Så er det snart (h)juletid.....
Fra : Brian Sørup

Dato : 31-05-03 21:01

Dawz i gruppen...

Jeg skal til Køreprøve på Tirsdag Kl.1410 i Brønderslev, så hvis
der er nogen der møder en blå Kawa ER5 er det sikkert mig :)

Idag var jeg på Køreteknisk Anlæg i Nr.Sundby og smide lidt
rundt med militærets BMW 65 med og uden sidevogn - jeg har
aldrig kørt med kardantræk før og det overraskede mig hvor store
momentreaktioner den afstedkommer.
Er det generelt for alle kardancykler eller er det et specifikt
BMW "problem" ?

Derudover mærkes det tydeligt at motorens rotation forsøger at
lægge maskinen på højre side.

Det var faktisk pisseskægt at køre med sidevognen svævende i
luften
--
Brian Sørup

Fra : Anders Houmark

Dato : 31-05-03 21:40

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Dawz i gruppen...
>
> Jeg skal til Køreprøve på Tirsdag Kl.1410 i Brønderslev, så hvis
> der er nogen der møder en blå Kawa ER5 er det sikkert mig :)

Held og lykke.. eller hvad er det man siger i sådanne situationer - det
skulle jo ikke gerne afhænge af held, om du får dit kørekort - knæk og bræk
er nok heller ikke den bedste

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 31-05-03 22:23

Brian Sørup wrote:

> Er det generelt for alle kardancykler eller er det et specifikt
> BMW "problem" ?

Hej Brian!

....nogen cykler siges at være værre end andre...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Martin Sørensen

Dato : 31-05-03 22:31

> [...]
> momentreaktioner den afstedkommer.
> Er det generelt for alle kardancykler eller er det et specifikt

Hvad mener du når du siger momentreaktioner?
På de R65'ere virker det utroligt underligt at bagenden løfter sig når der
gives gas. Det virker forkert synes jeg.
Det har de så fået ændret på de nyere cykler med kardan. Der er en to-delt
kardan, som får bagenden til at sænke sig ligesom ved kædetræk.

> Derudover mærkes det tydeligt at motorens rotation forsøger at
> lægge maskinen på højre side.

Jep, hvis man giver den gas mens man holder stille, kan det tydeligt mærkes
at den langsliggende krumtap vil hælde cyklen ned til en side. Også forkert
synes jeg.
De gamle R65'ere er helt sikkert ikke min stil..

Jeg kørte også i Nr. Sundby og mange af cyklerne var ret smadrede. De
rystede, var ved at rasle fra hinanden, gearene var delvist smadrede og
motorerne ydede slet ikke det de skulle, men de har nok også fået mange tæsk
gennem mange år.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bæst

Dato : 01-06-03 14:39

"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> wrote in message news:<3ed91f29$0$291$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>...

> [...]
> motorerne ydede slet ikke det de skulle, men de har nok også fået mange tæsk

Svjv er militærets BMWer også droslet til 26 hypper(mod 40+ standard)
og det er ikke meget til 200 kg mc.

Mvh Bæst (der havde den tvivlsomme ære af at være mc-ordonans på en
vinterøvelse i Oksbøl med bundfrosne marker og hjulspor, men kun tre
trimleture

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-06-03 15:21

> Svjv er militærets BMWer også droslet til 26 hypper(mod 40+ standard)
> og det er ikke meget til 200 kg mc.

Det var gamle MP-cykler, så jeg ved ikke om de også var droslede?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-06-03 19:40

"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en meddelelse

> Det var gamle MP-cykler, så jeg ved ikke om de også var droslede?

Nej, det er MP cyklerne ikke.

Rittig

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-05-03 22:34

"Brian Sørup" wrote:

> [...]
> momentreaktioner den afstedkommer.
> Er det generelt for alle kardancykler eller er det et specifikt

Det er ikke et specifikt bmw problem. Men de har elimineret det med
deres paralever modeller.

> Derudover mærkes det tydeligt at motorens rotation forsøger at
> lægge maskinen på højre side.

Det har man fjernet på K-modellerne. Motor og gearkasse roterer modsat
hinanden.

> Det var faktisk pisseskægt at køre med sidevognen svævende i
> luften

Det er altid skægt med sidevogn.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 31-05-03 22:57

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> Det har man fjernet på K-modellerne. Motor og gearkasse roterer modsat
> hinanden.

= Gammelt CX-trick fra '80 !!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 31-05-03 23:03

Fra : Armand

Dato : 31-05-03 23:03

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> [...]
> momentreaktioner den afstedkommer.
> Er det generelt for alle kardancykler eller er det et specifikt

Generelt, ja!
Nogle konstruktioner har det blot i mindre omfang end andre:
Svingerens længde er bl.a. afgørende (BMW havde vist en 750'er med en
katastrofal kort svinger!), ligesom at man skal være opmærksom på at det er
motorens drejningsmoment der medfører løftet, hvorfor mere momentsvage
motorer ikke vil udvise problemet i større grad, ligesom motorer med
drejningsmomentet ved høje omdrejninger ikke vil udvise problemet i større
grad under daglig brug.

