Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan klæber i jeres fotos op i passe pa~
Fra : Poul B-H

Dato : 04-06-03 22:16

hej
Hvordan klæber i jeres fotos op i passe partout ?

med billedkanten under passe partout'en eller med lidt luft mellem billede
og passepartout kanten eller ?

hvilket klæbemiddel bruger i, så billedet ikke beskadiges men heller ikke
bølger efter et halvt år og måske kan frigøres igen uden at ødelægges ?

sætter i klæbemiddel kun i kanterne eller over det hele ?

jeg har fået fortalt at man kan bruge sukker ?

Mange spørgsmål men lige relevante for analoge som digitale fotografer )

Poul B-H

Fra : max

Dato : 04-06-03 22:41

> [...]
>
> jeg har fået fortalt at man kan bruge sukker ?
>

> Mange spørgsmål men lige relevante for analoge som digitale fotografer )

Det er bedst og pænest ikke at dække kanten med en passepartout,
bedst fordi der ellers vil komme en "lyskant" efter en årrække..

Alt pap, baggrund og passpartout skal være syrefrit. Til opklæbning
kan du bruge syrefri tape i de 2 øverste hjørner, fuldklæb er en rigtig
dårlig ide, sukker lyder heller ikke smart.

Hvis det ikke er "fine art" fotografi, så se bort fra ovenstående, og
køb en 3M spraylim..-max-

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 04-06-03 23:19

"Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan klæber i jeres fotos op i passe partout ?

Med god omhu

> med billedkanten under passe partout'en eller med lidt luft mellem billede
> og passepartout kanten eller ?

3-5 mm gemt væk under kanten, en evt lys kant hvis dine billeder er dårlig
laves, kan alligevel ikke ses, da det er gemt væk af dit passpartout

> hvilket klæbemiddel bruger i, så billedet ikke beskadiges men heller ikke
> bølger efter et halvt år og måske kan frigøres igen uden at ødelægges ?

Du kan bruge ganske alm. klar tape, ikke noget med fotofix, smartlim,
englehud eller malertape, men ganske alm. klar tape.

> sætter i klæbemiddel kun i kanterne eller over det hele ?

en strimmel tape der fylde 2/3 i toppen af dit billede.

> jeg har fået fortalt at man kan bruge sukker ?

vil jeg ikke gøre mig klog på...*S*

> Mange spørgsmål men lige relevante for analoge som digitale fotografer
)

Sikkert mange forskellige mådrer at gøre det på.... her var min.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : max

Dato : 05-06-03 01:22

> [...]
>
> Sikkert mange forskellige mådrer at gøre det på.... her var min.
> --
> Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen

Almindelig tape vil æde sig igennem papiret i løbet
af en årrække.. Plastik coatet papir er muligvis mere
modstands dygtigt, men hvorfor tage en chance, når
syrefri tape findes..? -max-

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 05-06-03 13:15

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Almindelig tape vil æde sig igennem papiret i løbet
> af en årrække.. Plastik coatet papir er muligvis mere
> modstands dygtigt, men hvorfor tage en chance, når
> syrefri tape findes..? -max-

Har nu ikke hørt om det æderi som alm. klar tape åbenbart kan lave...*S* har
billeder hængende fra starten af 70´erne som ikke er blevet spist op..
Så hvorfor bruge penge på noget, som ikke er nødvendigt...??

Fra : max

Dato : 05-06-03 14:47

> [...]
> Så hvorfor bruge penge på noget, som ikke er nødvendigt...??
> --
> Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen

Jamen det er skam sandt nok, selvom du ikke har hørt om det..
Jeg har set mange eksempler og har arbejdet med papirer der er ødelagt
af bla. tape, baggrundspap og passepartouter.. Det er dyrt at reparere
bagefter, og så billigt at forebygge.. -max-

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 05-06-03 15:35

> Jamen det er skam sandt nok, selvom du ikke har hørt om det..

Ja der findes vel nogle få ting som jeg ikke kender til...*S*

> Jeg har set mange eksempler og har arbejdet med papirer der er ødelagt
> af bla. tape, baggrundspap og passepartouter.. Det er dyrt at reparere
> bagefter, og så billigt at forebygge.. -max-

Der er jo forskel på diverse former for tape, men har i mine mange år som
fotograf aldrig været ud for at alm. klar tape har givet nogle problemmer..
Har tit set billeder ødelagt af englehud og maler tape, men det er mest fra
glarmestere. Kan være at den foretning jeg arbejder i hvor man altid har
brugt klar tape, bare har været heldig at ingen billeder er blevet ødelagt
siden butikkens start i 70´erne...*S*

Hvad kan man lære af denne trdå...*S*??? jo der er mange forskellige
løsninger på det samme problem.