RAM i G3
Fra : Jørgen Angel

Dato : 05-06-03 18:23

Der skal mere RAM i en G3 Beige. Der sidder 2x128MB i den. Jeg har
forstået at der er 3 slots så det må blive en 256MB der skal i det
sidste hul.

OWC har to slags. Jeg tolker deres oversigt således at den anden, og
dyrere, type er 500 MHz. Jeg ved ikke hvordan jeg skal finde ud af
hvilke slags der sidder i maskinen, men jeg antager de er 100 MHz (de
har siddet i ved "fødselen" tror jeg.
Vil der være noget vundet ved at købe den hurtige og dyrere type hvis de
to gamle er 100MHz?

Nedenstående er data fra OWCs oversigt, hvis nogen gider se på det siger
jeg tak.

Med venlig hilsen

Jørgen Angel

256MB PC100 CL2 168 pin SDRam PowerMac G3 Beige, G3 Blue & White, G4
'Yikes' PCI models only. LifeTime Warranty! (OWC100SD256324) more
info... $27.99

256MB PC100 CL2 168 Pin SDRam 2-2-2 for ALL PowerMac G3 Models, ALL
PowerMac G4 and G4 Cube models up to 500MHz(PC100), ALL iMacs
350-700mhz. New, LifeTime Advance Replacement Warranty! (OWC100SD256168)
more info... $61.95

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 05-06-03 20:16

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> PowerMac G4 and G4 Cube models up to 500MHz(PC100), ALL iMacs
> 350-700mhz. New, LifeTime Advance Replacement Warranty! (OWC100SD256168)
Hej Jørgen

Det RAM som du siger er hurtigere, er blot en udgave af PC100 SDRAM, som
er certificeret til en G3/G4 der køre 500MHz, eller hurtigere. (Med en
2-2-2 timening)
Det først nævnte RAM er også PC100 SDRAM, men blot til de langsomere
versioner af G3/G4'erne.

Det der er afgørende er, at det er PC100 (100MHz systembus, eller
langsommer), eller PC133 (133MHz systembus, eller langsommer), hvor man
ikke kan benytte PC100 i en maskine med 133MHz systembus, men godt det
omvente.
Man kan også benytte PC100 RAM i en maskine med 66MHz systembus.

De nyeste PowerMac G4 er med 133MHz systembus hvorimod de første G4 og
G3 B&W er med 100MHz systembus og din G3 Beige er med 66MHz systembus.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 05-06-03 19:38

Kent Wormsdorf <kwormsdorf@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> [...]
>
> De nyeste PowerMac G4 er med 133MHz systembus hvorimod de første G4 og
> G3 B&W er med 100MHz systembus og din G3 Beige er med 66MHz systembus.

Tak for dit svat, Kent.
Blot så jeg er sikker på jeg forstår det rigtigt:
Når min G3 Beige har en 66 MHz bus så er der ikke vundet noget ved at
købe den dyre RAM. Har jeg ret?

Tak,
Jørgen

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 05-06-03 21:43

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> Blot så jeg er sikker på jeg forstår det rigtigt:
> Når min G3 Beige har en 66 MHz bus så er der ikke vundet noget ved at

Hej Jørgen

Ja, du har ret, da RAM'en ikke kan "køre" hurtigere end systembussen
(66MHz på din Beige G3)
Der er ingen problemer med at bruge PC100 RAM i en maskine med 66MHz
systembus og jeg benytter selv et 256MB PC100 SDRAM modul i min 500MHz
iBook, der har 66MHz systembus uden nogen problemer overhoved.

Så spar du blot pengene og køb det "langsomme" RAM.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf

Fra : Jørgen Angel

Dato : 05-06-03 20:59

Kent Wormsdorf <kwormsdorf@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> Så spar du blot pengene og køb det "langsomme" RAM.

Tak for dit svar, Kent.
Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-03 03:48

Hej Jørgen

Se også mit andet svar til dig...

Jørgen Angel wrote:

> Blot så jeg er sikker på jeg forstår det rigtigt:
> Når min G3 Beige har en 66 MHz bus så er der ikke vundet noget ved at
> købe den dyre RAM. Har jeg ret?

Ja, det er spild af penge at købe den dyre RAM, men det har _INTET_ med det
at gøre, at de Beige G3 kun har en 66mhz BUS. Det har derimod noget at gøre
med, at den dyre version er lavet,så den skulle kunne bruges på _ALLE_
maskiner, der kan køre med PC-100 RAM - uanset om det er en 66mhz, 100mhz
eller 133mhz BUS. Den dyre RAM, som OWC sælger bruges meget i PC verdenen,
fordi den netop er BUS-uafhængig.

Og i øvrigt, så får du din maskine fyldt helt op med 3x den billige RAM for
mindre end det, du skal give for 1x den dyre.... - Så lad vær med at
spilde de ekstra dollars. - Og hvis du endelig vil ofre dem, - så kan du
faktisk købe et Rage 128 Pro grafikkort for forskellen...

NB!! Det skal bemærkes, at Mercury RAM betragtes som 1st part RAM, - altså
RAM af første klasse = mærkevare RAM.

mhv. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 06-06-03 07:33

> Ja, det er spild af penge at købe den dyre RAM,

Tak for dine svar og gennemgang, Erik Richard.
Jeg vil købe 3 256 klodser hos OWC hvis jeg ikke finder dem billigere
herhjemme (der kommer jo også forsendelse mv på de knap 30 dollar pr.
klods).
Min beige G3'er i øvrigt model Mini Tower (333 MHz/66 MHz)

Tak, Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-03 15:00

Hej Jørgen

Jeg var ved at regne lidt på prisen... 3x $28 + $34,50 (fors.+fors.) x
25% moms giver ca. 260kr. pr modul. Hertil kommer så hvad FedEx skal
have for fortoldning ca. 150kr. i alt, - hvis du ikke er
momsregistreret.

Du får ikke dedikeret RAM af den kvalitet hejhjemme til ca. 310kr. for
256mb.

Den eneste 'danske' alternativ, jeg vil anbefale er Kingsotn
KVR64X100/256, - den koster ca 350kr. pr modul + forsendelse. KVR64 er
kun 2nd Part RAM.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 06-06-03 17:04

> [...]
> momsregistreret.
>
> Du får ikke dedikeret RAM af den kvalitet hejhjemme til ca. 310kr. for

Tak for regnestykket. Jo, jeg er momsreg.
Jeg har spurgt OWC hvad de skal have i shipping. Det er irriterende at
de ikke sender med alm post, det er trods alt billigere. Ved du at
prisen er de $34,50 du nævner?
Kommer der kun moms på - ingen told/afgifter?

Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-03 02:38

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:

> Tak for regnestykket. Jo, jeg er momsreg.
> Jeg har spurgt OWC hvad de skal have i shipping. Det er irriterende at
> de ikke sender med alm post, det er trods alt billigere. Ved du at
> prisen er de $34,50 du nævner?

