Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
C-5050z eller C-750 UltraZoom ??
Fra : Thomas H.

Dato : 03-06-03 21:22

Jeg er i stor vildrede her!
Jeg har mit C-3020z som jeg er superglad for, betjening
og kvalitet synes jeg er helt perfekt, samtidig med at det
tager superflotte billeder.

Men!

Jeg kunne godt tænke mig et nyt alligevel, da jeg måske
kan sælge det gamle, som stadig har 1 års totalgaranti!

Jeg er HELT vild med C-5050, som jeg faktisk ikke
ville være i tvivl om at købe, indtil jeg så C-750UZ med
10 gange optisk zoom
Jeg kunne nemlig rigtig godt bruge noget mere zoom, og
det må man jo sige det har, men omvendt ville jeg også
have glæde af det bedre objektiv på 5050'eren.

Så kan nogen hjælpe mig med disse ting, som jeg er lidt
i tvivl om:

Hvor stor forskel er der på lysfølsomheden på de to?
Nogle erfaringer?

Jeg går ud fra, at selve billedernes kvalitet, farve, kontrast
osv. er ret ens på de to?

ER linsen så meget bedre på 5050 end 750'eren,
sådan rent datablads-messigt?

Når jeg tager billeder af f.eks. biler, går jeg lidt væk,
og zoomer helt ind, for at undgå at det bliver lidt
vidvinkel-agtigt, vil det være det samme, hvis man
har 10 gange zoom?

....hvorfor findes den ikke med 10 gang zoom, og 5mpix

Kig med her:
http://www.olympus.dk/digital/c750uz_teknik.htm
http://www.olympus.dk/digital/c5050z_teknik.htm

Hvad skal jeg vælge ??

Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Jack L.

Dato : 03-06-03 22:22

> [...]
>
> Så kan nogen hjælpe mig med disse ting, som jeg er lidt
> i tvivl om:
>
> Hvor stor forskel er der på lysfølsomheden på de to?

Det er lidt svært at gøre erfaringer med et kamera, der endnu er meget ny.
Men Olympus reklamerer med at C5050eren har nogle af det mest lysfølsomme
linse i denne prisklasse.

> Jeg går ud fra, at selve billedernes kvalitet, farve, kontrast
> osv. er ret ens på de to?

Det håber jeg da for så kan man da vel snart lave en "C6060" med 10x zoom.
Godt nok har C750eren fjernet en stor del af støjen, som fandtes i C730eren,
men ifølge nedenstående link er det stadig noget udtalt. Den har heller ikke
AF illuminator (orange lys der lyser for at hjælpe autofokusering), plus at
maks størrelse på et billede er vist 16 (mod 50 MB i C5050eren hvis jeg ikke
tager fejl).
Men bortset fra AF illuminatoren mener jeg at C750eren er et stærkt
alternativ til C5050eren. I nedenstående link ser man at de fleste
funktioner i C5050eren eksisterer i C750eren.

> ER linsen så meget bedre på 5050 end 750'eren,
> sådan rent datablads-messigt?

Du kan evt. læse review af C750eren på
http://www.dcresource.com/reviews/cameraDetail.php?cam=450. Umiddelbart har
C750eren ikke ISO64 (i forhold til C5050eren),

> ...hvorfor findes den ikke med 10 gang zoom, og 5mpix

C5050eren? Ja, det ønskede jeg også *sniff*. Selv med et TCON-17 kommer man
ikke højere end 5.1x med C5050eren. Der findes vist en "custom made" linse
(http://www.ecost.com/ecost/shop/detail.asp?dpno=954168) der giver 3x ekstra
zoom meeeen man betaler også for det.

--
Med venlig hilsen / Best regards,
Jack L.,

Fra : Ingrid

Dato : 04-06-03 08:33

Jeg er meget spændt på at høre hvad du vælger. Jeg har en c-2020z og
overvejer nøjagtig det samme som dig. Skal det være en 5050 eller 750UZ,
that is the question

Held og lykke med beslutningen.

Ingrid

Fra : Benja

Dato : 05-06-03 07:01

"Ingrid" <kysbruden@NOSPAMgmx.net> skrev i en meddelelse
> Jeg er meget spændt på at høre hvad du vælger. Jeg har en c-2020z og
> overvejer nøjagtig det samme som dig. Skal det være en 5050 eller 750UZ,
> [...]
Jeg har C-5050 og er meget glad for det. Min overvejelse var at jeg ikke
behøvede de 10 gange zoom så meget, jeg ville hellere have et kamera som kan
alt og efter min menning er det bedste 5 mega pixel på markedet. Det skal
lige siges at da jeg købte mit C-5050 var C-750 ikke kommet så min
overvejelse gik på C-740.
Andre ting som jeg godt kan lide ved C-5050 er at det bruger forskellige
hukommelseskort, utrolig lysstærkt (F1.8-2.6), 5 mega pixel, hot-shoe (det
har C-750) osv.

Mvh.
Benja

Fra : Thomas H.

Dato : 05-06-03 09:06

"Benja" <XXbenja@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hukommelseskort, utrolig lysstærkt (F1.8-2.6), 5 mega pixel, hot-shoe (det

Når du nu har sådan et, skal jeg lige høre dig om en ting.
Iflg. databladet kan det max gå op i blænde F8 !
Mit eget og også mange andre ældre Olympus kan da gå helt
op i F11. Hvorfor nu det?

mvh
Thomas

Fra : Benja

Dato : 05-06-03 11:56

"Thomas H." <thhe@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Iflg. databladet kan det max gå op i blænde F8 !
> Mit eget og også mange andre ældre Olympus kan da gå helt

Jeg ved ikke hvorfor. Men det har ikke betyder ikke så meget for mig, da jeg
sjældent bruger så høj blænde. Det skal dog også siges at jeg er rart ny
hvad angår foto så det kan være jeg for brug for det en dag.

Mvh.
Benja

Fra : Michael

Dato : 05-06-03 14:09

Hej Thomas.

"Thomas H." skriver:

> Jeg er i stor vildrede her!

10 x Zoom Rules !!!!!!!!

Har selv et Camedia C-2100UZ, og efter at have fået 10 x Zoom er det
komplet uforståeligt at man har kunnet klare sig med 3 x Zoom.

Ens muligheder for at tage gode billeder er meget bedre med en ordentlig
Zoom

Mvh.
Michael

Fra : Klaus Madsen

Dato : 05-06-03 22:00

> [...]
> komplet uforståeligt at man har kunnet klare sig med 3 x Zoom.
>
> Ens muligheder for at tage gode billeder er meget bedre med en ordentlig

Hej Michael

Du glemmer en meget vigtig ting med dit C2100UZ og det er den helt
forrygende
billedstabilisator. Som jeg ikke fatter hvorfor Olympus ikke har lavet på de
efterfølgende
modeller. Stabilisatoren gør at man kan tage skarpe håndholdte billeder med
de 10x zoom
hvilket svarer til et 380 mm objektiv. Hvis man kender lidt til foto, vil
man vide at det stort
set er umuligt uden stativ. Men det virker bare på 2100´eren.

Mvh. Klaus