FZR 600 US vs. FXR 600 R
Fra : Martin Lausen

Dato : 02-06-03 14:59

Hej

Jeg har været igang med at kigge på et par FZR, og har set at der findes 2
"forskelige". Hvad er der i store træk forskel på dem, og er der nogen der
ligger inde med specs på nogen af de 2 modeller. Har været på nettet, men
har kun fundet på FZR 600 R modellen.

--
Lausen
Der også skal til Humle i weekenden

Fra : Martin Lausen

Dato : 02-06-03 15:54

Hehe..nu kan jeg jo se at jeg har skrevet forkert i overskriften. Mener
selvfølgelig FZR 600 US vs. FZR 600 R

--
Lausen

Fra : Christian Knudsen

Dato : 02-06-03 16:08

Hej Martin

FZR 600 (uden R) blev lavet i slutningen af 80'erne. Den har stålstel, 18"
hjul og 91 heste. Det er en god cykel, hvor du kan få rigtig meget
motorcykel for få penge. De kan fås for under 50K, selv i pæn stand.
FZR 600 blev produceret fra mener det var 88 til og med 93. I 1992 fik den
et facelift, så den kom til at se lidt smartere ud. Den største ændring var
kåben, der fik et federe design og én lygte i forhold til de gamle to runde.
FZR 600 havde i mange år været godt med, i tests, men den begyndte at vise
alderen en smule. Specielt da Honda's CBR 600 F2 blev lanceret i 1992.
Yamaha følte derfor det var nødvendig at lave noget nyt.
I 1994 kom så FZR 600 R (den fede model). Den havde også stålstel, men 17"
hjul og 100 hk. Og i modsætning til hvad mange tror ligner den ikke særlig
meget "den gamle" FZR, når man går under kåben. Stålstelet er helt nyt
(dengang) og motoren, der også var helt ny, var med som medbærende element.
Der blev lavet mange ændringer til den "nye" FZR som jo så kom til at hedde
FZR 600 R.
Når du sidder på motorcykel virker den større. Den virker måske knap så
racer-agtig som den gamle FZR (grundet en anden kørestilling), men er den
overlegen på alle punkter.

I USA blev den nye FZR 600 R også solgt under navnet YZF 600 R. Da Yamaha
tog den af programmet i 1996, forsatte productionen af den helt gamle FZR
med de runde lygter på det amerikanske marked som FZR 600 US. Den er
selvfølgelig blevet opdateret igennem årene, men det er meget lidt. Jeg
forestiller mig det er nogenlunde i samme stil som en GS500 - mere eller
mindre samme cykel, som for 15 år siden.

I 1996 tog Thundercatten over, hvor FZR 600 R slap. Det er en cykel, der er
bygget op om den samme motor, og det samme stel. Yamaha hævder dog at have
lavet en del ændringer, men i bund og grund er det den samme cykel.

Selvom FZR 600 og FZR 600 US er "gamle" motorcykler, er de stadig meget
hurtige, og kan køre fra utrolig mange MC'er.
Det er en af de billigste veje til mange heste på en cykel, der stadig kan
følge med moderne mc'er et langt stykke af vejen.
Det eneste minus er at den kører på 18" dæk, hvilket betyder at den kan være
svær at finde dæk til. BT010 findes dog i den størrelse, og det er
udemærkede dæk, selv til den krævne kører.

mvmch
christian

hvor har du fundet alle de data om FZR 600 R - jeg synes selv det er nemmere
at finde data om FZR 600 (evt US)

Fra : Martin Lausen

Dato : 02-06-03 17:27

Hej Christian

Tak for den gode beskrivelse. Det gav mig svar på alt det jeg skulle vide.

> Det eneste minus er at den kører på 18" dæk, hvilket betyder at den kan
være
> svær at finde dæk til. BT010 findes dog i den størrelse, og det er
> udemærkede dæk, selv til den krævne kører.

Ved du hvilken størrelse dæk den kører på?

> hvor har du fundet alle de data om FZR 600 R - jeg synes selv det er
nemmere
> at finde data om FZR 600 (evt US)

Jeg har nu ikke fundet så meget. Men jeg fandt en anmeldelse på en dansk
hjemmeside af FZR 600 R.

http://www.hasselbalchs.dk/DMCN/vis_mc_anm_detail.asp?maerke=Yamaha&model=FZR600R&aargang=1996

--
Lausen

Fra : Christian Knudsen

Dato : 02-06-03 16:56

Hej Martin

> Tak for den gode beskrivelse. Det gav mig svar på alt det jeg skulle vide.

Det er da rart at høre :))

> være
>
> Ved du hvilken størrelse dæk den kører på?

