Bilister der ikke synes at de skal se een.~
Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 01-06-03 20:26

Halløj

Jeg er en ganske grøn motorcyklist som begyndte eventyret her i starten af
denne sæson (knap 4000 km på hjulet indtil videre), og her i dag oplevede
jeg noget, som får mig til at sætte spørgsmålstegn ved, om jeg overhovedet
har nerver til at være mc'ist.
Kom trillende afsted på en hovedvej (selvfølgelig på jagt efter nogle mindre
veje , men var havnet på denne relativt tungt befærdede (på en søndag??)
vej, ved en fejltagelse). Det gik jo mægtigt og jeg har højest kørt en 10
km/t hurtigere end det tilladte. I min retning er der ikke rigtigt noget
trafik, mens der i den modgående er ret tæt. Pludselig er der en modkørende
bilist der ikke er helt tilfreds med hans (eller hendes) placering i køen og
trække over i min bane for at overhale!! Jeg er ikke helt klar over hvor
langt der var frem til ham, kun at jeg fik MEGET travlt med at undvige og
var herved tæt på at køre ud over asfaltkanten. Der var dælme RET tæt på en
frontal kollision med en tonstung madkasse. :-/
Nu sidder jeg så selvfølgelig og tænker lidt:

- Er det noget som sker tit når man kører mc? I så fald dør jeg af en
nervelidelse inden jeg bliver 30 - hvis jeg altså ikke skynder mig at sælge
cyklen :)

- Kan det være min egen skyld på grund af min placering på vejen? - Jeg
kørte ret langt til højre på min bane, hvilket jeg typisk gør når jeg
passerer en stor klump modkørende biler. Er det forkert? Umiddelbart skulle
jeg mene at de har nemmere ved at se mig - også dem der er langt fremme. Men
hva nu hvis vedkommende (i sin et-eller-andet-rus) har troet at jeg sad på
en knallert? - og derfor blevet fristet til at overhale?

- Så personen mig overhovedet før det var for sent? Bør jeg begynde at køre
med langt lys om dagen eller bør jeg investere i neon-farvet hjelm og
lakering?

- Bør man sætte farten helt åndssvagt langt ned når man passerer sådan en
klump?

- Sker sådan noget kun om søndagen? :)

--
mvh Rasmus Neckelmann (med flossede nerver)

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 01-06-03 20:45

> - Er det noget som sker tit når man kører mc?

Ihvertfald for tit ...
> - Kan det være min egen skyld på grund af min placering på vejen? -
> Jeg kørte ret langt til højre på min bane, hvilket jeg typisk gør når
> jeg passerer en stor klump modkørende biler. Er det forkert?

Ja - Helt ud lidt til venstre for midten. Så kan de ikke helt så nemt
bilde sig selv ind at det bare er en knallert ...

> - Så personen mig overhovedet før det var for sent? Bør jeg begynde
> at køre med langt lys om dagen

Hvis din mc en gennemsnitligt lorte lys så ja - men det er ikke mere end
et par uger siden en familiefar i hans feriepakkede mondeo alligevel
overså mig ...

> - Sker sådan noget kun om søndagen? :)

Der er mange søndagsbilister ude der måske ved at køre "lovligt
langsomt" måske for båtnakkerne til at være endnu mere synligt end til
dagligt ...

Men mest ikke modet - man bliver god til at se farene før det bliver
farligt ....

/A

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-06-03 21:23

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> Ihvertfald for tit ...
>
> Ja - Helt ud lidt til venstre for midten.

Nu er det mig, der har 'lært'¹ Rasmus at køre en smule til højre for midten,
når man møder møder en modkørende kø. Mit argument for det, er at mange af
de modkørende ellers slet ikke vil kunne se en.

> Så kan de ikke helt så nemt
> bilde sig selv ind at det bare er en knallert ...

Hellere blive taget for at være en knallert, end helt at blive overset :-/

¹: Det er mig der har gruppepresset ham til at køre mc
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-06-03 22:46

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> wrote:

> Nu er det mig, der har 'lært'? Rasmus at køre en smule til højre for midten,
> når man møder møder en modkørende kø. Mit argument for det, er at mange af
> de modkørende ellers slet ikke vil kunne se en.

