skærmkabel?
Fra : Morten Lind

Dato : 07-06-03 20:35

Hej

Jeg har fået en adapter med til mit nye grafikkort - den(adapteren)
ender i et hunstik, der ligner et VGA, men det har femten huller......?

Hvilket skærmkabel (eller hvilken skærm) går ind i sådant et stik?

Alternativt skal jeg have en anden adapter, men skærmkortporten er jo
ADC(tror jeg nok - retangulær m. 24 ben i de yderste to trediedele og
fire ben med en plade imellem & i midten i den sidste trediedel) og de
skærmstik, jeg lige råder over, er DB15(hedder de det, de grå med skruer
i?) og AudioVision, det underlige, ukurante firkantede.

Og sådan en adapter laves vel ikke?

Så hvad gør vi nu, lille.......

Nu havde jeg lige glædet mig til 2 skærme.

Og nej, jeg har IKKE råd til en CinemaDisplay

Kreative indlæg modtages......

Når nu vi er ved skærme, har jeg en gammel monocrome, der mangler nogle
ben i stikket. Kan man bare skære ledningen over og montere et skærmstik
fra et andet kabel - ligesom man samler ledninger, sådan med samlemuffer
og det hele?

Spændt på tekniske udredninger

Nå ja - mere skærm, hvis tre spørgsmål på een gang da ikke er for
meget

Jeg har jo også denne Radiussag - en bedaget tingest, der står på
højkant - den er sjov, men den har også et mærkeligt stik, et VGA(?) med
ni huller - altså hunstik.

Fåes et sådant kabel - altså nibenet hanVGA til hanDB15?

Håber det er forståeligt, og at jeg har nogenlunde styr på navnene

Og så lige god pinse til alle)))

Hej fra
Morten

--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-06-03 22:44

On Sat, 07 Jun 2003 21:35:05 +0200, Morten Lind wrote:

> Jeg har fået en adapter med til mit nye grafikkort - den(adapteren)
> ender i et hunstik, der ligner et VGA, men det har femten huller......?
>
> Hvilket skærmkabel (eller hvilken skærm) går ind i sådant et stik?

Er du fuld eller noget? Det er et Apple-skæmstik.

> Kreative indlæg modtages......

Du kan få en Apple-VGA adapter af mig.

> [...]
> ben i stikket. Kan man bare skære ledningen over og montere et skærmstik
> fra et andet kabel - ligesom man samler ledninger, sådan med samlemuffer

Du er sikker på at det ikke er meningen at benene skal mangle? Hvilke ben
der er forbindelse på afgør hvilken opløsning skærmen fortæller computeren
den kan køre i. At der ikke er alle benene i stikket betyder altså ikke
nødvendigvis der er noget galt.

> [...]
> ni huller - altså hunstik.
>
> Fåes et sådant kabel - altså nibenet hanVGA til hanDB15?

Køb et VGA-forlængerkabel, det burde kunne bruges.

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-06-03 10:24

> Er du fuld eller noget? Det er et Apple-skæmstik.

Hej Martin.....næh.....jeg har ikke været fuld i årevis - de skærmstik
fra Apple, jeg kender, er de grå DB15 med en skrue i hver side og benene
på to rækker.

Denne adapter ender i et lille blåt hunstik med de femten huller på tre
rækker?

Men derfor kan det naturligvis godt være et Apple-skærmstik - jeg kender
det bare ikke

> Du kan få en Apple-VGA adapter af mig.

Jo, tak)))

> [...]
> den kan køre i. At der ikke er alle benene i stikket betyder altså ikke

Altså sikker er jeg jo ikke, da jeg ikke har den forstand, der skal til
at vurdere den slags, men jeg har haft den på en 8100 men OS 9.1 og
skærmen tænder, men flimrer - ligesom fjernsynet gjorde i gamle dage i
stormvejr - altså i rigtig gamle dage, Martin))))

Iøvrigt véd jeg godt, hvad du mener, for en anden skærm, jeg har,
mangler også ben, men kører fint - det må være dét, du tænker på.....

> Køb et VGA-forlængerkabel, det burde kunne bruges.

Med han i begge ender?

Tak og hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-06-03 12:18

On Sun, 08 Jun 2003 11:23:42 +0200, Morten Lind wrote:

> [...]
> på to rækker.
>
> Denne adapter ender i et lille blåt hunstik med de femten huller på tre

På 3 rækker? Er benene runde?

> Men derfor kan det naturligvis godt være et Apple-skærmstik - jeg kender
> det bare ikke

> Jo, tak)))

Den virker så ikke når der er 3 rækker ben.

