Rensning af gammel tank.
Fra : Uffe Jørgensen

Dato : 07-06-03 15:49

Jeg har købt mig en gammel tank på stumpemarkedet i Gjern.
Der er jo noget rust indvendig. Hvordan renser jeg bedst tanken indvendig?
Benzinhanen er jo også noget anløben. Er der noget væske (kemikalie) man kan
dyppe den i, eller er der kun knofedt?

Fra : KubikH

Dato : 07-06-03 16:12

"Uffe Jørgensen" <uffe.j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Benzinhanen er jo også noget anløben. Er der noget væske (kemikalie) man

Hej Uffe
Prøv at fylde den op med citronsyre.
Det er det man køber som hvidt pulver, og bruger i vand til at kalke
kaffemaskiner af med.
Den skal stå en uges tid eller så.
Så er den helt ren, uden at jernet bliver ædt op.
Bagefter skylles den i lunkent vand, og sættes til tørre på et varmt sted.
Mvh
Niels

Fra : Armand

Dato : 07-06-03 21:15

KubikH <kallehauge@FJERNemail.dk> skrev i en

> [...]
> kaffemaskiner af med.
> Den skal stå en uges tid eller så.
> Så er den helt ren, uden at jernet bliver ædt op.

Glasskår (á de kvadratiske fra hærdede autoruder :-/ ) er ofte blevet nævnt
som middel til mekanisk fjernelse af indre rust i bensintanke - P.g.a.
gnistfaren er forhåndenværende møtrikker o.lign. metalliske genstande
absolut utilrådelig!!

> Bagefter skylles den i lunkent vand, og sættes til tørre på et varmt sted.

Der skal skylles særdeles meget og varieret for at man med sikkerhed får alt
deraf opstået støv ud af tanken, og hvis ikke vil man lide under at snavset
ender i karburatorerne i årevis efter!
Hvis man bruger en rimelig tyktflydende vædske (á alm. motorolie?) sammen
med glasskårene vil man kunne holde snavset opslemmet deri og således få
langt det meste ud dermed!
Jeg har ligeledes foreslået kugler af kit til at trille rundt indvendig i
den tørre tank for at samle støv op med den fedtede overflade; men specielt
omkring for mange og for små kit-kugler har jeg sidenhen lidt af bondeanger
ud fra
frygt for at man ikke får alle af disse ud igen inden brug - og mulige
følger deraf
Men en enkelt kugle, á str. som et kirsebær/blomme, vil man jo kunne have
tal på, ligesom at den ikke vil kunne klemme sig ind givne kroge. Gentagen
optagen af den med henblik på omæltning til en frisk overflade, vil tillige
give en overblik over arbejdets progression.

Endelig kan det tænkes at man kan give tankens indre en grad af
galvanisering ved hjælp af et par håndfulde zink-klumper á
marmorkugle-størrelse, som bliver rystet voldsomt rundt i tanken i længere
tid :-/

--
Armand.

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 08-06-03 12:20

Uffe Jørgensen wrote:
> [...]
> indvendig? Benzinhanen er jo også noget anløben. Er der noget væske
> (kemikalie) man kan dyppe den i, eller er der kun knofedt?

Jeg har benyttet følgende metode 2 gange. I modsætning til mange andre
metoder virker denne. Helt ude i hjørnerne. Tanken må selvfølgelig kun have
overfladerust. Hvis den har gravrust indvendig vil jeg ikke anbefale
metoden.

Jeg går ud fra tanken skal males. Ellers pas på malingen. Ætsnatron kan
riskirere at flå den af.
Som en selvfælge pas på øjne, hænder børn og hunde ..

Køb 5 liter saltsyre
Køb noget natriumhydroksid (ætsnatron)

Hæld 5 liter vand op i en spand og hæld forsigsigt ætsnatron i spanden til
du har en passende oplosning
Dette skal bruges til at neutrlisere saltsyren

Hæld saltsyren i tanken. (nej det æder ikke en jerntank)

Skvulp rundt med nogle minutters intervaller.

Når al rusten er væk (½ - 2 timer) hæld syren tilbage i dunken (stor tragt)

Hæld natronluden i tanken og skvulp lidt rundt. Fyld helt op med vand og lad
stå en halv times tid.

Hæld ud og skyl meget grundigt med rent vand.

Lad tørre. Jeg lod en støvsuger slange suge i tankne et par timer.

Sprøjt indvendigt med rigelige mængder WD40 for at jage de sidste vandlommer
ud.

Held og lykke

--
Bent Erik Thomsen
nær Aalborg

Fra : Armand

Dato : 08-06-03 14:37

Bent Erik Thomsen <bmt@poet.dk> skrev i en

> Lad tørre. Jeg lod en støvsuger slange suge i tankne et par timer.
> Sprøjt indvendigt med rigelige mængder WD40 for at jage de sidste
> vandlommer ud.

Karburatorsprit!

--
Armand.

Fra : TA

Dato : 08-06-03 13:36

"Uffe Jørgensen" <uffe.j@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Benzinhanen er jo også noget anløben. Er der noget væske (kemikalie) man

De fleste byggemarkeder sælger en flydende "Rustfjerner", der er baseret på
fosforsyre og som er "inhibiteret" (svjh) så den ikke angriber metallet. Kan
evt fortyndes med (varmt) vand. Koster vel ca 30 - 40 kr pr liter. Se evt
"Rustfjerner" og "Kalkfjerner" på <www.borup-kemi.dk>.

Efter endt skylning med vand kunne tanken evt "tørres" med sprit, som jo
optager vand.

--
TA