A-kasse
Fra : morten sorensen

Dato : 03-06-03 22:54

Da jeg blev selvstændig meldte jeg mig ind i ASE uden at undersøge til bunds
hvilke muligheder jeg ellers havde. Jeg valgte at antage at det nok var
bedst at bevare min a-kasse kontinuitet - og har da osse hørt at eventuelt
opsparet anciennitet forsvinder ved decideret udmeldelse.

Siden da har jeg fundet ud af at a-kassen kun hjælper hvis jeg likviderer
mit firma. Eventuelle sygedagpenge skal jeg få via forsikring i Den sociale
Ankestyrelse. Konklusionen er således at jeg ikke rigtigt føler jeg får
noget for mit medlemsskab.

Det rejser dog et par spørgsmål :

1) Er forsikringen i DSA betinget af a-kasse medlemsskab ?
2) Passer det at man kan stille sit a-kasse medlemsskab i bero - modsat at
melde sig ud - således at man ikke indbetaler penge og til gengæld mister
sine rettigheder, men ikke sin anciennitet ?

Og hvad er det denne anciennitet kan bruges til pt ? Er det mhp efterløn ?

morten sorensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-06-03 11:56

morten sorensen wrote:

> [...]
> opsparet anciennitet forsvinder ved decideret udmeldelse.
>
> Siden da har jeg fundet ud af at a-kassen kun hjælper hvis jeg likviderer

Nu ved jeg ikke hvilket branche du er i, men jeg har da hørt at en
konkurs af en storkunde hurtig kan "rive" andre firmaer med i faldet.

Så på den led er det vist meget godt for et forsikring af ens indtægt i
tilfælde af, at man mister arbejdet (for dig: dit firma).

Husk der er frit a-kasse valg i Danmark, så du kan rolig finde den
billigste akasse og få de samme dagpenge, hvis det altså bare er
dagpengene du er ude efter.

> Eventuelle sygedagpenge skal jeg få via forsikring i Den sociale
> Ankestyrelse. Konklusionen er således at jeg ikke rigtigt føler jeg får
> noget for mit medlemsskab.

Får du noget af din brandforsikring, når de hus ikke brænder?

> Det rejser dog et par spørgsmål :
>
> 1) Er forsikringen i DSA betinget af a-kasse medlemsskab ?

Det ved jeg godt nok ikke noget om.

Jeg troede at sygedagpenge var nogen man fik via kommunen.

> 2) Passer det at man kan stille sit a-kasse medlemsskab i bero - modsat at
> melde sig ud - således at man ikke indbetaler penge og til gengæld mister
> sine rettigheder, men ikke sin anciennitet ?

Uden at vide det med sikkerhed, så vil jeg mene at svaret er nej.

Akassekontingentet er jo ligesom en forsikringspræmie og holder man op
med at betale præmie, så mister man jo også de "fordele" man har optjent
gennem årene.

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : morten sorensen

Dato : 04-06-03 13:36

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> Nu ved jeg ikke hvilket branche du er i, men jeg har da hørt at en
> konkurs af en storkunde hurtig kan "rive" andre firmaer med i faldet.

Jeg er i IT men sørger for ikke at have penge ude at svømme.

> Så på den led er det vist meget godt for et forsikring af ens indtægt i
> tilfælde af, at man mister arbejdet (for dig: dit firma).

Jeg ville aldrig likvidere firmaet uden at have et job. Desuden tager det jo
nogen tid før Told&Skat anerkender at firma-aktivitet er ophørt [såvidt jeg
har hørt] - og før det kan man intet få.

> Husk der er frit a-kasse valg i Danmark, så du kan rolig finde den
> billigste akasse og få de samme dagpenge, hvis det altså bare er
> dagpengene du er ude efter.

Det er såmænd ikke dagpenge, for går jeg ned mener jeg at jeg ligger som jeg
har redt. Det der bekymrer mig er om a-kasse anciennitet er noget man bør
være varsom med at formøble. Det ville jo være tåbeligt at 7 års a-kasse
anciennitet røg ud af vinduet fordi jeg i nogle år driver firma istedet for
at være lønmodtager.

> Får du noget af din brandforsikring, når de hus ikke brænder?

