Kristendom - religion eller etisk system?
Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-03 06:16

Efter at jeg i radioen her til morges har hørt interviews med Torkild
Grosbøll og hans menighedsrådsformand, synes jeg at man må stille sig
det spørgsmål om hvorvidt de ikke grundlæggende har forladt den kristne
/religion/, og i stedet gerne vil opfatte kristendommen som et
/moralfilosofisk system/.

For mig at se er Grosbøll og hans menighedsråd ikke kristne, og dermed
selvklart ikke lutherske. De er derimod KULTURkristne.

En præst i den danske folkekirke må naturligvis i sin grundlæggende
dogmatik holde sig inden for de rammer, som er givet i den Augsburgske
Konfession.
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-06-03 07:24

Per Rønne per.ronne@invalid.dk skrev dette:

> [...]
>
> For mig at se er Grosbøll og hans menighedsråd ikke kristne, og
> dermed selvklart ikke lutherske. De er derimod KULTURkristne.

Det er fuldstændig korrekt observeret. Grosbøll og Co har netop
omformuleret *deres* personlige selvdefinerede udgave af kristendommen
til at være et filosofisk etisk "kultbegreb" (kan ikke lige finde et
godt ord, hvorjeg bruger et dårligt ord) med indbyggede subjektive
moralnormer.

Og den slags er ikke kristendom - det er kætteri. Men det mener jeg så
også at de skal have lov til lige så meget de vil, bare ikke inden for
kirkens rammer.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Niels Peter

Dato : 04-06-03 08:29

Andreas Falck wrote:
> [...]

> Og den slags er ikke kristendom - det er kætteri. Men det mener jeg så
> også at de skal have lov til lige så meget de vil, bare ikke inden for

Helt og aldeles enig - men det rigtigt pinlige er, at det her har manden
sagt i årevis, men først nu, hvor han har skrevet en bog om det, som
medierne får øje på, finder biskoppen anledning til at suspendere ham

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-06-03 09:09

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

> [...]
> manden sagt i årevis, men først nu, hvor han har skrevet en bog om
> det, som medierne får øje på, finder biskoppen anledning til at

Ja, det er netop det der er det pinlige i sagen!

- der om ganske snart og få timer tager på camping
og dér vil nyde det gode sommervejr!

Fra : Niels Peter

Dato : 04-06-03 09:23

Andreas Falck wrote:

> Ja, det er netop det der er det pinlige i sagen!

Andreas nu må du altså holde op med at være enig med i alting - du
trænger vist til ferie

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-06-03 09:52

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

> Andreas nu må du altså holde op med at være enig med i alting - du
> trænger vist til ferie

Bare rolig - jeg er begyndt at pakke

Fra : Niels Peter

Dato : 04-06-03 10:57

Andreas Falck wrote:

> Bare rolig - jeg er begyndt at pakke

Hyg dig!

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 04-06-03 20:25

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Helt og aldeles enig - men det rigtigt pinlige er, at det her har manden
> sagt i årevis, men først nu, hvor han har skrevet en bog om det, som
> medierne får øje på, finder biskoppen anledning til at suspendere ham

For en uge og for at reklamere for den debatglade folkekirke, så folk måske
går til pinsehøjmesse

Tidligere var det Lindhardt om fisk, der skulle vise at kirken havde lidt
liv.

MEN JEG HAR SKREVET TIL FALCK, DER IKKE KUNNE TILBAGEVISE

at jesus sir at Loven er til for menneskene og menneskene er ikke til for
loven

Så lad FK-fundats sejle i sin egen sø, og mens vi venter på en
privatisering, bør vi lade Grosbølls menighed styre deres eget private
intime åndsliv uden visitering fra en bisp, der nok heller ikke tror på gud.

HVAD PRÆCIS er faren ved at kirkerne skejer ud i hver sin retning - er det
værre end at ansatte snart er flere end andre kirkegængere, overalt?

Grosbøll var for ærlig. Fyr ham, så resten kan fortsætte at hykle?

Fra : Niels Peter

Dato : 04-06-03 21:06

Bo Warming wrote:

> Grosbøll var for ærlig. Fyr ham, så resten kan fortsætte at hykle?

Er din påstand, at alle folkekirkepræster mener det samme som Grosbøll,
men bare ikke tør sige det?

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 04-06-03 22:56

> Er din påstand, at alle folkekirkepræster mener det samme som Grosbøll,
> men bare ikke tør sige det?

Jeg er ikke tankelæser men Politikens leder idag påstod det, og Berlingske
domineredes af en antropolog der sagde det, og JP på fredag skulle rumme en
fremragende paneldebat der antyder det.

Jeg tror at Poul Nielson kan li kaffestel og præster ka li embedsboliger -
og kaldet er interessant

Ingen er åbenlyse hyklere - selvbedrag er lag på lag a la

"Ingen kvinde gifter sig for pengenes skyld. Det er alle kloge nok til inden
de gifter sig med en millionær, at blive forelsket i ham. Cesare Pavese

Fra : Niels Peter

Dato : 05-06-03 07:05

Bo Warming wrote:

> Jeg er ikke tankelæser men Politikens leder idag påstod det, og
> Berlingske domineredes af en antropolog der sagde det,

Den pågældende antropolog fortalte, at hun ikke havde undersøgt, hvor
stor en procentdel af de danske præster, der mente som Grosbøl.
Det eneste, hun vidste var, at nogle af dem, hun havde talt, med, havde
sådanne holdninger.

Niels Peter

Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 04-06-03 09:45

Per Rønne skrev

> [...]
> det spørgsmål om hvorvidt de ikke grundlæggende har forladt den kristne
> /religion/, og i stedet gerne vil opfatte kristendommen som et

Hele denne debat synes jeg faktisk er mere pinlig for kirken end den er for
Grosbøll.