Enig, jeg har bedt dem om at overveje brugen af DHL, da de er billigere end
FedEx, og FedEx's udbringningspartner her i Danmark er A-Post, som ikke vil
have mig som kunde, så giver det nogle gange lidt bøvl, så indtil nu er der
kommet en FedEx mand med varerne istedet for.

Hvis du går til deres bestillingssider, så står der automatisk porto, når
du vælger land, og ja, jeg er sikker på, at prisen for fx. 3x RAM er
$34,50, - det var også det, jeg gav selv sidste gang, jeg fik derovre fra.

> Kommer der kun moms på - ingen told/afgifter?

Hm, jeg har ihvertfald ikke betalt noget endnu, når det kun har været RAM
eller software, jeg har bestilt, - men ellers er satsen omkring 1% for
andet hardware.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-06-03 16:12

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> [...]
> klods).
> Min beige G3'er i øvrigt model Mini Tower (333 MHz/66 MHz)

I Danmark kan du købe 256 MB PC133 RAM for 257 kr. inkl. moms. Det er
Kingston ValueRAM.

Som jeg ser det, så kan det slet ikke betale sig at købe RAM i udlandet
og slet ikke i USA, hvor der er dyr forsendelse plus told, som skal
lægges oven i prisen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 06-06-03 17:08

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> I Danmark kan du købe 256 MB PC133 RAM for 257 kr. inkl. moms. Det er
> Kingston ValueRAM.
Men er den af samme kvalitet som den RAM OWC har? Jeg forstår Erik
Richard således at det er den ikke?

> Som jeg ser det, så kan det slet ikke betale sig at købe RAM i udlandet
> og slet ikke i USA, hvor der er dyr forsendelse plus told, som skal
> lægges oven i prisen.
Ja, forsendelsen er et stærkt fordyrende moment. Jeg vil da også hellere
købe RAMen herhjemme til en lidt højere pris og undgå alt bøvlet.
Er det en ide at købe sådan noget i UK f.x.? Eller i Tyskland? Men hvor?
Det er jo blevet så moderne at købe ting som fotogrej i Tyskland.

Er der told på RAM?

Jørgen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-06-03 17:15

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Men er den af samme kvalitet som den RAM OWC har? Jeg forstår Erik
> Richard således at det er den ikke?

Hvis jeg skulle sætte penge på et af de udsagn (fra ERS og Rene
Nielsen), ved jeg sgu godt hvor mønterne faldt.

> [...]
> Er det en ide at købe sådan noget i UK f.x.? Eller i Tyskland? Men hvor?
> Det er jo blevet så moderne at købe ting som fotogrej i Tyskland.

Synes du den evt. demunitive besparelse er pengene værd.

> Er der told på RAM?

Ja. Hvis du køber uden for EU.
Det er ikke varen, men købslandet der er afgørende.
I EU betaler du afsenderlandets afgifter (moms).

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen
preben@ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM prebenbodker

Fra : Jørgen Angel

Dato : 06-06-03 17:59

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvis jeg skulle sætte penge på et af de udsagn (fra ERS og Rene
> Nielsen), ved jeg sgu godt hvor mønterne faldt.
Nu er jeg sgu på den! Jeg fornemmer at det subtile udsagn skulle gøre
mig klogere, men jeg er en ignorant på dette område, så jeg er ikke
klogere.

> Synes du den evt. demunitive besparelse er pengene værd.
Jeg giver gerne 100 kr. mere pr. klods her i DK for at slippe for
besværet - hvis kvaliteten er den samme, vel at mærke. Men det er jo her
jeg er "left in the dark". Og jeg aner intet om det ene mærke contra det
andet, om 1. og 2. klasse osv. Det er derfor jeg går til de vidende her
i NG'en.
For at gøre det klarere: Jeg har ikke lyst til at give 699,- ekskl. moms
(if deres hjemmeside) + div gebyrer hos Computerstore hvis jeg kan få
dem for 180,- + div. omkostn. = 310,- - 350,- i USA. Så begynder det jo
at ligne en besparelse på en tusse.

> Ja. Hvis du køber uden for EU.
> Det er ikke varen, men købslandet der er afgørende.
> I EU betaler du afsenderlandets afgifter (moms).

Nu var det egentlig told (eller afgift) jeg mente. Momsen er noget andet
når man er momsreg.

Jørgen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-06-03 18:12

> [...]

> Nu er jeg sgu på den! Jeg fornemmer at det subtile udsagn skulle gøre
> mig klogere, men jeg er en ignorant på dette område, så jeg er ikke

Rene har nogle meget velunderbyggede argumenter, også på dette område

> [...]
> at ligne en besparelse på en tusse.

> Nu var det egentlig told (eller afgift) jeg mente. Momsen er noget andet

Ved ikke hvad tolden bliver fra USA, men EU er jo toldløst område.

/Preben

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-03 03:21

Hej Jørgen

Preben er kun ude på at så mistillid til alt, hvad jeg kommer med, så jeg
regner ikke hans udsagn for noget som helst.

Jeg sidder dagligt og bruger nøjagtig den samme maskine som du selv har, og
jeg har trimmet den til det maksimale til musikproduktion, og det er noget,
der kræver endnu mere end grafisk arbejde på visse områder.

Og så er jeg efterhånden temmelig træt af, at næsten hver gnag jeg kommer
med noget, der ikke falder i de høje herrers smag, så gør de alt for at
miskreditere, og så er de komplet ligeglade med sagligheden i deres
kommentarer.

Og igen _meget_ kort sagt.
- Du kan _IKKE_ bruge Kingstons PC-133 RAM i en Beige G3MT.
- Køb den billige Mercury RAM hos OWC, det er dediceret RAM til Beige G3!
- Texas Instruments, der laver RAM chippene til Mercury, er blandt verdens
bedste!

Længere er den snak simpelthen ikke.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-06-03 12:03

> [...]

> jeg har trimmet den til det maksimale til musikproduktion, og det er noget,
> der kræver endnu mere end grafisk arbejde på visse områder.

I et tidligere indlæg (8500 vs G3) var musikproduktion ikke specielt
krævende!

Altså, enten er maskinen stabil, eller også er den det ikke! Så er det
da fløjtende ligegyldigt om man bruge den til musik, grafik eller noget
helt andet! Har du valgt noget specielt "musik-RAM"??

> [...]
> med noget, der ikke falder i de høje herrers smag, så gør de alt for at
> miskreditere, og så er de komplet ligeglade med sagligheden i deres

_Du_ må hjælpe, men vi andre ikke. Tak.

> Og igen _meget_ kort sagt.
> - Du kan _IKKE_ bruge Kingstons PC-133 RAM i en Beige G3MT.

