En byge af sprg!(Limewire)
Fra : Lone Schmidt

Dato : 10-06-03 18:12

Hej I skønne Mac nørder!

Jeg har en masse forskellige spørgsmål, og jeg er helt
fortrøstningsfuld, jeg ved at jeg får svar ;-D
Har delt det lidt op for overskuelighedens skyld, håber at denne kommer
øverst!

Er det lovligt at downloade programmer fra LimeWire?
Hvor stor er risikoen for at få raget virus el. andet snavs til sig v.
download?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 10-06-03 18:23

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> [...]
>
> Er det lovligt at downloade programmer fra LimeWire?
> Hvor stor er risikoen for at få raget virus el. andet snavs til sig v.

Nej det er ikke ulovligt at downloade dem, men det er ulovligt at bruge
dem. Imidlertid kan man jo få mange gide aftener til at gå med at
diskutere hvornår man ikke må bruge et program...........

Hvis du fx. jævnligt modtager Word dokumenter, men ikke selv bruger Word
til at skrive i, ser jeg intet prblem i at anvende en krakket version af
Word. Jeg har jo ikke bedt om at modtage text som Word !!

MacSOUP som jeg bruger meget vil jeg gerne betale for.

Min rettesnor er: hvis du tjener penge på at bruge/udnytte et program,
så bør man bestemt betale for det.

Det er yderst sjældent at du får vira på Mac.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-06-03 18:26

> Hvis du fx. jævnligt modtager Word dokumenter, men ikke selv bruger Word
> til at skrive i, ser jeg intet prblem i at anvende en krakket version af
> Word. Jeg har jo ikke bedt om at modtage text som Word !!

Den holder vist ikke i byretten!
martinP

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 10-06-03 18:28

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Den holder vist ikke i byretten!

Det ved jeg da godt, men som sagt, så må PC brugere lære at sende mails
med tekst i stedet for tomme mails med vedhæftede Word dokumenter.
Længere er den ikke.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Lone Schmidt

Dato : 10-06-03 18:50

> Det ved jeg da godt, men som sagt, så må PC brugere lære at sende mails
> med tekst i stedet for tomme mails med vedhæftede Word dokumenter.
> Længere er den ikke.
Helt aktuelt er jeg i forhandlinger med Jyske Bank, så jeg kan komme
online og betale for det shareware jeg bruger/gerne vil bruge. Ellers er
der jo ingen der gider lave det til sidst.
Man må altså godt have programmerne men ikke bruge dem, sjov lov!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 10-06-03 19:26

> [...]

> online og betale for det shareware jeg bruger/gerne vil bruge. Ellers er
> der jo ingen der gider lave det til sidst.

Du behøvre ikke online-bank for at kunne betale shareware - næsten alle
steder kan man betale med et alm. VISA-Dankort.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Lone Schmidt

Dato : 10-06-03 20:00

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Du behøvre ikke online-bank for at kunne betale shareware - næsten alle
> steder kan man betale med et alm. VISA-Dankort.
>
> mvh.
> Kaj.

Korrekt Kaj, men da mit eneste VISA kort, er mit forretningskort, altså
med moms-og skattepenge, så vil jeg ikke have det ud på nettet,
Hysterisk? Måske! Men i hvert fald vil jeg have en on-line bank og så et
"netkort", så jeg lystigt kan downloade Candy bar osv.
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-06-03 19:10

On Tue, 10 Jun 2003 19:12:14 +0200, Lone Schmidt wrote:

> Er det lovligt at downloade programmer fra LimeWire?

Ja, hvis det er lovlige programmer.

> Hvor stor er risikoen for at få raget virus el. andet snavs til sig v.
> download?

Det er ufatteligt så meget godt snavs man kan hente ned på den måde. Må
jeg anbefale en søgning after Snevide og de 7 små grisebasser.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Bitbucket

Dato : 10-06-03 19:33

> [...]

> Er det lovligt at downloade programmer fra LimeWire?
> Hvor stor er risikoen for at få raget virus el. andet snavs til sig v.

Sharewareprogrammer, desktopbagrunde mm som folk har nørdet sammen er
fuldt lovligt at hente og bruge. Men f.eks. Photoshop 7 eller Britney
Spears nyeste album er det ikke lovligt hveken at hente eller bruge.

Risikoen for at få virus er lille, men den er der.

Du har da vel installeret et antivirusprogram som Norton Antivirus eller
Virex på din lille Mac? Ikke? Se at få gjort det i en fart.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 10-06-03 19:48

Bitbucket <bitbucket@devnull.invalid> wrote:

> [...]
>
> Du har da vel installeret et antivirusprogram som Norton Antivirus eller
> Virex på din lille Mac? Ikke? Se at få gjort det i en fart.
Har vist en gang downloaded det fra Limewire, men må jo ikke bruge det,
så jeg skal lige ud på købemarkedet!!! ;-D

Jeg har fået en opfattelse at det er MEGET vigtigt at slå
virusbeskyttelse fra ved opdatering/installering, er det rigtigt?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Bitbucket

Dato : 10-06-03 21:22

> [...]

> Jeg har fået en opfattelse at det er MEGET vigtigt at slå
> virusbeskyttelse fra ved opdatering/installering, er det rigtigt?

De fleste installationsprogrammer installerer uden problemer selvom
antivirusprogrammet er slået til.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 10-06-03 21:45

> De fleste installationsprogrammer installerer uden problemer selvom
> antivirusprogrammet er slået til.

