Beklædning under MC tøjet?
Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 05-06-03 16:09

Nu skal jeg på kørerteknik på søndag, det bliver meget med at holde stille
og vente på den andre, lige midt i solen.
Hvilket tøj skal jeg have på inden under mc tøjet(codoura med membran)?
Sidst havde jeg T-shirt og jeans, og det var ikke helt idielt, somom svaden
satte sig i det inderste lag tøj, og ikke kom vidre. Men hvad er det bedste,
man kan jo ike så godt kører med røven bar i lånebukser.

Tobias,

Fra : Armand

Dato : 05-06-03 17:47

Tobias Møller Larsen <tobber@wanadoo.dk> skrev i en
> [...]
det
> bedste, man kan jo ike så godt kører med røven bar i lånebukser.

Vil det nærmestliggende ikke være et bomulds-joggesæt :-/

--
Armand.
(kun med trusser, T-shirt og UFO under sit læder)

Fra : Rune Larsen

Dato : 05-06-03 18:46

Armand wrote:

> --
> Armand.
> (kun med trusser, T-shirt og UFO under sit læder)

Tak for det billede på nethinden....
*deleted*

/Rune

Fra : SLP/JM

Dato : 05-06-03 19:36

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev >
> Vil det nærmestliggende ikke være et bomulds-joggesæt :-/

Bomuld kan ikke transportere sveden videre, så lyder ikke som en særlig god
ide i mine ører. Der findes masser af svedtransporterende undertøj lavet af
polyester og lignende kunststoffer, der til gengæld kan volde problemer ved
styrt pga risiko for, at det smelter sig fast i huden.

--
Mvh Susanne

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-06-03 19:46

"SLP/JM" <susanne_lundp@hotmail.com> writes:

> [...]
> polyester og lignende kunststoffer, der til gengæld kan volde problemer ved
> styrt pga risiko for, at det smelter sig fast i huden.

Jeg har i mange år brugt et sæt ski-undertøj af meget tyndt uld. Det
transporterer sveden godt, kan ikke smelte ved styrt, og så køler det
faktisk ved høje temperaturer.

Mht kunststoffer, så skriver DMU i RR reglementet: "Underbeklædning
kan være af Nomex typen, silke eller bomuld. Syntetiske materialer,
som kan smelte og skade huden, er ikke tilladte, hverken som foer i
dragten eller som underbeklædning". Hvad F^2 er Nomex?

--Kai

Fra : MKS - 74

Dato : 05-06-03 19:53

http://www.dupont.com/nomex/

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Fra : Richard

Dato : 05-06-03 20:08

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> [...]
> som kan smelte og skade huden, er ikke tilladte, hverken som foer i
> dragten eller som underbeklædning". Hvad F^2 er Nomex?

Kort sagt: Et meget varme og glødefast kunststof - husker det brugtes
til posefiltre i røggasrensning på kulfyrede kraftværker i '80ern pga
varmen, gløder og gnister. Så det er sikkert et fint stof til racertøj

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 05-06-03 20:25

"Bomuld kan ikke transportere sveden videre"

Derfor foretrækker jeg bomuld. Det er nemmere at vaske, fremfor for hele
læderdragten. Men måske der er noget jeg har misset.

--
Mvh.
Henrik (som foretrækker læder om sommeren, fremfor kunststof)

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Christian Knudsen

Dato : 05-06-03 21:03

Jeg har hørt eller læst (kan ikke huske hvor), at det er vigtigt, hvis man
kører med læder, at der er 2 lag mellem læderet og huden.
Ofte er der noget inderfoer-agtigt noget, som kan tælle som et lag, men det
er anbefalet, at man kører med endnu et lag (eks noget fint ski-undertøj
eller noget, så man har to lag.

Grunden hertil skulle være at man kan få nogle slemme forbrændinger ved et
styrt, hvis der ikke er nogle "glidelag" imellem læderet og huden.

Det må der være nogle af RR-folkene herinde der ved noget om ?!?

mvmch
christian, der for en sikkerhedsskyld altid kører med 2 lag mellem huden og
læderet, når han har læderdragten på...

Fra : MKS - 74

Dato : 05-06-03 21:09

On Thu, 5 Jun 2003 22:03:26 +0200, "Christian Knudsen"
<s001400@student.dtu.dk> wrote:

>Det må der være nogle af RR-folkene herinde der ved noget om ?!?

