Tur til Norge!
Fra : Søren Dahl

Dato : 08-06-03 21:24

Hej NG

Kører mandag morgen til Hirtshals-Kristiansand - 14 dage i Norge med
en TransAlp og en Super Tenere , glæder mig allerede rigtig meget :)

Håber bare at det slapper lidt af med alt det regn vi har haft her på
det sidste :-/

MVH Søren
- TransAlp

Fra : Rune \(Bandit600R\)

Dato : 08-06-03 21:33

Søren Dahl wrote:
> [...]
> en TransAlp og en Super Tenere , glæder mig allerede rigtig meget :)
>
> Håber bare at det slapper lidt af med alt det regn vi har haft her på

God tur!

En tur forbi "Preike stolen" kan anbefales, men det er en gå tur på godt 4
timer i alt, men det er besværet værd!
Tjek min hjemmeside for billeder fra min Norgestur
--
Venlig hilsen Rune
http://bandit600.netfirms.com

---

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 08-06-03 22:03

> En tur forbi "Preike stolen" kan anbefales, men det er en gå tur på
> godt 4 timer i alt, men det er besværet værd!
> Tjek min hjemmeside for billeder fra min Norgestur

Klart. Snup færgen der sejler ind i bunden af Lysefjorden og til Stavanger.
Turen ned til byen inde i fjorden er mildest talt vild. Jeg brændte en
Amazon gearkasse af igennem tunnelen.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 08-06-03 22:06

"Rune \(Bandit600R\)" <REMOVETHISRune.Romdal@tdcadsl.dk> wrote:

>God tur!
Tak

>En tur forbi "Preike stolen" kan anbefales, men det er en gå tur på godt 4
>timer i alt, men det er besværet værd!
Den er på planen allerede - og jeg har pakket de gode sko, så det ikke
bliver fire timers gåtur i mc-støvler.

Ud over det går ruten bl.a. omkring Lysebotn, Trollstigen og
Atlanterhavsvejen. Så mangler der bare en portion godt vejr og lidt
færre myg end sidste år

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré

Fra : Anders Houmark

Dato : 09-06-03 01:50

"Kåre Nejmann" <post@kan.dk> skrev i en meddelelse

> Tak

> Den er på planen allerede - og jeg har pakket de gode sko, så det ikke
> bliver fire timers gåtur i mc-støvler.

Det ser også interessant ud via billederne :)

> Ud over det går ruten bl.a. omkring Lysebotn, Trollstigen og
> Atlanterhavsvejen. Så mangler der bare en portion godt vejr og lidt
> færre myg end sidste år

Evt. medbring en myggespray :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 09-06-03 01:50

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse
Snip snap snude.. Glemte helt at ønske en god tur

Mvh Anders

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 09-06-03 09:10

Anders Houmark
skrev i news:YNQEa.13040$Jp3.438236@news010.worldonline.dk
> "Kåre Nejmann" <post@kan.dk> skrev i en meddelelse

snip

Vi var et lille smut i Norge i Flyvedagene.
Særligt turen Kristiansand, Flekkefjord, Egersund kan anbefales!
http://www.senior98.dk/turbeskrivelser/Norge_2003/filer/02A_Kristiansand_Lysebotn.jpg
Når vi ikke tog færgen op gennem Lysefjorden fra Lauvvik > Lysebotn var
det fordi nogen (ved rederierne i Norge) hårdnakket påstod de først
sejlede fra den 01.06.03.
Derudover fik vi aflivet myten om agurken i Norge der er sin vægt værd i
guld - det passer bare ikke mere, og kan måske få betydning for
pakkelisten:

God tur!

--
Mfh - Arne Lorenzen - FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183

Fra : Bjørn K Nilssen

Dato : 09-06-03 09:54

On Mon, 9 Jun 2003 10:09:53 +0200, "Arne Lorenzen" <alonospam@esenet.dk> wrote:

> [...]
>Når vi ikke tog færgen op gennem Lysefjorden fra Lauvvik > Lysebotn var
>det fordi nogen (ved rederierne i Norge) hårdnakket påstod de først

Det var da sørgelig. På http://www.suleskarvegen.no/ er det linker til fergetidene, og der
står det riktignok at turistbåten begynner først 1.juni, men det er andre ferger der som
seiler hele året..
Hvilken rute reiste dere da i stedet?