Hvordan kan man dog få så meget opmærksomhed for at sige så lidt. Grosbøll
har jo intet sagt som ateister og 'kulturkristne' ikke har tænkt og sagt i
årevis. Han har intet nyt bud på hvordan man tolker kristendommen, men slår
bare til lyd for en slags uinteressant à la carte-kristendom.

Hvis nogen inden for kirken tager den slags alvorligt, så må kirken da have
et stort stort problem.

Ellers ville sagen have været ganske formel. Grosbøll burde suspenderes, og
kunne jo opfordres til at danne sin egen frikirke - han har jo sin menighed
med sig. I Taarbæk synes man at være glad for ham, og det er da fint.

Når der nu er gået politik i sagen, så vidner det enten om at politikken har
bevæget sig ind hvor den ikke har noget at gøre, eller at kristendommen ikke
ved hvad den vil eller om dens trosbekendelse gælder. Det minder nærmest om
Kierkegaards begreb om 'Christenheden', modstillet den sande 'Christendom'
og Aands-Mennesket modstillet Grosbøll-typen:

"Aands-Mennesket kan bære en Fordoblelse i sig, han kan med sin Forstand
fastholde, at Noget er mod Forstanden og saa dog ville det; han kan med sin
Forstand fastholde, at Noget er til Forargelse og saa dog ville det; at
Noget, menneskelig talt, gjør ham ulykkelig og saa dog ville det o.s.f. Men
just saaledes er det nye Testamentes Christendom sat sammen. Vi Mennesker
derimod kunne ikke udholde eller bære en Fordoblelse i os; vor Villen
forandrer vor Forstaaen. Vor ("Christenheds") Christendom er derfor ogsaa
beregnet herpaa; den borttager fra det Christelige Forargelsen, Paradoxet
o.s.v., anbringer istedet: Sandsynligheden, det Ligefremme d.v.s. forvandler
Christendommen til noget ganske Andet end den er i det nye Testamente, ja
til lige det Modsatte; og dette er "Christenheds" (vi Menneskers)
Christendom." (Øieblikket 5.3)

Hvis kirken selv begynder at tvivle på om dommen (, paradokset, forargelsen)
hører hjemme i kristendommen, så står det sløjt til. Så må man sande at
ovenstående tanker, som snart fylder 150 år, er mere aktuelle end nogen
sinde.

mvh.
Anders Søe Plougsgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-03 12:35

Anders Søe Plougsgaard <Anders@kaffoman.dk> wrote:

> [...]
> bare til lyd for en slags uinteressant à la carte-kristendom.
>
> Hvis nogen inden for kirken tager den slags alvorligt, så må kirken da have

Han har reelt sagt at han er ateist, men at han er tilhænger af et etisk
system som han så kalder for »moderne kristendom«. Hvis kirken vil tage
sig selv alvorligt som luthersk, kan man naturligvis ikke have en
åbenlys ateist som præst.
--
Per Erik Rønne

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 04-06-03 18:50

d. 04/06/03 13:35 skrev Per Rønne på per.ronne@invalid.dk i artiklen
1fw16ga.1x8pqrtv5cx9fN%per.ronne@invalid.dk:

> [...]
> system som han så kalder for »moderne kristendom«. Hvis kirken vil tage
> sig selv alvorligt som luthersk, kan man naturligvis ikke have en

Helt enig. Det handler ikke så meget om tro som loyalitet mod det "firma",
han er ansat til at repræsentere. Formodentlig vil en salgsassistent fra
Føtex, der åbent reklamerede for Kvickly eller talte nedsættende om Dansk
Supermarked, hurtigt blive fyret.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Bo Warming

Dato : 04-06-03 20:16

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]

Har han sagt "etisk system"?
Han er modstander af gerningsretfærdighed.

> [...]
> Føtex, der åbent reklamerede for Kvickly eller talte nedsættende om Dansk

En kirke er ikke et firma. Selvom den bør privatiseres.
En kirke bør være ligeglad med om den "tages alvorligt" - den skal hjælpe
menigheden til sjælefred og forkyndelse og de ved bedst hvad de vil have og
de kan lide Grosbøll
Kirke og tro er om ÅND - ikke om varer og prestige
Når der er statsstøtte, er alt bedrag, men i privat regi, hvor visse præster
vil jagte penge, vil der være motiv til at være RUMMELIG og BRUGERSTYRET og
disse sunde ideer bør man give en chance nu.
Denne fanatiske stridbare REGLER-SKAL-OVERHOLDES-FOR-REGLERNES-SKYLD er
antikristelig
Lissom når OT-fundatsregler gøres til vigtigere end god debat.

Præster tier med deres tro
Præster tror ikke på Gud på samme måde, som folk tror, de gør, mener
antropolog, der forsker i præsterne og deres arbejde.
http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=328492

The establishment i folkekirken er som den rige mand der tar det gode her på
jorden.
Den fattige plages her på jorden af muslimer og den forvirring, som elitære
præster spreder omkring sig.
Nu kommer en ufrivillig dreng i Kejserens Ny Klær, Thorkild Grosbøll og
afslører den udbredte præsteholdning - at de gamle koner i menigheden skal
have deres barnetro forkælet, men præsten har ikke sin sjæl med i sit
arbejde. Han vil som Grosbøll, Braad og Oldenburg hellere skrive lærde bøger
og imponere hinanden med sære Kierkegaard-fortolkninger.

Politikens lederartikel d.d. hedder DET ELFTE BUD om at "du må ikke blive
opdaget" er den fælde der fyrer Grosbøll, men som andre forstår at klare sig
fri af.

Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 04-06-03 21:06

Bo Warming skrev:

> Har han sagt "etisk system"?
> Han er modstander af gerningsretfærdighed.