Fortæl det til de par beige G3'ere vi stadig har stående på arbejdet.

> - Køb den billige Mercury RAM hos OWC, det er dediceret RAM til Beige G3!

En RAM producent har lavet RAM til _kun_ Apple's Beige G3'ere?

> - Texas Instruments, der laver RAM chippene til Mercury, er blandt verdens
> bedste!

Det skal jeg ikke bestride, for det ved jeg simpelthen ikke.

> Længere er den snak simpelthen ikke.

Godt så...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-03 14:16

René Frej Nielsen wrote:

> I et tidligere indlæg (8500 vs G3) var musikproduktion ikke specielt
> krævende!

Læg så lige vel mærke til, på hvilke områder, det drejer sig om. Alm. optagels
kræver ikke det store, men når du skal til at bruge div. filtreringer, så
trækker det søm ud, som man siger...

> Altså, enten er maskinen stabil, eller også er den det ikke! Så er det
> da fløjtende ligegyldigt om man bruge den til musik, grafik eller noget
> helt andet! Har du valgt noget specielt "musik-RAM"??

Selvfølgelig har jeg da det...) - Nej, jeg har valgt RAM ud fra devisen, at
det skal være klasse 1 RAM med høj pålidelighed og præcision. Og det hjælper jo
en pind, at selve maskinen er stabil, hvis RAM'en ikke er det. - Tænk dig nu
lige bare lidt om!

> _Du_ må hjælpe, men vi andre ikke. Tak.

JO!, - men det er temmelig irriterende, at hver gang, jeg kommer med noget, så
kommer bl.a. du og et par stykker mere med næsten 100%'s sikkerhed med nøjagtig
det modsatte. - Det kalder jeg ikke for hjælp. - Det kalder jeg tværtimod for
diskriminering!

> Fortæl det til de par beige G3'ere vi stadig har stående på arbejdet.

FJeg kender kun _ÉT_ tilfælde, hvor jeg har hørt og set en Beige G3 køre med
noget PC-133 RAM, der virkede ordentlig. Til gengæld kender jeg adskillige
eksempler på det modsatte. Risikoen for ustabilitet og manglende kompatibilitet
er større end ved PC-100 (og selvf. PC-66).

> En RAM producent har lavet RAM til _kun_ Apple's Beige G3'ere?

Tro det eller lad være, men ja! De eneste 2 modelserier, lige netop den der RAM
er beregnet på er Beige G3 233mhz-366mhz. (366mhz kom aldrig i direkte
serieproduktion), samt til de gamle B6W G3 300mhz-450mhz.

Mercury RAM produceres af OWC selv, men fabrikeres og samles på div. fabrikker,
og her har OWC valgt fortrinsvis at bruge Texas Instruments chips til både deres
SDRAM og FPM / EDO DRAM.

> Det skal jeg ikke bestride, for det ved jeg simpelthen ikke.

> Godt så...

Texas Instruments er jo netop kendte for at lave virkelig højteknologiske kredse
med både høj ydeevne og stabilitet. - Prøv bare at spørge div. matematikfolk -
altså ikke den gruppe, der er HP-freaks...

mvh. Eri kRichard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-06-03 16:49

> Læg så lige vel mærke til, på hvilke områder, det drejer sig om. Alm.
> optagels kræver ikke det store, men når du skal til at bruge div.
> filtreringer, så trækker det søm ud, som man siger...

Men vi kan vel godt blive enige om, at grafiske programmer også "trækker
søm ud".

> [...]
> Og det hjælper jo en pind, at selve maskinen er stabil, hvis RAM'en ikke
> er det. - Tænk dig nu lige bare lidt om!

Det gør jeg jo også. Derfor har jeg i mange tilfælde valgt Kingston,
hvis ikke prisforskellen har været særlig stor. Jeg har endnu ikke haft
problemer med det og PC133 RAM kører fortrinligt i beige G3'ere på
arbejdet.

> [...]
> sikkerhed med nøjagtig det modsatte. - Det kalder jeg ikke for hjælp. -
> Det kalder jeg tværtimod for diskriminering!

Du hjælper og vi hjælper. Jeg svarede med vilje ikke på dit indlæg, men
svarede direkte til Jørgen Angels indlæg, da jeg ikke gad ind i denne
diskussion, som vi nu er havnet i.

> [...]
> adskillige eksempler på det modsatte. Risikoen for ustabilitet og
> manglende kompatibilitet er større end ved PC-100 (og selvf. PC-66).

Så har jeg vel bare været heldig. Ellers også har du været uheldigt, for
hvis du tager et kig på OWC's hjemmeside, så sælger og anbefaler de
gladeligt PC133 RAM til beige G3'ere.

> Tro det eller lad være, men ja! De eneste 2 modelserier, lige netop den
> der RAM er beregnet på er Beige G3 233mhz-366mhz. (366mhz kom aldrig i
> direkte serieproduktion), samt til de gamle B6W G3 300mhz-450mhz.

Da jeg ikke kan modbevise dette, lader jeg det ligge her.

Det er sikket et godt firma.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-03 02:43

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Men vi kan vel godt blive enige om, at grafiske programmer også "trækker
> søm ud".

Enig! - Men det er bare tit og ofte, at man kun fremhæver de grafiske
programmer som værende 'tunge' og med høj CPU krav. I en del nyere
musikprogrammer er der nu kommet en tilføjelse i programmet, der gør, at
programmet 'overruler' alle andre, hvis det er nødvendigt, hvad det kan være
med div. filtre. - Jeg véd ikke, om der findes tilsvarende indst. i grafiske
programmer, - jeg har ihvertfald ikke bemærket det.

> [...]
> hvis ikke prisforskellen har været særlig stor. Jeg har endnu ikke haft
> problemer med det og PC133 RAM kører fortrinligt i beige G3'ere på

Ja, det siger du jo, og det undrer mig virkelig! - Og jeg kan ikke give en
fornuftig forklaring bortset fra den, jeg giver i den anden mail, - at der må
sidde både PC-100 og PC-133 i maskinerne....

> Du hjælper og vi hjælper. Jeg svarede med vilje ikke på dit indlæg, men
> svarede direkte til Jørgen Angels indlæg, da jeg ikke gad ind i denne
> diskussion, som vi nu er havnet i.

Tja, dit første svar har just ikke været med til nogen afklaring, hvilket jo
Jørgens andre indlæg er et bevis på. Det har tværtimod været til forvirring.
Det fremgår også af et par spørgsål, jeg har fået off-list omkring det her.

> Så har jeg vel bare været heldig. Ellers også har du været uheldigt, for
> hvis du tager et kig på OWC's hjemmeside, så sælger og anbefaler de
> gladeligt PC133 RAM til beige G3'ere.