>Derudover fik vi aflivet myten om agurken i Norge der er sin vægt værd i
>guld - det passer bare ikke mere, og kan måske få betydning for
> [...]

Morsomt :) Er det virkelig sant at det går rykter om disse agurkene i Norge?
Vi er nu vant til å bli kalt fjeldaber osv i fotballsammenheng, men agurkene har jeg aldri
hørt om før. Det var forøvrig meget overraskende at prisene i Norge på madvarer kom så
godt ut i forhold til de danske. Her hvor jeg bor, i Kristiansand, er det en jevn strøm av
folk, særlig pensjonister, som drar til Hirtshals for å kjøpe billig mat. Nå er det
riktignok mest kjøtt de kjøper der da.
Når det gjelder

God tur!

-- Bjørn K. Nilssen --

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 09-06-03 12:03

Bjørn K Nilssen
skrev i news:qbi8evs809o5rkt9rcmmiujnqe6rqo6qc8@4ax.com

> [...]

> til fergetidene, og der står det riktignok at turistbåten begynner
> først 1.juni, men det er andre ferger der som seiler hele året..

Såén cirka denne rute
http://www.senior98.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=112
Så vi skulle både ned til Lysbotn og tilbage op af de 28 hårnålesving,
hvor Peters XJér smed kardanen. (særlig historie).

afslutningsvis til treff hos Bluesbikers i Kristiansand om lørdagen:
http://www.bluesbikers.com/bilder.asp?a_id=309
hvor vi tog pokalen for længst kørende klub =

En af de bedste ture vi har haft!

snip

Fra : Bjørn K Nilssen

Dato : 10-06-03 08:16

On Mon, 9 Jun 2003 13:02:58 +0200, "Arne Lorenzen" <alonospam@esenet.dk> wrote:

> [...]
>Så vi skulle både ned til Lysbotn og tilbage op af de 28 hårnålesving,
>hvor Peters XJér smed kardanen. (særlig historie).

Det ser ut til at dere fikk dere en god tur likevel da.
Hyggelig å høre noen som ikke klager på de norske prisene (bortsett fra for øl og tobakk
da...).

>afslutningsvis til treff hos Bluesbikers i Kristiansand om lørdagen:
>http://www.bluesbikers.com/bilder.asp?a_id=309
>hvor vi tog pokalen for længst kørende klub =

Så det var dere som var der ja. Min bror var der, og han sa det hadde vært en dansk
MC-gruppe der fra Ebeltoft(?).

>En af de bedste ture vi har haft!

Flott :)

Hvilke veier vil dere anbefale gjennom Jylland fra Hirtshals til Tyskland?
Jeg skal nedover i slutten av juni sammen med min sønn (11).
Vi skal innom og besøke venner i Roslev (Skive) og Silkeborg, og så går turen sørover. Vi
nordmenn blir jo fascinert av det fullstendig flate landskapet man finner på vestsiden av
Nord-Tyskland rundt Husum...
Vi tenker oss en rundtur, kanskje til Berlin, gjennom Harzen til Gøttingen, Marburg,
Luxembourg, Ardennene Belgia (vi må jo ha noe fjell også..), Frankrike, England.
Hvor skal man helst ta fergen til England? Autoroute foreslår Boulogne Sur-Mer.
Videre gjennom England, Wales, Skotland, Newcastle og hjem.
Noen gode tips?

-- Bjørn K. Nilssen --

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 10-06-03 19:35

Bjørn K Nilssen
skrev i news:h00bev0t6n7u0bhkf73op5qm3afijqfqn4@4ax.com

snip

> Så det var dere som var der ja. Min bror var der, og han sa det hadde
> vært en dansk MC-gruppe der fra Ebeltoft(?).

Njarh - det er nu Esbjerg, men Flatlands OK

> [...]
> Jeg skal nedover i slutten av juni sammen med min sønn (11).
> Vi skal innom og besøke venner i Roslev (Skive) og Silkeborg, og så

Er dig svar skyldig - anyone?

> Vi nordmenn blir jo fascinert av det fullstendig
> flate landskapet man finner på vestsiden av Nord-Tyskland rundt
> Husum...