Han er ikke modstander af kirken som etisk system. Han tror snarere at han
kan reducere kristendommen til etisk system.

Det er ikke særlig interessant, det er jo i praksis det hr. og fru Pedersen
altid har tænkt når de har besøgt kirken hvert år juleaftensdag, men ellers
ikke tænkt så meget på den. Den slags mennesker tilskriver kristendommen
vore ideer om menneskelighed og medfølelse, og kvitterer ved at tænke aktivt
på den en gang om året.

Det er der vel egentlig god mening i. Det er som bekendt de syge der har
brug for en læge.

Men dels udvander man kristendommen på denne måde, dels optager den altså
den plads som humanismen retmæssigt skulle have. Man kan faktisk være god
mod sine medmennesker uden overhovedet at skænke Gud en tanke.

Hvis Grosbøll vil have et etisk system som ikke opererer med en gud eller
med kødets opstandelse eller absurditeter, så er der masser af muligheder.
Han og hans menighed i Taarbæk kunne da danne "foreningen for folk der er
gode mod hinanden, men ikke tror på Gud".

> [...]
> menigheden til sjælefred og forkyndelse og de ved bedst hvad de vil have

Præsten er der altså for at servicere menigheden?

> [...]
og
> disse sunde ideer bør man give en chance nu.

Æææh, hvordan er det lige du laver din kobling fra 'ånd' til 'rummelighed'
og 'brugerstyring'?
Er ånd nu blevet noget som hver kan definere for sig selv, og forlange
forkyndt på sin helt egen måde? Hvad i alverden forstår du ved 'ånd'?

> Denne fanatiske stridbare REGLER-SKAL-OVERHOLDES-FOR-REGLERNES-SKYLD er
> antikristelig

Jeg skal ikke dømme om hvad der er kristeligt. Men det kan da ikke være
kristeligt at mene at 'ånd' er ligegyldigt og at evangeliet kan forkyndes
eller smides væk efter behag. Hvad har det i øvrigt med regler at gøre?

Men det kunne jo tyde på at kirken er enig med dig, når nu den
tilsyneladende er så usikker på det den gør. Der burde da ikke være megen
diskussion eller tvivl, og slet ikke så meget opmærksomhed om en
plattenslager som Grosbøll.

mvh.
Anders Søe Plougsgaard

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 04-06-03 22:27

"Anders Søe Plougsgaard" <Anders@kaffoman.dk> mælte sligt:

> [...]
>tilsyneladende er så usikker på det den gør. Der burde da ikke være megen
>diskussion eller tvivl, og slet ikke så meget opmærksomhed om en

Problemet i dette tilfælde er, at Grosbølls opfattelser faktisk ikke adskiller
sig så meget fra rigtig mange andre præster i folkekirken - særligt sådanne,
der besidder høje stillinger. Han formulerer sig blot lige en tand skarpere.

En af mine underviseren sagde i dag, at Grosbøll ikke har sagt noget i sin
bog, som Lindhardt (den gamle, vel at mærke) ikke sagde for 50 år siden.

Grosbølls bog havde jo også være ude i nogen tid og var endda blevet anmeldt i
Kristeligt Dagblad, uden at det havde forårsaget særlig meget ravage. Det var
først, da Weekendavisen fik det reduceret ned til det fængende "PRÆST TROR
IKKE PÅ GUD" (sådan cirka), at folk begyndte at reagere.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Eat and carouse with Bacchus, or munch dry bread with Jesus,
but don't sit down without one of the gods."

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 05-06-03 08:43

d. 04/06/03 23:27 skrev Rasmus Underbjerg Pinnerup på
pinnerup@*fjerndette*privat.dk i artiklen
viosdvcgot36dd651ugg9rp0o45uefndsd@4ax.com:

> [...]
> der besidder høje stillinger. Han formulerer sig blot lige en tand skarpere.

Og netop den skarpere formulering gør hele forskellen.

I en tv-avis hørte jeg et ganske interessant synspunkt fra en anden præst.
Det bestod i, at det er en væsentlig forudsætning for at kunne forkynde det
kristne budskab til almindelige mennesker, at man kender den tvivl, langt de
fleste mennesker oplever fra tid til anden, men når man siger, man ikke tror
på Gud, har man nået til en konklusion, og er ikke længere i tvivl.

> Det var først, da Weekendavisen fik det reduceret ned til det fængende "PRÆST
> TROR IKKE PÅ GUD" (sådan cirka), at folk begyndte at reagere.

OK. Det er altså endnu eksempel på pressens politiske magt.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Bo Warming

Dato : 04-06-03 22:50

"Anders Søe Plougsgaard" <Anders@kaffoman.dk> wrote in message

> [...]

> Han og hans menighed i Taarbæk kunne da danne "foreningen for folk der er
> gode mod hinanden, men ikke tror på Gud".

Da denne forening elsker Grundtvig-salmer hører den hjemme i
paraplyorganisationen folkekirken.
Smagsdommere om hvad er kristent, nejtak
Føler man sig kristen, er man kristen.
> og
>
> Præsten er der altså for at servicere menigheden?

Dårlig nok. Han er ordstyrer - leverer ord og organisaten leverer musik.
Ordløs ånd fra kirkegæsterne klarer miraklet, hygge

> præster
> og
>
> Æææh, hvordan er det lige du laver din kobling fra 'ånd' til 'rummelighed'
> og 'brugerstyring'?

Desværre findes der også intolerant brugerstyring. Fx når ministre
suspenderer af angst for gruppepres fra vælgere.
> Er ånd nu blevet noget som hver kan definere for sig selv, og forlange
> forkyndt på sin helt egen måde? Hvad i alverden forstår du ved 'ånd'?

Noget ordløst og intuitivt.Korpsånd og tidsånd fx.Og helligånd som der dog
kan skrives bøger om, for defniitionerne er her virkelig modstridende.