Jeg mener de kører på følgende:
FZR 600 110/70-17 foran og 130/70-18 bagpå.
FZR 600 US: 110/70-18 foran og 150/70-18 bagpå.
Jeg er ikke sikker på disse data, da jeg også mener at der var en årgang der
kørte på 140 bagpå.
Det er ikke synderligt vigtigt. BT010 er et fint dæk, og der findes også
touring dæk til den.

> Jeg har nu ikke fundet så meget. Men jeg fandt en anmeldelse på en dansk
> hjemmeside af FZR 600 R.

http://www.hasselbalchs.dk/DMCN/vis_mc_anm_detail.asp?maerke=Yamaha&model=FZR600R&aargang=1996

Ok, den har jeg læst....Jeg har nogle artikler liggende om FZR 600 R.
Der er masser af amerikanske sider der skriver en masse om US modellen mener
jeg.

mvmch
christian

Fra : Jacob Hornemann

Dato : 02-06-03 21:31

Christian Knudsen wrote:

> I USA blev den nye FZR 600 R også solgt under navnet YZF 600 R.

Ikke helt korrekt. I USA hed den bare YZF600 (uden R). Thundercatten blev
markedsført som YZF600R (uden Thundercat navnet), men blev først lanceret et år
(97) efter lanceringen i Europa (96).

> I 1996 tog Thundercatten over, hvor FZR 600 R slap. Det er en cykel, der er
> bygget op om den samme motor, og det samme stel. Yamaha hævder dog at have
> lavet en del ændringer, men i bund og grund er det den samme cykel.

Af ændringer kan bl.a. nævnes:
-Helstøbte bremsekalibre foran (samme som 1999 R6'eren).
-RAM air.
-36 mm karburatorer (34 mm på FZR).
-TPS (Throttle Position Sensor)
-Lettere stempler.
-Nyt udstødningssystem.
-Større oliekøler.
-Bedre aerodynamik (nyt kåbedesign).

-Jacob
Aprilia RSV Millle
YZF600R Thundercat

Fra : Christian Knudsen

Dato : 02-06-03 21:52

"Jacob Hornemann" <jacobh@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> markedsført som YZF600R (uden Thundercat navnet), men blev først lanceret

Tak - jeg mente nok jeg havde et hul der. Jeg kunne heller ikke forstå de
ville give en MC samme navn (YZF600R) og så bare give den Thundercat
efternavnet, så der er jeg glad for du lige kunne hjælpe der.

> Af ændringer kan bl.a. nævnes:
> -Helstøbte bremsekalibre foran (samme som 1999 R6'eren).
> [...]

Noted :))
Virker RAM-Air'en på Thundercatten??? Den er jo stadig kun opgivet til 100hk
ligesom FZRR'en.
MC-revyen har nok endnu en fejl, men i 96 er den opgivet til 220 på toppen.
Min FZRR fra 94 er opgivet til 230 på toppen.
I 97 løber thundercatten 240 på toppen.... (nok mere realistisk efter min
mening, hvis den skule have fået bedre aerodynamik og RAM-Air). Der er nok
en fejl.
Desuden er den opgivede 0-100 tid 5.0 sek ?!!!!!!?!?!!???!?? Den tror jeg
ikke helt på....
Og så er den også opgivet til at have alustel, hvilket jeg heller ikke tror
på.

mvmch
christian

mvmch
christian

Fra : Jacob Hornemann

Dato : 02-06-03 22:34

Christian Knudsen wrote:

> Noted :))
> Virker RAM-Air'en på Thundercatten??? Den er jo stadig kun opgivet til 100hk
> ligesom FZRR'en.

Aner ikke om RAM air systemet virker. De 100 hk er målt på krumtappen uden der
er taget højde for fartvinden. De fleste Tordenkatte bliver målt til omkring
90-93 hk på baghjulet. Ganske imponerende.

> [...]
> ikke helt på....
> Og så er den også opgivet til at have alustel, hvilket jeg heller ikke tror

Ja MC-revyen er smækfyldt med fejl. Anders Rasmussen testede maskinen i Touring
Nyt, og målte topfarten til 247 km/t, og 0-100 km/t på 3,3 sek. Du har
fuldkommen ret; Thundercatten HAR stålstel.

-Jacob

Fra : wheeler

Dato : 02-06-03 23:43

"Christian Knudsen" <s001400@student.dtu.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP]

Hej Christian,

bla..bla......en masse info om forskellen mellem R og US

Men står valget "value for money" ikke mellem en "federe mc a la fzr 600R"
og en "mindre federe = fzr 600us", hvor prisen er den samme, men hvor din
model-er det ikke en fzr 600R fra 1994(?) - typsik vil have 5 år mere på
bagen med deraf 30 K KM mere på skiven
=

Jeg synes, du i din roser til R'modellen glemmer det aspekt, som hedder
glæden ved "at eje noget næsten nyt" for 60-65 K fremfor noget "godt brugt"
a la CBR 600 F2 eller FZR 600R...