HØJRE
Set fra bilistens synsvinkel har MC'isten en urolig natur som baggrund,
hvor han visuelt kan blive væk.

VENSTRE
Bliver han til venstre på vejen, vil MC'isten have mørk ensartet vej som
baggrund!!!

vh Flemming Rubini

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-06-03 22:28

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> hvor han visuelt kan blive væk.

> VENSTRE
> Bliver han til venstre på vejen, vil MC'isten have mørk ensartet vej som

Pudsig teori, men bilister der kører i kø, holder sjældent afstand nok til
at kunne se mere end 20-50 meter af den nærmeste halvdel af modsatte
vejbane. Jo længere mod højre, jo før bliver man set. For mig at se bliver
placeringen dermed et kompromis mellem synlighed og risikoen for at blive
forvekslet med en knallert.

--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-06-03 00:40

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> wrote:

> Jo længere mod højre, jo før bliver man set. For mig at se bliver
> placeringen dermed et kompromis mellem synlighed og risikoen for at blive
> forvekslet med en knallert.

Nix, lægger man som billist op til overhaling er man ude at bøffe, og så
ser man fint.

Jeg ser sådan på det, ønsker du at undgå nedenstående så hold til højre:

1. MC skal kunne ses på baggrunden.
(jo tættere MC'isten kører på den horisont billisten ser, desto mere
"kører" MC'istens baggrund, desto mere forvirring. Cinematograf effekt.)

2. Må ikke forveksles med "bløde" trafikanter.
(Dvs. fejlbedømmelse af MC'istens hastighed. Figur-grund relation.)

3. Skal se så stor ud som muligt.
(endnu et optisk bedrag. Da MC'isten har vejen som baggrund ser han stor
ud, da han "ser ud som om" han dækker hele vejen, set fra billistens
side. Har MC'isten derimod markerne som baggrund så ser han lille
ud. I byen med huse som baggrund, forstærkes fænomenet. I byen kan
billisten i øvrigt blive i tvivl om man vil ligeud.)

vh Flemming Rubini

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-06-03 20:59

Flemming Rubini wrote:

> Nix, lægger man som billist op til overhaling er man ude at bøffe, og så
> ser man fint.

Mmm, ja, det kan du egentlig have ret i.

> Jeg ser sådan på det, ønsker du at undgå nedenstående så hold til højre:

Jeg går ud fra at du mener mc'ens venstre.

> [...]
> (endnu et optisk bedrag. Da MC'isten har vejen som baggrund ser han stor
> ud, da han "ser ud som om" han dækker hele vejen....

Ok, det virker som noget du har tænkt over. Det kan da godt være at jeg skal
til at afprøve om det virker i praksis. Du forstår ihvertfald at
argumentere for det

Hvor kender du forresten de fine ord, såsom figur-grund relation og
cinematograf effekt, fra?

--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-06-03 21:49

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> wrote:

> Hvor kender du forresten de fine ord, såsom figur-grund relation og
> cinematograf effekt, fra?

Det er psykologiske effekter. Især gestalt psykologien ser på en række
fænomener der er synsbedrag. Fx Gestalt princippet om enshed: flere ting
ser ud som om de hører sammen hvis de ligner hinanden.

Synsbedrag som fx MC'istens der "falder i" med sin baggrund, opfattes
som tilhørende baggrunden.

Et kendt dansk eksempel på denne type psykologi er Edgar Rubin's
figur-grund relation. Er det to ansigter vi ser eller en vase. Er det
baggrund vi fokuserer på eller forgrunden, det kan være svært at skifte.

