Honda 250 cc Baja ventiler ?
Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 03-06-03 01:10

Hej

Jeg fik i fredags for 7.000 kr., her i Thailand, købt en vist 3 år gammel
Honda 250 cc BAJA offroader. Jeg
vil være glad hvis nogen kan oplyse mig om hvad ventiltolerancerne er for
ind- og udsugning, og evt. andre
justeringsdata/ting at tænke på , for ejeren vidste det ikke og jeg får vel
tidligst om 2 - 4 uger en Haynes
manual fra England, hvor jeg skrev til i lørdags.

Jeg har manualen for de ældre XL/XR 250 & 500 som siger 0,05 og 0,10.

Gert Bo Thorgersen

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-06-03 15:32

"GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse

> Jeg har manualen for de ældre XL/XR 250 & 500 som siger 0,05 og 0,10.

Og det er de samme tolerancer som for alle de XL250, XL350, XR350, XR500 og
XR600 jeg har haft fingrene i, så du kan roligt gå ud fra at de også gælder
din Baja-model. 0,05 ind og 0,10 ud.

Rittig

Fra : Richard

Dato : 03-06-03 18:34

Claus Rittig wrote:

> Og det er de samme tolerancer som for alle de XL250, XL350, XR350, XR500 og
> XR600 jeg har haft fingrene i, så du kan roligt gå ud fra at de også gælder
> din Baja-model. 0,05 ind og 0,10 ud.

Hmm, det ville jeg nu ikke tage for givet. Den 500cc-variant af XR600
RFVC-motoren, der kører i XBR500 og GB500 fik oprindeligt specificeret
0,10 og 0,12mm , men det er senere rettet til 0,15 og 0,17mm.
Iflg Clymer gælder 0,10 / 0,12 også for XR600R og XR650L.

Især for de senere årgange med auto-dekompression (ab '88-89), må
udstødningsventilernes spillerum ikke stilles for snært, for ellers
lukker udstødningsventilerne ikke ordentligt i (lav) tomgang. (Kilde
xbr.de m.fl).

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-06-03 20:06

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm, det ville jeg nu ikke tage for givet. Den 500cc-variant af XR600
> RFVC-motoren, der kører i XBR500 og GB500 fik oprindeligt specificeret
> 0,10 og 0,12mm , men det er senere rettet til 0,15 og 0,17mm.

Nå? Jeg troede XBR var en variant af XL600 motoren? Har XBR
enkelt-karburator?

> Iflg Clymer gælder 0,10 / 0,12 også for XR600R og XR650L.

Måske nok for XR650L (som ikke er en XR motor, men en opboret XL motor), for
den har jeg aldriog haft fingrene i, men XR600R har jeg ret stor erfaring
med, da jeg har haft 3 af dem, og mine venner har haft nogle stykker også -
og til dem er det 0,05 og 0,10.

> [...]
> udstødningsventilernes spillerum ikke stilles for snært, for ellers
> lukker udstødningsventilerne ikke ordentligt i (lav) tomgang. (Kilde

Øhh? Det må være en spidfindighed for XBR, for det passer ikke ret godt på
XR600R, hvor man skal passe på ventilspillerummet ikke bliver for stort, da
knastakslen og vippearmene er ret skrøbelige. Jeg har kørt en del ræs på
mine, og har gjort mine erfaringer gennem et antal knastaksler. Jeg har haft
2 motorer ... Næh, 3 motorer med den automatiske ventilløfter, og 3 med den
kabeltrukne.

Rittig

Fra : Richard

Dato : 03-06-03 22:48

Claus Rittig wrote:

> Nå? Jeg troede XBR var en variant af XL600 motoren?

Ja en mindre boring, men var XL600 og XR600-motorerne ikke ens bortset
fra boring, slaglængde og generel tuningsgrad - ihvertfald når vi taler
ventilarrangement? Fra 88 fik XR600R - ligesom XBR/GB500 - auto-dekomp.,
men Clymer fastholder ventilspillet 0,10/0,12 for begge udgaver.

Iflg Clymer er XL'erne (af hvilke bogen omhandler XL500S & R, og XL600R:
"Gadevarianter med lavere støj, mindre karburator(er)(nogle med
acc-pumpe) og konservativ tændingstider. Den har tungere generatorhjul
for at opnå en jævnere tomgang." Dette gælder primært US-modellerne,
hvor der tilsyneladende kun var en, XL600R, mod XL600LM og -RM i D-land.

> Har XBR enkelt-karburator?
Ja, XBR har en enkelt 39mm, CV-karb., GB500 en 42mm ditto.

> [...]
> med, da jeg har haft 3 af dem, og mine venner har haft nogle stykker også -

Nej, XR650L har samme boring som XL600 (100mm), men længere slaglængde
(82 mod 75mm); det samme gælder NX650 og SLR/FX650, der iflg Honda's
egne bøger har venstilspil 0,10/0,10 hhv 0,10/0,12 (og så ved jeg ikke,
om det er ettet siden bøgerne udkom). Siger Honda's værkstedshåndbog til
XR600R virkelig 0,05/0,10?

