hmmm - kan det nu også passe!
Fra : Brian Christensen

Dato : 01-06-03 17:35

Hej med jer!

Jeg har genopbygget en trafikskadet CBR600 f3 fra 1996.

Jeg har ikke rigtigt kørt på den endnu, kun et par ture ned af gaden, og
ingen problemer med start eller noget.

Idag ville jeg lige køre endnu en tur ned at gaden, inden den skal til syn i
morgen, men den ville ikke rigtig starte, måske kørte den på 2-3 cyl,
hvorefter den sagde "prut" og døde helt.

Efter en del forgæves roden besluttede jeg mig for at prøve at skifte et
tændrør fra den motor jeg har til reserve, og så kom der liv i en cylinder -
jeg tror dog at det tændrør nu også er dødt, men jeg aner ikke hvorfor.
Jeg har nu hentet endnu et tændrør fra den tyske motor, og der er igen liv i
den ene cylinder.

Jeg har således ikke 4 brugbare tændrør, og har afbestile min synstid, men
er der nogle gode ideer til hvad der foregår, og hvordan 4 tændrør kan dø på
en gang?

De oprindelige tændrør er nogle der hedder SPLIT FIRE og dem fra den tyske
maskine er NGK.

Gode ideer påskønnes meget, for en CBR 600 skal faktisk skilles ret meget ad
for skifte tændrør.

Brian

Fra : MKS - 74

Dato : 01-06-03 17:52

On Sun, 1 Jun 2003 18:34:57 +0200, "Brian Christensen"
<brianc@REMOVEesenet.dk> wrote:

>Jeg har således ikke 4 brugbare tændrør, og har afbestile min synstid, men
>er der nogle gode ideer til hvad der foregår, og hvordan 4 tændrør kan dø på
>en gang?

Jeg (og ikke mindst Armand) hentede en CBR600F2 fra Tyskland for et
par år siden,den startede fint dernede.Første gang jeg så skulle
starte den herhjemme,druknede den og alle 4 tændrør stod af på samme
tid !! Der kom aldrig liv i dem igen,den fik 4 nye og slog aldrig en
prut forkert siden - det var NGK-rør,tough nuggi,sådan er det bare af
og til med NGK og måske også med andre - du kan forsøge at pille alle
4 ud og lade dem tørre evt. stille dem i cellulose-fortynder natten
over,måske virker det,måske ikke

>Gode ideer påskønnes meget, for en CBR 600 skal faktisk skilles ret meget ad
>for skifte tændrør.

Øhhhh - Skal den det ?? Bare af med servicedækslet i siden og så
burde du vel kunne gøre det ?!?

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Fra : Brian Christensen

Dato : 01-06-03 18:23

> Øhhhh - Skal den det ?? Bare af med servicedækslet i siden og så
> burde du vel kunne gøre det ?!?

Jeg har desværre ikke en tændrørsnøgle der kan gå ned i de 2 midterste
huller, jeg skal bruge en med led på midten - der er kun ca 6-7 cm mellem
toppen og den her ram-air kanal eller hvad den nu kaldes.

Brian

Fra : kristian budde

Dato : 01-06-03 20:01

<snip>
"MKS - 74" <Priller@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> par år siden,den startede fint dernede.Første gang jeg så skulle
> starte den herhjemme,druknede den og alle 4 tændrør stod af på samme
<snip>

Hvordan kan et tændrør stå af ved at en cykkel drukner? Er det den hvide
isolering som går i stykker eller kommer der en belægning på elektroden?

Jeg plejer selv at skifte ved service og har egentlig et par gange tænkt på
hvorfor jeg skifter et tændrør som med mine øjne ser fint ud

Mvh
Kristian Budde

Fra : MKS - 74

Dato : 01-06-03 20:13

On Sun, 1 Jun 2003 21:00:55 +0200, "kristian budde"
<kbudde@(remove)control.auc.dk> wrote:

>Hvordan kan et tændrør stå af ved at en cykkel drukner? Er det den hvide
>isolering som går i stykker eller kommer der en belægning på elektroden?

Hvis jeg vidste det kunne jeg næsten få Nobelprisen - jeg tror ikke at
der er nogen der er i stand til at give et fyldestgørende svar,man kan
bare konstatere at det sker,dem der aldrig har oplevet det tvivler på
at fænomenet overhovedet eksisterer,vi der har - jah deeeet...

