Tilkøring
Fra : Jon Larsen

Dato : 09-06-03 19:05

Hej i NG'en...

Når nu jeg har fået samlet den kære lille Suzuki, hvor langt skal jeg så
køre, før delene er slidt til ???
Jeg har fået honet cylinderne, og får nye stempelringe i.. Altså IKKE nye
stempler.

Og hvilken olie bør jeg bruge ????

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-06-03 19:43

> Når nu jeg har fået samlet den kære lille Suzuki, hvor langt skal jeg
> så køre, før delene er slidt til ???
> Jeg har fået honet cylinderne, og får nye stempelringe i.. Altså IKKE
> nye stempler.

Det kommer lidt an på, hvilken skole/religion du tilhører. Men honing+nye
stempelringe medfører at de skal tilkøres, før de passer sammen.

Nogle vælger at følge manualens foreskrifter med ca. 1000-1500km's tilkørsel
udelukkende med lave omdrejninger, andre vælger at tilkøre den hårdt for at
sikre en bedre tilpasning mellem stempelring og cylinder.
Personligt er jeg ret overbevist om at sidstnævnte er det bedste. Hvis blot
en motor er varm når den bliver kørt hårdt, så skader det den ikke.

Læs mere om det på http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm.

> Og hvilken olie bør jeg bruge ????

Jeg ville sige delsyntetisk i den viskositet der står opgivet i din manual..
Når tilkørsel så er fuldendt kan du skifte til fuldsyntetisk, som nok er det
normale på en GSXR250?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 09-06-03 21:59

Martin Sørensen <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en

> [...]
manual..
> Når tilkørsel så er fuldendt kan du skifte til fuldsyntetisk, som nok er

Hvis du ikke allerede har skiftet olie på motoren, så brug blot den ½-friske
(fra monteringen af Buus' motor) olie under tilkøringen og skift derefter
olie og filter!

--
Armand.

Fra : Jon Larsen

Dato : 10-06-03 08:12

> [...]
½-friske
> (fra monteringen af Buus' motor) olie under tilkøringen og skift derefter

xxxxxxxxxxxxxxxx
Ok.. jeg havde ellers forestillet mig at fylde frisk olie på.. køre den til,
og så skifte olie og filter.. men skal jeg følge "manualen" og køre
forsigtigt... eller skal jeg følge det motoman siger om at give små hårde
accelerationer og deaccelerationer ????

Jeg havde selv forestillet mig noget i retning af at køre næsten som jeg
plejer dog uden at trækker gearene helt ud
i max omdr..

Fra : Armand

Dato : 10-06-03 15:46

Jon Larsen <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en

> Jeg havde selv forestillet mig noget i retning af at køre næsten som jeg
> plejer dog uden at trækker gearene helt ud
> i max omdr..

Salig Jørund var en af de hotteste fortalere for den "voldsomme" tilkøring,
og den nævnte side (som også var den han refererede til :-/ ) giver jo sine
tunge argumenter for brugen!
Jeg skal ikke benytte hans fravær til at trumfe mit synspunkt igennem;
hvorfor jeg vil henvise til at finde den/de tidligere debat/ter på
gooogle-grupper!

Dog vil jeg lige ytre:
Uanset hvilken tilkøringsform man vælger, er bundgas og sej-slæbning strengt
forbudt!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-06-03 15:50

> [...]
> Dog vil jeg lige ytre:
> Uanset hvilken tilkøringsform man vælger, er bundgas og sej-slæbning

+ Rolig kørsel og langsomme acc., indtil motoren er 100% driftsvarm.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 10-06-03 22:02

> [...]
> gooogle-grupper!
>
> Dog vil jeg lige ytre:
> Uanset hvilken tilkøringsform man vælger, er bundgas og sej-slæbning

xxxxxxxxxxxxxx

Nej sej.træk er forbudt.. den er jeg helt med på, samt bundgas...
Jeg vil lige overveje lidt, og se om ikek jeg kan finde de debatter, og læse
op på det..
Det eneste jeg håber på nu er at delene kommer på torsdag.. ellers må jeg
vente yderligere 14 dage..

MVH
Jon Larsen

Træt af trædecyklen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 11-06-03 14:42

> Dog vil jeg lige ytre:
> Uanset hvilken tilkøringsform man vælger, er bundgas og sej-slæbning
strengt
> forbudt!

Generelt er sej-slæbning vel forbudt (tilkøring eller ej)!?

Hilsen
Lars

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-06-03 14:53

Lars T. Thomsen wrote:
> Generelt er sej-slæbning vel forbudt (tilkøring eller ej)!?

Det er det ihvertfald på en fin gammel 2tagger som min :)

// Hans, der prøver at holde sig over ca. 6krpm når det ikke lige er
bykørsel... ;) så spinner den godt..
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-06-03 16:32

> Det er det ihvertfald på en fin gammel 2tagger som min :)
> // Hans, der prøver at holde sig over ca. 6krpm når det ikke lige er
> bykørsel... ;) så spinner den godt..

Ja, alt under 6k er vel sejtræk.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-06-03 22:17

Martin Sørensen wrote:
> Ja, alt under 6k er vel sejtræk.

Det kommer ganske an på hvor hurtigt man kører ... i byen kan man
tit komme ud for at man bliver nød til at ligge på 3krpm hvis man
ikke vil file kobling konstant ... og det klarer den nu også meget
godt.. (altså, det er jo så i 1. gear)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-06-03 16:33

> Generelt er sej-slæbning vel forbudt (tilkøring eller ej)!?

Ja, det skal man altid passe på med.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten Juel

Dato : 09-06-03 22:29

andre vælger at tilkøre den hårdt for at
> sikre en bedre tilpasning mellem stempelring og cylinder.
> Personligt er jeg ret overbevist om at sidstnævnte er det bedste.

Den brugte jeg på min Knallert i sin tid, og jeg havde da ingen problemer
med lige det )

Morten --- http://StarChild.dk
Suzuki DR350SET --- TIL SALG SE PÅ: http://DR350.dk
Yamaha XJ600