"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
news:3edd18a0$0$76066$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> news:0CUCa.68712$Vf5.9669@fe08.atl2.webusenet.com...
> > Hvordan får I den antigerningsretfærdige lignelse om den utro
> godsforvalter
>
> Lige en indskydelse: Jesus ynder, så vidt jeg ellers "kender" Ham, at
bruge
> landbrugsanalogier, hvilket jo er helt logisk, da Han levede i et
> agrarsamfund. Der er andre helt praktiske detaljer, som formentlig skal
> medtages, blandt andet noget så "ærkejødisk" som princippet i at tage
> renter - hvilket faktisk er ulovligt i GT, så vidt jeg husker. Ren
kontekst.
>
> Denne godsforvalter bliver sendt ud på regulær gældsinddrivelse, da
> herremanden beskylder ham for for at have ødslet væk. Godsforvalteren står
i
> en tilspidset krisesituation og nedskriver gælden, hvilket jeg tager som
> udtryk for at han enten sænker eller helt fjerner renten hos kreditorerne.
> Jeg ved ikke med olien, men i hvert fald hveden reproducerer sig selv i
> mangefold ved en nogenlunde god høst. Det er simpekt hen tale om en klog
> "investering" og ikke en bortødsling eller forkrampet fastholden på egen
> ejendom, men derimod en frugtbar hjælp til andre, som så senere kommer
såvel
> godsforvalter som herremand til gode, når de - populært sagt - er på
røven.
Wklonen viser sig igen som skud på en snakkesalig lærerindetradition med
udenomssnak.
Rager det sagen at landbrugere tar renter osv - om olie(frø) er spor
anderledes end andre afgrøder.
Forvalteren svindler sin chef
Som en politimand der sætter rockere på sagen så han selv kan dovne den -
"jeg udvikler jo bare privatiseret politi til det vi ikke selv kan
overkomme"
> Jesus roser jo ligefrem "Denne Verdens Børn" for at have principper, der
er
> praktisk holdbare, i vers 8?
>
> "v8 Og Herren roste den uærlige forvalter, fordi han havde handlet klogt.
> For denne verdens børn handler langt klogere over for deres egne, end
lysets
> børn gør."
>
> Eller er det bidende sarkasme?
GT afskyede humor men Jesusog hans klon Nietzsche er REN ZEN
Som en vanvittig mand, der udslynger gløder, pile og død, er den, der sviger
sin næste og siger: "Jeg spøger jo kun." Salomons Ordsprog. Det
Gamle Testamente
> (Noget helt andet er at hveden muligvis repræsenterer det daglige brød
eller
> det mere jordnære, mens olien er en luksusvare, som også bruges sakralt
(du
> burde som katolik kende til dødsritualet "Den sidste olie").)
>
> Netop idet, der er tale om "rentfri" gældsindrivelse, kommer de
> underliggende principper frem: Rigtige venner er ikke dårlige skyldnere,
men
> man skal på den anden side heller ikke "købe" sig "venner" ved at give
> blindt væk, for kynisk at kræve igen - med renter.
>
> Denne lignelse - som jo netop ER en lignelse - kan helt sikkert også
> alternativt forstås således at Jesus Kristus selv er "godsforvalteren" og
> "herremanden" er Gud: Så er vi pludselig ovre i at kunne forstå Kristus,
som
> den der ikke hverken eksklusivt, egoistisk fastholder, ejheller
bortødsler,
> men klogeligt "investerer" Evangeliet i alle os andre og dermed kan "samle
> ind" til Gud - vel at mærke "rentefrit"?
>
> Ikke desto mindre bliver lignelsen - i det ret bemærkelsesværdige temmelig
> historiske (Her kan man nemlig bruge Bibelen som en mulig - omend lidt
> usikker - kilde til jødisk samtidshistorie!) mellemstykke - principiel, da
> farisæerne begynder at gøre nar i vers 14.