Dæmre, dæmre... Sig mig, skyldes denne uoverensstemmelse, at de
amerikanske og tyske (europæiske?) betegnelser er modstridende i ganske
forvirrende grad? For boringxslaglængde nævner Clymer for XL600R 100x75
og for XR600R 97x80, mens Kleinjung har XL600R 100x75 og XL600LM hhv RM
97x80 - er det her, vi taler forbi hinanden?

> Øhh? Det må være en spidfindighed for XBR, for det passer ikke ret godt på
> XR600R, hvor man skal passe på ventilspillerummet ikke bliver for stort, da
> knastakslen og vippearmene er ret skrøbelige.

Ikke desto mindre; læste sågar om en GB-ejer, der endte med at slibe
noget af den knast/-følger, der styrer auto-dekommen. Andre drejer
krumtappen lige en grad eller to over T-mærket, når de stiller ventiler,
for at være sikker på, at auto-dekom-knasten er helt fri af sin rampe.

> [...]
> 2 motorer ... Næh, 3 motorer med den automatiske ventilløfter, og 3 med den

Ja dine erfaringer betvivler jeg ikke, jeg citerer blot de nævnte kilder.

Hm, gid vi havde nogle flere af de små sjove 250'ere; så havde en eller
anden haft svaret på Gerts problem på rede hånd

Fra : Søren Lindholt

Dato : 04-06-03 11:16

Richard wrote:

> Hm, gid vi havde nogle flere af de små sjove 250'ere; så havde en
> eller
> anden haft svaret på Gerts problem på rede hånd

HELT enig, ligesom dem her vi lejede, en XR og en Baja... XRen var langt
bedst, vejede mindst, flere kræfter osv.
http://mc.nathue.dk/film/PeruXR250.jpg
Se lige alt det offroad man kan køre der! Og der er ingen der siger man ikke
må køre det!!

--
Søren
motortosse.dk

Fra : Richard

Dato : 04-06-03 18:45

Søren Lindholt wrote:

> HELT enig, ligesom dem her vi lejede, en XR og en Baja... XRen var langt
> bedst, vejede mindst, flere kræfter osv.
> http://mc.nathue.dk/film/PeruXR250.jpg

De ligner ellers hinanden; var Baja'en evt. den ældre XLR250 Baja og
ikke den nyere XR250 Baja, som Gerts formentlig er?

> Se lige alt det offroad man kan køre der! Og der er ingen der siger man ikke
> må køre det!!

Næ, det ser rigtig godt ud, synd der er så langt derover. Nogen bandidos?

Fra : Søren Lindholt

Dato : 05-06-03 19:14

Richard wrote:

> De ligner ellers hinanden; var Baja'en evt. den ældre XLR250 Baja og
> ikke den nyere XR250 Baja, som Gerts formentlig er?

Skal ikke kunne sige det, men de var ikke ens. Bajaen var sådan en
turistmaskine at køre på.

Næ, vi så ingen.

--
Søren
motortosse.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-06-03 16:56

> Ja en mindre boring, men var XL600 og XR600-motorerne ikke ens bortset
> fra boring, slaglængde og generel tuningsgrad - ihvertfald når vi taler
> ventilarrangement?

?!?
Så er de vist heller ikke ret ens mere, er de?

Nej, der er myriader af forskelle på XL600 og XR600 motorerne, og desværre
er der ikke voldsomt mange dele der kan "byttes rundt" på de to motorer. Men
ihvertfald XR motoren findes også i et antal varianter, bare for at gøre det
lidt kompliceret, jeg har fx. 3 XR motorer med 3 forskellige størrelse
generatorer, fra 70W til 230W.

> [...]
> for at opnå en jævnere tomgang." Dette gælder primært US-modellerne,
> hvor der tilsyneladende kun var en, XL600R, mod XL600LM og -RM i D-land.

Der er MANGE flere forskelle!

> Ja, XBR har en enkelt 39mm, CV-karb., GB500 en 42mm ditto.

Nå? Den 42mm må da være lidt umedgørlig i bytrafik?
Ideen med 2x28mm registerkarburator på XL600 var at lave en stærk motor som
kan køres gelinde, hvis man har lyst.

Det er ellers to meget forskellige motorer.

> [...]
> egne bøger har venstilspil 0,10/0,10 hhv 0,10/0,12 (og så ved jeg ikke,
> om det er ettet siden bøgerne udkom). Siger Honda's værkstedshåndbog til

Jep, jeg vrøvler - XR650L er en NX650 motor. Cyklen opstod fordi
amerikanerne lagde mærke til at Wynns Safari i Australien blev vundet af en
ombygget XR600R med Dominator motor (der var vist ret mange af de cykler
med).
Ja, instruktionsbøgerne til både XR500R og XR600R siger 0,05 og 0,10.

> [...]
> og for XR600R 97x80, mens Kleinjung har XL600R 100x75 og XL600LM hhv RM
> 97x80 - er det her, vi taler forbi hinanden?