Husk at tage turen over Tönning, Friedrichstadt > over Elben med færgen

Som de siger i Snollerland:
Volles Program, eh?
Rigtig go´tur ønskes herfra

Fra : Bjørn K Nilssen

Dato : 10-06-03 19:59

On Tue, 10 Jun 2003 20:35:17 +0200, "Arne Lorenzen" <alonospam@esenet.dk> wrote:

>Njarh - det er nu Esbjerg, men Flatlands OK

Akkurat.

>Er dig svar skyldig - anyone?

Betyr det at det ikke er noen spennede veier?

>Husk at tage turen over Tönning, Friedrichstadt > over Elben med færgen

Takk for tipset.

>Som de siger i Snollerland:
>Volles Program, eh?

Jo det er litt omfattende, men fleksibelt - på ca 14 dager. Kanskje vi dropper Berlin og
Skotland i denne omgangen.

>Rigtig go´tur ønskes herfra

Takk

-- Bjørn K. Nilssen --

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 10-06-03 22:13

Bjørn K Nilssen
skrev i news:ndacev87f19e7judaaqij4g5nhvrbahs72@4ax.com

-
-
-
> Betyr det at det ikke er noen spennede veier?
-
Masser, men jeg er selv fra den sydlige del af landet og vil ikke kloge
mig på anbefalinger for ruten Hirtshals > Tyskland. Det ved jeg andre
her på DFM er meget bedre til. Så kom nu bare ud af busken med jer?

Fra : Armand

Dato : 11-06-03 01:27

Bjørn K Nilssen <bk@bknilssen.no> skrev i en

> [...]
> Vi skal innom og besøke venner i Roslev (Skive) og Silkeborg, og så går

Så følg ruterne: 55 - 11 - 29 til Hanstholm og derfra ad rute 181 sydpå!
Jeg synes personligt at turen syd for Hanstholm ad rute 181 er en meget
anderledes oplevelse: Først bløde bugtninger imellem klitterne og senere
igennem/over typisk danskt vestkyst-landskab!
181'eren passerer Limfjorden ved Agger/ Thyborøn via en mindre færge og syd
for fjorden fortsætter "vestkyst-turen" til fulde, hvorfor jeg vil anbefale
at hænge på til Ringkøbing, hvorfra Rute 15 går stik øst mod Silkeborg
Vil du først mod Skive/Roslev, så følg syd for Limfjorden rutenumrene: 181 -
513 (Lemvig/Struer/Vinderup) og 591 (der ender ved rute 26 syd for Roslev)
Istedet for Agger-færgen er turen over halvøen Thyholm (bro) via rute 11 et
alternativ som bringer én forbi indtil flere større vindmølleparker!

> Vi nordmenn blir jo fascinert av det fullstendig flate landskapet man
finner på
> vestsiden av Nord-Tyskland rundt Husum...

Så kør til Tyskland den vej nedover!
Fra Silkeborg: Ruterne: 441 - 30 - 11 => grænsen ved Tønder
Evt. over Kolding (på østkysten) og rute 25 ligeledes til Tønder

> Videre gjennom England, Wales, Skotland,.......
> Noen gode tips?

Lake District nord for Liverpool/Manchester!

--
Armand.

Fra : Bjørn K Nilssen

Dato : 11-06-03 11:49

On Wed, 11 Jun 2003 02:26:43 +0200, "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

> [...]
>Istedet for Agger-færgen er turen over halvøen Thyholm (bro) via rute 11 et
>alternativ som bringer én forbi indtil flere større vindmølleparker!

Takker så meget for gode tips. Jeg tror nok Roslev kan stå over denne gang.
Men i Silkeborg skal der overnattes..

Nu er det alt plottet inn i Autoroute

-- Bjørn K. Nilssen --

Fra : Armand

Dato : 11-06-03 15:49

> [...]

Glemte lige!
Hvis man tisser i sengen når man har leget med vand, MÅ man forbi vestenden
af Kieler-kanalen, hvor den munder ud i Elben ved Brunsbüttel. Dér er der
nogle store kæmpe sluser at kigge på(brugen af) - Lidt Panama-agtigt

Forresten, nu Kieler kanalen blev nævnt:
Vest for Motorvejs-broen over Kielerkanalen løber jernbanen over: Det er et
kæmpe stakit af en bro man har konstrueret for at få højde (og længde) på
til at der er plads til skibstrafikken underneden!
Under jernbanebroen hænger en lille gondol i vandhøjde - Den virker som
færge for biltrafikken over kanalen lige dér - En anderledes ting at
opleve!!