>Jeg plejer selv at skifte ved service og har egentlig et par gange tænkt på
>hvorfor jeg skifter et tændrør som med mine øjne ser fint ud

Jeg skifter hvis der er noget galt med dem eller ikke

Fra : kristian budde

Dato : 01-06-03 20:18

> [...]

> --
> -Michael
> Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Tja det er jo ikke alt i denne verden vi skal lære at forstå

Kristian Budde

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-06-03 21:23

On Sun, 01 Jun 2003 21:13:06 +0200, MKS - 74 <Priller@tiscali.dk>
wrote:

Hej.

> [...]
>bare konstatere at det sker,dem der aldrig har oplevet det tvivler på
>at fænomenet overhovedet eksisterer,vi der har - jah deeeet...

Jeg kan heller ikke
Men dog, løfte lidt af sløret forsøger jeg gerne.
Tændspolen har ikke 25 Kvolt den lige lukker ud med et brag, men
bygger den "langsomt" op pga selvinduktionen.
Det betyder, at selv en ringe afledning, eller krybestrøm, forhindrer
spolen i at opbygge en tilstrækkelig spænding til at der kan springe
en gnist.
Altså vil et tændrør der har blot den mindste defekt kvæle tændspolen.
Et nyt tændrør har en helt glat overflade på elektrodens isolator, og
har dermed ikke noget problem.
Gennem tændrørets levetid afsættes der koks (slagger) på isolatoren,
og sådanne slagger er i virkeligheden en kulbelægning der virker som
en modstand med afledning til følge.
Lidt fed blanding, eller anden startbesvær der bevirker at der
afsættes fugt på elektroden forværrer problemet.
Yderligere bliver isolatoren langsomt ru, hvilket igen bevirker at den
lettere tager imod en belægning.
Så længe røret kan brænde sig selv rent er der ingen problemer, men er
skaden først sket er der (næsten) ingen vej tilbage.
Jeg lærte en gang et trick af en veteranmotor freak:
Spænd tændrøret op i en skruestik og giv det en ordenlig omgang med en
flammepå spidsen af elektroden og isolatoren.
Når spidsen af gevindet er ved at tage lidt rød farve så får det en
tur med stålbørsten.
Det har reddet mange tændrør til veteranmotorer.
Set i lyset af hvad nye tændrør koster vil jeg dog ikke anbefale
metoden generelt, men kun som nødhjælp - Jeg har prøvet, det virker
også på MC tændrør
Det værste der kan ske er, at isolatoren revner.
Det behøver blot at være en mikroskopisk revne, så er festen forbi.
Årsagen er, at der i revnen opbygges et ledende lag i revnen der
kortslutter gnistgabet.
Noget andet som jeg kun har oplevet på NGK rør er, at elektroden
synker op i isolatoren.
Første gang jeg så det troede jeg at spidsen var "tabt" ned i
cylinderen, men en "obduktion" af røret godtgjorde at elektroden blot
var vandret op i isolatoren.
Min Duc havde fået nogle startnykker, så jeg havde dømt
tændrøreskiftetid ved lejlighed.
Da jeg skiftede tændrør i fredags var midterelektroden på begge rør
sunket ned i højde med isolatoren, med et gnistgab på 1,5 mm til
følge.
Rørene havde gået 10.000 Km, og var som skrevet helt færdige.
Nu kunne man få den tanke at NGK generelt er noget bras, hvilket
tidligere har været diskuteret i DFM.
Det har jeg imidlertid ikke noget belæg for at påstå.
Jeg har prøvet Bosch "Silver-jeg-skal-komme-efter-dig XR4CS" i min
Duc.
Det kan den slet ikke køre med.
Af en eller anden grund kan de ikke brænde sig selv rene, så det tager
den ca. 10 min. at møge dem så meget til at de dør.
Det kunne lugte af at de er for kolde, men Bosch tabellen siger at de
er ekvivalente til NGK D8EA..
Så summa sumarum: Der sidder NGK D8EA i Duc'en igen
Og de har tilbagelagt de første 500 Km i denne week-end uden at brokke
sig.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Biker Mike

Dato : 01-06-03 20:22

--

Jeg har hørt at det er radio støjdæmpningen som "smækker" pga den store
modstand som opstår når røret druknes, Men jeg ved det ikke med sikkerhed.

Hilsen Michael