> [...]
> skærmen tænder, men flimrer - ligesom fjernsynet gjorde i gamle dage i
> stormvejr - altså i rigtig gamle dage, Martin))))

Der forsvandt nogen opløsninger på mac'erne på et tidspunkt. Du er nok
rendt ind i en af de manglende opløsninger. Hvilken opløsning er skærmen
beregnet til at køre i?

> Iøvrigt véd jeg godt, hvad du mener, for en anden skærm, jeg har,
> mangler også ben, men kører fint - det må være dét, du tænker på.....

Jeps.

> Med han i begge ender?

Jeg læste åbenbart galt. Nej, så er det bare et almindeligt VGA-kabel.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-06-03 12:45

> På 3 rækker? Er benene runde?

Yes

> Den virker så ikke når der er 3 rækker ben.

Nej

> Der forsvandt nogen opløsninger på mac'erne på et tidspunkt. Du er nok
> rendt ind i en af de manglende opløsninger. Hvilken opløsning er skærmen
> beregnet til at køre i?

640x480 ifgl. MacTracker

> Jeps.

Se lige - hvis du har tid - på mit andet indlæg.....jeg har smidt et par
billeder på - måske opklarer det noget?

Tak fra
Morten

--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-06-03 15:51

On Sun, 08 Jun 2003 13:44:31 +0200, Morten Lind wrote:

> Yes

Vi skal lige være enige. Det stik der før i tiden sad på Apples
skærme, er det det du kalder VGA?

> Nej

Jeg har adskillige adaptere der passer ind i hullerne på
http://mortenlind.dk/diverse_rod/skaerm/VGA.jpg I den anden ende sidder
der et normalt gammeldags Apple-skærmstik.

> 640x480 ifgl. MacTracker

Ved hvilken frekvens? Nu jeg tænker over det, så forsvandt muligheden
for monochrome svjh med PowerMac'erne

> Se lige - hvis du har tid - på mit andet indlæg.....jeg har smidt et
> par billeder på - måske opklarer det noget?

Hvis svaret er ja til mit første spørgsmål i dette indlæg, så er det
opklaret.

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-06-03 16:56

> On Sun, 08 Jun 2003 13:44:31 +0200, Morten Lind wrote:

> Vi skal lige være enige. Det stik der før i tiden sad på Apples
> skærme, er det det du kalder VGA?

Martin, jeg har ikke været med så længe, så det véd jeg ikke......jeg
har nogle AudioVision - nogle MultipleScan og alle har de DB15(tror jeg
det hedder)

Så har jeg min Studioskærm - den har ADC

Og det nye kort har ADC + DVI-I

Adapteren til kortet er den, du har set på billedet. Den omformer DVI-I
til VGA.

Og INGEN af de gamle skærme har VGA.....de har alle de smalle, brede
stik med 15 ben på to rækker, dét som jeg tror hedder DB15

> Jeg har adskillige adaptere der passer ind i hullerne på
> http://mortenlind.dk/diverse_rod/skaerm/VGA.jpg I den anden ende sidder
> der et normalt gammeldags Apple-skærmstik.

Fedt - passer det med den nye forklaring ovenover?

> Ved hvilken frekvens? Nu jeg tænker over det, så forsvandt muligheden
> for monochrome svjh med PowerMac'erne>

OK - så prøver jeg den på en LC eller en MacII

> Hvis svaret er ja til mit første spørgsmål i dette indlæg, så er det
> opklaret.

Hæ, hæ....det var et godt spørgsmål..........)))

Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-06-03 17:59

On Sun, 08 Jun 2003 17:55:41 +0200, Morten Lind wrote:

> Fedt - passer det med den nye forklaring ovenover?

Ja. Det er den adapter der fulgte med Apples skærme før i tiden så man
kunne sætte dem til en PC.

> OK - så prøver jeg den på en LC eller en MacII

Jeg vil tro den fungerer helt fint på en af dem.

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-06-03 18:35

> Ja. Det er den adapter der fulgte med Apples skærme før i tiden så man
> kunne sætte dem til en PC.

Smaddergodt, Martin og du kan godt undvære en af dem?
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-06-03 19:56

On Sun, 08 Jun 2003 19:34:54 +0200, Morten Lind wrote:

> Smaddergodt, Martin og du kan godt undvære en af dem?

Sagtens.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 09-06-03 00:16

Hej Martin

> Jeg har adskillige adaptere der passer ind i hullerne på
> http://mortenlind.dk/diverse_rod/skaerm/VGA.jpg I den anden ende sidder
> der et normalt gammeldags Apple-skærmstik.