Det kan jeg da ikke se nogen steder... Går du ind og søger på modelspecifikke
RAM, så kommer der kun PC-100 op til de Beige G3.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-06-03 04:04

> [...]
> med div. filtre. - Jeg véd ikke, om der findes tilsvarende indst. i grafiske
> programmer, - jeg har ihvertfald ikke bemærket det.

Jeg kan ikke se nødvendigheden i det. Vi vil nødigt have at maskinen
låser, så f.eks. netværksforbindelsen ryger.

> Ja, det siger du jo, og det undrer mig virkelig! - Og jeg kan ikke give en
> fornuftig forklaring bortset fra den, jeg giver i den anden mail, - at der må
> sidde både PC-100 og PC-133 i maskinerne....

Det skal jeg ikke kunne afvise.

> [...]
> Det fremgår også af et par spørgsål, jeg har fået off-list omkring det her.

Mit første indlæg i denne tråd var dette:

> [...]
>
> Som jeg ser det, så kan det slet ikke betale sig at købe RAM i udlandet
> og slet ikke i USA, hvor der er dyr forsendelse plus told, som skal

Hvordan kan det være forvirrende?

> Det kan jeg da ikke se nogen steder... Går du ind og søger på modelspecifikke
> RAM, så kommer der kun PC-100 op til de Beige G3.

Kigger vi på de samme sider? Hvis jeg går ind og kigger efter RAM til
beige G3, så får jeg denne side:

<http://eshop.macsales.com/MyOWC/Upgrades.cfm?model=44&type=Memory&TI=%2
3TimeFormat%28Now%28%29%2C+&shoupgrds=Show+Upgrades>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-06-03 02:40

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Jeg kan ikke se nødvendigheden i det. Vi vil nødigt have at maskinen
> låser, så f.eks. netværksforbindelsen ryger.

Åh ja, lige den vinkel tænkte jeg ikke på, men som regel kører deciderede
musikmaskiner jo også 'solo'..., men ellers er det faktisk en god feature ved
tunge filtre og plugins...

> Mit første indlæg i denne tråd var dette:

> Hvordan kan det være forvirrende?

- At du uden tøven anbefaler PC-133 RAM til en Beige G3. Hvor det ellers ikke vil
virke ud fra både mine og andres erfaringer, - bortset fra det, jeg nævnte om, at
PC-133 sandsynligvis genkendes som værende PC-100, hvis der i forvejen sidder en
PC-100 modul i maskinen.

> [...]
>
> <http://eshop.macsales.com/MyOWC/Upgrades.cfm?model=44&type=Memory&TI=%2
> 3TimeFormat%28Now%28%29%2C+&shoupgrds=Show+Upgrades>

Hm, der er noget galt et eller andet sted... På dit links kommer der korrekt nok
også PC-133 RAM op og 'more info' viser, at det kan bruges. Er det tilfældet, så
er det noget nyt. - Den billige 256mb PC-100 blok er overhovedet ikke nævnt på din
søgeside...

Men varer, bestillingsnumre og priserne er helt andre end dem, jeg får på den
liste, jeg som kunde får tilsendt fra OWC ugentlig.

Det her forstår jeg ganske enkelt ikke!

mhv. Erik richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-06-03 08:52

> [...]
> jeg nævnte om, at PC-133 sandsynligvis genkendes som værende PC-100, hvis
> der i forvejen sidder en PC-100 modul i maskinen.

Mine egne erfaringer siger, at PC133 RAM for det meste virker i
maskinen, sålænge Mbits er i orden. Jeg har dog hørt at der kan være
problemer, men Kingston har jeg selv set virke, så dem turde jeg godt
anbefale.

> [...]
> det tilfældet, så er det noget nyt. - Den billige 256mb PC-100 blok er
> overhovedet ikke nævnt på din søgeside...

Såvidt jeg husker er der da to forskellige PC100 blokke; en 322 og en
222.

> Men varer, bestillingsnumre og priserne er helt andre end dem, jeg får på
> den liste, jeg som kunde får tilsendt fra OWC ugentlig.
>
> Det her forstår jeg ganske enkelt ikke!

Ja det er jo lidt af et mysterium.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-03 02:12

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> maskinen, sålænge Mbits er i orden. Jeg har dog hørt at der kan være
> problemer, men Kingston har jeg selv set virke, så dem turde jeg godt

Jo, men netop ud fra både erfaring og artikler i OWCs arkiv, så frarådes det.
Selvfølgelig skal Mbits være i orden, og det er som sagt heller ikke Kingston,
der er noget galt med. Du kunne også have nævnt Apacer, MCT, TechWorks osv, -
alle virkelig kvalitetsmærker. Jeg véd så bare fra bl.a. teknikeren, der var på
OfficeLine her, at MCT PC-133 ikke kunne køre i de Beige - uanset RAM'ens
interne Mbit hastighed...

> Såvidt jeg husker er der da to forskellige PC100 blokke; en 322 og en
> 222.

Hm, jeg kan kun finde 2-2-2 med i hhv. CL3 og CL2....

> Ja det er jo lidt af et mysterium.

Jeg har et par gnage før set noget tilsvarende hos dem, hvor det viste sig at
være deres server, der var noget galt med. Jeg skrev til dem og spurgte om
nogle bestemte produkter, som var med i deres tilbudsmail, men som ikke havde
et bestillingsnr.. - Derimod kunne jeg finde bestillingsnr. på deres side, men
til andre tilsvarende produkter, men også med forskellig priser.

De svarede tilbage, at deres produktlister, informationer og priser kører i
forskellige 'databaser', som på en eller anden måde var blevet blandet sammen,
så noget tilsvarende kan jo være sket her....

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-06-03 03:37

> [...]
> teknikeren, der var på OfficeLine her, at MCT PC-133 ikke kunne køre i de
> Beige - uanset RAM'ens interne Mbit hastighed...

Jeg kan altså ikke finde nogen artikler om det hos OWC:

> Hm, jeg kan kun finde 2-2-2 med i hhv. CL3 og CL2....

222 RAM er da CL2 og 322 RAM CL3.

> [...]
> i forskellige 'databaser', som på en eller anden måde var blevet blandet
> sammen, så noget tilsvarende kan jo være sket her....

Måske ja.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-03 03:39

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Jeg kan altså ikke finde nogen artikler om det hos OWC:

Heller ikke i deres artikel arkiv? - Det kan jeg heller ikke lige nu, men den
burde altså være der, da den var med i en af deres nyhedsbreve, hvor jeg i sin
tid kopierede den fra...

> 222 RAM er da CL2 og 322 RAM CL3.

Har lige checket deres RAM side igen, og det er egentlig ret forvirrende, den
måde det står på. Nogle gange står der 'CL2, 2-2-2' andre gange kun CL2, -
nogle gnage CL3, 3-2-2'. - Det gælder både for PC-100 og PC-133 RAM, - det er
da ikke til at gennemskue...

