Suzuki eller Honda, hvad er jeres mening?!
Fra : Thomas

Dato : 07-06-03 21:22

Hej med jer

Jeg kan ikke rigtig bestemme mig for hvad skal købe! jeg har kørt motor
cykel i 2 år nu (MZ 150 ETZ) og nu er det fanme tid til noget med "lidt"
mere riv i!

Valget står mellem:

Suzuki GS 650E 1983

Honda Four 750 1973

Disse to maskiner har jeg udset mig udelukkende pga. udseendet af den! Men
nu kommer spørgsmålet til jer:

hvad er fordelene og ulemperne ved de to motorcykler, jeg tænker på: pris,
forsikring, køreglæde, reservedele, stabilitet osv.....!

Hvis i kender til andre modeller som ligner ovenstående udseensmæssigt er i
meget velkommende til at introducere.....!

Mvh Thomas

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-06-03 21:30

> [...]
> Hvis i kender til andre modeller som ligner ovenstående
> udseensmæssigt er i meget velkommende til at introducere.....!

Du kunne også prøve at kigge på Kawasaki Z650F fra starten af firserne. Den
synes jeg ligner en del.
Hvad der er mest tilgængeligt herhjemme, det ved jeg ikke, jeg kunne dog
forestille mig at Honda'en er nemmest at skaffe reservedele til.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-03 21:45

> Valget står mellem:
>
> Suzuki GS 650E 1983
>
> Honda Four 750 1973

Klart Honda!
Den er pænest og bedst. Suzuki er noget bøttejern.
(hold kæft hvor usagligt)...

Prøv dem hver for sig og køb den du mener er det bedste køb. Når cyklerne er
så gamle er det svært at sige hvad der er det bedste køb. Jeg var selv
heldig at finde en CB 1100 F'er til en ret god pris. Led selv. Hvis du leder
efter Honda CB 750 - evt. inkl. Bold'or modellerne (750 - 900 - 1100)... Har
du lidt mere at se på.. Dem er der mange af...

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-06-03 21:49

On Sat, 7 Jun 2003 22:21:52 +0200, "Thomas"
<Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> wrote:

Hej Thomas.

> [...]
>
>hvad er fordelene og ulemperne ved de to motorcykler, jeg tænker på: pris,
>forsikring, køreglæde, reservedele, stabilitet osv.....!

Tjaeh, der er 10 år mellem de to cykler, så alene af den grund ville
jeg tage GS650'en.
Jeg kender ikke Hondaen, men GS650 motoren er bundsolid, og næsten
ikke til at tage livet af (Det er sådan en der sidder i min XN85).
Det eneste kendte svage punkt er ladesystemet, men det er til at gøre
noget ved for en rimelig pris.
Mht. reservedele, så tror jeg at alle sliddele er til at få til begge
cykler.
Når det gælder de mere alvorlige dele, så er det min opfattelse at det
kun er ophuggerne der er leveringsdygtige

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-06-03 13:52

"Steen Gruby" <steen.gruby@(at)gruby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Når det gælder de mere alvorlige dele, så er det min opfattelse at det
> kun er ophuggerne der er leveringsdygtige

Hvad med at vælge Hondaen, fordi den snart er en veteran?
Personligt ville jeg ikke vælge en 20+ år gammel motorcykel, jeg vil hellere
ud at køre.

Rittig

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-06-03 18:46

On Sun, 8 Jun 2003 14:51:46 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej Claus.

>Hvad med at vælge Hondaen, fordi den snart er en veteran?
>Personligt ville jeg ikke vælge en 20+ år gammel motorcykel, jeg vil hellere
>ud at køre.

Det kan jeg for så vidt godt være enig i.
På den anden side, findes der 20 år gamle cykler i god stand der sågar
er værd at eje.
Det er ikke så længe siden min nabo fik plader på en XN85 mage til
min.
Byggeår 1983, fundet i Sverige med 22.000 Km bag sig og i en tilstand
der er omend bedre end min, hvilket ikke siger så lidt.
Der er mange Km i den endnu, og selv om det med reservedele er
problematisk, er det stadig er godt køb, selv med de danske afgifter
lagt oven i.
Det er et godt køb
Hvis der er tale om et forskruet eksemplar med næsten 100.000 Km bag
sig ville jeg også have din indstilling til et sådant køb.
Men så er det ikke alderen der forskrækker mig men tilstanden.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 08-06-03 22:05