Desuden spiller vores forventninger stærkt ind. Har du en forlygte, er
du så en cyklist, knallert eller måske en motorcykelist. Vores
forventninger vil være stærkt farvet af hvad vi ser mest af. Derfor kan
man fx fint argumentere for at mc'ere opfattes lettest som "hård
trafikant" med to forlygter. A pro pos forlygter øhm ... mc-kørsel og
det store overblik

vh Flemming Rubini

--
Som sad igår og endnu engang nød den gode svingteknikinstruktion i Norsk
Motorcykel Union's fede manual:

<http://www.nmcu.org/forerutvikling/fullkontroll/fullkontroll_hi.pdf>

Fra : Tommy Hasen

Dato : 01-06-03 20:56

"Rasmus Neckelmann" skrev en hel masse

Hej Rasmus
Jeg vil råde dig til at placere dig midt på vejbanen eller i venstre side,
ellers oplever du sikkert også snart at folk kommer bagfra og tror de kan
køre ved siden af dig, indtil de kan overhale bilen foran.
Og lad vær at sælge cyklen

Vh
Tommy
www.tommyhh.dk
Fjern XXX ved direkte svar

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 01-06-03 21:21

"Tommy Hasen" wrote:
> Jeg vil råde dig til at placere dig midt på vejbanen eller i venstre side,
> ellers oplever du sikkert også snart at folk kommer bagfra og tror de kan
> køre ved siden af dig, indtil de kan overhale bilen foran.

Tja, nu kørte jeg altså ikke helt til højre vel! :) - højest en halv meter
til højre for midten af min bane. Men umiddelbart siger min (omend noget
forskruede) logik mig, at en modkørende bilist som måske kører halvtæt på
den forankørende, har nemmere ved at se mig hvis jeg holder mig en smule til
højre? - eller det har måske ingen praktisk betydning?

> Og lad vær at sælge cyklen

Nej nej sæføli ikke!

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-06-03 21:32

Rasmus Neckelmann <ratn0232!fjerndette!@but.auc.dk> wrote:

> [...]
> den forankørende, har nemmere ved at se mig hvis jeg holder mig en smule til
> højre? - eller det har måske ingen praktisk betydning?

Næh, men det splitsekund klaphætten bruger til at tage beslutningen i,
om at overhale, tager han dig for at være en knallert Utilsigtet
ordspil. Sorry.

vh Flemming Rubini

Fra : PAJ

Dato : 01-06-03 21:01

Hold dig langt væk fra hoved og motorveje
indtil du har noget mere erfaring/rutine, og
JA
kør med det lange lys på, i alle de lyse timer..så er chancen
for at du bliver set, meget meget større.

mvh
PAJ

Fra : Thomas Makro

Dato : 01-06-03 21:44

On Sun, 1 Jun 2003 21:25:30 +0200, "Rasmus Neckelmann"
> [...]

>var herved tæt på at køre ud over asfaltkanten. Der var dælme RET tæt på en
>frontal kollision med en tonstung madkasse. :-/
Jeg har oplevet noget tilsvarende, men heldigvis kun få gange. Det er
kun de aller færreste af de modkørende bilister der synes, at når det
bare er en MC der er modkørende, kan man godt overhale, for det er
99,9 % sikkert, at den modkørende MC trækker ud i vejsiden/rabatten.
Og dermed får vedkommende endelig gennemført sin overhaling.

Desværre findes der også de bilister der overhaler lige meget hvad,
også selv om der er modkørende bilister. Jeg husker stadig en dag for
nogle år siden, hvor jeg sad bag rattet i en af forsvarets lastbiler,
på en nordsjællandsk hovedvej. Jeg kunne se at en modkørende personbil
påbegyndte en overhaling i min side af vejen (min vognbane), uagtet at
der var en personbil et stykke foran mig, i min vognbane, som den
modkørende ville kollidere med. Den forankørende bilist havde således
intet andet valg end at køre ud i rabatten med landevejsfart. Dernæst
var det mig der nærmede mig den modkørende/overhalende. Jeg skulle
ikke nyde noget af at køre lastbilen ud i den, på det sted, ret store
grøft. Det kunne kun blive meget alvorligt for mig. Derfor valgte jeg
at blive i min bane, og tage farten af. Altså hellere en kollision med
den modkørende personbil, som utvivlsomt ville være værst for ham. Mit
køretøj viste sig heldigvis at udstråle 'seriøs trussel' hvorfor den
overhalende indså vigtigheden af at komme tilbage i sin egen vognbane.
Men det var i sidste øjeblik! Efterfølgende kunne jeg ikke lade være
med at tænke på, hvad han ville have gjort, hvis jeg havde været på
den tohjulede. Så er det slet ikke sikkert at han havde trukket ind i
sin egen bane igen, og så havde jeg nok været nødt til at køre ud i
rabatten, ligesom bilen foran mig.