Har du alt for mange af disse? Og af dem omvendt?
Så vil jeg nemlig gerne have et par.
Har du så også DB15<->Db15 kabler, så er det bare fjong ,-)

/Seb
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-06-03 11:06

On Mon, 09 Jun 2003 01:15:58 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Har du alt for mange af disse?

Jeg fandt ud af at jeg har forbavsende mange af dem.

> Og af dem omvendt?

Dem ved jeg ikke lige hvor mange jeg har af,

> Så vil jeg nemlig gerne have et par.

Jeg skal lige tjekke hvad jeg har liggende, så hører jeg af mig.

> Har du så også DB15<->Db15 kabler, så er det bare fjong ,-)

Sådan nogen har jeg ikke.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 09-06-03 20:29

Hej Martin

> Sådan nogen har jeg ikke.

Jeg glemte at sige, at det skal være han-han, jeg har nemlig købt mig en
Black Box - adb, db15 tastatur og skærm 8-skifter. Det er rigtig
dejligt; men jeg manlger lidt skærmkbaler mellem den og mine gamle
maskiner; men på den anden side, hvis jeg har adaptorer nok, så kan jeg
jo bare bruge VGA-kabler ,-)

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 07-06-03 22:46

Hej Morten

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> ben i stikket. Kan man bare skære ledningen over og montere et skærmstik
> fra et andet kabel - ligesom man samler ledninger, sådan med samlemuffer

Det tror jeg ikke e klogt, sikkert nok aht at forbinde de rigtige
ledninger til de rigtige benm, og aht støjskærmning

> Spændt på tekniske udredninger
>
> Nå ja - mere skærm, hvis tre spørgsmål på een gang da ikke er for
> meget

Kinderoverraskelse

> [...]
> ni huller - altså hunstik.
>
> Fåes et sådant kabel - altså nibenet hanVGA til hanDB15?

Øh ja, det tror jeg nok, at jeg har, måske, kunne du ikke tage billeder
af dem?

Fra : Morten Lind

Dato : 08-06-03 12:35

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Øh ja, det tror jeg nok, at jeg har, måske, kunne du ikke tage billeder
> af dem?
>
> /Seb

Nå - OK......nu er jeg da endnu mere forvirret......

Først troede jeg, at begge udgangene på kortet var ens - Det er de
ikke.......ADCporten har runde sider - det har den anden ikke,
hmmm....så passer den måske alligevel med et AV-stik og så er det måske
bare mig, der er fumlefingret?

Under alle omstændigheder:

Skærmkortet er hér - den ledige udgang til højre:

http://mortenlind.dk/diverse_rod/skaerm/skaermudgang.jpg

Den adapter, der fulgte med, er hér - og det er den blå side med de tre
gange fem huller, jeg ikke kan få til at passe nogen steder - :

http://mortenlind.dk/diverse_rod/skaerm/skaermstik.jpg

http://mortenlind.dk/diverse_rod/skaerm/VGA.jpg

Bliver nogle inspireret?

Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-06-03 15:41

On Sun, 08 Jun 2003 13:34:43 +0200, Morten Lind wrote:

> Den adapter, der fulgte med, er hér - og det er den blå side med de tre
> gange fem huller, jeg ikke kan få til at passe nogen steder - :

> http://mortenlind.dk/diverse_rod/skaerm/VGA.jpg

Er det den der du ikke kan få til at passe nogen steder?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-06-03 15:51

> Er det den der du ikke kan få til at passe nogen steder?

JA
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-06-03 16:32

On Sun, 08 Jun 2003 16:50:41 +0200, Morten Lind wrote:

> JA

Det er et hun-VGA stik. Det stik du kalder VGA, hvordan ser det ud?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-06-03 16:46

> Det er et hun-VGA stik. Det stik du kalder VGA, hvordan ser det ud?

Det er i opbygningen mage til, blot ni-hullet på to rækker, men det er
ligemeget nu - for jeg har aldrig set en Appleskærm med det stik.

Altså det stik, som vi/du nu har opklaret er et VGA-stik.

Så jeg skal altså have fat i en adapter med hanVGA i den ene ende og
hunDB15 i den anden ende..........ELLER en skærm med DVI I....det vil
nok være det mest optimale.....

Det andet stik kom ind med Radius skærmen - det ligner VGA men har altså
kun ni huller, men den er jo lidt udenfor emnet))))))

M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Morten Lind

Dato : 08-06-03 16:56

> Det er et hun-VGA stik. Det stik du kalder VGA, hvordan ser det ud?