Hmmm... Det _tror_ jeg ikke, men... Jeg ved ikke meget om XL600RM (solgt i
Dyskland), og kun meget lidt om XL600LM, som et par af mine venner har haft.
Men LM'en havde ihvertfald en _lidt_ anderledes motor, med bl.a. elstart.

> [...]
> krumtappen lige en grad eller to over T-mærket, når de stiller ventiler,
> for at være sikker på, at auto-dekom-knasten er helt fri af sin rampe.

Ja, det lyder da rimeligt nok. Jeg har også prøvet at stille ventiler (mere
end en gang) for bagefter at opdage at dekompressions-armen havde ligget på
udstødningsventilen (på pre-automatik modellerne). Om igen. Selvfølgelig
skal man være sikekr på at dekompressionen ikke blander sig, men at stille
indsugningen på 0,10 - det ville jeg ikke gøre. Udstødningen kan nok være
lidt ligemeget.

> Hm, gid vi havde nogle flere af de små sjove 250'ere; så havde en eller
> anden haft svaret på Gerts problem på rede hånd

Absolut. Min første XL250 var en årgang '73 og der er lavet mange sjove
versioner siden!

Rittig

Fra : Richard

Dato : 04-06-03 22:35

Claus Rittig wrote:

> ?!?
> Så er de vist heller ikke ret ens mere, er de?

Hvor mange komponenter skal da være identiske, for at de kan siges at
være ens? - er det ikke nok at grundkonstruktionen, hus,
ventilarrangement mv. er den samme. Det er det i mine øjne.

> Nå? Den 42mm må da være lidt umedgørlig i bytrafik?

Næ, slet ikke, kørestillingen er værre til bykørsel end karburatoren;
men en fladspjældskarb siges at give væsentlig bedre gasrespons, men det
gælder nok alle med CV-ditto. XBR'ens mindre karb skyldes at XBR-motoren
er tunet til træk i bunden mod Gb'ens i toppen.

> Ideen med 2x28mm registerkarburator på XL600 var at lave en stærk motor som
> kan køres gelinde, hvis man har lyst.

Ja, det har Yamaha vist også haft på deres SR, men Honda mig bekendt
ikke brugt på deres gade-etbenere - i det mindste ikke dem vi taler om her.

> Det er ellers to meget forskellige motorer.

Men også meget ens jvf ovenfor. Den kommer vi ikke længere med

> [...]
> med).
> Ja, instruktionsbøgerne til både XR500R og XR600R siger 0,05 og 0,10.

Imponerende, hvis Clymer kan være så meget galt på den, hvis det er
samme cykler, og der ikke er udsendt nye service bulletiner!

> [...]
> Men LM'en havde ihvertfald en _lidt_ anderledes motor, med bl.a. elstart.

Har alle varianterne med batteri ikke samtidig elstart? - tænkte blot
det var påfaldende at X-betegnelser tilsyneladende var byttet rundt ifht
boringxslaglængde i D og US. Men, tjah.

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-06-03 16:18

> Hvor mange komponenter skal da være identiske, for at de kan siges at
> være ens? - er det ikke nok at grundkonstruktionen, hus,
> ventilarrangement mv. er den samme. Det er det i mine øjne.

Ja, det bliver vi aldrig enige om... Iøvrigt er der en masse andre
småforskelle på dem.

> Næ, slet ikke, kørestillingen er værre til bykørsel end karburatoren;
> men en fladspjældskarb siges at give væsentlig bedre gasrespons, men det
> gælder nok alle med CV-ditto.

Nåh, det er en CV karb. Så er den nok civiliseret alligevel...

> Imponerende, hvis Clymer kan være så meget galt på den, hvis det er
> samme cykler, og der ikke er udsendt nye service bulletiner!

Ja, det er da underligt. Jeg har også en rep.håndbog hvor der står
0,05/0,10, og jeg mente det var en Clymer (men det er det jo nok ikke), men
jeg kan ikke lige finde dne lige nu. Nå, jeg skal lave kobling i morgen, så
jeg finder den nok.

elstart.

> Har alle varianterne med batteri ikke samtidig elstart? - tænkte blot
> det var påfaldende at X-betegnelser tilsyneladende var byttet rundt ifht
> boringxslaglængde i D og US. Men, tjah.

Næh, nej. Alle XLxxxR modellerne har batteri, men kun nogle få har el-start.
XL600RF har kun kickstart, og langt de fleste modeller under 500cc har også
kun kick. NX'erne har alle elstart.

Rittig

Fra : Richard

Dato : 05-06-03 16:45

Claus Rittig wrote:

> Ja, det bliver vi aldrig enige om... Iøvrigt er der en masse andre
> småforskelle på dem.

Nej, men det er også lige fedt her. Mit budskab var, at når der findes
så mange forskellige angivelser på ventilspillerummet på
5-650-motorerne, ville jeg ikke uden videre vælge et af dem til en
ukendt 250-udgave - ihvertfald ikke det snævreste

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-06-03 20:57

> [...]
> 5-650-motorerne, ville jeg ikke uden videre vælge et af dem til en
> ukendt 250-udgave - ihvertfald ikke det snævreste

Point taken.

Rittig