" Du ligner den ånd, som du begriber. Goethe

Alt, hvad der befrier vor ånd uden at give os herredømme over os selv, er
skadeligt. Goethe

Ånd er: hvad magt et menneskes erkendelse øver over hans liv.Kierkegård

> Jeg skal ikke dømme om hvad der er kristeligt. Men det kan da ikke være
> kristeligt at mene at 'ånd' er ligegyldigt og at evangeliet kan forkyndes
> eller smides væk efter behag. Hvad har det i øvrigt med regler at gøre?

Vær tolerant at anden tolkning end din kan være lige så god for dem. Ingen
smider væk, fordi de er abstrakte og allegoriske. Du behøver ikke forstå
deres tankespind så lidt som de behøver forstå dit.
Du har ret i at der er ingen regler, så vi kan ikke dømme Grosbøll

Du kan ikke gradbøje "at være kristen" sagde hende der døbte mine børn. Den
handlende kan være så kristen som den troende og den teoretiserende og den
ordonanerende og den farisæiske osv osv
Vi lægger forskelligt i ordene og taler forbi hinanden.
Lad al tvivl komme anklagede til gode.

Fra : Niels Peter

Dato : 04-06-03 21:09

Bo Warming wrote:

> Har han sagt "etisk system"?
> Han er modstander af gerningsretfærdighed.

Etik er skam ikke nødvendigvis det samme som gerningsretfærdighed.
Luther, der jo i den grad var imod gerningsretfærdighed, havde også en
etik.

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 04-06-03 22:32

> Etik er skam ikke nødvendigvis det samme som gerningsretfærdighed.
> Luther, der jo i den grad var imod gerningsretfærdighed, havde også en
> etik.

Luther var rablende aggressiv og selvmodsigende - han leflede for fyrster og
de brugte ham til at snuppe gods fra paven.
Hans farverige vrede gav karisma og iscenesatte det oprør som de tyske
fyrster havde brug for - og da fyrsterne også havde brug for at bønder
skulle adlyde de ti bud, så fandt man sig i selvmodsigelser mht
gerningsretfærdighed og barbariske straffe for blasfemi - der blev til en
kæmpe opblussen i heksebrænding, værre end katolsk inkvisition.

"Det eneste, der interesserer os ved reformationen er Luthers karakter og
det er også det eneste, der har imponeret mængden.

alt andet er noget rod, som endnu hver evige eneste dag falder os til
byrde." Goethe

Who loves not woman wine and song

remains a fool his whole life long. Luther

Den er ikke værdsætter vin, kvinder og sang, han er intet værd. Luther

> "I morgen skal jeg forelæse om Noas drukkenskab.
> Derfor vil jeg i aften drikke så meget,
> at jeg kan tale af egen erfaring om dette onde."
> - Martin Luther

LUTHER: "Hvad dit hjerte klynger sig til og du har tillid til, det er
virkelig din gud". Large Chatechismus 1529

"I never worked better than when I am inspired by anger; for when I am
angry, I can write, pray, and preach well, for then my whole temperament is
quickened, my understanding sharpened, and all mundane vexations and
temptations depart. Martin Luther

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 05-06-03 08:43

d. 04/06/03 21:16 skrev Bo Warming på ELTZNXFXSMII@spammotel.com i artiklen
SprDa.52233$nB6.5936@fe09.atl2.webusenet.com:

> En kirke er ikke et firma.

Det er nu et definitionsspørgsmål. Det er en offentlig virksomhed med et
veldokumenteret værdigrundlag i form af de hellige skrifter og sakrementer,
der følger med den luthersk-evangeliske trosbekendelse, og den konkurrerer i
et åbent religiøst marked - ikke om penge men om sjæle.

> Kirke og tro er om ÅND - ikke om varer og prestige

I den vestlige verden _er_ ånd en vare, der udbydes af mange leverandører,
og derfor er det vigtigt for potentielle kunder at vide, hvad Folkekirken
kan levere.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Bo Warming

Dato : 05-06-03 11:24

> [...]
> der følger med den luthersk-evangeliske trosbekendelse, og den konkurrerer
> et åbent religiøst marked - ikke om penge men om sjæle.

Kirken tilbyder sjælesorg og forkyndelse. Og tilbuddet forringes ikke af
rummelighed - menighedsråd har ansat og værdsætter Grosbøll. Intet skades af
hans fritænkeri.

> I den vestlige verden _er_ ånd en vare, der udbydes af mange leverandører,
> og derfor er det vigtigt for potentielle kunder at vide, hvad Folkekirken
> kan levere.

Luther kunne ikke lide de kvækeragtige massesugestoins-sværmere der talte i
tunger og gejlede op til at blive massakreret af fyrsterne.(Thomas Münzer)
De lagde for meget vægt på ånd og for lidt på ord, sagde han - og
hekseprocesser og idag pædofilproceser udspringer af disse
ekstase-massespsykotiske.

Grosbøll er i ånd og følelse som os andre, tror jeg - men provokerer med
sært ordvalg. Ignorer ham.
Han står ikke for en ny ulogisk lynch-bevægelse.

Præster til kamp for kollega
En gruppe af præster vil kæmpe for, at Taarbæk-præsten Thorkild Grosbøll
ikke bliver fyret. De frygter praksis for åndeligt politi, og at
folkekirkepræster opretter egne menigheder.
http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=328880

Folk der gider åbne munden imod Grosbøll fornyelsen er stort set i strid med
Jesu ord om ikke at dømme. De sku kulegrave eget indre og passe sig selv.
Egen bjælke, ikke andres splint. Bold ej mand.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 05-06-03 13:15

d. 05/06/03 12:23 skrev Bo Warming på ELTZNXFXSMII@spammotel.com i artiklen
l4FDa.18509$pA3.15644@fe10.atl2.webusenet.com:

> Kirken tilbyder sjælesorg og forkyndelse. Og tilbuddet forringes ikke af
> rummelighed

Det kan forringes, hvis rummeligheden tiltager et omfang, hvor det bliver
uklart, hvad kirkens sjælesorg og forkyndelse egentlig bygger på.