Claus Rittig wrote:
> [...]
>
> Hvad med at vælge Hondaen, fordi den snart er en veteran?
> Personligt ville jeg ikke vælge en 20+ år gammel motorcykel, jeg vil

Så så hr Rittig

Min 23 årige Suzuki GS850G (se link herunder) har aldrig slået en forkert
skid
Hvis nogne tror det kan det skyldes at piloten havde spist brune bønnner

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html)
1987 BMW K100RS (Skal pudses)
1992 Golf TD(i)

Fra : Jake

Dato : 08-06-03 22:16

> Min 23 årige Suzuki GS850G (se link herunder) har aldrig slået en forkert
> skid
> Hvis nogne tror det kan det skyldes at piloten havde spist brune bønnner

Nu ser den jo også ud til at være usædvanligt velholdt

/Jake

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-06-03 22:23

> Nu ser den jo også ud til at være usædvanligt velholdt

Ja, det må jeg også sige. Det er sjældent at man ser 20+år gamle cykler i så
flot stand.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-06-03 23:32

"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det må jeg også sige. Det er sjældent at man ser 20+år gamle cykler i

> flot stand.

Ja, lige netop den Suzuki er ikke bare usædvanlig velholdt, den er
USÆDVANLIG velholdt. Sådan er den typiske 25 år gamle japaner altså ikke,
den er typisk et lig. (Nogle gange pænt sminket, men ret ofte stadig et
lig). Og en 25 år gammel 4-cylindret rækkemotor kan koste hele cyklens værdi
at renovere (eller en hel sæson's arbejdstimer hjemme i garagen).
Derfor min holdning om hellere at kigge efter noget nyere.
Finder man et rigtig velholdt eksemplar, så er der da intet forgjort i at
købe, men man skal huleme være i stand til at se sig godt for.

Rittig

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 08-06-03 23:54

Claus Rittig wrote:
> "Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, lige netop den Suzuki er ikke bare usædvanlig velholdt, den er
> USÆDVANLIG velholdt. Sådan er den typiske 25 år gamle japaner altså

<snip>

Bemærk at jeg er sprunget ud af skabet (Takket være Hekto)
Se medlemskab i signatur...

Fra : Orla Pedersen

Dato : 09-06-03 10:43

Claus Rittig skrev i meddelelsen <3ee3b800$0$252$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...

> [...]
>Finder man et rigtig velholdt eksemplar, så er der da intet forgjort i at
>købe, men man skal huleme være i stand til at se sig godt for.

Ja, typisk er der "akkumuleret" en mængde fejl, som "pludselig" gør det
økonomisk, eller arbejdsmæssigt uforsvarligt at komme videre. Typisk helt
opslidte forgaffel sliders, opslidte baggaffellejer, mere eller mindre
umuligt gearskifte, olielækager, defekt ledningsnet, kontakter og ikke
mindst lejeflader i topstykker. Altsammen rigeligt til at "fængsle" selv en
erfaren mekker i værkstedet. Og så ventetiden på udgåede reservedele. Man
skal gøre sig klart hvad man vil, vil man gerne renovere gamle cykler med
"skue" for øje, så er det fint nok, men de gamle cyklers køreegenskaber
retfærdiggør ikke den nødvendige indsats, hvis man gerne vil køre.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 09-06-03 11:46

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> [...]
værdi
> at renovere (eller en hel sæson's arbejdstimer hjemme i garagen).

Og alt andet lige, så har en newcomer behov for noget der starter hvér gang
man trykker på knappen. Ellers kan den nye mc-interesse, der kunne gå hen og
blive en livslang hobby, hurtigt dø hen p.g.a. vedvarende ærgrelser og
udgifter :-|

Min 3. motorcykel var absolut ikke problemfri trods det at jeg købte den fra
ny af, og havde jeg haft dén som den første, er det nok temmelig sandsynligt
at jeg havde fulgt min bedste kammerat da han købte en bil istedet for model
:-/

--
Armand.

Fra : Peter Aagaard

Dato : 07-06-03 22:32

Thomas wrote:
> [...]
>
> Hvis i kender til andre modeller som ligner ovenstående
> udseensmæssigt er i meget velkommende til at introducere.....!

