Selskabsskat
Fra : Lars

Dato : 31-05-03 09:06

Hej,

Jeg har et lille spørgsmål. I den kommune, hvor jeg bor, er der en stor
virksomhed registreret som aktieselskab. De betaler naturligvis
selskabsskab. Men får kommunen noget af denne selskabsskat, som jo betales
til staten. Eller sagt med andre ord - deler staten selskabsskatten med
kommunen ?.

Er der nogen der ved det ?.

Mvh Lars Kalsen

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 31-05-03 09:40

"Lars" skrev:

> Eller sagt med andre ord - deler staten selskabsskatten med
> kommunen ?.

13,41 % af selskabsskatten (plus evt. renter) tilfalder den kommune
hvori selskabet driver virksomhed den 1. april i kalenderåret efter
indkomståret. Ved forskudt indkomstår er datoen den 1. april i
kalenderåret efter det kalenderår som det forskudte indkosmtår træder i
stedet for.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 31-05-03 10:07

Kenn Gerdes wrote:

> 13,41 % af selskabsskatten (plus evt. renter) tilfalder den kommune
> hvori selskabet driver virksomhed den 1. april i kalenderåret efter
> indkomståret.

Er det ikke nu hvor selskabets hjemsted er placeret ?

Det har tidligere været fordelt efter produktionssted(er).

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 31-05-03 10:33

"Erik G. Christensen" skrev:

> Er det ikke nu hvor selskabets hjemsted er placeret ?

Formuleringen har jeg tilladt mig at tage fra lov om kommunal
indkomstskat § 10, stk. 2.

Samme lovs § 10, stk. 3 definerer så "driver virksomhed" som "Virksomhed
anses for drevet i den eller de kommuner, i hvilke selskabet, foreningen
m.v. oppebærer indtægt af fast ejendom eller har selvstændige kontor-,
forretnings- eller lagerlokaler med dér beskæftiget personale eller har
selvstændige produktions- eller driftsanlæg. Virksomhed ved transport af
personer eller gods på land anses dog alene drevet i den § 12, stk. 1,
omhandlede kommune og virksomhed ved havfiskeri alene i den kommune,
hvor vedkommende fartøj må anses for nærmest hjemmehørende."

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 31-05-03 10:50

Kenn Gerdes wrote:

> Formuleringen har jeg tilladt mig at tage fra lov om kommunal
> indkomstskat § 10, stk. 2.

Tak for opklaringen.
Der tog jeg så også fejl

Fra : Lars

Dato : 31-05-03 15:45

Hej,

Havd nu hvis virksomheden "driver virksomhed" i flere kommuner får de så
13,41 % til deling eller hvordan. F.eks. kan man tænke på Danfoss eller
Lego.

Mvh Lars

Fra : Poul Christensen

Dato : 01-06-03 12:48

"Lars" <mlh@mail.tts.dk> wrote in

> Havd nu hvis virksomheden "driver virksomhed" i flere kommuner får de så
> 13,41 % til deling eller hvordan. F.eks. kan man tænke på Danfoss eller
> Lego.

På usenet er det en god skik at placere kommentarer spm mv. under det
indlæg, de vedrører.

Mht dit spm, så bliver kommunernes del af selskabsskatten delt mellem de
kommuner, som selskabet opererer i. Normalt bruges lønsummen som
fordelingsnøgle. Hvis der er tale om meget små beløb, sker der ingen
viderefordeling, jf lov om kommunal indkomstskat §§ 10-11.
Poul C
poulc@ofir.dk