> Intet skades af hans fritænkeri.

Jeg kender ikke sagen godt nok til at kunne vurdere det, men det er klart,
at det er problematisk, hvis en medarbejder i en virksomhed som kirken åbent
tilkendegiver, at han ikke tror på det, han forkynder.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Bo Warming

Dato : 05-06-03 15:20

> [...]
>
> Det kan forringes, hvis rummeligheden tiltager et omfang, hvor det bliver
> uklart, hvad kirkens sjælesorg og forkyndelse egentlig bygger på.

Hvis halvdelen af menigheder blev kuppet af menighedsråd der ansatte
adventist, jehovasvidner, scientology og mormonpræster så ville der stadig
ikke være tvivl om at biblen ligger til grund -- i en eller anden
fortolkning
Der er lang vej fra en enlig Grosbøll-svale og til sådanne - ikke særlig
skræmmende - scenarier.
Grundloven sagde evangelisk-luthersk i 1849, men katolikker er faktisk mere
antigerningsretfærdige og dermed lutherske end vor
socialist-propaganderende folkekirke er

> [...]
åbent
> tilkendegiver, at han ikke tror på det, han forkynder.

Hvis man smed Grosbøll ud, ville mange forlade kirken. Hvis man lar vær, er
folk ligeglade.
Det var en stor fejl at man smed Steen Ribers ud (og Lone Gade og mig) - at
smide præster ud kan i lidt højere grad forsvares. Men ikke en Grosbøll der
nok er som de fleste præster, blot ærligere.

Ca 1910 smed man en menig unitar ud og foruden Feldbæk har man smidt nogle
få præster ud - det har været teologiske sindrigheder som folk kaldte "for
specialister" men Grosbøll er pioner for at tro som folk gør - og hvorfor
sku ministerie og bisper bestemme mere end folket - det er om tro og ikke
kompliceret teknologi.Alle er lige kloge. Ministeriet skal blot administrere
penge, og bisper være behjælpelige og ceremoni-overhoveder.Ingen bør have
mere magt om forkyndelse end menighedsrådene.

hvis pludselig de alle bliver muslimske så måske en indgriben bør ske.
Privatisering løser dog alle problemer.>

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 05-06-03 17:02

d. 05/06/03 16:19 skrev Bo Warming på ELTZNXFXSMII@spammotel.com i artiklen
mAIDa.19338$JS2.563@fe05.atl2.webusenet.com:

> [...]
> adventist, jehovasvidner, scientology og mormonpræster så ville der stadig
> ikke være tvivl om at biblen ligger til grund -- i en eller anden

Men der ville sandelig være tvivl om grundlaget for den sjælesorg og
forkyndelse, der fandt sted i Folkekirken. I de forbindelser betyder
fortolkningen alt.

> Hvis man smed Grosbøll ud, ville mange forlade kirken.

Hvad mener du med at smide ud? Der er vist ingen, der drømmer om at smide
ham ud som menigt medlem af Folkekirken.

> Men ikke en Grosbøll der nok er som de fleste præster, blot ærligere.

Er præster mon ansat til at være ærlige? Eller er de ansat til at forkynde
det kristne budskab, Folkekirken bygger på?

Kan man have tillid til en præst, der forkynder noget, som alle ved, han
ikke selv tror på? Det er jo dét, der er hele problemet. Når efterladte
beder om trøst ved en begravelse, er det sikkert ikke til meget hjælp, at
præsten begynder at fortælle om opstandelsen, når alle ved, han ikke selv
tror på det, han siger. I stedet for at føle sig trøstet, vil de efterladte
føle sig latterliggjort. Er det rimeligt?

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Bo Warming

Dato : 05-06-03 18:21

> [...]
>
> Men der ville sandelig være tvivl om grundlaget for den sjælesorg og
> forkyndelse, der fandt sted i Folkekirken. I de forbindelser betyder

Hvis begravelse, er kropssprog og mimik ofte vigtigere end valg af ord.
Der er vist ingen i Taarbæk der har klaget over at trøst ved dødsfald var
kynisk og ugudelig.

> Hvad mener du med at smide ud? Der er vist ingen, der drømmer om at smide
> ham ud som menigt medlem af Folkekirken.

Jeg mente "fyre" - men jeg er generelt imod UDSMIDNINGS-ÅNDEN som førte til
at Steen Ribers ikke kunne vedblive at være menigt medlem fordi han havde
skrevet et par læserbreve om "VAndrer mod lyset" og holdt foredrag om det i
et medborgerhus.
"Plads til alle der vil" hedder det i Danmark for folket-sangen og der er
bestemt plads i FK og på usenet.
Regeljustits behøves ingen af stederne.

> Er præster mon ansat til at være ærlige? Eller er de ansat til at forkynde
> det kristne budskab, Folkekirken bygger på?

Man kan ikke tro på noget som helst fra uærlige, fx hyklere.

> [...]
> tror på det, han siger. I stedet for at føle sig trøstet, vil de
efterladte
> føle sig latterliggjort. Er det rimeligt?

Min ateistiske bror holdt begravelsestale om at min mor var "I GUDS HÆNDER".
Som om vi var børn.

Grosbøll virker gennemtænkt og udstråler vist ikke hykleri, men lad os håbe
at bispen lader menigheden have meget at skulle have sagt.

Fra : Niels Peter

Dato : 05-06-03 18:24

Bo Warming wrote:

> en Grosbøll der nok er som de fleste præster, blot ærligere.

