig ind igen, så du kan
pleje omgang med dine gode venner, fætrene.

> Jeg finder derimod suspenderingen af Nibbler, som Vatikanet har lagt
> navn til, temmelig undskyldelig,

Faktisk er du vel en slags katolik?

Alle, der har læst, hvad du skriver, er nok lidt i tvivl om, hvad
du i grunden vil med kristendommen. Men der kan Grosbøll
måske forsyne dig med argumenter?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

--
Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche
mener. Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik

Fra : Bo Warming

Dato : 07-06-03 22:22

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
>
> Alle, der har læst, hvad du skriver, er nok lidt i tvivl om, hvad
> du i grunden vil med kristendommen. Men der kan Grosbøll

De jeg gik på Holte Gymnasium holdt Pastor Harald Søbye foredrag for os. Han
var lige blevet mistet sit job som præst i nabosognet Blovstrød, fordi han
var glødende marxist og ikke ville bede for kongehuset mm. Og menigheden var
træt af ham Han blev ikke smidt ud af folkekirken så vidt jeg ved, men det
blev kirketjeneren Steen Ribers, for at holde foredrag om "VAndrer mod
lyset" bogen, og det blev Lone Gade for at være medlem af Moon-sekten og det
er jeg blevet for at være katolik. Kun een yderligere er blevet smidt ud af
FK i de sidste hundred år, en unitar i ca 1910.

Jeg syns præster tegner firmaet og bør i visse tilfælde fyres.
Men jeg er godt tilfreds med at være medlem af en kirke der end ikke
ekskluderer mig for ikke at betale kontingent.
Medlemskab er egentlig ikke spor vigtig for mit gudsforhold, men pga
Islam-faren er jeg tiltalt af at være registreret som medlem af en stor
EU-religion - som er umådelig tolerant og i århundreder ikke har
ekskluderet, kun frataget retten til at gå til nadver.

Jeg finder FK bondefanger folk til at forblive som medlemmer selvom de ikke
bruger kirken.FK burde udsende årlige girokort vedr kirkeskat, og hvis man
ikke betaler,
så mister man retten til begravelses og anden service.
Så ville FK nok miste over halvdelen af sine medlemmer.
Men karismatiske, dygtige præster som Grosbøll ville kunne financiere løn og
andet fra frivillige bidrag fra kirkegængere.

Blandt det meget sympatiske ved katolicismen er at præsterne er idealister
der kun tjener ca det halve. Selvfølgelig ville dansk lutherdom blive bedre
ved privatisering - få kirker med fulde huse hver søndag. En sådan udvikling
vil jeg gerne fremme.
Kristendommens afslappede mangfoldighed finder jeg et sundhedstegn - som vil
vække respekt overfor Islam, hvor sunni-shia konflikt skabte Irak-Iran krig.

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-06-03 20:06

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

> [...]
> blevet for at være katolik. Kun een yderligere er blevet smidt ud
> af FK i de sidste hundred år, en unitar i ca 1910.

"Vandrer mod Lyset", Moonbevægelse og katolicisme hører heller ikke
hjemme i folkekirken. Er du katolik kan du da heller ikke være medlem
af folkekirken, - det burde da sige sig selv.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Bo Warming

Dato : 09-06-03 21:56

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> wrote in message
> "Vandrer mod Lyset", Moonbevægelse og katolicisme hører heller ikke
> hjemme i folkekirken. Er du katolik kan du da heller ikke være medlem
> af folkekirken, - det burde da sige sig selv.

Og hvis jeg handler i Aldi, skal jeg ikke have lov næste dag at handle i
Netto? Orden i sagerne for ordenens skyld, sabat for sabattens skyld, og lad
os foragte mennesker og menneskers trivsel? Det er din definition af korrekt
og dyb alvorlig kristendom?

Hvis sekterne var i blodig krig, eller det var partier under valgkamp, så
kunne loyalitetsproblemer og spionage-risiko nok betyde, at de
dobbelt-aktive enthusiaster burde holdes væk fra tillidsposter.
Men ærlig talt - hvem skades af, at en søgende sjæl står med et ben i hver
lejr og tænker sig om, inden der evt. sker normalt "livsvarigt ægteskab" med
en af sekterne?

Da min gymnasieklasse var på besøg på Ystad Gymnasium og der dansedes ved
den afsluttende fest, så afbrød rektor musikken og holdt en vred,
fordømmende tale imod de uopdragne danskere - har man budt en pige op til
dans, skal man danse 3 danse med hende og ikke svigte hende efter een dans -
det er semi-utroskab - og denne gamle svenske regel havde vi danskere ikke
fulgt....
7 år for Rachel og 7 år for Lea og ikke nogen svinkeærinder,
for Herrens lov er evindelig
og livet skal ikke være sjovt
og stavnsbåndet er helligt
og du skal ikke tænke og føle selv,
og kritisk tænkning forbyder koranen.
Men ikke kristendommen.

