[Politiken] Alvorlig fejl i ny salmebog
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 31-05-03 16:02

Hejsa gruppe

Politiken har i dag følgende indlæg:
(<http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=272281>)

Alvorlig fejl i ny salmebog

Endnu før den nye salmebog er taget i brug i de danske folkekirker, er der
fundet en kedelig meningsforstyrrende fejl i en samle skrevet af sognepræst
Holger Lissner fra Sønder Bjert ved Kolding.

I salme nr. 660:

'Kom, hjælp mig, Herre Jesus', der former sig som en bønfaldelse til Gud om
hjælp mod sortsyn og livslede, hedder det i tredje vers:

'her kan jeg rase ud, til vreden bliver til aske'.

Freden bliver til aske
I den ny salmebog er det 'freden', der bliver til aske.

Lissner, der har otte salmer i den nye salmebog, mener, at fejlen havde kunnet
undgås. Bibelselskabet kunne for eksempel have sendt salmerne til korrektur
hos forfatterne eller sendt originalteksterne med til de personer, der har
læst korrektur på salmebogen, siger han til Berlingske Tidende.

'Utrolig beklagelig fejl'
Forlagschef Peter Birch Petersen fra Bibelselskabet kalder fejlen for 'utrolig
beklagelig'.

Han oplyser, at der i flere tilfælde er sendt originaltekster til
korrekturlæsning, men altså ikke i tilfældet med Lissners salmer.

/ritzau/

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ha ha ha ha -- oh, 'concubine', 'erogenous zo-o-one',
'loose woman', 'erogenous zone'..."

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-05-03 16:12

Rasmus Underbjerg Pinnerup pinnerup@*fjerndette*privat.dk skrev dette:

> [...]
>
> Han oplyser, at der i flere tilfælde er sendt originaltekster til
> korrekturlæsning, men altså ikke i tilfældet med Lissners salmer.

Så må de jo bare kalde hele oplaget tilbage og trykke et nyt oplag.

En så alvorlig meningsforstyrrende fejl burde aldrig være sluppet
igennem, - og ville det heller ikke dersom de havde gjort deres
arbejde ordentligt.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Niels Peter

Dato : 31-05-03 17:42

Andreas Falck wrote:

> [...]
>
> En så alvorlig meningsforstyrrende fejl burde aldrig være sluppet
> igennem, - og ville det heller ikke dersom de havde gjort deres

Ja, selv om korrekturlæseren ikke havde originalteksten til rådighed,
burde alarmklokkerne da have ringet alligevel.
Godt nok er vi meget moderne nu om dage, men ingen ønsker vel, at freden
bliver til aske?

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-05-03 17:45

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

> Ja, selv om korrekturlæseren ikke havde originalteksten til
> rådighed, burde alarmklokkerne da have ringet alligevel.
> Godt nok er vi meget moderne nu om dage, men ingen ønsker vel, at
> freden bliver til aske?

Netop, og hvis de ikke kunne se det har forlaget jo alligevel dummet
sig ved at vælge korrekturlæsere der var uegnet til lige netop den
opgave (de kan jo være ganske topprofessionelle korrekturlæsere til så
mange andre opgaver).

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 31-05-03 18:48

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> sig ved at vælge korrekturlæsere der var uegnet til lige netop den
> opgave (de kan jo være ganske topprofessionelle korrekturlæsere til så

De fleste korrekturlæsere går vel snarere efter slåfejl end de egentligt
meningsforstyrrende fejl, der som her opstår ved at et enkelt bogstav i eet
ord ændres og ordet derved pludselig bliver til et helt andet - men
alligevel korrekt stavet - ord?

Det viser jo bare at der også skal tænkes over indholdet, hvilket tager
meget længere tid end blot at tjekke de helt åbenlyse stavefejl og
anslagsfejl...Man kunne vel godt forestille sig Gud så gammeltestamentlig
rasende at "freden lægges i aske"? IMHO synes jeg da også umiddelbart at det
giver mere mening end at tale om at "vreden" lægges i aske? ("Vredens ild"
der brænder ud?)

Anders Peter Johnsen

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 31-05-03 23:41

Anders Peter Johnsen wrote:
> [...]
> meningsforstyrrende fejl, der som her opstår ved at et enkelt bogstav i eet
> ord ændres og ordet derved pludselig bliver til et helt andet - men

Det er fuldstændig korrekt, det er redaktøren der har ansvaret ene og alene.

--
------------------------- Med Liberalistiske Hilsner --------------------------
Civilingeniør, Kjeld Flarup - Mit sind er mere åbent end min tegnebog

Fra : Per Rønne

Dato : 02-06-03 16:50

Kjeld Flarup <kjeld.flarup@liberalismen.dk> wrote:

> Det er fuldstændig korrekt, det er redaktøren der har ansvaret ene og alene.

