Baghjuls hk til motor hk ?
Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 31-05-03 21:44

Hej NG.

Er det rigtigt at man skal lægge 11% til ens baghjuls hk, for at få
det hk antal ens motor yder ?
--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : MKS - 74

Dato : 31-05-03 22:10

On Sat, 31 May 2003 22:43:59 +0200, "Dennis Hellan Pedersen"
<dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> wrote:

>Hej NG.
>
>Er det rigtigt at man skal lægge 11% til ens baghjuls hk, for at få
>det hk antal ens motor yder ?

Nej det er ikke korrekt og samtidig ikke helt forkert,det kan bruges
som et okay estimat og producenter af Dynamometre opererer med
forskellige korrektionsfaktorer - _men_ det vil afhænge af en hel
række ting præcis hvor meget tabet er fra motor til baghjul,regner man
med 10-15 % er det sædvanligvis præcist nok.

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Fra : Armand

Dato : 31-05-03 21:59

Dennis Hellan Pedersen <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en
> Hej NG.
>
> Er det rigtigt at man skal lægge 11% til ens baghjuls hk, for at få
> det hk antal ens motor yder ?

Så statisk kan man ikke anskue det!

Det er klart at der kan/vil være forskel på transmissions-tabet på modeller
m./u. kardan, ligesom at der fra motorkonstruktion til motorkonstruktion
også vil være forskelle!

Et ordentligt rullefelt måler også transmissions-tabet (ved at måle videre
når koblingen trækkes og hjulet/gearkassen løber ned i omdrejninger!) og
kompenserer for dette ved "motor-opgivelse" !!

På den anden side, så er dét jo ikke interessant, da det er den effekt der
er at finde på baghjulet man kan bruge til at accelerere med - Resten ér
fortabt i transmissionen og derfor irrelevant.

Sammenlign din baghjuls-opivelse med andres fra samme bænk!

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 01-06-03 00:53

Man kan ikke blot opgive en given 5 omregning da der er forskel på
motorcyklers overførsel af
Hk til baghjulet, f.eks. kæde kontra kardanaksel - og hvor kæden jo kan
variere meget bestemtr af
vedligheholdelse/smøring - og samtidig er der forskel på effekttab, på
ligeskårnetænger og skråtskorne
tænder i en gearkasse og vinkeltandhjul, contra tandhjul på række.

Gert Thorgersen

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 01-06-03 22:24

> [...]

Resten ér
> fortabt i transmissionen og derfor irrelevant.
>
> Sammenlign din baghjuls-opivelse med andres fra samme bænk!

Okay, det vil jeg så gøre

Min egen bandit 116,5 hk / 117 nm

Og så et par stykker frit fra huskeren

Suzuki '02 GSX-R 1000 142 hk

Suzuki '86 GSX-R 1100 med turbo 183 hk

Suzuki '88 GSX-R 1100 120 hk

Aprilia Falco 112 hk

Ducati 999 117 hk / 100 nm

Yamaha V-Max 110 hk

Yamaha TDM 850 86 hk

Der var mange flere, men min husker er ikke hvad den har været :-/,
men det var interessant, at se hvordan Banditten klarede sig