Sammenligningen holder ikke helt, da jeg ikke kan gøre ret meget ved at min
ejendom evt går op i flammer, mens jeg er hovedansvalig for at firmaet går
ned.

> Det ved jeg godt nok ikke noget om.
>
> Jeg troede at sygedagpenge var nogen man fik via kommunen.

De første 14 dage kan man som selvstændig kun få dækket hvis man er dækket
via DSA.

> Uden at vide det med sikkerhed, så vil jeg mene at svaret er nej.

Det er osse det andre gætter på. Jeg efterlyser dog mere viden end gæt. Og
desværre har a-kasserne ikke været til meget hjælp. De har jo osse en klar
egeninteresse.

> Akassekontingentet er jo ligesom en forsikringspræmie og holder man op
> med at betale præmie, så mister man jo også de "fordele" man har optjent
> gennem årene.

Gør man det ? Mig bekendt får man da fuld erstatning bare det man har en
forsikring; der ses vel generelt ikke på hvor længe man har haft den ?

morten sorensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-06-03 22:24

morten sorensen wrote:

> Jeg er i IT men sørger for ikke at have penge ude at svømme.

Hm, du får forudbetaling ?

> Jeg ville aldrig likvidere firmaet uden at have et job. Desuden tager det jo
> nogen tid før Told&Skat anerkender at firma-aktivitet er ophørt [såvidt jeg
> har hørt] - og før det kan man intet få.

Men hvis du intet tjener på firmaet, hvad så ?

Men ellers kræver det blot en afmelding af momsreg. den laver vi på et
kvarter, og det kan du også, hvis du ikke har købt hardware indenfor
de sidste fem år, til firmaet.

> Det er såmænd ikke dagpenge, for går jeg ned mener jeg at jeg ligger som jeg
> har redt.

Ok, du har aldrig været på kontathjælp ?

> [...]
> anciennitet røg ud af vinduet fordi jeg i nogle år driver firma istedet for

Afhænger af, om du også betaler efterlønsbidraget, hvilket er en rimelig
fornuftig investering udfra det nuværende renteniveau, selvom du ikke
bruger efterlønnen.

Nix, du kan vælge fulde dagpenge, hvilket forudsætter at du har et
indtægtsgrundlag for beregning,
men jeg vil anbefale 2/3 dagpenge, så du får noget uanset indtjening.

Og det er del mere kompliceret, end jeg skriver..

> Gør man det ? Mig bekendt får man da fuld erstatning bare det man har en
> forsikring; der ses vel generelt ikke på hvor længe man har haft den ?

Hm, der er altid forskellige ting skrevet med småt,
eller andre steder, så fortsæt dit medlemskab af den billigste A-kasse,
der ta'r selvstændige, blot et råd..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : morten sorensen

Dato : 04-06-03 23:19

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message

> Hm, du får forudbetaling ?

Jeg sætter bare en grænse for hvor meget jeg vil have til gode hos een
kunde. Det er naturligvis ingen garanti for at det ikke går galt, men
risikoen forekommer mig noget mindre end når man udviser blind tiltro til
alles betalingsevne.

> Men hvis du intet tjener på firmaet, hvad så ?

Så må jeg jo finde noget andet.

> Men ellers kræver det blot en afmelding af momsreg. den laver vi på et
> kvarter, og det kan du også, hvis du ikke har købt hardware indenfor
> de sidste fem år, til firmaet.

Det har jeg desværre.

> Ok, du har aldrig været på kontathjælp ?

Jo. Jeg ville dog søge at klare mig selv via netværk og bekendte.

> Afhænger af, om du også betaler efterlønsbidraget, hvilket er en rimelig
> fornuftig investering udfra det nuværende renteniveau, selvom du ikke
> bruger efterlønnen.

Jeg har fravalgt efterløn [men kan dog stadig nå igen at tilvælge] - mest
fordi jeg er modstander af hele ordningen. Men det er politik.

> Hm, der er altid forskellige ting skrevet med småt,
> eller andre steder, så fortsæt dit medlemskab af den billigste A-kasse,
> der ta'r selvstændige, blot et råd..