>- Så personen mig overhovedet før det var for sent? Bør jeg begynde at køre
>med langt lys om dagen eller bør jeg investere i neon-farvet hjelm og
>lakering?
Jeg tror at de fleste af de modkørende bilister som laver det nummer
du beskriver, gør det fordi de tror at du er en knallertkører, hvorved
de antager, at der går lang nok tid før I passerer hinanden, til at de
kan gennemføre en overhaling. Det gælder derfor om, på afstand, at
ligne en MC: Som du selv er inde på: Kør altid med fjernlyset tændt om
dagen. Og nu ved jeg godt at der kommer et par negative kommentarer
fra nogle af gruppens ekstremt lovlydige personer, men dette
praktiserer jeg selv, og kan kun anbefale det.
For nogle år siden, dengang jeg var knægt, da man overvejede at
indføre kørelys på madkasser, var et af mod-argumenterne, at de
tohjulede køretøjer ville blive mindre synlige, og dermed ville det
blive farligere at køre på to hjul. Til gengæld ville madkasserne
blive mere synlige, og dermed med færre uheld mellem madkasser.
Efterfølgende viste begge forudsigelser at holde stik. Derfor mener
jeg at det er helt i orden at motorcykler kører med fjernlys tændt om
dagen. Alternativet er at droppe reglen om at biler skal køre med
kørelys om dagen, og det vil betyde flere uheld mellem biler, så det
er en dårlig løsning.

Du kan også gøre andet for at være synlig på afstand:
Hjælmen er dit højeste punkt, så den skal være så iøjnefaldende som
muligt, dvs. hvid eller anden lys farve.

Larmepotter hjælper ikke, da lyden primært skydes bagud.

Placer dig yderst i din vognbane, så er du tættest på vejmidten, og
dermed nemmere at se på afstand, end hvis du holder til højre. Desuden
kan mange bilister ikke se forskel på knallerter og motorcykler før de
er _lige_ ved siden af. Således er det nærliggende for dem at tro, at
de der holder sig i højre side af vejen er knallerter, mens
motorcykler er på midten af vejen. Altså er det sikkert for den
modkørende bilist at overhale, for der går en del tid før I passerer
hinanden...

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 01-06-03 21:57

"Thomas Makro" wrote:
[snip]
> nogle år siden, hvor jeg sad bag rattet i en af forsvarets lastbiler,
> på en nordsjællandsk hovedvej. Jeg kunne se at en modkørende personbil

[snip]

<OT>Tror også at det er en generel regel, at forsvarets køretøjer får det
absolut værste frem i de andre trafikanter... :) - jeg har dælme været vidne
til mange potientielt halsbrækkende farlige situationer, mens jeg var inde
og springe. Men i det tilfælde du nævner, lyder det til at vedkommende har
været ret ligeglad med om de modkørende var grønne eller gule.</OT>

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Hekto

Dato : 02-06-03 09:29

In article <5rlkdvsnetttve3qqjucckm0vlfl9h0kd8@4ax.com>,
tmakro@fjernesvip.cybercity.dk says...
> [...]
> den tohjulede. Så er det slet ikke sikkert at han havde trukket ind i
> sin egen bane igen, og så havde jeg nok været nødt til at køre ud i

Mange kører på, at den modkørende viger. Ofte kan man 'skræmme' dem
ind igen, ved uden at blinke, holde sin position, så de ikke kan
overhale. De ved man er der, og de kalkulerer med at man trækker sig;
men er ikke så uforsigtige at de bare kører ud, eden at de kan komme
ind igen.
Det er et lidt farligt spil, at satse på at medtrafikanterne bare
fiser ind til siden.
--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Pein

Dato : 02-06-03 21:23

"Thomas Makro" skrev ...
> [...]
> fra nogle af gruppens ekstremt lovlydige personer, men dette
> praktiserer jeg selv, og kan kun anbefale det.

Jeg tillader mig at mene at konstant fjernlys om dagen er en dårlig ide
(hvis det blænder), og når jeg lufter den mening giver det altid nogle
reaktioner.