Hvis du kommer til Snedsted er du velkommen til at prøve min CB750 F2, den
er til salg for 17.500,-
Se evt.: http://dfm.nathue.dk/yougotit

Mvh. Peter

Fra : Brian Sørup

Dato : 08-06-03 14:10

"Peter Aagaard" <peter@yougotit.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du kommer til Snedsted er du velkommen til at prøve min
CB750 F2, den
> er til salg for 17.500,-

Snedsted vest for Thisted ?
--
Brian Sørup

Fra : Armand

Dato : 07-06-03 22:40

Thomas <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> skrev i en
> [...]
>
> Jeg kan ikke rigtig bestemme mig for hvad skal købe! jeg har kørt motor
> cykel i 2 år nu (MZ 150 ETZ) og nu er det fanme tid til noget med "lidt"

Honda'en er da ved at være alt for gammel, og tillige for dyr eftersom der
er ved at gå lidt kult i denne den første firecylindrede superbike!

GS 650'eren er nyere, ensydende og lettere, samt væsentligt bedre kørende og
bremsende, så af dé to må det blive den!

Passer en yamaha XJ 650 ikke også ind i prislejet?
Den matcher GS'eren og er højere ydende, samt med kardan, hvis dét kan
lokke!

--
Armand.

Fra : Jan Vagle

Dato : 08-06-03 01:36

Thomas wrote:
> [...]
>
> Jeg kan ikke rigtig bestemme mig for hvad skal købe! jeg har kørt motor
> cykel i 2 år nu (MZ 150 ETZ) og nu er det fanme tid til noget med "lidt"

Antikt skrot med livsfarlige bremser ??

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-06-03 18:10

Thomas wrote:

> [...]
> Suzuki GS 650E 1983
> Honda Four 750 1973
>
> Disse to maskiner har jeg udset mig udelukkende pga. udseendet af den!

Det undrer mig lidt, at du ikke drager andre punkter ind i overvejelserne.
Med de cykler er det stort set nødvendigt, at du kan hitte ud af at skrue
selv. Det er ikke helt det indtryk jeg har

Budgettet levner jo fint plads til en, under 5 år gammel, GS500 (har netop
set en 99'er i dba til 30k), der garanteret er mere driftsikker end sådan
et par gamle krikker du har øje på Skal den se ud af lidt mere, bliver
den ganske meget pænere at se på, ved at få en fuldkåbe på.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Thomas

Dato : 09-06-03 11:16

Lad mig spørger på en anden måde, hvad ville være fornuftigt at købe for
15.000kr???
(gerne lidt i stil med to før nævnte motorcykler)

Det skal helst være noget uden for meget skruge arbejde, og med en del flere
krafter end min MZ 150 ETZ (hvilket ikke burte være helt umuligt at finde)!!

Mvh Thomas

Fra : Richard

Dato : 09-06-03 12:01

Thomas wrote:
> [...]
> krafter end min MZ 150 ETZ (hvilket ikke burte være helt umuligt at finde)!!

Så må du nok sænke ambitionerne til fx en tocylindret 250-400 cc'er -
med 15 kkr køber du ikke ret meget "god, pålidelig stand", så du kan
koncentrere dig om at køre i stedet for at skrue.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 09-06-03 14:24

Thomas wrote:
> [...]
>
> Det skal helst være noget uden for meget skruge arbejde, og med en
> del flere krafter end min MZ 150 ETZ (hvilket ikke burte være helt

For 15.000 kr.- ville jeg slet ikke kigge efter en 650/750 4-cyl mc`er,
sandsynligheden for at du får meget (dyrt) skrue arbejde er for stor. Jeg
ville kigge efter noget 250/400 ccm f.eks.
- Yamaha XS400 seca (45 hk)
- Suzuki GS(X) 400/450 (37-43 hk)
- Yamaha XT250 (offroad)
- Suzuki GN250 (custum)

Men prøv selv at søge på f.eks www.dba.dk og se havd du kan få for dine
penge.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-06-03 14:30

> [...]
> mc`er, sandsynligheden for at du får meget (dyrt) skrue arbejde er
> for stor. Jeg ville kigge efter noget 250/400 ccm f.eks.

Eller 46HK alt efter hvor man kigger.

> - Suzuki GS(X) 400/450 (37-43 hk)
> - Yamaha XT250 (offroad)
> - Suzuki GN250 (custum)

For at komme med lidt flere bud:

Kawasaki Z400 (43HK)
Honda CB400N (43HK) (er rimeligt nem at finde på det danske marked)

signing off.. Martin Sørensen