Næste gang du ser MotoGP så se når de smider dragten,nogle har en tynd
et eller anden indenunder,men ligeså mange har ingenting udover
dragtens foer,jeg bruger altid bare en tynd bomuldstingest indenunder
til RR,ellers klister lortet helt vildt - har været af knallerten et
par gange også med lidt asfaltsurf og har aldrig fået forbrændinger,
men nok blå mærker

--
-Michael

Fra : Christian Knudsen

Dato : 05-06-03 21:49

Okay, det kan godt være det bare har været en and, men jeg har nemlig bare
hørt det et eller andet sted. Noget med at læderet griber fat i huden
(ligesom når man gnider hænderne hårdt mod hinanden), og skulle kunne give
nogle indre forbrændinger lige under det øverste lag hud....

mvmch
christian, der desværre ikke har haft tid til at se Moto GP endnu i år - suk

Fra : MKS - 74

Dato : 05-06-03 21:55

On Thu, 5 Jun 2003 22:48:57 +0200, "Christian Knudsen"
<s001400@student.dtu.dk> wrote:

>Okay, det kan godt være det bare har været en and, men jeg har nemlig bare
>hørt det et eller andet sted. Noget med at læderet griber fat i huden

Husk på at der stadig kan være et foer i dragten...nogle danske
RR-kørere bruger dog heller ikke engang foer i deres dragt hvilket er
rigtig lækkert

>(ligesom når man gnider hænderne hårdt mod hinanden), og skulle kunne give
>nogle indre forbrændinger lige under det øverste lag hud....

Hvis man glider rigtig langt så kan friktionsvarmen godt blive så stor
at der opstår forbrændinger og netop derfor er syntetiske materialer
som nylon ikke tilladt da de i så fald vil smelte ind i huden...

--
-Michael

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-06-03 21:56

> [...]
> huden (ligesom når man gnider hænderne hårdt mod hinanden), og skulle
> kunne give nogle indre forbrændinger lige under det øverste lag

Det lyder meget rigtigt.. Når man styrter på cykel kan man også sagtens få
en god gang asfalt-eksem på knæerne, selv om ens cowboy-bukser overhovedet
ikke har taget det mindste skade.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : MKS - 74

Dato : 05-06-03 22:16

On Thu, 5 Jun 2003 22:55:35 +0200, "Martin Sørensen"
<mos@FJERNlaxity.dk> wrote:

>Det lyder meget rigtigt.. Når man styrter på cykel kan man også sagtens få
>en god gang asfalt-eksem på knæerne, selv om ens cowboy-bukser overhovedet
>ikke har taget det mindste skade.

Ja men det er heller ikke helt samme situation,bukserne er så tynde at
de stort set ikke yder nogen isolering mod friktionsvarmen som derfor
overføres omtrent direkte til huden.En læderdragt er _tyk_ og det er
den primære beskyttelse mod både friktionsvarmen og den abrasive
påvirkning,man _kan_ godt glide så langt at varmen vil begynde at
overføres til huden,men her gælder så igen det samme som i
cowboybuksesituation,et ekstra lag stof vil omtrent ingen ekstra
termisk beskyttelse give relativt til læderet,men kan gøre dragten
omtrent umulig/ulidelig at ha' på.

--
-Michael

Fra : Armand

Dato : 05-06-03 22:33

> [...]
> god ide i mine ører. Der findes masser af svedtransporterende undertøj
> lavet af polyester og lignende kunststoffer.......

Hvad nytter det at stof kan lede sved videre, hvis den næstkommende
beklædningsgenstand ikke tager imod :-/

> .............. der til gengæld kan volde problemer ved styrt pga risiko
> for, at det smelter sig fast i huden!

En velisoleret "cordura"-beklædning vil også udgøre en isolation mod den
friktionsvarme der opstår under et kurende styrt!
Til gengæld er såvel Cordura, som foer kunststof der i sig selv vil kunne
smelte undervejs, og så er det en fordel af have et lag bomuld til at fange
"gløderne"!

--
Armand.

Fra : SLP/JM

Dato : 06-06-03 05:56

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i>
> Hvad nytter det at stof kan lede sved videre, hvis den næstkommende
> beklædningsgenstand ikke tager imod :-/

Er fordelen ved cordura med membran netop ikke, at kroppen kan ånde i det?
Så burde det vel også kunne transportere sveden videre.

--
Susanne
med perforeret læderdragt, der fungerer fint i sommervarmen

Fra : Armand

Dato : 06-06-03 10:28

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i>
>
> Er fordelen ved cordura med membran netop ikke, at kroppen kan ånde i det?
> Så burde det vel også kunne transportere sveden videre.

Membraner kommer til kort overfor vand (i modsætning til damp), derfor skal
Cordura/lign. have regnbeskyttelsen supleret med en ordinær imprægnering
således at regnvand vil perle af overfladen og ikke gennembløde den (og
membranen).
Derfor vil membranforede tekstiler netop ikke transportere decideret sved
videre; men derimod kun forårsage at man ikke sveder i samme grad som under
f.eks en tæt regnjakke!

--
Armand.