Reparation af ABS-plast
Fra : TA

Dato : 08-06-03 13:42

Med jævne mellemrum kommer der spørgsmål angående reparation af plast-kåber
og det anbefales ofte at anvende tagrendelim. IMHO er tagrendelimen udmærket
til limning af revner, hvor fladerne passer nøje til hinanden (smal
limfuge). Ved andre reparationer, hvor limfladerne ikke passer præcist
sammen eller hvor brudstykker mangler, kan det være nødvendigt med en form
for udfyldningsmateriale.

Løsningen kan være at fremstille sin egen "lim".

Limen kan fremstilles på simpel vis ved at opløse ABS-plast i acetone.
ABS-plasten kan også opløses i methylen-chlorid (di-chlor-methan) eller
methyl-ethyl-ketone (MEK), men det er skrappe sager. Indtil videre har jeg
kun erfaring med acetone. ABS-plasten kan evt skaffes fra en havareret kåbe
(i så fald bør lakken nok fjernes).

Start med at brække ABS-plasten i mindre stykker så det hurtigere opløses og
anbring det i et glas. Hæld derefter en passende sjat acetone i glasset og
sæt et tætsluttende låg på. Efter kort tid opløses ABS-plast-stykkerne.
Omrør evt. Dagen efter burde ABS-plasten være fuldstændig opløst og limen
klar til brug.

Det er bedst at lime på helt rene flader. Afrens derfor gerne fladerne med
acetone eller slib med sandpapir. Limen kan anvendes til at lime revner og
sprækker, udfylde huller eller spartles på bagsiden til forstærkning af
svage områder/brud.

Indtil videre har jeg med godt resultat anvendt limen til at lime/støbe
afbrækkede slidser/tunger i kåbesamlinger og til at lime/forstærke et brud
på en spinkel del af kåben.

Håber det evt kan være andre til gavn eller inspiration.

--
TA

Fra : Albert

Dato : 08-06-03 13:45

> [...]
> methyl-ethyl-ketone (MEK), men det er skrappe sager. Indtil videre har jeg
> kun erfaring med acetone. ABS-plasten kan evt skaffes fra en havareret

Så du tilsætter ikke andet ? Dvs at plasten bliver hård igen ved luft ?

Fra : Ninja Rider

Dato : 08-06-03 19:49

Hejsa

Albert wrote:
> Så du tilsætter ikke andet ? Dvs at plasten bliver hård igen ved luft ?

Jeg tror det kommer helt af sig selv, da accetone nok fordamper hurtigt!
Men jeg er da ikke sikker!

Mvh Emil
--
http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=26

Fra : TA

Dato : 09-06-03 02:06

"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.danmark> wrote in message

> Jeg tror det kommer helt af sig selv, da accetone nok fordamper hurtigt!
> Men jeg er da ikke sikker!

Hej,

Nej, der skal ikke tilsættes noget. Den smeltede plast bliver ganske rigtigt
hård igen når acetonen fordamper og det går forholdsvis hurtigt. Lad evt
limningen tørre natten over så fugen bliver "gennemtør".

Inden man giver sig i kast med at lime på mc-ens kåbe, er det nok en god ide
at foretage nogen prøvelimninger på nogle dummy-plaststykker og få lidt
fornemmelse for, hvordan limen er at arbejde med.

--
TA

Fra : Bjørn K Nilssen

Dato : 09-06-03 08:36

On Mon, 9 Jun 2003 03:05:54 +0200, "TA" <not@active.invalid> wrote:

> [...]
>at foretage nogen prøvelimninger på nogle dummy-plaststykker og få lidt
>fornemmelse for, hvordan limen er at arbejde med.

Er det noen gode grunner for ikke å bruke f.eks. tynn epoxy med en lett duk på baksiden?
Eller polyester med tynn duk?
Eller cyano-acrylat superlim på tynne sprekker?

-- Bjørn K. Nilssen --

Fra : Albert

Dato : 09-06-03 09:49

> Er det noen gode grunner for ikke å bruke f.eks. tynn epoxy med en lett
duk på baksiden?
> Eller polyester med tynn duk?
> Eller cyano-acrylat superlim på tynne sprekker?

jae, jeg har fx epoxy allergi

Fra : TA

Dato : 10-06-03 01:25

"Bjørn K Nilssen" <bk@bknilssen.no> wrote in message

> Er det noen gode grunner for ikke å bruke f.eks. tynn epoxy med en lett
duk på baksiden?
> Eller polyester med tynn duk?

Hej,

Well, jeg bliver dig lidt svar skyldig, for jeg har ikke den store praktiske
erfaring med epoxy+dug eller polyester+dug. Der er dog flere ting, der har
afholdt mig fra det, bla 1) at det er lidt dyrt (100 - 200 kr), 2) at det
kan være lidt besværligt at afmåle polyester og hærder i det rette
blandingsforhold (især ved småreparationer, hvor der bruges små mængder), 3)
at der er en begrænset bearbejdningstid inden det hærder, 4) at det er svært
at ændre reparationen efter hærdning, og 5) at der (helbredsmæssigt) er tale
om skrappe sager. Med andre ord er det lidt omstændeligt til mindre
reparationer.

Det er mit _indtryk_ at epoxy/polyester sikkert er fint til reparation af
sprækker i større, flade områder eller til rekonstruktion af dele af kåben.
Derimod er det nok mindre egnet til reparationer i hjørner og kanter med
skarpe buk. Endelig er epoxy/polyester næppe velegnet til at lime kåbedele
(endeflader) sammen i en "tyk" limfuge (dvs uden dug)?

Såvidt vides samles to plastemner bedst ved svejsning, hvor emnerne smelter
sammen i fugen. Limen af smeltet ABS-plast var et forsøg på at finde en
billig og enkel metode til at svejse emner af ABS-plast sammen. Limen egner
sig derfor bedst til reparationer, der kan udbedres med en svejsning. Når
limfugen er tør kan denne raspes, fræses og slibes efter behov eller man kan
umiddelbart tilføre yderligere materiale. Plastemnerne kan selvfølgelig også
svejses sammen med varme og der findes da særlige mundstykker til
varmepistoler beregnet hertil, se fx
<http://www.steinel.net/products/heatguns/elecheatgun_accessories.cfm>. Læs
evt mere om svejsning af plast på
<http://www.urethanesupply.com/step3b.html>.

> Eller cyano-acrylat superlim på tynne sprekker?

Desværre har jeg ikke så gode erfaringer med cyano-acrylat. Cyano-acrylat
tørrer tilsyneladende ikke i fri luft (en anaerob lim?), hvorfor den egner
sig bedst til smalle sprækker, hvor emnerne passer nøje til hinanden. Her
ville (IMHO) tagrendelim være bedre. Alternativet er selvfølgelig at lave en
V-formet fordybning på bagsiden af revnen og herefter svejse emnerne sammen.

--
TA

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-06-03 19:52

On Sun, 8 Jun 2003 14:41:57 +0200, "TA" <not@active.invalid> wrote:

Hej.

>Håber det evt kan være andre til gavn eller inspiration.

Kanon - Tak.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750