> Jesus giver igen med fuld verbal skrue: De gør nar af denne "anerkendelse"
> af klog og egentlig ret uselvisk "rentefri" investering, til trods for at
de
> selv - i hvert fald så langt jeg historiskkontekstuelt har dem mistænkt
> for - selv er rige aristokrater, som enten er for grådige til at låne ud
> eller (mere sandsynligt) selv låner ud til renters rente.
>
> Det er - på et strengt historisk plan - så at sige rebellen og
"bonderøven"
> Jesus af Nazareth, som stiller fundamentalt spørgsmål ved den
> finfansielle/aristokratiske overklasses forhold til samfundsøkonomien, som
> de - trods forbud derimod - har begge hænder begravet i til albuerne ved
at
> låne ud mod renter og dyrke hoveri. Man kan nemlig ikke i sig selv leve af
> at studere skrifter, lige så lidt som slaver i oldtidens Grækenland kunne
> være filosoffer: Det er en luksusbeskæftigelse for overklassen.
>
> Du har helt ret i at denne lignelse er kompleks. Det er det, jeg elsker
ved
> Bibelen og især Jesu Ord i Ny Testamente: Stof til eftertanke, som meget
få
> andre - omend dybt filosofiske eller politiske -litterære værker kan
bidrage
> med i så kort, koncentreret form.
>
> > til at matche den i samme Luk16 efterfølgende lignelse om den rige mand
> der
> > helvedstraffes, fordi han overså en fattig mand udenfor hans hus - og
den
> > fattige himmerigbelønnes (og det oplyses at den riges efterkommere er
også
> > for dumme til nogensinde at fatte at de skal blive religiøse på den
rette
> > måde)
> > Jeg synes der er en næsten Zen-agtig direkte selvmodsigelse.
>
> Den anden lignelse:
>
> Her har Jesus hidset sig op til virkelig at udlevere de hykleriske
> farisæere, og her kommer også en regulær profeti (som selvfølgelig er lidt
> vanskelig at forholde sig til, da Lukasevangeliet er skrevet en del år
> senere til specifik Oldkirkelig brug, hvor man jo netop tror på at denne
> profeti ER opfyldt!)
>
> En hykler havner i Helvede (i hvert fald noget med brændende ild?) og
beder
> først DEREFTER om at kunne dyrke konkret gerningsreligiøsitet, fordi han
> helt glemte at tænke selv at tænke på den nødsstedte Lazarus. Det er et
> spørgsmål om en syg mentalitet, hvor man ønsker at "gøre gerninger om",
> fordi man simpelthen ikke har haft troen, men blot været egoistisk
kyniker.
> (Nietzsche ville afgjort tale om "antikristeligt ressintement", da der
netop
> tales om en "hævnsituation" og en situation, hvor "pøblen" nedgør den
> "stærke aristokrat". Den "fremmedgørelse" som Nietzsche vist er ude
efter.)
>
> Første lignelse handler om gensidig tillid, anden lignelse handler
egentlig
> om tro.
>
Subtile sondringer som APJ her opfinder ud af den blå luft - og Nietzsches
taler om resentiment der er naturligt udspringende af jødekristendom - han
bruger aldrig antikristeligresentiment sammenstilling som APJ sætter i
citationstegn
> Og helt praktiske gerninger - og den praktiske mangel på samme - indgår,
men
> disse gerninger er netop også funderede i tro. Så langt håber jeg da, at
jeg
> kan kalde mig selv Lutheraner!
Forklar mig en forskel mht gerningsretfærdighed
der gør dig lutheraner forskellig fra mig og millioner af nordeuropæiske
katolikker FORSKELLIGE? Der er ingen.
Jesusklonen Glistrup stod også med et ben i hævngerrig gerningsretfærdig
moselovsump og viste frem mod noget bedre.
Derfor er Luk16 dybt skitzo og godsforvalt er anti og Lazaruslignelse er
pro - for sådan er livet, men hyle som de ulve man er iblandt og respektere
at de skriftkloge kan ikke lægge gråd og tænders gnidsel fra sig i denne
uge - men måske næste år de kan holde op at fordømme
godsforvalterstorsvindleren, der jo kun bedrog materielt.