Fink/X11
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 10-06-03 19:37

Kan man have både Fink og X11 på systemet samtidig hvad er der af fordele og
ulemper med disse ???

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 10-06-03 21:38

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Kan man have både Fink og X11 på systemet samtidig hvad er der af fordele og
> ulemper med disse ???

Ja, det kan man godt, og de komplementerer hinanden yderst fint.

Fink er et projekt der porter diverse *nix applikationer til den lidt
modificerede BSD der ligger i sækken på OS X. Mange af disse har en
grafisk brugerflade, men kan ikke kommunikere med Aqua (så vidt jeg har
forstået i hvert fald), men med window serveren X11.

Med Fink kan du f.eks. installere xemacs:

   % fink install xemacs-sumo-pkg

som fint kan køre i en almindelig dødelig OS X terminal, men den er en
del sjovere i X11, hvor den bl.a. har widgets, og muse-understøttelse.

Andre applikationer, som f.eks. OpenOffice _skal_ have en window
server som X11 for at kunne fungere.

"This must be a Thursday,' said Arthur to himself, sinking low over
his beer. 'I never could get the hang of Thursdays."

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 10-06-03 21:52

"Jonas Voss" <voss@null.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> "This must be a Thursday,' said Arthur to himself, sinking low over
> his beer. 'I never could get the hang of Thursdays."

Ok så kan man jo fint prøve kræfter med X11 som start.
Jeg takker for svaret.

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-06-03 22:18

"Henry Lerche Madsen" <lerche@aarstiden.dk> writes:

> Kan man have både Fink og X11 på systemet samtidig hvad er der af
> fordele og ulemper med disse ???

Ja, det er to forskellieg dimser som supplerer hinanden som open
source og åbne standarder...

X11 er en alternativ grafisk overbygning til Quart/Aqua, som er meget
udbredt på Unix. Fink er en dims der gør det nemmere at hente
GNU-programmer m.v ned på OS X. Nogel af programmerne skal have X11;
andre er bare federe med X11.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-06-03 23:02

On Wed, 11 Jun 2003 23:18:05 +0200, Janus Sandsgaard wrote:

> X11 er en alternativ grafisk overbygning til Quart/Aqua,

Er det ikke en grafisk overbygning til Darwin?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-06-03 07:50

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Er det ikke en grafisk overbygning til Darwin?

X11 er en protokol som tillader programmer (kaldet klienter) at vise
vinduer med indhold og lade brugeren sende tastetryk og museklik til
disse programmer. Programmet der styrer vinduesvisning og
tastatur/mus inddata for klienterne kaldes en X server, og er
sædvanligvis i Unixverdenen en grafisk overbygning på den
tekstbaserede Unix.

På OS X og Windows findes der i forvejen et grafisk miljø, og X11
servere på disse platforme er ofte integreret i de eksisterende
miljøer, således at man ikke skal skifte frem og tilbage.

Apples X11 pakke er et godt eksempel på dette. http://wiredx.net/ er
et andet godt eksempel (gratis, skrevet i Java, virker på Mac, kræver
man registrerer sig) hvis man vælger RootlessWM tilstanden.

http://bigfoot.com/~thunderbear