Når jeg har den mening, er det ikke noget der har med færdselsloven at
gøre. Det er fordi et blændende lys efter min bedste overbevisning (og
erfaring) giver de øvrige trafikanter problemer med afstandsbedømmelsen.

Men ok, mange motorcykler har så tilpas dårligt lys, at man godt kan
sætte det lange lys på i dagslys uden at blænde nogen.

Mvh. Niels Pein

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-06-03 22:50

> Men ok, mange motorcykler har så tilpas dårligt lys, at man godt kan
> sætte det lange lys på i dagslys uden at blænde nogen.
> Mvh. Niels Pein

Lige præcis, min "knallerts" 2x35W blænder ikke nogen som helst i
dagslys og selv om natten er der ikke blus nok til at modkørende føler
sig generet på en lige motorvej. Og dens lygter er vist temmelig
gennemsnitlige.

/A - der nåede et par hundrede km idag i det gode vejr, men jeg kan ikke
finde min sommerhandsker

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 03-06-03 09:03

On Mon, 2 Jun 2003 22:23:26 +0200, "Pein" <niels@pein.fjerndette.dk>
wrote:

> [...]
>
>Men ok, mange motorcykler har så tilpas dårligt lys, at man godt kan
>sætte det lange lys på i dagslys uden at blænde nogen.

Der er også et problem mere med langt lys i dagtimerne - man har så
ikke yderligere midler til at påkalde modkørendes opmærksomhed. Jeg
har selv oplevet situationen med modkørende der trækker ud til
overhaling - og de er altid trukket ind igen, når jeg begyndte at
blinke med fjernlyset (og iøvrigt ikke gjorde mine til at ændre min
egen baneplacering). Måske situationen ikke var opstået, hvis jeg
havde haft fjernlyset tændt, men hvis den var, så havde jeg ikke haft
mere at blinke med.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Thomas Makro

Dato : 03-06-03 10:04

On Tue, 03 Jun 2003 10:03:00 +0200, Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net>
wrote:

> [...]
>egen baneplacering). Måske situationen ikke var opstået, hvis jeg
>havde haft fjernlyset tændt, men hvis den var, så havde jeg ikke haft
Det er jeg nu ikke enig i. Man kan stadig blinke med fjernlyset, ved
at skifte mellem nær- og fjernlys. Blinkende lys er trods alt mere
iøjnefaldende end konstant lys.

Fra : Hekto

Dato : 03-06-03 10:28

In article <mvoodvgjmfklrmsgr4rn0k73jjl263msjc@4ax.com>,
tmakro@fjernesvip.cybercity.dk says...
> Det er jeg nu ikke enig i. Man kan stadig blinke med fjernlyset, ved
> at skifte mellem nær- og fjernlys. Blinkende lys er trods alt mere
> iøjnefaldende end konstant lys.

Ja, man burde begå ulovligheder og installere de dér blitz-fiduser fra
T Hansen i fatningen til positionslyset.
Så havde man noget brugbart til dage med høj himmel og klart solskin!

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-06-03 22:04

Har selv prøvet det.

Ingen tvivl om at din placering kunne være bedre. Kør helt til venstre i din
vognbane, ellers tror de, at du er en knallert. Mange viser ikke hensyn
overfor knallerter!!!!

Hvis du har solen i ryggen, så kør med langt lys.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-06-03 22:38

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:

> Har selv prøvet det.
>
> Ingen tvivl om at din placering kunne være bedre. Kør helt til venstre i
> din vognbane,

Uenig - når der er modkørende kø-agtig trafik!

....snip fra andet sted i tråden...

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 02-06-03 09:54

"synlighed"

Det er rigtigt. Men jeg har ikke haft problemer siden. Jeg kører heller ikke
helt ude ved "linien" men i venstre halvdel af vognbane, aldrig i højre.

Når du kører i højre side, er der ydermere risiko for at blive overhalet
bagfra, og det kan også blive lidt "klemt".

Og billister som kommer fra sidevej (højresvingene pga. kø i modsat side),
vil også køre ud foran dig, da de tror du er en knallert.