- Det er lige før, jeg fristes til at sige, at de trænger til at få ryddet op i
deres produktdatabaser. Her i vinters bestilte jeg sammmen med en anden nogle
XLR8 USB kort inkl. mus, men fik så at vide, at de da forlængst var udsolgte. -
Men fjernet fra basen, var de ikke.. - De glemte også at sende nogle hubs
med, som vi bestilte..., - dem fik vi så senere...

mvh. Erik rihcard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-03 02:52

Hej Preben

I tilfældet her, så satser du forkert.... - Jeg har trods alt erfaringer
med både Kingston og Mercury RAM typerne, og véd af netop erfaring med samme
maskine som Jørgens, hvad der kører bedst i den. Kingstons PC-133 kan ikke
bruges i en Beige MT! - længere er den bare ikke...

resten undlades at kommentere, da det findes non-valid! - med den ene
undtagelse, at i de sidste 10 år, er jeg endnu aldrig blevet opkrævet
told/afgift for RAM, hvis jeg kun har købt RAM og software!

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-06-03 12:03

> resten undlades at kommentere, da det findes non-valid! - med den ene
> undtagelse, at i de sidste 10 år, er jeg endnu aldrig blevet opkrævet
> told/afgift for RAM, hvis jeg kun har købt RAM og software!

Kan det være pga. din status som firma? Det er efterhånden et par år
siden jeg har købt noget i USA - netop pga. det problem - for jeg blev
hver gang bonnet for told+moms.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-03 14:20

Hej René

Muligvis, - jeg har ikke kunnet få en fornuftig forklaring fra T&S. Jeg er
reg. under 2 branchegrupper som både importør og eksportør.

mvh. Erik richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 07-06-03 12:44

> resten undlades at kommentere, da det findes non-valid! - med den ene
> undtagelse, at i de sidste 10 år, er jeg endnu aldrig blevet opkrævet
> told/afgift for RAM, hvis jeg kun har købt RAM og software!

De sidste 10 år har jeg konsekvent kørt 140 km/t på danske motorveje,
uden at blive stoppet.
Hvis nogen påstår at der er 110 km/t begrænsning, tager de altså fejl.

/Preben

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-03 14:51

Hej Preben

Det siger jo ikke noget som helst... I de første ca. 6 1/2 år havde jeg et
shipping firma til at ordne al fortoldning og importpapirer, så jeg tror
nok, de véd, hvad et drejer sig om...

mvh. Erik Rihcard

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-06-03 14:49

> Det siger jo ikke noget som helst... I de første ca. 6 1/2 år havde jeg et
> shipping firma til at ordne al fortoldning og importpapirer, så jeg tror
> nok, de véd, hvad et drejer sig om...

Jeg har flere gange købt cykeldele i USA. Det er mit indtryk, at det er
lidt tilfældigt, om småpakker "fanges" af toldvæsenet eller ej. Nogle
gange skal jeg betale 25 % moms og 6 % told, andre gange skal jeg
ingenting betale. Så er pakken bare smuttet igennem uden at blive
opdaget. Jeg har endda en enkelt gang været ude for, at der sad et
etiket fra Told & Skat på pakken, hvor der stod, at der ikke skulle
betales afgifter. Og da jeg køber som privatmand passer det jo ikke. Så
skal der jo betales told og moms.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-06-03 17:55

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Men er den af samme kvalitet som den RAM OWC har? Jeg forstår Erik
> Richard således at det er den ikke?

Den er helt fin... Jeg har brugt de klodser i flere maskiner og der er
ingen problemer. Det er kun indtil for nyligt, at ERS ligepludselig ikke
synes Kingston er godt nok.

De RAM som OWC har er gode, da det er 2-2-2 RAM, hvilket vil sige den
hurtigste type. Det er dog meget begrænset hvor meget man kan mærke det,
og jeg er ikke engang sikker på, om ikke langsommere PC133 RAM
automatisk kører ved den hastighed på en PC66 maskine.

Mht. 1., 2. og 3. parts RAM, så er det ikke en kvalitets-inddeling, men
bare en angivelse af, hvordan produktions- og samlings-proceduren har
været.

> [...]
> Er det en ide at købe sådan noget i UK f.x.? Eller i Tyskland? Men hvor?
> Det er jo blevet så moderne at købe ting som fotogrej i Tyskland.

Det skal være dyre produkter før end det er besværet værd. F.eks.
kameraer til 8-10000 kr., men priserne er lave herhjemme.

> Er der told på RAM?

Der er der på produkter fra udenfor EU.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 06-06-03 18:07

Tak for dine øvrige bemærkninger og erfaringer. Jeg bliver lidt klogere
(tror jeg) hele tiden.

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Der er der på produkter fra udenfor EU.
Jeg var ikke klar over at der var told på alt fra ikke-EU lande. Jeg ved
godt der kommer moms på varens pris + forsendelse, men told og moms er
jo ikke det samme.
Kender du toldsatsen på RAM?

Jørgen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-06-03 20:31

> [...]

> Jeg var ikke klar over at der var told på alt fra ikke-EU lande. Jeg ved
> godt der kommer moms på varens pris + forsendelse, men told og moms er

Nej, men jeg er af den opfattelse, at tolden er 2%, men det kan godt
være forkert. Dvs. at man skal lægge 27% oven i varens pris +
forsendelsesprisen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-06-03 08:19

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Nej, men jeg er af den opfattelse, at tolden er 2%, men det kan godt
> være forkert. Dvs. at man skal lægge 27% oven i varens pris +
> forsendelsesprisen.

Desværre er det ikke helt rigtig. Man skal også betale moms af tolden,
eller told af momsen. Det går jo lige op, når det er procenter. Man skal
altså lægge 27,5 % oveni. I dit tilfælde betyder det ikke så meget. De
cykeldele, jeg har købt, har været belagt med 6 % told. Man skal altså
lægge 32,5 % og ikke 25 + 1 = 31 % oveni.
Endnu værre er det, hvis man køber en bil til f.eks. kr.
100.000,-. Så skal man betale 180 % afgift og ender på kr. 280.000,-. Af
det skal man så betale 25 % moms, og ender på kr. 350.000,-. Det kan
altså betyde en del, hvis man skal betale afgift af afgiften. Hvis man
så vil tjene penge til at købe sådan en bil, så skal man tjene en del
over en million for at have de kr. 350.000,- tilbage efter skatten. Det
er i grunden fantastisk, at man i det hele taget har råd til at leve her
i landet
Misforstå mig ikke. Jeg betaler skam gerne min skat. Jeg synes,
det er fint, vi har et velfærdssamfund, hvor alle har mulighed for at
blive hjulpet, og hvor alle kan få en uddannelse, kommer på sygehuset
etc. Det er rart, at der ikke ligger tiggere på gaden, sådan som der gør
i mange andre såkaldte civiliserede lande.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 11-06-03 22:27

[OT]

> Endnu værre er det, hvis man køber en bil til f.eks. kr.
> 100.000,-. Så skal man betale 180 % afgift og ender på kr. 280.000,-. Af
> det skal man så betale 25 % moms, og ender på kr. 350.000,-.