Tja - det ender nok med det, da jeg ikke rigtigt kan få svar på hvad
konsekvenserne kunne blive af mistet anciennnitet [hvis der overhovedet er
nogle].

morten sorensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-06-03 23:39

morten sorensen wrote:

> [...]
> kunde. Det er naturligvis ingen garanti for at det ikke går galt, men
> risikoen forekommer mig noget mindre end når man udviser blind tiltro til

Ok, fornuftig, men har du en blokker (ægtefælle eller andet, når tiltro
overstiger dit firma's reserver
Blot kommentar til Dagen's og en lokal leverandør.

> Det har jeg desværre.

Næ, ja, en time.

> Jo. Jeg ville dog søge at klare mig selv via netværk og bekendte.

Hm, nu bliver det noget politisk, polemisk,
jeg har svært ved at argumentere for veldfærdssytemet, da det er
etableret udfra et andet samfunds- personligt syn end mit,

men den politiske del prøver jeg at påvirke andet sted, og her er det
vist mere lovbefæstige rettigheder.

> Jeg har fravalgt efterløn [men kan dog stadig nå igen at tilvælge] - mest
> fordi jeg er modstander af hele ordningen. Men det er politik.

Næ, men da du er i en overgangsperiode, er der måske en afgørelse der kan
have interesse, især da du virker som -ved bedre selv, har besluttet-
dit indtægtsgrundlag fra lønmodtagerperioden kan ikke bruges i din
selvstændighedsperiode.

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-03 23:52

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg har svært ved at argumentere for veldfærdssytemet, da det er
> etableret udfra et andet samfunds- personligt syn end mit,

Av min arm - skide godt, Egon)

Havde jeg da bare selv fundet på den.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 05-06-03 00:31

On Wed, 4 Jun 2003 14:36:06 +0200
"morten sorensen" <morten@DELETETHISmortens.net> wrote:

> [...]
> anciennitet røg ud af vinduet fordi jeg i nogle år driver firma istedet for

Der er ikke noget der hedder ancinitet i en akasse. Enten er du dagpengeberetiget -
som du hvis ud har haft 1952 timers arbejde inden for de seneste 4 år, som medlem -
eller også er du ikke dagpengeberetiget. Hvis du mælder dig skal du til gængæld
have fast arbejde i et år for at kunne blive mældt ind igen.

Problemt ved akasse som selvstændige er at dagpengeydelsen bliver beregnet udefra
det overskud der er i virksomheden inden for de seneste 3 år (tror jeg nok).
Der er også nogle særlige fohold med at man hvis man går ned med flaget inden for
en hvis periode efter at man er starte som selv stændig så kan man stadig vælge at
lade sine dagpenge beregen på sin tidliger løninkomst.

Det korte af det lange er at Akasse for lønmodetagere kan være glimerende i risiko fyldte
brancher hvor man uforvarende kan gå ned med brag. Hvis man derimod langsomt over flere år
kører din virksomhed i sænk vil man have så dårlige årsregenskaber, at man for reduceret
sine dagpenge ganske gevaldigt. Det kan være særlig slemt hvis man har en kone der tjæner penge ved
lønarbejde. Så vil man måske være tilbøjelig til at køre virksomheden ned til en meget ringe lønsomhed.

(NB tage det her med et gran salt, det er et stykke tid siden jeg undersøgte reglerne)

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 05-06-03 12:58

On Thu, 5 Jun 2003 09:59:39 +0200
"morten sorensen" <morten@DELETETHISmortens.net> wrote:

> "Poul-Erik Andreasen" <poulerik@pea.dk> wrote in message

> Tak for dit svar. Der var nogle konkrete ting jeg kunne gå videre med.

Jeg har lige været inde og undersøge det nærmere. Det er lavet lidt om,
der er ikke helt så slemt som det har været. Der er lagt en
minimumsgrænse ind. på 82% af det maximale dagpengebeløb. Hvilket idag
vil sige at i stedet 511 kroner om dagen i stedet for 623.

Det er jo så brutto tal. Bundfradraget i skatten vil jo gøre netto
forskellen mindre.

Så selv om du kører virksomhedens lønsomhed ned til næsten ingenting,
så du altså noget i dagpenge.

--
Poul-Erik Andreasen