Det har du næppe ret i. De fleste oplever nok tværtimod hans synspunkter
som temmelig forældede, "en røst fra 70'erne".

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 05-06-03 19:40

> Det har du næppe ret i. De fleste oplever nok tværtimod hans synspunkter
> som temmelig forældede, "en røst fra 70'erne".

Helt tilbage til år 1900 er der i dansk litteratur beskrevet typiske præster
som fik tvivl om den barnetro, de var ansat til at prædike, fx Gustav Wieds
"Slægten" og Henrik Pontoppidans "Isbjørnen" (og Martin A Hansens
"Løgneren").
De fleste er gode til at holde tand for tunge og spille det forventede
skuespil.
I det sidste halve århundrede har mange præster været socialistisk
motiverede til deres kald, og har set biblen som et sentimentalt men
effektivt redskab til at indoktrinere respekt for centraliseret
næstekærlighed. Lag på lag af selvbedrag gør det svært at bevise noget. Vi
har kun individuel intuition at gå efter
Min sidekammerat på Holte Gymnasium var præstesøn og fortalte om sin fars
vitser og adfærd og manglende tro - som var i skinger modstrid til hvad jeg
lærte når jeg gik til konfirmationsforberedelse hos denne pastor Kronborg.
Du har ret i at moden skifter og Grosbølls Brandes-facon er er forældet - ny
faconer kommer til

Fra : Niels Peter

Dato : 05-06-03 19:54

Bo Warming wrote:

> [...]
(...)
> [...]
> denne pastor Kronborg. Du har ret i at moden skifter og Grosbølls
> Brandes-facon er er forældet - ny faconer kommer til

Jeg kan selvfølgelig også kun tale for mig selv og de andre
teologistuderende, jeg kender, men de fleste af os er da oprigtigt
troende ....

Niels Peter

Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 05-06-03 22:45

Bo Warming skrev:

> Helt tilbage til år 1900 er der i dansk litteratur beskrevet typiske
præster
> som fik tvivl om den barnetro, de var ansat til at prædike,

Hvordan kan det egentlig være at de kristne dogmer pludselig skal kaldes
'barnetro'? Fordi man vil have en undskyldning for ikke at tage dem
alvorligt?

Helt tilbage til år 1855 er der i dansk litteratur klaget over at kirken
ikke tager sine egne dogmer alvorligt. Se evt. det lange Kierkegaard-citat
fra tidsskriftet Øieblikket, som jeg bragte tidligere.

Hvis det er kristendom at afskrive dogmerne som "barnetro", og på
vulgæroplyst vis påstå at videnskaben har modbevist disse, så må
kristendommen synge på sidste salmevers.

mvh.
Anders Søe Plougsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 05-06-03 23:21

> præster
>
> Hvordan kan det egentlig være at de kristne dogmer pludselig skal kaldes
> 'barnetro'? Fordi man vil have en undskyldning for ikke at tage dem
> alvorligt?

Fordi de er antropomorfe - personificerer Gud.

> Helt tilbage til år 1855 er der i dansk litteratur klaget over at kirken
> ikke tager sine egne dogmer alvorligt. Se evt. det lange Kierkegaard-citat
> fra tidsskriftet Øieblikket, som jeg bragte tidligere.

Det gjorde vist gavn at mange præster følte sig truffet over denne kritik af
"levebrødspræster".

> Hvis det er kristendom at afskrive dogmerne som "barnetro", og på
> vulgæroplyst vis påstå at videnskaben har modbevist disse, så må
> kristendommen synge på sidste salmevers.

Skant fysik og kemi gymnasielærer har jeg ingen høje tanker om
naturvidenskab som noget der besværliggør tro på kristendom.
Kristendom er en sejlivet følelse blandt danskere og brug af ordet Gud er
uvigtig.

Grundtvig forlangte en kirke af levende mennesker, og som man vel kan sige,
han grundlagde en kirke på den enkeltes oplevelse af samfundet. Vilhelm
Grønbech

Grundtvig gør forsøg på at skabe den danske dogme-menighed om til en
kult-kirke. Vilhelm Grønbech

Grundtvig gør kirkens hellige historier til virkelig nordisk mytologi.
Vilhelm Grønbech

Grundtvig digtede umiddelvart for de mange i rytmer, som klang af sig selv,
når de blev taget op af mængdens røster, i billeder, som forenede sjælene i
stedet for at skabe deling mellem dem. Vilhelm Grønbech

slSg Grundtvig har i sine salmer genfødt almuetroen og givet et udkast til
Tor-Vorherremyter. Vilhelm Grønbech("Høje Odin, Hvide Krist, slettes ud af
jeres tvist" digter Grundtvig som ung,og modsiger kun vagt som gammel)

slSg Grundtvig varsler om en menneskehed, dervil sætte samfund i
stedet for isolation og forlange koret&marchen i stedet for
Stemningen-ved-solnedgangen,livet i stedet for
Beskuelse-og-nydelse-af-livet. Vilhelm Grønbech

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 06-06-03 07:32

d. 05/06/03 20:39 skrev Bo Warming på ELTZNXFXSMII@spammotel.com i artiklen
kZLDa.32375$wc5.23225@fe04.atl2.webusenet.com:

> Helt tilbage til år 1900 er der i dansk litteratur beskrevet typiske præster
> som fik tvivl om den barnetro, de var ansat til at prædike,

Jo, men nu var det ikke tvivl, Grosbøll er citeret for at give udtryk for.
Som en af hans kolleger sagde i en tv-avis, er man ikke længere i tvivl, når
man ikke tror. Så har man draget en konklusion af sine overvejelser, og man
har endeligt forkastet troen på det, Folkekirken forkynder.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Bo Warming

Dato : 06-06-03 07:39

> [...]
man
> har endeligt forkastet troen på det, Folkekirken forkynder.