--
Armand.

Fra : Bjørn K Nilssen

Dato : 12-06-03 19:31

On Wed, 11 Jun 2003 16:48:30 +0200, "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

> [...]
>Under jernbanebroen hænger en lille gondol i vandhøjde - Den virker som
>færge for biltrafikken over kanalen lige dér - En anderledes ting at

Takk for nok nogen gode tips

-- Bjørn K. Nilssen --

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 22-06-03 22:44

"Arne Lorenzen" <alonospam@esenet.dk> wrote:

>Vi var et lille smut i Norge i Flyvedagene.
>Særligt turen Kristiansand, Flekkefjord, Egersund kan anbefales!
Aha - den må vi prøve en anden gang.

Vi kørte fra Kristiansand mod nord af rv9 til Nomeland og derfra mod
vest over fjeldet til Lysebotn. Det bragte os gennem et utrolig flot
landskab med små, slyngede veje, spredte rester af sne og blanke søer
med rester af is nogen steder - og naturligvis de fede hårnålesving
ned til Lysebotn.
Kombineret med det flotte solskinsvejr og dét, at vi lige var ankommet
til Norge, gjorde den etappe til en af turens største oplevelser!

Når jeg får billeder, kort og turbeskrivelse samlet på min hjemmeside,
så dropper jeg lige et link her i gruppen...

--
Kåre

PS. Tak for alle de gode turforslag!

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 09-06-03 20:20

"Rune (Bandit600R)" <REMOVETHISRune.Romdal@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> timer i alt, men det er besværet værd!
> Tjek min hjemmeside for billeder fra min Norgestur

Jeg har gået/smårendt op til Preikestolen på 45 min. fra parkeringen.
Der skal man op. mvh Erland

Fra : Sune Bille Jepsen

Dato : 08-06-03 21:45

God tur !!

_____________________________________
Sune Bille Jepsen
CB 500 '99

Fra : Armand

Dato : 09-06-03 11:38

Søren Dahl <tn000729@tcnmail.dk> skrev i en

> Kører mandag morgen til Hirtshals-Kristiansand - 14 dage i Norge med
> en TransAlp og en Super Tenere , glæder mig allerede rigtig meget :)

Go' tur!

Jeg synes at der i tråden mangler advarsler om at fartforseelser ligger på
højde med pædofili i Norge, så lind lige på gashånden!

Et godt psykologisk trick til at holde farten i ave, er at tage sig
gevaldigt sammen de første 10 km's tid, hvorefter det er langt lettere. I
modsat fald vil man mod sin egen vilje, konstant ende med at køre for stærkt
hvis man lægger ud med frisk kørsel!

--
Armand.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 09-06-03 12:25

> [...]
> gevaldigt sammen de første 10 km's tid, hvorefter det er langt lettere. I
> modsat fald vil man mod sin egen vilje, konstant ende med at køre for

Det har jeg skam prøvet utallige gange i Danmark. Det virker ikke :-|

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 09-06-03 20:24

> [...]
> gevaldigt sammen de første 10 km's tid, hvorefter det er langt lettere. I
> modsat fald vil man mod sin egen vilje, konstant ende med at køre for

Hov, hov, så slemt er det vel heller ikke. Bøderne ligger da kun på en
faktor 2-2,5 ift. de danske.
mvh Erland
http://home1.stofanet.dk/erland_refling/norway.htm
(12.000 km i Norge uden bøde men med stort chrash)

Fra : Jan Vagle

Dato : 09-06-03 21:06

Erland R. Nielsen wrote:

> stærkt

> Hov, hov, så slemt er det vel heller ikke. Bøderne ligger da kun på en
> faktor 2-2,5 ift. de danske.

Veel... nye satser:
http://odin.dep.no/sd/norsk/aktuelt/pressem/028001-070132/index-dok000-b-n-a.html

Taliban er ikke helt utryddet endu... ;)

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Armand

Dato : 09-06-03 22:06

Erland R. Nielsen <erland_refling@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> Hov, hov, så slemt er det vel heller ikke. Bøderne ligger da kun på en
> faktor 2-2,5 ift. de danske.

Jup!
Og alerede ved +10 km/t på landevej regnes man for høj-kriminel

--
Armand.