Det groteske i, at man skal betale moms af statsafgifter, er rigtig nok.
De 180% afgift på biler er en myte. Afgiften er progressiv, og det er
kun den sidste del af prisen, som belastes med 180%.

[/OT]

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-06-03 08:29

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Det groteske i, at man skal betale moms af statsafgifter, er rigtig nok.
> De 180% afgift på biler er en myte. Afgiften er progressiv, og det er
> kun den sidste del af prisen, som belastes med 180%.

Det er også rigtigt. Vores nuværende bil kostede i sin tid kr. 85.000,-.
Hertil kom afgifter for kr. 137.000,-, og prisen endte på kr. 222.000,-.
Jeg mener nu at huske, at der kun er to takster for registreringsafgift:
105 og 180 %. I de gode gamle dage var det kun de første kr. 20.000,- af
bilens pris, der blev beskattet med den lave takst. Det tal er sikkert
sat op siden. Det er faktisk længe siden, jeg har set de aktuelle tal.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-03 03:13

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Den er helt fin... Jeg har brugt de klodser i flere maskiner og der er
> ingen problemer. Det er kun indtil for nyligt, at ERS ligepludselig ikke
> synes Kingston er godt nok.

For h.... René! - Jeg kan garantere dig for, at du ikke har brugt Kingston
PC-133 RAM i en Beige G3! - Og hvad angår at jeg 'pludselig ikke..' kan lide
Kingston, såer det det argeste sludder! - Hvert produkt til sin ting. Havde
du sagt KVR64X100, så havde jeg også sagt, at den er brugbar i en Beige G3, -
jeg har selv kørt med den i flere år!

så lad for hulen være med at skyde mig noget i skoene, jeg ikke hverken har
sagt eller endnu mindre skrevet TAK!

> [...]
> og jeg er ikke engang sikker på, om ikke langsommere PC133 RAM
> automatisk kører ved den hastighed på en PC66 maskine.

Nej, det er så ### ikke begrænset, hvad eller hvor stor forskel, man kan
mærke. Nu véd vi jo, at Jørgen arbejder med foto og dermed formentlig også
med meget tunge fotoprogrammer, og der kan jeg garantere dig for, at du vil
kunne mærke forskel.

For pokker, hvor er det en skam, du ikke længere kan få fat i den tidligere
tekniker hos OfficeLine herovre, så ville du få nøjagtig det samme svar, som
jeg har givet. - Hans kommentar, da han havde monteret den færdig var ganske
enkelt "Det er den hurtigste Beige G3, jeg endnu har haft mellem fingrene!"

> Mht. 1., 2. og 3. parts RAM, så er det ikke en kvalitets-inddeling, men
> bare en angivelse af, hvordan produktions- og samlings-proceduren har
> været.

Ta' lige og læs, hvad der står i OWCs arkiver eller prøv at finde den
artikel, jeg postede fra dem for et par år siden omkring RAM, den kunne både
du og andre lære temmelig meget af

> Det skal være dyre produkter før end det er besværet værd. F.eks.
> kameraer til 8-10000 kr., men priserne er lave herhjemme.

Følger du da overhovedet ikke med i prisudviklingen? - På fx. Canon EOS
digitale kameraer kan du spare op til 8000kr. ved at købe dem i USA! - Husk
lige på, at Jørgen er professionel fotograf, hvad hverken du eller jeg er. -
Og ja, du kan sagtens få billigt bras, der ikke er noget værd til prof brug
herhjemme - også billigere end tilsvarende produkter i udlandet - Det gælder
for både analog og digital udstyr til foto.

> Der er der på produkter fra udenfor EU.

- Og igen... må jeg gentage mig selv... I nu snart 10 år har jeg endnu aldrig
betalt told eller andre afgifter - udover moms - for RAM og software - kun
for andet hardware udstyr!

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-06-03 12:03

> [...]
> du sagt KVR64X100, så havde jeg også sagt, at den er brugbar i en Beige G3, -

Hvorfor virker den ikke?

> så lad for hulen være med at skyde mig noget i skoene, jeg ikke hverken har
> sagt eller endnu mindre skrevet TAK!

jaja..

> [...]
> med meget tunge fotoprogrammer, og der kan jeg garantere dig for, at du vil

Og det gør vi ikke på et trykkeri? Der er en _lille_ forskel i
benchmarks, men i den virkelige verden er det stort set ligegyldigt.

> [...]
> artikel, jeg postede fra dem for et par år siden omkring RAM, den kunne både

Aha. Kan du ikke give mig et link, for jeg kan ikke finde den. (Jeg
_har_ søgt).

> [...]
> herhjemme - også billigere end tilsvarende produkter i udlandet - Det gælder
> for både analog og digital udstyr til foto.

Skrev jeg ikke netop, at der er penge at spare på DYRE produkter. Så læs
dog hvad jeg skriver!!

Netop pga. frags+told+moms+besværet skal prisen være noget lavere, før
end det kan betale sig.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-03 14:48

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Hvorfor virker den ikke?

Der er forskel på pariteten i PC-100 og PC-133. Der er også forskel på den måde en
PC-133 RAM 'genkendes' af maskinen. - Du kan fx. heller ikke sætte en KVR64X133 i
en Compaq, - den vil ikke engang vide, at der er sat sådena en fyr i.

Beige G3 rev.B og C har nogle gange en underlig måde at reagere på, hvis man
sætter en PC-133 blok i. Har du i forvejen en PC-100, så sker det nogle gange, at
den blot kender en PC-133 som værende en PC-100, - og _så_ kan det bruges, men
sætter du udelukkende PC-133 i så har jeg aldrig set en Beige køre ordentlig. -
masser af nedbrud, unforced quits og locks til følge. Tager man en RAM test med et
check program, viser den ofte "missing concruences" eller "invalid parity".

> Og det gør vi ikke på et trykkeri? Der er en _lille_ forskel i
> benchmarks, men i den virkelige verden er det stort set ligegyldigt.

Åh jo, men læs lige, hvad jeg skev da jeg havde fået min Beige G3AV trimmet op. -
At Peter 'Teknik' aldrig havde set en Beige, der var hurtigere!

> Aha. Kan du ikke give mig et link, for jeg kan ikke finde den. (Jeg
> _har_ søgt).

Helt ærlig, så kan jeg ikke huske, hvilken overskrift, jeg gav artiklen, men jeg
kan da godt prøve...

> Skrev jeg ikke netop, at der er penge at spare på DYRE produkter. Så læs
> dog hvad jeg skriver!!