Fordrej ikke at han har FORKASTET nogen tro.

Han har omformuleret den - gjort den nudansk.
Substansen er den samme - etik, korpsånd og anerkendelse af det
overnaturlige. Men skråsikker tekstnær antromorfi er lagt på hylden og det
værdsætter altså mindst een moderne veluddannet menighed.

Hvad sir Grosbøll til døende - er det kommet frem?

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-06-03 08:15

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

> Fordrej ikke at han har FORKASTET nogen tro.

Det *er* jo netop hvad han har. Han har forkastet troen på en
personligt eksisterende Gud, han har forkastet troen på en fysisk
bogstavelig opstandelse osv.

Fra : Bo Warming

Dato : 04-06-03 20:28

> [...]
slår
> bare til lyd for en slags uinteressant à la carte-kristendom.

Alternatifvet til alacarte er stalinistisk tankepoliti der fra oven
ensretter

Mens vi venter på privatisering så vi får engagerede idealistiske menigheder
som i USA, bør vi tage afslappet på at Grosbøll viser hvordan præstehjerner
ser ud indeni.

Fra : Bo Warming

Dato : 05-06-03 23:22

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> "Anders Søe Plougsgaard" <Anders@kaffoman.dk> wrote in message
Grosbøll
> slår

Kristendommen er truet af ligegladhed - ikke af for megen frihed.
Kirketugt er ikke vejen til at gøre masserne kristen-etiske.
Det troede man i den hollandske jødiske menighed i Amsterdam da
Spinoza(1632-77) brød ud og blev fritænker - den tidligste velbeskrevne
Grosbøll-type

Disse jøder var flygtet fra inkvisitionen i Portugal og nød frihed hos de
protestantiske hollændere og bildte hinanden ind, at de skulle holde
selvjustits for ikke at tabe velvilje hos deres hollandske værter.
Med den undskyldning søgtes mord på Spinoza, forgæves.
Og hollænderne var ligeglade med en teoretisk filosof der jo ikke skabte
nogen folkebevægelse.
Det gør Thorkild Grosbøll heller ikke, selvom fans i nabosogne foreslår han
skal starte en frikirke. Men det evner han ikke - den superødsle forkælelse
af folkekirkepræster sætter stop for alle udbruds-tanker.
Goethe, Hegel og Schopenhauer og Nietzsche var de store ånder, der blev
meget inspireret af Spinozas etik-system uden Gud, men det der fik masserne
til at blive ateister (oftest halvhjertet) er oprørslyst mod gammeldags
snerpet dømmesyg kristendom
Kulturradikalismen har ikke øget ateisme via teori - kun ved berettiget hetz
mod forstokket intolerance..
Brandes inspireredes dog af Nietzsche, der var inspireret af Schopenhauer og
dermed af Spinoza - alle har de et vilje til magt - begreb som det Freud
kaldte libido eller urkraft og som delvis erstatter Gud. Men ikke er asocial
egoisme
Der er ingen risiko ved at slække på troens bånd - incl kirkers og andre
organisationers selvdisciplin.

"Lykken er ikke det, man vil opnå. Hvad man vil opnå er magtfølelsen - en
vældig kraft i mennesket, og menneskeheden vil manifestere sig helt og
fuldt, vil skabe og skabe vil sige en uafbrudt række af explosioner, der
ingenlunde har lykke som formål. Nietzsche

Den sikreste måde at bekæmpe den mandlige sygdom, selvforagt, er at blive
elsket af en begavet kvinde. Nietzsche

"Ønsker jeg min lykke - nej jeg ønsker mit (livs)værk" Nietzsche

"Det er den underfundige og jaloux tørst efter besiddelse, der får en
mands kærlighed til at blive ved. Nietzsche

Det sjældne menneske vil hellere udslettes, end være uden begejstring for
sit værk.Nietzsche

Et stort mennesker er grusomt mod sine anden-klasses dyder og vurderinger.
Nietzsche

Hvorfor skriver du? For at komme af med mine tanker. Og hvorfor vil du af
med dine tanker? Vil jeg da det? - jeg er nødt til det. Nietzsche

I de fleste kvinders liv munder alt, tilmed de største sorger, ud i at
de prøver tøj. Marcel Proust 1871-1922 BLIXEN (Christina Arguila får
piercinger)

I hævn og kærlighed er kvinder mere barbariske end mænd. Nietzsche

I see the playwright as a lay preacher peddling the ideas of his time in
popular form. August Strindberg

It is the duty of the free man to live for his own sake, and not for others
.... Exploitation does not belong to a depraved or an imperfect and primitive
state of society ... it is a consequence of the intrinsic Will to Power,
which is just the Will to Live.Friedrich NietzscheNietzsche

Jeg elsker den, som vil skabe ud over sig selv og således går til grunde,
siger Zarahustra Nietzsche

Jeg har den lykke efter hele årtusinders vildfarelser og forvirringer at
have genfundet den vej, der fører til et ja og et nej. Jeg lærer et nej til
alt, hvad der svækker - alt hvad der udmatter. Jeg lærer et ja til alt, hvad
der styrker, alt hvad der opsamler kraft, alt hvad der retfærdiggør følelsen
at kraft."Nietzsche

Jeg lærer et ja til alt, hvad der styrker, alt hvad der opsamler kraft,
alt hvad der retfærdiggør følelsen af kraftNietzsche

My suffering and my fellow-suffering-what do they matter? Do I strive after
happiness? I strive after my work.Nietzsche

SAINTS: They honoured something in themselves, when they honoured saints -
selfmastery and the will to power. . Nietzsche

There can be no peace of mind in love, since the advantage one has secured
is never anything but a fresh starting-point for further desires.Marcel
Proust