Fortæl mig _præcis hvilke skadevirkninger_
det ville have hvis tusinder kopierede BW og var medlem af mere end et
trossamfund i en sonderings-fase?
Kommer vi ud på et menneskevenligt, flexibelt skråplan?
Bryder den stalinistiske kommando-økonomi sammen?
Er dette ikke om ÅND?
- og reglementer er for Kejser og ikke for Gud?

"Himmel og jord og alt, hvad derimellem er - tror I, det er skabt for løjers
skyld? "
Koranen, (Allah himself)
(( sura et eller andet - den ellers perfektionistiske videnskabsmand
Glistrup har glemt at skrive hvor - ved du det? )

"Jeg holder ubeskriveligt meget af menneskene, især når de gør sig selv
latterlige, for jeg er menneskeven, men en endnu større ven af latteren", .
Søren Kierkegaard( "Hvis vi alle turde være mere latterlige,
ville vi holde mere af hinanden."Dostojevsky ("Idioten"))

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-06-03 22:29

> [...]
> sabattens skyld, og lad os foragte mennesker og menneskers trivsel?
> Det er din definition af korrekt og dyb alvorlig kristendom?

Du kan ikke tjene to Herrer, siger Gud selv.

Du kan ikke tjene den falske Gud der præsenteres gennem Vandrer mod
Lyset og i Monn-bevægelsen m.fl. samtidig med at du tjener den Gud der
præsenteres for os gennem Bibelen!

Du (og alle os andre) må vælge hvilken Gud vi vil tjene! Og din
synkretisme af det hele er i klar og direkte modstrid med Bibelens
lære og Gud, Jesus og kristendom.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-06-03 01:40

> [...]
> Du kan ikke tjene den falske Gud der præsenteres gennem Vandrer mod
> Lyset og i Monn-bevægelsen m.fl. samtidig med at du tjener den Gud der

Enhver er salig i sin tro, og "Vandrer mod lyset" er ikke en sekt men en bog
og på intet punkt i modstrid med lutherdom.
Alle tjener vi to eller flere herrer, men her var der end ikke tale om to
sekter.
Kristne sekter er så beslægtede som Aldi og Netto, så interesse for to, er
helt uproblematisk. Og ikke en grund til latterlige udsmidninger.

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-06-03 07:52

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

[ ... ]
> Enhver er salig i sin tro,

Ja det er der jo nogen der siger, men det er i modstrid med hvad Jesus
siger

> og "Vandrer mod lyset" er ikke en sekt

Der er opstået en gruppe af mennesker omkring den bog, - om de er en
sekt eller ej kan være ligegyldig og interesserer mig ikke.

> men en bog

ja, og har jeg på noget tidspunkt benægtet at det skulle være en bog?

> og på intet punkt i modstrid med lutherdom.

Den bogs lære er både i klar modstrid med lutherdom (som du kalder
det) og med hvad Bibelen lærer

> Alle tjener vi to eller flere herrer,

Du gør måske, men jeg og de øvrige kristne gør ikke.

> men her var der end ikke tale
> om to sekter.

uanset om du bruger ordet sekt eller ej, så er den kristne tro
uforenelig med den newageagtige spiritistforkyndelse der findes i
bogen Vandrer mod Lyset.

> Kristne sekter er så beslægtede som Aldi og Netto, så interesse for
> to, er helt uproblematisk. Og ikke en grund til latterlige
> udsmidninger.

Vandrer mod Lyset og den tro og lære der opstået omkring den bog har
stadig intet med kristendom at gøre.

Og hvis du fortsat postulerer det bør du dokumentere dine påstande
derom.

Fra : Niels Peter

Dato : 10-06-03 12:23

Bo Warming wrote:

> Enhver er salig i sin tro, og "Vandrer mod lyset" er ikke en sekt men
> en bog og på intet punkt i modstrid med lutherdom.

Det er det rene og skære gnosticisme og dermed i strid modsætning til
Luthers lære.

Niels Peter

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 10-06-03 09:18

d. 09/06/03 22:56 skrev Bo Warming på ELTZNXFXSMII@spammotel.com i artiklen
Lm6Fa.44880$7l6.41903@fe03.atl2.webusenet.com:

> Og hvis jeg handler i Aldi, skal jeg ikke have lov næste dag at handle i
> Netto?

Det må du da gerne, ligesom ateister og muslimer må komme i Folkekirken. Det
er mere tvivlsomt, om du kan arbejde i Aldi om formiddagen og i Netto om
eftermiddagen, især hvis du bliver citeret i aviserne for, at du ikke synes
om discountbutikker.