Så jeg mener der er større risiko ved at køre i højre side.

Fra : Armand

Dato : 02-06-03 15:37

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
>
> Når du kører i højre side, er der ydermere risiko for at blive overhalet
> bagfra, og det kan også blive lidt "klemt".

Jup!
Og på samme måde gør man sig tillige til offer for at modkørende oftere vil
klemme én !

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 02-06-03 19:53

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> Ingen tvivl om at din placering kunne være bedre. Kør helt til
> venstre i din vognbane, ellers tror de, at du er en knallert. Mange
> viser ikke hensyn overfor knallerter!!!!

Enig. Kører selv altid i sporet for venstre hjulpar på bilerne, og har
egentlig ikke oplevet grimme ting på mine 70.000 km som mc'ist.

> Hvis du har solen i ryggen, så kør med langt lys.

Og/eller monter gulligt lys i forlygten. Har selv erfaret at man er
mere/tidligere opmærksom på gult lys hos modkørende i forhold til hvidt. Og
i forhold til den lille smule mørkekørsel jeg har, betyder det lidt mindre
lysudbytte intet.

Allan Bojesen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-06-03 23:18

> Enig. Kører selv altid i sporet for venstre hjulpar på bilerne, og har
> egentlig ikke oplevet grimme ting på mine 70.000 km som mc'ist.

Hvor kører du ?
(og det er en cb500 med fuldkåbe, ikke ?)

Jeg tror ikke jeg når 7000km imellem de grimme oplevelselser - men det
er da heldigvis mere end 700km imellem

--
/Anders Majland Denmark DMCN# 305
/Aprilia Leonardo 150 '98 56000km

Fra : Allan Bojesen

Dato : 03-06-03 07:05

> Hvor kører du ?

I det meste af jylland, på fyn samt motorvejen Århus - Kbh., arbejdsæssig
kørsel.

> (og det er en cb500 med fuldkåbe, ikke ?)

Lige godt og vel CBR1000, men i sort der ikke gør den specielt synlig i
trafikken.

> Jeg tror ikke jeg når 7000km imellem de grimme oplevelselser - men det
> er da heldigvis mere end 700km imellem

Det er sq... uhyggeligt du'. Men alt andet lige er din scooter nok også
lettere at forveksle med en 45' end min der er lidt af et stort skrummel.

Allan Bojesen

Fra : Boldreel - RaptorMC.~

Dato : 03-06-03 17:11

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er sq... uhyggeligt du'. Men alt andet lige er din scooter nok også
> lettere at forveksle med en 45' end min der er lidt af et stort skrummel.

-----
Hejsa

"sort der ikke gør den specielt synlig i trafikken."
Blev selv overrasket af en MC forleden dag. Jeg var i bil og skulle dreje
til venstre og ca 400m fremme i modsat bane var en bil med lys, men ca.200m
fremme også i modsat bane var en MC i sort med fører i sort tøj og sort
hjelm og ikke meget lys på .... og han var sq lidt svær at se, så det gav
lige et gib i mig.... der var ingen panik, men bare gibbet, og så tanken om
hvor let en sortklædt glide ud i trafikbilledet!!

Så jeg kan kun anbefale lidt farvelade i trafikken.....

mvh. Boldreel
RSV Mille - Rød

Fra : Allan Bojesen

Dato : 03-06-03 21:48

"Boldreel - RaptorMC.dk" <Xboldreel@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> hvor let en sortklædt glide ud i trafikbilledet!!
>
> Så jeg kan kun anbefale lidt farvelade i trafikken.....
Selv Hejsa

Med den beskrivelse kunne det godt have været mig, specielt hvis lyset var
gulligt.
Det er faktisk et forhold jeg er vældig opmærksom på, og som der bliver
lavet om på næste gang der købes nyt tøj og hjelm. Har fået katalog fra
Swabenleder - så må vi se hvornår finanserne rækker

Allan Bojesen

OT: Er du også blevet overflyttet til Den Blå Planet? Er selv kommet på
opstilling til Globen.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-03 07:04

> - Så personen mig overhovedet før det var for sent? Bør jeg begynde at
køre
> med langt lys om dagen eller bør jeg investere i neon-farvet hjelm og
> lakering?