Jo, men du modsiger dig selv med den sidste sætning...

> Netop pga. frags+told+moms+besværet skal prisen være noget lavere, før
> end det kan betale sig.

Ja, eller hvis det er en ny model af et eller andet, man absolut vil have fat i
før alle andre. Men i de tilfælde vil jeg selv kun købe produkter, der har
internationalt garanti, så i reparationstilfælde behøver man ikke at skulle ofre
dyre returportoeer.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-06-03 16:49

> [...]
> en KVR64X133 i en Compaq, - den vil ikke engang vide, at der er sat sådena

Det må da være en gammel Compaq.

> [...]
> følge. Tager man en RAM test med et check program, viser den ofte "missing

Vores maskiner har altid kørt godt, også selvom vi proppede dem med
PC133 RAM for ca. 1 1/2 år siden, hvor vi købte ekstra RAM. Nu har
heldigvis kun 2 beige G3'ere i produktionen.

> Jo, men du modsiger dig selv med den sidste sætning...

OK, priserne er lave på billige produkter, men på de dyrere er der somme
tider penge at spare, _hvis_ man altså ikke bliver pålagt told og moms,
for så svinder fortjenesten ind.

Det er jeg enig i.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-03 02:27

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Det må da være en gammel Compaq.

Næ, det mener jeg ikke. Prøv at kigge i div. PC grupper, så kommer der ofte
spørgsmål om, hvor de kan købe RAM, der passer til den og den Compaq model -
både bærbare og stationære.

> Vores maskiner har altid kørt godt, også selvom vi proppede dem med
> PC133 RAM for ca. 1 1/2 år siden, hvor vi købte ekstra RAM. Nu har
> heldigvis kun 2 beige G3'ere i produktionen.

Hm... sidder der andet end PC-133 i? - fx. PC-100 eller PC-66? - Det kan være
det, der er forklaringen, jvf. det jeg skriver om deres måde at håndtere
forskellig RAM på.

> OK, priserne er lave på billige produkter, men på de dyrere er der somme
> tider penge at spare, _hvis_ man altså ikke bliver pålagt told og moms,
> for så svinder fortjenesten ind.

Besparelsen bliver lidt mindre ja, men hvis man i forvejen kan spare op mod
8-10.000kr. på et køb, så spiller de 2-3% told/afgit nu ingen rolle her...

Men jeg vil heller ikke købe hjem fra fx. USA, hvis jeg kun kan spre 2-300kr.
på et digicam, så vil jeg hellere give det mere og kunne gå ned i min lokale
biks og brokke mig, hvis der er noget galt... Men hvis det drejer sig om fra
2000kr. og op, så vil jeg nok købe i udlandet, - vel at mærke, hvis garantien
er international... Det vil typisk koste ca. 300kr. at returnere fx. et digicam
til 8000kr. til firmaet, hvis der er noget galt. - Prisen for fragten er inkl.
forsikring forstås...

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-06-03 04:04

> Næ, det mener jeg ikke. Prøv at kigge i div. PC grupper, så kommer der ofte
> spørgsmål om, hvor de kan købe RAM, der passer til den og den Compaq model -
> både bærbare og stationære.

Nyere Compaqs kan godt køre PC133, men nu bruger de selvfølgelig
DDR-RAM.

> Hm... sidder der andet end PC-133 i? - fx. PC-100 eller PC-66? - Det kan være
> det, der er forklaringen, jvf. det jeg skriver om deres måde at håndtere
> forskellig RAM på.

Måske. Det kan sagtens passe, at der sidder PC100 moduler i.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-06-03 21:31

> Hm... sidder der andet end PC-133 i? - fx. PC-100 eller PC-66? - Det kan være
> det, der er forklaringen, jvf. det jeg skriver om deres måde at håndtere
> forskellig RAM på.

Prøv lige et checke denne side
http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/G3_RAM.html#_sdram

.... og bemærk:

"(Remember PC66 is no longer made - so most any RAM you buy now will be
PC100 or PC133 - other than the dimm size/ram chip limitations noted
above, it should work fine.) "

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-03 03:29

Hej Martin

Jeg kender godt xlryourmac siden..., men selv de har ikke altid ret.

Jeg bemærker to ting i den note, du citerer...
1, De bruger udtrykket "it should work" - oversat til dansk - "det skulle virke" /
"det burde virke", - hvad erfaring viser, at det så absolut ikke altid gør.
2, "PC66 is no longer made" - jo sandelig gør det så! OWC/Mercury PC-66 kan stadig
købes, og det er nyt med livsvarigt garanti, men hundedyr!

Og endelig en enkelt ting, som xlr ikke nævner noget om, er forskellen i
paritetsfrekvenserne i hhv. 66, 100 og 133 RAM. Forskellen på en RAM BUS, der er
konstrueret til at køre PC-66, og hvor man istedet bruger PC-100 er ikke
nævneværdig stor. - Det er den til gengæld, når du går fra PC-66 til PC-133!.

Og som jeg tidl. har skrevet, så er problemerne med brugen af PC-133 mindre eller
borte, hvis der i forvejen sidder en PC-100. Det er samme faktor, hvis der sidder
en PC-66 og du så sætter en PC-100 modul i også, - det sker der heller ikke noget
ved, - bortset fraq, at PC-100 modulet af RAM BUS'en reg. som et PC-66 modul.

Man kan også sige det sådan... Laveste fællesnævner 'overruler'. Det er det samme,
hvis du mixer CL3 og CL2 moduler. - Laveste fællesnævner i.e. CL3 overruler, så al
andet RAM reg. som værende CL3 uanset om det er CL2 eller CL1, [hvis der da er
nogen, der hare råd til at købe den slags..].

mhv. Erik Rihcard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-03 02:45

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:

> Men er den af samme kvalitet som den RAM OWC har? Jeg forstår Erik
> Richard således at det er den ikke?

Du kan _IKKE_ bruge Kingston ValueRAM PC-133 i en Beige G3MT. Den eneste, du
kan bruge er deres PC-100 KVR64X100 !! - og den er ikke helt så god som
Mercury, da KVR er 2nd part, mens Mercury er 1st part = dedicated.

> [...]
> Er det en ide at købe sådan noget i UK f.x.? Eller i Tyskland? Men hvor?
> Det er jo blevet så moderne at købe ting som fotogrej i Tyskland.

Jørgen, du skal ikke lade dig forvirre af forsøgene på at få dig til at
handle andre steder. OWC er_Mac specialister_, - det er de færreste andre,
der er det.

Og når du er momsreg., så kan du jo trække udgifterne fra, hvilket for dig
og andre momsreg. er en stor fordel.

> Er der told på RAM?

Som jeg svarede før, så er jeg endnu ikke blevet opkrævet for told og
afgifter på RAM alene. - Og jeg har da købt flere gange derovre...