Man skulle ikke tro en tidligere RD'ejer kunne skrive dette, og dog måske
lige netop derfor =
--

Wheeler
Køb af "nyere" hysterisk velholdt FZR 600 har interesse

Fra : Christian Knudsen

Dato : 04-06-03 12:26

Wheeler skrev:
> [...]
> model-er det ikke en fzr 600R fra 1994(?) - typsik vil have 5 år mere på

Jo, det har du nok ret i. da jeg købte min FZR, som rigtig nok er "den fede
model" :)) fra 1994, havde den dog kun 34.5 på klokken, så det synes jeg
ikke er så galt.
FZR 600 R er faktisk stadig ofte en dyrere model end mange US modeller. De
ligger ofte på 65-70K i dba, selv ved privat salg, hvor US ligger på
45-60K...
Hvis jeg var mc-løs, og kunne finde en FZR 600 US til under 50 i pæn stand,
ville jeg bestemt overveje den. Og nok måske også vælge den fremfor en CBR
600 F2 eller FZR 600 R, da forskellen ikke er så frygtelig stor igen. Og
hvis du skal have en CBR eller FZRR i god stand ligger de ofte på over 60K.
Og så er 10K meget for en cykel der ikke er voldsomt meget bedre.

> Jeg synes, du i din roser til R'modellen glemmer det aspekt, som hedder
> glæden ved "at eje noget næsten nyt" for 60-65 K fremfor noget "godt
brugt"
> a la CBR 600 F2 eller FZR 600R...

Ok. Hvis jeg dog havde 60-65K og ville have noget nyere, ville jeg hellere
kigge efter en SV'er. Så får du en hel ny mc, og ikke en konstruktionsmæssig
gammel cykel. Derfor mener jeg ikke at US modellerne bør være så dyre. 70K,
er mange penge for en US model synes jeg. Jeg har set mange SV'ere til 70K i
pæn stand, og ville hellere smide mine penge efter en SV'er, hvis valget
stod mellem SV og US.
Men jeg tror også meget valget for den enkelte falder på præferencer. Hvis
man ikke vil have en V2'er, så kigger man selvfølgelig ikke efter en SV'er.

mvmch
christian

Fra : wheeler

Dato : 05-06-03 00:18

> [...]

> Men jeg tror også meget valget for den enkelte falder på præferencer. Hvis
> man ikke vil have en V2'er, så kigger man selvfølgelig ikke efter en

Og hvis man ikke vil køre discount-MC (red. Suzuki) kigger man selvfølgelig
ikke den vej (læste TN/1997 test af GSX 600R) - he he den ruster og finishen
er ad h til)

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-06-03 08:59

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> writes:

> [KLIP]

<mere klip>

> Og hvis man ikke vil køre discount-MC (red. Suzuki) kigger man selvfølgelig
> ikke den vej (læste TN/1997 test af GSX 600R) - he he den ruster og finishen
> er ad h til)

Well, '97 er 6 år siden nu, og der er faktisk sket *ganske* meget i de
6 år i MC branchen. F.eks. fandtes hele R1/R6/R7 serien fra Yamaha
slet ikke i '97...

--Kai

Fra : Armand

Dato : 04-06-03 00:34

> [...]
> et facelift, så den kom til at se lidt smartere ud. Den største ændring
> var kåben, der fik et federe design og én lygte i forhold til de gamle to

Stellet blev tillige kraftigere og alu-lignende, ligesom jeg synes at de
tidlige "FZ600" havde en, med dagens øjne, mærkelig helt flad top på tanken!
Iflg. MC-revy eksisterede denne opdatering med to forlygter, inden at den
fik den ene firkantede forlygte!

Senere kom så FZR600R, som er designet som den samtidigt lancerede YZF750R:
Med to "skæve" firkantede forlygter (hvorfor jeg ikke fatter at man ikke
allerede dengang tog springet til YZF-designationen for 600'eren også
-/ )!

US'eren er den model med opdateret "alu"-stel, men med to forlygter, og den
vendte tilbage som tilbuds-model midt i modelrækken!
Modelen med firkantet forlygte regnes for "den rigtige" qua at den blev
solgt til fuldfed pris, hvilket ejere forsøger at holde brugt-prisen oppe
på; men udover lygterne ér der altså ingen forskel => ingen grund til at
købe den anden model dyrere :-|

--
Armand.

Fra : Jacob Hornemann

Dato : 04-06-03 08:01

Armand wrote:

> Senere kom så FZR600R, som er designet som den samtidigt lancerede YZF750R:

Næsten samtidig. YZF750R blev lanceret i 1993, og FZR600R i 1994.

-Jacob