> Orden i sagerne for ordenens skyld, sabat for sabattens skyld, og lad
> os foragte mennesker og menneskers trivsel? Det er din definition af korrekt
> og dyb alvorlig kristendom?

Nej, det gik Jesus jo ikke ind for. Det "eneste", kristendommen forudsætter,
er i det mindste et ønske om tro på Gud, Jesus og Helligånden, som bygger på
mere end læsning af Bibelen. Til kristendommen hører også oprigtig bøn og
måske en præsts hjælp til fortolkning af Bibelens kristne budskab.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Bo Warming

Dato : 10-06-03 10:17

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
> er mere tvivlsomt, om du kan arbejde i Aldi om formiddagen og i Netto om
> eftermiddagen, især hvis du bliver citeret i aviserne for, at du ikke

Du er langt ude Rationelle Alti-Netto-topchefer vil acceptere job begge
steder, og værdsætte reklamen for diskountbutikker, som består i at nogen
gider kritisere dem og får det optaget i aviser. Tror du at jeg overførte
reagensglas eller penge fra Gymnasium A til B da jeg var ansat på to
samtidig?

> [...]

> mere end læsning af Bibelen. Til kristendommen hører også oprigtig bøn og
> måske en præsts hjælp til fortolkning af Bibelens kristne budskab.

Sir ApostlGern ikke vi alle er præster?
Hvor står der hvad kristendommen FORUDSÆTTER?
Blev samaritanen hørt i lektien før han fik hjælp?
Skulle den fortabte søn angre før fedekalven slagtedes?
Oprigtig bøn har måske ingen - alle vil deres eget vel.
Giv Kejser hvad kejsers er, og dvs at pengemaskinen FK kan fyre, hvis den
skades af Grosbøll.Den syns vist klogt at den gavnes.
Der er nul overlap mellem FK og GIV GUD HVAD GUDS ER
Gud-menneskerelationen handler på ingen måde om præsteansættelser men om
følelser, tanker, handlinger mellem dig og transcendental, psykologisk eller
indre eller anden gud/Gud

- slet ikke om §-fnidder og din og min tolkning af lov og evangelie vedr
hvad ikke rager dig eller mig eller Falck, men kun KejserFergo.
Biblen siger intet om brugerdemokrati, så vi kan rende rundt og profilere os
og realisere os egoistisk ved det. Men Grosbøll o.a. behøver ikke lytte til
os.
Hvilket er ærgerligt når man gerne vil lyttes til, men thats life.

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-06-03 10:23

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

> - slet ikke om §-fnidder og din og min tolkning af lov og evangelie
> vedr hvad ikke rager dig eller mig eller Falck, men kun KejserFergo.

Gider du ikke holde dit personfnidder for dig selv og ude af denne
gruppe.

Der er snart ikke nogen (bortset fra Erik Engelbrecht Larsen) der går
mere efter *manden* og mindre efter *bolden* end du snart efterhånden
gør.

Fra : Lyrik

Dato : 07-06-03 22:56

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> In news:Z0gEa.5631$N73.3547@fe08.atl2.webusenet.com,
> Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> typed:

++++++++++++++++++++++++++++++++++

Det må være fordi du ikke kender Nibler!
Det var lønnen for over 30 års tro tjeneste.
Han prædiker for øvrigt i Baptistkirken på Odinsvej i Lyngby søndag klokken
10.

Hilsen
Jens

Fra : Bo Warming

Dato : 07-06-03 23:13

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message

> [...]
> Det var lønnen for over 30 års tro tjeneste.
> Han prædiker for øvrigt i Baptistkirken på Odinsvej i Lyngby søndag
Da jeg havde overværet en gudstjeneste og haft nogle gode snakker med ham,
meldte jeg mig ind i hans katolske menighed, Knud Lavards kirken, Lyngby,
hvor jeg stadig er.
Jeg synes han gjorde et fremragende job, men han burde have været flexibel
og rettet sig efter Vatikanet, for han vidste at det var en "træg
supertanker" han var tilknyttet og den kan ikke flytte sig som en dansk
68'er-anarkist.
Alt i alt tror jeg han har skabt positiv interesse om den katolske kirke,
(som jeg helt bestemt tror, at han stadig er medlem af.)
Ligeledes må Grosbøll nærmest ses som en reklame-agent for Folkekirken -
Grosbølls bog var nok skrevet med henblik på journalist-iscenesat dynamisk
og imponerende medie-postyr, som jo nok lokker lidt flere i kirke nu i
Pinsen end ellers og skaber illusion om,
at Folkekirken er andet end en ødsel pengemaskine

Fra : erik larsen

Dato : 08-06-03 13:57