Men det èr et problem hvorfor både BMW og MotoGuzzi, der begge sværger til
kardan-træk, har frembragt modeller med teknisk komplicerede bagsvingere til
afhjælpning af problemet!

> Derudover mærkes det tydeligt at motorens rotation forsøger at
> lægge maskinen på højre side.''

Jup!
Det skyldes at krumtappen ligger på langs!
Nimbus, som tydeligvis også har motoren på langs har også fæomænet!
Motorer med krumtappen på tværs har også dynamikken indbygget; men på dem
mærker man ikke bevægelsen på samme måde. Cross-kørere kan dog udnytte
motorens og baghjulets rotation til at hæve/sænke snuden under lange spring

En lille OT:
Den samme (vridende) effekt har propellens arbejde på etmotorede fly!
På specielt stjernemotorer gør motorens inerti sit oveni, ligesom de
tidligste stjerne-motorer tillige havde roterende cylindre (= propellen var
i princippet fixeret på motoren, der drejede rundt om en stillestående
krumtap!), hvorved dynamikken forekom i endnu større form!
Der hár været nogle ting at skulle tage hensyn til for Richthofen m.fl. i
flyvningens barndom

Held og lykke med undervisning/kort!

--
Armand.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-06-03 06:38

Armand wrote:
> Nimbus, som tydeligvis også har motoren på langs har også fæomænet!

Det har jeg godt nok ikke bemærket de gange jeg har kørt på bus..
Men det er vel heller ikke noget voldsomt fænomen når den har så
lave ydelse, og iøvrigt er stivstellet...

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-05-03 08:43

Hans Joergensen wrote:

> Det har jeg godt nok ikke bemærket de gange jeg har kørt på bus..

Var den med sidevogn?. Så mærkes det ikke så meget.

> Men det er vel heller ikke noget voldsomt fænomen når den har så
> lave ydelse, og iøvrigt er stivstellet...

Her er det nok kardanvirkningen du snakker om. Hvis det er "motoren på
langs" du tænker, så ses det tydeligt, at motoren flytter sig over side.
På den led er stellet ikke så stivt.

Ib Jakobsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-06-03 12:11

Ib Jakobsen wrote:
> Her er det nok kardanvirkningen du snakker om. Hvis det er "motoren på
> langs" du tænker, så ses det tydeligt, at motoren flytter sig over side.
> På den led er stellet ikke så stivt.

Det var kardan-virkningen jeg snakkede om, motoren flytter sig jo
ganske meget når man gasser op :)

Men indrømmet er det temmelig længe siden jeg har kørt på bus..
ca. en 2-3 måneder :)

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-06-03 13:29

Hans Joergensen wrote:

> Det var kardan-virkningen jeg snakkede om, motoren flytter sig jo
> ganske meget når man gasser op :)

Faktisk noget værre blæver.

Ib Jakobsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-06-03 09:55

Ib Jakobsen wrote:
> Faktisk noget værre blæver.

Jah .. det føles særligt slemt når man lige har kørt 100km på RD'en
og så hopper lige over på en Nimbus...

Sådan noget som feedback fra for og bagende havde de godt nok ikke
opfundet hos Fisker & Nielsen... :)

// Hans, der nu alligevel holder ret meget af Nimbusser, men ikke
// gider eje én.. :)
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-06-03 13:32

Hans Joergensen wrote:

> // Hans
> --
> Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
> på http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Hov, den så jeg først da jeg havde sendt den anden mail. Hvad er der da galt?.

Ib Jakobsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-06-03 09:53

Ib Jakobsen wrote:
> Hov, den så jeg først da jeg havde sendt den anden mail. Hvad er der da galt?.

Ikke noget, det er bare propaganda ... :)

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Armand

Dato : 01-06-03 10:54

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en

> Det har jeg godt nok ikke bemærket de gange jeg har kørt på bus..
> Men det er vel heller ikke noget voldsomt fænomen når den har så
> lave ydelse, og iøvrigt er stivstellet...

Det er "vride-til-siden-ved-gasgivning-momentet" at jeg tillige henfører på
'bussen, og dér har det stive stel intet at sige!
Selvom motoren har en lav ydelse, er den af en generation med en rimelig
tung
svingmasse på/i krumtappen, og dét vil trods lav ydelse være udslagsgivende!

--
Armand.

Fra : Anders Houmark

Dato : 03-06-03 19:40

> [...]
>
> Jeg skal til Køreprøve på Tirsdag Kl.1410 i Brønderslev, så hvis
> der er nogen der møder en blå Kawa ER5 er det sikkert mig :)

Hey Brian - hvordan gik det? Jeg krydsede fingre for dig :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-06-03 21:00

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> "Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hey Brian - hvordan gik det? Jeg krydsede fingre for dig :)

Jeg siger tak for hjælpen, kortet er i hus

Nu skal jeg lige nyde min nye (brugte) bil i et stykke tid,
derefter skal der bygges ny garage, og *så* skal der kigges på
Mc - det kan da godt være der dukker et godt tilbud op i
mellemtiden så rækkefølgen bliver byttet lidt rundt

Nu skal jeg bare have overtalt svogeren til at lade nøglerne
sidde i CBR 1000'eren når han er på landevejen.....
øøøøhhhhhh NOT !
--
Brian Sørup