vedr gearvælger indikator
Fra : Søren Jim

Dato : 06-06-03 00:26

Hej
hvad hedder sådan gearvælger indikator på engelsk
og er der nogle steder på nettet i UK hvor i har set sådan en fætter
og kan den monteres på alle cykler

Tjep

Søren CBR1000F

Fra : Armand

Dato : 06-06-03 11:27

Søren Jim <fsgbooking@hotmail.com> skrev i en

> hvad hedder sådan gearvælger indikator på engelsk
> og er der nogle steder på nettet i UK hvor i har set sådan en fætter
> og kan den monteres på alle cykler

Roder du da rundt i gearene?

Jeg tror ikke at du finder et ombygningskit; men man kan selv ½-redde ved at
modificere frigears-kontakten til også at tænde når næsthøjeste gear er
indlagt (og det er dér at man oftest kikser), hvorved man v.h.a.
frigearslampen tillige får varsel om at man er i næsthøjeste gear!

Mine Yamaha'er har alle haft den feature at hvor gearpedalen er fast under
kørslen, kunne pedalen bevæges opad når man var i højeste gear og nedad når
man var i laveste gear. Det er enkelt at forvisse sig om CBR'eren har samme
detalje og derefter bruge dét til at kontrolere hvorvidt man er i højgear
under kørsel!

--
Armand.

Fra : Benz...

Dato : 06-06-03 12:35

> [...]
samme
> detalje og derefter bruge dét til at kontrolere hvorvidt man er i højgear

Bare for at lyde dum, så kan jeg ikke lige få det nederste igen?
Det kom vist ikke lige ind på lystavlen! (Dohh :)

Benz... :)

Fra : Armand

Dato : 06-06-03 18:43

Benz... <jezzuz@yahoo.com> skrev i en

> Bare for at lyde dum, så kan jeg ikke lige få det nederste igen?
> Det kom vist ikke lige ind på lystavlen! (Dohh :)

Normalt er gearpedalen "fast" - D.v.s at pedalen ikke kan rokkes andet end
det slup der må være i et givet tilbageførings-system!

På Yamaha er 1. og høj -gearet dog "løst" - D.v.s. at i højgear kan pedalen
bevæges en "tom" skiftebevægelse opad, og det modsatte for 1.gearet!
Er man under kørsel i tvivl om hvorvidt at man er i højeste eller
næsthøjeste gear er det let at forsøge at løfte med foden i gearpedalen: Er
den fast => næsthøjeste (eller lavere), er den blød => højgear!
Den modsat rettede virkning for 1.gearet gør at når man i stilstand skal
geare ned fra højere gear og til 1. vil pedalen føles blød efter at 1. er
indlagt - Man skal derfor ikke tælle eller kigge efter frigearslampen
undervejs!

Sådan har det været på alle mine XS-Yamaha'er og jeg har fået bekræftet
funktionen på flere andre sidenhen. Der er tillige en mulighed for at det
flasker sig ligeledes på andre mærker, og derfor opfordrer jeg til at folk
lige kontrollerer deres egen gearkasse for denne virkning!

--
Armand.

Fra : peterl

Dato : 06-06-03 15:25