Vi er ikke tilfredse men at have ret, medmindre vi kan bevise, at andre
har uret. William Hazlitt

Viljen til magt er blot viljen til at leve Nietzsche

"Det er den underfundige og jaloux tørst efter besiddelse, der får en mands
kærlighed til at blive ved. Nietzsche

En rimelig mand indretter sig efter verden, en urimelig mand prøver
hårdnakket at indrette verden efter sig. Derfor beror alt fremskridt på den
urimelige mand. Bernard Shaw

er lykke? Den følelses, at magten tiltager - at modstanden
overvindesNietzsche

Mangt og meget værdsættes højere end livet selv af det levende; dog ud af
selve denne værdsættende taler - viljen til magt! Nietzsche

"Samvittighed er noget, der kun dukker op, når vi har handlet tåbeligt og
ikke opnået det tilsigtede resultat". Spinoza

Glæden er menneskets overgang fra en mindre til en større fuldkommenmhed.
Glæden består i at ens egen kraft forøges. Spinoza

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-06-03 08:04

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

> Kristendommen er truet af ligegladhed - ikke af for megen frihed.
> Kirketugt er ikke vejen til at gøre masserne kristen-etiske.

Masserne skal heller ikke gøres kristen-etiske, men skal gennem
forkyndelsen gøres kristus-troende. Det erhvad Jesus sagde og
forkyndte

Fra : Bo Warming

Dato : 06-06-03 12:08

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> wrote in message

> Masserne skal heller ikke gøres kristen-etiske, men skal gennem
> forkyndelsen gøres kristus-troende. Det erhvad Jesus sagde og
> forkyndte

Som Halvorsen sir i JP dd så
spørg ikke mig om jeg er troende, spørg mine naboer
for tro skal føre til handling

Folkekirken forkæles med penge i håb om at den vil føre til anti.DF
stemmeafgivning, altså handling

Etik og tro er som to sider af en mønd

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 05-06-03 10:22

Per Rønne wrote:
> [...]
> det spørgsmål om hvorvidt de ikke grundlæggende har forladt den kristne
> /religion/, og i stedet gerne vil opfatte kristendommen som et

Disse mennesker har blot det problem at de ikke har noget fast holdepunkt at
fæste deres moral til. D.v.s. at den kan drive, både over i ren og skær nazisme
og over i pladder humanisme.

Som troende har vi en Gud der ubetinget elsker os, dette står ikke til
forhandling, og dermed er vores etik og moral bundet op på dette, hvilket
stadigt giver vide rammer, men også udfordrer os.

Hvis man ikke tror på Gud er der intet til at udfordre ens moral, og så gælder
kun det elvte bud.

--
------------------------- Med Liberalistiske Hilsner --------------------------
Civilingeniør, Kjeld Flarup - Mit sind er mere åbent end min tegnebog

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 06-06-03 05:35

Scripsit Per Rønne:

> [...]
> det spørgsmål om hvorvidt de ikke grundlæggende har forladt den
> kristne /religion/, og i stedet gerne vil opfatte kristendommen som et

Det var også det indtryk samtalen med Grosbøll gav i gårsdagens
genudsendelse af "Eksistens" på P1. Udsendelsen var fra sidst i April, altså
før sagen gik i gang pga artiklen i Weekendavisen.

http://www.dr.dk/p1/eksistens/arkiv.asp?action=showarticle&id=19164

Kristeligt Dagblad er naturligvis helt oppe at ringe over sagen. Det er jo
den slags de lever af.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/tema:fid=100004460:aid=44492

Lars Erik Bryld
6 jun AD 2003
Skt. Norbert

Fra : Bo Warming

Dato : 06-06-03 06:11

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> wrote in message
> Scripsit Per Rønne:

Og hvad er der galt ved det? Gerningsretfærdige indremissionske synes ikke
at glad grundtvigianisme er kristendom - og omvendt. Hvis hverandet
menighedsråd blev kuppet af adventister, scientologer, mormoner,
jehovasvidner, baptister og centralmagten undlod at bruge vetoretten ved
deres præsteansættelser - sikke et spændende og engagerende "kristeligt
landskab" vi ville få¨- med debat og øget interesse. Diversificer varen, det
vækker interesse - og når biblen ligger til grund for så skidt pyt med om
grundlovsfædre 1849 skrev "evangelisk-luthersk" - hvilket jeg mener
katolikker lever BEDST op til, idag.
Alt der ikke er Islam bør vi kunne leve med i disse smukke underudnyttede
bygninger
> [...]
altså
> før sagen gik i gang pga artiklen i Weekendavisen.

Bagud-kik på hans bog og især hans klare ateisme for mange år siden, er nok
så interessant - og frikender ham, for den konfliktsky bisp har tabt al ret
til at fyre, når hun lod gro hævd på hans og menighedens afvigelse. Kaldet
er det med FLEST ANSØGERE i hele landet, påstår mit nabosogns vilde Anne
Braad - Strandvejs kvarter med engagement - han slap ikke let fra at få det.
Han bør ses som gavnlig pilotstudy - landets første ærlige
kejsernyklærhanharingentøjpå præst. Iøvrigt er han systemtro overfor
ministerialbureaukratiet, erfarede jeg da jeg for 2 år siden snakkede med
ham om Simeons Kirkens nægtelse af sognebåndsløsning til mig, som de havde
lovet skriftlig dagen før - han syns præsteforening har tilkæmpet
rettigheder, som ikke må røres, og at borgerdyr er overmennesker. Der er mer
hofsnog end oprører i ham..

> Kristeligt Dagblad er naturligvis helt oppe at ringe over sagen. Det er jo
> den slags de lever af.

De er nok tændt på andet end blot salgstal, disse skabspietister. De
bekymrer sig om hele verden, som om KD var krumtap