Og Norton spørger pænt om det skal holde pause, mens man installerer.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-06-03 10:08

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Og Norton spørger pænt om det skal holde pause, mens man installerer.

Og det er ikke mit indtryk, at Virex til OS X overvåger noget som helst.
Den gamle classic version gjorde, men så vidt jeg kan se, gør den nye
ikke. Den skulle altså ikke kunne genere installationer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Bitbucket

Dato : 11-06-03 15:17

> Og det er ikke mit indtryk, at Virex til OS X overvåger noget som helst.
> Den gamle classic version gjorde, men så vidt jeg kan se, gør den nye
> ikke. Den skulle altså ikke kunne genere installationer.

jeg har aldrig brudt mig om Virex, jeg sværger til NAV
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Per Madsen

Dato : 10-06-03 22:03

> [...]

> Du har da vel installeret et antivirusprogram som Norton Antivirus eller
> Virex på din lille Mac? Ikke? Se at få gjort det i en fart.

Jeg har haft mac og været online siden '97, og har aldrig fået inficeret
min mac med vira, og det selv om jeg har surfet _meget_ og ikke udvist
nogen form for forsigtighed og ikke har brugt nogen antivirusprogrammer
(og nu får jeg sikkert en virus om en time)

Risikoen er meget meget lille, men som du skriver så er den der ikke
desto mindre.

Er der nogen herinde, der har prøvet at blive ramt af en virus?
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 10-06-03 22:19

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Er der nogen herinde, der har prøvet at blive ramt af en virus?

--ikke via net. Og har brugt dette mere eller mindre siden 1991

Kun via diske (før i tiden..)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-06-03 22:38

> [...]

> desto mindre.
>
> Er der nogen herinde, der har prøvet at blive ramt af en virus?

Vi (den grafiske branche) blev hårdt ramt engang sidst i 90erne.
Svjh var det noget med en Hongkong orm.
Ingen ville indrømme det, men internt i branchen gav det store
problemer. Der blev solgt gevaldig mange licenser af Sam og senere
Virex.
Ormen åd i nogle tilfælde EPSfiler, sågar på UnixServere som kørte
Appleshare. Vi havde et specielt program til rense vores SunServer.
Nogle husker sikkert bedre end jeg (måske jeg fortrænger

/Preben (som aldrig blev ram privat)
--
Preben Bødker Nielsen
preben@ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM prebenbodker

Fra : Villy Erichsen

Dato : 11-06-03 04:39

In article <1fwd2re.15xzpz0gm71fxN%spam-01@tdcadsl.dk>, Preben Bødker
Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Vi (den grafiske branche) blev hårdt ramt engang sidst i 90erne.
> Svjh var det noget med en Hongkong orm.
Ja. Autostart. Det eneste jeg så til den var en advarsel fra Virex om
at den var tilstede på en CD - jeg havde modtaget fra et stort
reklamebureau. Jeg havde slået Quikstarts autostart funktion fra - og
så kunne virusen ikke gøre skade (CD en havde først været på en anden
maskine hvor Virex ikke var slået til - og autostartfunktionen fra)

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 11-06-03 01:15

Per Madsen wrote:

>Er der nogen herinde, der har prøvet at blive ramt af en virus?

Yep, jeg har haft en uskadelig virus der hed dust, den viste sig som små
farvede pixels (støvkorn) på skærmen.
det er længe siden 96-97 den sløved lige netop min daværende performa
5200 så meget at jeg blev mistænksom.

Idag er jeg mere nervøs for såkaldte trojanske heste der åbner bagdøren
for hackere. Jeg har godtnok ikke noget antivirus program men overvåger
trafikken til og fra Macen med bla. Net monitor. Er der nogen der
forsøger at downloade fra min maskine så kan jeg se at der er trafik på
linien selvom jeg ikke bruger den.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-06-03 10:08

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Er der nogen herinde, der har prøvet at blive ramt af en virus?

Jeg har engang haft en, der hed 666 eller Sevendust. Det er vist en orm.
Den ødelagde nogle programmer, men ikke nogen data.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Bitbucket

Dato : 11-06-03 15:17

> [...]

> desto mindre.
>
> Er der nogen herinde, der har prøvet at blive ramt af en virus?

Norton Antivirus stoppede et Word dokument ned Word- makrovirus som jeg
fik tilsendt fra en PC bruger.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Per Madsen

Dato : 11-06-03 16:49

Bitbucket <bitbucket@devnull.invalid> wrote:

> Norton Antivirus stoppede et Word dokument ned Word- makrovirus som jeg
> fik tilsendt fra en PC bruger.

Den ville vel nok kunne være blevet afviklet i OS X hvis man havde
Office X, - eller hvordan?! Ved du hvad det var for en og hvad den kunne
udrette?

Fra : Bitbucket

Dato : 11-06-03 18:42

> [...]

> Den ville vel nok kunne være blevet afviklet i OS X hvis man havde
> Office X, - eller hvordan?! Ved du hvad det var for en og hvad den kunne

Der er en del makrovirus der kan afvilkes i Word og Excel på Mac.
Førnævnte virus var en drillevirus der lavede nogle anomliteter i
Worddokumneter. En del makrovirus er dog ikke platformsuafhængige, fordi
der skrevet windsows filstier ind i dem (c:\).
global village idiots. - Paul Ginsparg.