Kør altid med langt lys om dagen...
Kan det reddet dit liv, bare en enkelt gang - er det vel egentlig smart nok?
Eller hvad?

Mvh
Allan

Fra : Hekto

Dato : 02-06-03 09:33

In article <3edae8ac$0$76154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Allan"
<NotAvailble> says...
> Kør altid med langt lys om dagen...
> Kan det reddet dit liv, bare en enkelt gang - er det vel egentlig smart nok?
> Eller hvad?

Der har løbende været argumenter for og imod.
Min egen erfaring er, at kører man med det lange lys i klart solskin,
oplever man færre episoder hvor man bliver 'overset'. Nogen er
selvfølgelige så venlige at de bruger masser af energi på at blinke
til en, men de lærer nok at leve med det.

- og så ellers holde sig i den yderste trediedel af vognbanen, så
ingen forfra eller bagfra føler sig 'fristet' til liiiige at klemme
sig forbi.

Fra : Jon Larsen

Dato : 02-06-03 21:43

>. Pludselig er der en modkørende
> bilist der ikke er helt tilfreds med hans (eller hendes) placering i køen
og
> trække over i min bane for at overhale!!

xxxx snip en historie om madkassepilot xxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeg køre generelt som om alle er ude på at slå mig ihjel, og det har reddet
mig et par gange.
Normalt ligger jeg midt på kørebanen, men ved kø holder jeg lidt mere til
højre.

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 03-06-03 23:12

"Jon Larsen" wrote:
> Normalt ligger jeg midt på kørebanen, men ved kø holder jeg lidt mere til
> højre.

Tja, har indtryk af at det ikke er sådan folk generelt gør... Faktisk har
alle, bortset fra Jes, været uenige. Så det er nok lidt svært at hitte ud
af, og måske er der ikke en universal løsning. Men sådan er der jo så
meget...

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Pein

Dato : 04-06-03 22:23

"Rasmus Neckelmann" skrev ...

> [...]
ud
> af, og måske er der ikke en universal løsning. Men sådan er der jo så

Hvis det gælder en headcount, så kan jeg melde mig under fanerne sammen
med Jes og Jon.
Hvis man holder for langt til venstre mod vejmidten mens man passerer en
modkørende kø af biler, så risikerer man at en af bilisterne kigger pænt
fremad, men kan ikke se op langs vejmidten hvor man kører, han tror han
ser at der ikke er nogen på det nærmeste stykke, og det næste der sker
er at han trækker langt ud lige som man passerer. Så har man travlt.
Jeg har heldigvis kun oplevet det i situationer hvor der var god tid til
at reagere, og nu er jeg holdt op med at køre så langt til venstre i den
situation.

Jeg kører normalt i venstre hjulspor, og ved passage af modkørende kø af
biler, kører jeg lige til højre for det jeg kalder oliestriben.
"Oliestriben" er midten af kørebanen mellem hjulsporene. Der er pæn
sandsynlighed for at få længere bremselængde i "oliestriben". Der kører
jeg sjældent.

Men jeg har den fordel, at jeg kører en MC hvor man fylder noget. 860 mm
sædehøjde, godt lys, bredt styr, opret kørestilling og jeg er selv 1,84
m. Så bliver man ikke lige forvekslet med en knallert.
Jeg har kørt 240.000 km. på MC, og jeg har ikke oplevet de problemer der
tales om oftere på MC end i bil, så noget må jeg jo gøre rigtigt.

Jeg har endnu aldrig prøvet på MC at måtte helt ud i rabatten fordi en
modkørende moser ud, men det er sket 2 gange i bil. Og jeg kører lidt
mindre i bil end på MC.

Mvh. Niels
TransAlp
(ex. XJ900 og ex. CX650E)

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-06-03 08:13

> [...]
> mm sædehøjde, godt lys, bredt styr, opret kørestilling og jeg er selv
> 1,84 m. Så bliver man ikke lige forvekslet med en knallert.

Så må jeg jo hellere se at få købt den transalp. Motorhjørnet har endda
en ny stående ... Hvor var det nu jeg gjorde af lotto kuponen

/A - "stor" knallert