Jeg har set i avisen at salmebogen har været lagt ud på nettet /inden/
trykningen. Forfatteren kunne have slået sine salmer efter ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-06-03 23:39

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har set i avisen at salmebogen har været lagt ud på nettet /inden/
> trykningen. Forfatteren kunne have slået sine salmer efter ...

Lever han da stadig? Det er jo ikke ligefrem tilfældet med forfatterne til
den gamle salmebog...

Anders Peter Johnsen

Fra : Sebastjan in Malta

Dato : 03-06-03 08:03

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message news:<3edbd202$0$13187$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> "Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> skrev i en meddelelse
>
> Lever han da stadig? Det er jo ikke ligefrem tilfældet med forfatterne til
> den gamle salmebog...

I et af de sidste Eventyr, Hvad gamle Johanne fortalte (1872),
alluderer H.C. Andersen til trykfejl i salmebogen:

Mos og Huusløg blev taget fra Taget, lagt i Gryden, der
sattes paa Ilden. Else skulde rive et Blad ud af Psalmebogen,
hun rev tilfældig det sidste Blad, det med Trykfeilene.
»Det gjør lige godt!« sagde Stine og kastede det i Gryden.

http://www.adl.dk/adl_pub/pg/cv/ShowPgImg.xsql?nnoc=adl_pub&p_udg_id=98&p_sidenr=188

Meningen må være at der sidst i salmebogen var en liste med
berigtigelser af trykfejl. Umiddelbart forekommer det usandsynligt at
en salmebog har været forsynet med en sådan liste - i hvert fald de
autoriserede salmebøger. Kan nogen give eksempler, eller er der blot
tale om et ikke uvittigt påfund af H.C. Andersen?

Sebastjan

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-03 13:50

> Lever han da stadig? Det er jo ikke ligefrem tilfældet med forfatterne til
> den gamle salmebog...

Ja, han blev skam interviewet i Berlingske Tidende. Han var sognepræst.
Og brokkede sig over at man ikke havde sendt korrekturark til ham.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 01-06-03 00:53

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> mælte sligt:

> [...]
>anslagsfejl...Man kunne vel godt forestille sig Gud så gammeltestamentlig
>rasende at "freden lægges i aske"? [...]

Det kunne man da - og ikke alene gammeltestamentlig:

Matthæus 10:34 Mener ikke, at jeg er kommen for at bringe Fred på Jorden; jeg
er ikke kommen for at bringe Fred, men Sværd.

Lukas 12:51 Mene I, at jeg er kommen for at give Fred på Jorden? Nej, siger
jeg eder, men Splid

Eller Lukas 22:36, hvor Jesus opfordrer disciplene til at købe sværd.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I have a great big golem,
I made him out of clay.

Fra : Lyrik

Dato : 19-06-03 16:42

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:8ffidv8eucks8d86bve4cbnq28lq47flbc@4ax.com...
> Matthæus 10:34 Mener ikke, at jeg er kommen for at bringe Fred på Jorden;
jeg
> er ikke kommen for at bringe Fred, men Sværd.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
Kamp imellem tilhængere og modstandere af Jesu lære.
Det er en lakonisk konstatering. Han som prædiker kærlighed mellem mennesker
vil møde krigeriskheden fra de som ikke vil elske.

> Lukas 12:51 Mene I, at jeg er kommen for at give Fred på Jorden? Nej,
siger
> jeg eder, men Splid
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ja, ligesom nu, splid imellem dem der vil leve kristeligt og elskeligt og
dem der vil hade.

> Eller Lukas 22:36, hvor Jesus opfordrer disciplene til at købe sværd.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
som de skulle tage med på Oliebjerget til den scene der skulle foregå,
hvorfor vers 38 siger at det var nok da de sagde at de havde 2 sværd.
De spurgte her om de skulle gå til kamp vers 49. Jesus svarer øjensynlig
ikke. En af dem hugger for at kløve ypperstepræstens tjener, men får kun
klippet lidt af hans øre, som Jesus straks helbreder.
I Johannes får vi at vide at det er Peter som hugger. Joh.18:11;
Da sagde Jesus til Peter:" Stik dit sværd i skeden!
I parallelberetningen hos Mattæus lyder det :
"Stik dit sværd i skeden igen; thi alle som griber til sværd, skal falde for
sværd".
Og historien bekræfter at alle aggressorer selv er faldet for sværdet
tilsidst. Hvilket bekræftes af historikeren Arnold Toynbee.
Det er så sandt som det er sagt.

Hilsen
Jens