7200/90 kan ikke boote fra CD eller noget
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-03-01 16:15

Hej

Jeg har en håndfuld SCSI diske, så er fucket op. De har nu ligget længe
og ventet på at blive tilset.

Jeg har en 7200/90 som jeg vil bruge til test af diskene, men jeg kan
hverken starte fra SCSI diskene, hvilket ikke forbavser mig, da de er
kokset i sin tid. Men hvordan kan det være at jeg ikke kan boote fra en
CD 8.0, 8.5 eller 9.0 ??????

--
Ciao Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-03-01 18:28

> [...]
> hverken starte fra SCSI diskene, hvilket ikke forbavser mig, da de er
> kokset i sin tid. Men hvordan kan det være at jeg ikke kan boote fra en

SCSI ID# ?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-03-01 18:40

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> SCSI ID# ?

Det har jeg tænkt på, men jeg har også prøvet at starte op uden nogen HD
i maskinen overhovedet.

Weird ?

--
Ciao Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-01 03:32

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg har en håndfuld SCSI diske, så er fucket op. De har nu ligget længe
> og ventet på at blive tilset.

Er det interne eller eksterne diske? - Check at SCSI ID numrene ikke står
til '0' hhv. '3'. SCSI ID 0 bruges af den interne disk i alle SCSI-Macs,
og de fleste bruger SCSI ID 3 til det indbyggede CDRom drev.

> [...]
> hverken starte fra SCSI diskene, hvilket ikke forbavser mig, da de er
> kokset i sin tid. Men hvordan kan det være at jeg ikke kan boote fra en

Hvis du vil boote fra en system CD, skal du holde 'C' tasten nede, mens
den starter op. Det kan evt. også være batteriet, der er ved at gå død.
Min 7200/90 opførte sig på den måde, da batteriet gik flad, så det er en
mulighed.

Hvis det er interne diske, du vil checke i den, så start med at zappe
PRAM'en før du sætter en system CD i den - brug COM+ALT+P+R. Sæt CD'en i
og hold C tasten nede. Starter den så stadig ikke på CD'en, kan det være,
at du skal have resettet bundkortet, - især, hvis du har monteret en
intern disk i den.

Er det eksterne diske, kan det være, at der er noget galt med det kabel
DB-25/25 eller DB-25/50, du skal bruge.

Prøv fx. at tilslutte en disk _uden_ at tænde for disken først. Start så
72'eren med CD'en og C nede. Hvis den så starter op, så vent til den er
færdig, inden du tænder for SCSI disken. Hvis systemet fryser/låser, så er
det højst sandsynlig enten kablet eller den eksterne disk, der er defekt,
så den ikke kan bruges.

Kommer den derimod igang, så brug Diskværktøj og se, om den kan 'se' den
eksterne disk. Kan den det, så marker den og gå til 'Funktioner' og vælg
'Aktiver enhed', så skulle disken meget gerne komme frem på skrivebordet.
Hvis den istedet for siget 'disken ikke formatteret' så kan / skal du
formattere disken før den vil komme op på skrivebordet.

Hvis du har sat flere diske i kæde, så check først, at ID numrene ikke er
de samme. Fx har Seagate en tendens til, at alle deres diske fra levering
står til ID 4, mens Quantum står til ID 3 - samme som de interne CDdrev.
Sørg for at den sidste disk i kæden har terminering. Hvis der er en LaCie
d2 HD imellem, så sæt den til ID 6 og sæt autoterminatoren til 'ON'.

Håber det hjælper
mvh. ERik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962