Det er ligemeget nu, ikke sandt?
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-06-03 18:00

On Sun, 08 Jun 2003 17:56:24 +0200, Morten Lind wrote:

> Det er ligemeget nu, ikke sandt?

Ikke helt. Den skærm du snakkede om tidligere med det manglende skærmkabel
kan du så ikke købe et VGA-kabel til.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-06-03 18:35

> Ikke helt. Den skærm du snakkede om tidligere med det manglende skærmkabel
> kan du så ikke købe et VGA-kabel til.

Næeh, det er selvfølgelig rigtigt, men er det noget PCnoget, monstro?
Det ni-benede stik, altså - dét i Radiusskærmen? Det er dén skærm, der
intet kabel har.
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-06-03 19:57

> [...]

> Næeh, det er selvfølgelig rigtigt, men er det noget PCnoget, monstro?
> Det ni-benede stik, altså - dét i Radiusskærmen? Det er dén skærm, der

Kan du tage et billede at det stik også?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Morten Lind

Dato : 09-06-03 05:58

> Kan du tage et billede at det stik også?

Det skal jeg nok.......følger lige op på den monocrome der manglede ben
i stikket - du havde ret, det er hardware......på LC kører den perfekt,
tak))

Vender tilbage med billedet af det andet stik.

M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Morten Lind

Dato : 13-06-03 18:47

> Kan du tage et billede at det stik også?

Hej Martin,

Med lidt forsinkelse:

http://mortenlind.dk/diverse_rod/radius_back.jpg

http://mortenlind.dk/diverse_rod/radius_skaermkort.jpg

http://mortenlind.dk/diverse_rod/radius_VGA.jpg

http://mortenlind.dk/diverse_rod/radius_skaerm_VGA.jpg

Som du forhåbentlig kan se, er der kun det nihullede stik, der går ud af
skærmen.

Sætter man så et kort i maskinen, er det gudhjælpemig også et nihullet
stik.

Så som jeg ser det, leder jeg efter et kabel med han-stik i begge ender
- ni-benede whateverstik?

Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-06-03 19:28

On Fri, 13 Jun 2003 19:47:26 +0200, Morten Lind wrote:

> Så som jeg ser det, leder jeg efter et kabel med han-stik i begge ender
> - ni-benede whateverstik?

Det er et almindeligt VGA-stik. Smut i din lokale PC-biks og få smidt et i
nakken.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-03 11:35

> Det er et almindeligt VGA-stik. Smut i din lokale PC-biks og få smidt et i
> nakken.

Hæ, hæ.....hvorfor er der så flere ben/huller i et Apple-VGA end i et
PC-VGA?
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-06-03 11:15

On Sat, 14 Jun 2003 12:34:43 +0200, Morten Lind wrote:

> Hæ, hæ.....hvorfor er der så flere ben/huller i et Apple-VGA end i et
> PC-VGA?

Jeg var vist lidt for træt da jeg svarede. Der mangler tydeligvis en række
huller for at det skal være et VGA-stik. Det ligner noget du er nødt til
at finde et originalt kabel til, alternativt få bygget et.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Morten Lind

Dato : 15-06-03 17:35

> Jeg var vist lidt for træt da jeg svarede. Der mangler tydeligvis en række
> huller for at det skal være et VGA-stik. Det ligner noget du er nødt til
> at finde et originalt kabel til, alternativt få bygget et.

Jeg tror nu faktisk, du er inde på noget alligevel, for på bagsiden af
mine børns mors PC har jeg hugget en adapter, der sad der ved indkøbet
af maskinen i 1999 - og det er en ni-hullet VGA til rundt PCseriel -
ligesom til tastatur - adapter.

Så vi ender nok dér, at det simpelthen er noget PC-noget??????

Og bygget et kabel - det får jeg ikke gjort

Tak for interessen, Martin

Morten
--
[2730]..når fantasien får luft, blæser nye vinde..(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-06-03 19:40

On Sun, 15 Jun 2003 18:35:15 +0200, Morten Lind wrote:

> [...]
> mine børns mors PC har jeg hugget en adapter, der sad der ved indkøbet
> af maskinen i 1999 - og det er en ni-hullet VGA til rundt PCseriel -

Den kan du ret sikkert ikke bruge.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Morten Lind

Dato : 16-06-03 06:30

> Den kan du ret sikkert ikke bruge.

Er jeg klar over
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-06-03 20:54

On Mon, 16 Jun 2003 07:29:37 +0200, Morten Lind wrote:

> Er jeg klar over

Så misforstod jeg dig heldigvis.
--
MVH