KODA-Ophavsret etc
Fra : Klaus Rytved

Dato : 10-06-03 20:30

Hejsa,
Jeg havde indtil for en time siden en side hvorfra man kunne lytte til MIDI
filer. I formiddags fik jeg en mail fra en KODA/NCB om at dette var en
krænkelse af loven om ophavsret. Jeg var noget overrasket da jeg mange
steder har hørt at MIDI filer ikke er beskyttet af ophavsret da de
simpelthen ligger for langt fra originalen, men det er åbenbart ikke
tilfældet.
Er der andre der har erfaringer med sådanne henvendelser fra KODA ? Hvad gør
de ? og hvad er det smarteste jeg gør ?

Bedste hilsener,
Klaus

---

Fra : Peter Risager

Dato : 10-06-03 21:18

> [...]
> Er der andre der har erfaringer med sådanne henvendelser fra KODA ?
> Hvad gør de ? og hvad er det smarteste jeg gør ?

Start eventuelt med at spørge i dk.videnskab.jura, der er sikkert nogen der
ved noget.
--
Peter Risager
"Bombing in the name of peace is like

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 10-06-03 21:54

Klaus Rytved <klaus@rytved.dk> wrote:
> Er der andre der har erfaringer med sådanne henvendelser fra KODA ?
> Hvad gør de ? og hvad er det smarteste jeg gør ?

Vi har været igennem hele møllen med KODA og NcB, før vi lavede vores
site...og kort fortalt
Midifilen som sådan er IKKE et musikalsk værk og er ikke beskyttet som
sådan, men er copyrighted som et computerprogram. Musikken derimod er
beskyttet. Der skal indhentes tilladelse hos og betales til NcB hvis man vil
lave en midifil på andet end ens egen musik ( afgift til komponisten,
ligesom når man vil indspille andre musik på feks CD til salg eller
promotion). Der skal betales til KODA hvis man har andres musik liggende på
sin site.

Hvad de gør:...hvis du ikke fjerner musikken fra din side risikerer du en
dyr retsag
Det smarteste at gøre.....hvis du fortsat vil have midifiler på din site, så
indhent tilladelser og betal NcB og KODA. Bruger man andre menneskers
arbejde for at promote sin egen site, må man betale for det.
Det billigste at gøre er at fjerne midifilerne ( og tekster hvis du har den
slags liggende)

Håber det var svar nok - ellers spørg løs

/ Flying Hotdogs

Fra : Søren Bovbjerg

Dato : 11-06-03 07:35

Flying Hotdogs wrote:
> Bruger man andre menneskers
> arbejde for at promote sin egen site, må man betale for det.

Dette er sådan set problematikken kogt ned til det essentielle. Det
gælder i princippet for alt indhold på din site: Grafik, lyd, overordnet
design osv. (tag f.eks. den famøse Kronprins Frederik hjemmeside hvor
designet var taget fra en svensk hjemmeside).

Mvh
Søren

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 13-06-03 16:35

"Flying Hotdogs" skrev i en meddelelse

[SNIP]
> Det billigste at gøre er at fjerne midifilerne ( og tekster hvis du har
den
> slags liggende)

Bare lige ud af interesse: Vil det sige, at hvis jeg f.eks. vil ligge et
tekststykke fra en Red Hot Chili Peppers-sang ud på en hjemmeside, ren tekst
altså, så skal jeg betale for det?... surprised!

Mvh.
Lars

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-06-03 16:56

Lars Lauridsen wrote:

> Bare lige ud af interesse: Vil det sige, at hvis jeg f.eks. vil ligge et
> tekststykke fra en Red Hot Chili Peppers-sang ud på en hjemmeside, ren tekst
> altså, så skal jeg betale for det?... surprised!

Det burde ikke komme som en overraskelse. Sangskriveren/forlaget har
rettigheden til teksten, ganske som en forfatter/forlaget har til en
bog. Du må dog gerne citere fra en sang/bog med behørig angivelse af
kilden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 16-06-03 15:30

> [...]
> rettigheden til teksten, ganske som en forfatter/forlaget har til en
> bog. Du må dog gerne citere fra en sang/bog med behørig angivelse af

Ok, så det er i orden med angivelse af kilden?

Jeg har tit citeret sange i dansk stile, men det tæller vel ikke helt :)

Mvh.
Lars

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-06-03 15:37

Lars Lauridsen wrote:

> Ok, så det er i orden med angivelse af kilden?

Det kommer selvfølgelig an på, hvor meget man citerer. Man må kun citere
i henhold til god skik. I forbindelse med en sang, vil jeg gætte på, at
man kan tillade sig at citere for eksempel et par linjer eller måske
hele omkvædet. Men det er kun et gæt, og det kommer også an på den
sammenhæng som citatet indgår i.

--
Mvh. Kim Ludvigsen