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-06-03 12:03

> [...]
> kan bruge er deres PC-100 KVR64X100 !! - og den er ikke helt så god som
> Mercury, da KVR er 2nd part, mens Mercury er 1st part = dedicated.

Mht. det der med part, så har jeg fundet følgende forklaring på
edbpriser.dk:

Parts
Dette fortæller noget om, hvordan RAM'en er produceret:
1. parts: samme firma har lavet hele RAM blokken. Det er dette firmas
logo der er påtrykt.

2. parts: to firmaer har lavet RAM'en og en af disse har samlet RAM
klodsen.

3. parts: RAM klodsen er lavet af to forskellige firmaer, og samlet af
et tredje firma.

Der kan dog også findes 2. parts RAM som er originale RAM, lavet og
samlet af en enkelt producent, men som er påtrykt et andet logo end
denne producents. Derfor kan de ikke sælges som 1. parts, men kvaliteten
vil være den samme som ved 1. parts RAM. Generelt er 1. parts RAM de
mest originale, men der kan altså også være 2. og 3. parts RAM der er i
ligeså god (eller bedre) kvalitet end 1. parts RAM. Derfor skal parts
klassificering ikke opfattes som en kvalitetsinddeling af RAM, men blot
en betegnelse for hvilke komponenter der anvendes, og hvordan RAM
klodserne er produceret.

> Jørgen, du skal ikke lade dig forvirre af forsøgene på at få dig til at
> handle andre steder. OWC er_Mac specialister_, - det er de færreste andre,
> der er det.

Korrekt.

> Og når du er momsreg., så kan du jo trække udgifterne fra, hvilket for dig
> og andre momsreg. er en stor fordel.

Det gælder jo også for køb herhjemme.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-03 14:33

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> klassificering ikke opfattes som en kvalitetsinddeling af RAM, men blot
> en betegnelse for hvilke komponenter der anvendes, og hvordan RAM

Ja, sådan skelner man her, men det er ikke helt den samme skelnen andre steder -
især USA. Her bruger man mere betegnelserne som et kvalitetsmærke. - Men ret skal
være ret, - det er til at blive temmelig forvirret over med de forskellige måder
at tolke forskellige opgivelser på.

> Det gælder jo også for køb herhjemme.

Korrekt! - Men hvis du køber herhjemme er evt. told indregnet i prisen, og den
kan du ikke trække fra. Det kan du derimod, hvis du selv importerer den, så er
toldudgifter fradragsberettigede for momsregistrerede virksomheder.

mvh. Erik Richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 07-06-03 12:44

> Hej Jørgen

> Som jeg svarede før, så er jeg endnu ikke blevet opkrævet for told og
> afgifter på RAM alene. - Og jeg har da købt flere gange derovre...

Jørgen spørger jo ikke om du har betalt den told, der skal betales, men
om der er told på RAM købt uden for EU.

Og det _er_ der.

/Preben

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-03 02:29

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> I Danmark kan du købe 256 MB PC133 RAM for 257 kr. inkl. moms. Det er
> Kingston ValueRAM.

Ja, men den type kan ikke bruges i en Beige G3! Det er kun deres KVR64X100
serie, der kan det - Se lige mit svar med prisang. inkl. fragt,
forsikring, moms m.v. Hos OWC er prisen for dedicated RAM ca. 260,r.
leveret ved døren... - udregnet med dollarkursen 6,3509 (onsdag)

> Som jeg ser det, så kan det slet ikke betale sig at købe RAM i udlandet
> og slet ikke i USA, hvor der er dyr forsendelse plus told, som skal
> lægges oven i prisen.

Som sagt, så er alt inkl i det priseksempel jeg giver på OWCs Mercury RAM.
Og hvor Kingstons RAM klassificeres som 2nd part, så er Mercury 1st part =
dedicated.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-06-03 12:03

> [...]
> forsikring, moms m.v. Hos OWC er prisen for dedicated RAM ca. 260,r.
> leveret ved døren... - udregnet med dollarkursen 6,3509 (onsdag)

Hvad er "dedicated" RAM?!?

Jeg betvivler ikke OWC's RAM og hvis man er villigt til at betale
merprisen, så værsgo. Jeg gider bare ikke.

> Som sagt, så er alt inkl i det priseksempel jeg giver på OWCs Mercury RAM.
> Og hvor Kingstons RAM klassificeres som 2nd part, så er Mercury 1st part =
> dedicated.

Ang. det, så se mit andet indlæg.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-03 14:24

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Hvad er "dedicated" RAM?!?

RAM, dder er beregnet på specielle modelserier - ganske enkelt.

> Jeg betvivler ikke OWC's RAM og hvis man er villigt til at betale
> merprisen, så værsgo. Jeg gider bare ikke.

Det er din egen afgørelse, men jeg vil gerne betale lidt ekstra for at vide, at
det jeg også virker 100% efter hensigten.

- og se også mit svar...

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-06-03 16:49

> RAM, dder er beregnet på specielle modelserier - ganske enkelt.

Det skriver de da ikke noget om hos OWC. De RAM vi snakker om anbefaler
de da også til G4'erne (med 100 MHz bus).

> Det er din egen afgørelse, men jeg vil gerne betale lidt ekstra for at
> vide, at det jeg også virker 100% efter hensigten.

Jeg købte på et tidspunkt en stak 256 MB blokke, hvor det vidste sig at
ikke alle virkede i G3'erene pga. for høj Mbit. Jeg fik uden problemer
byttet dem hos forhandleren, så risikoen er nok ikke så stor.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-03 02:17

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Det skriver de da ikke noget om hos OWC. De RAM vi snakker om anbefaler
> de da også til G4'erne (med 100 MHz bus).

Ja, det kan jeg se nu. Det er noget nyt, de er begynbdt med. Førhen stod der
"...for Beige G3 ONLY" Det er også nyt, at de nu anbefaler den til de B&W G3.
- Det plejer heller ikke at stå. For mig at se betyder det, at de må have
haft de RAM kørende i et stykke tid i de tilsv. maskiner og gennemtestet det,
- og det er jo kun godt.

> Jeg købte på et tidspunkt en stak 256 MB blokke, hvor det vidste sig at
> ikke alle virkede i G3'erene pga. for høj Mbit. Jeg fik uden problemer
> byttet dem hos forhandleren, så risikoen er nok ikke så stor.

Det er slet ikke alle, der er så flinke. Jeg har ofte fået spørgsmål om, hvor
folk kan sælge den RAM, de ikke kan få byttet fra en lokal PC-biks, - og så
har jeg anbefalet div. nyhedsgrupper...

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-06-03 04:04

> [...]
> haft de RAM kørende i et stykke tid i de tilsv. maskiner og gennemtestet det,

Men så er de næppe fabrikeret kun til Beige G3. Mon ikke bare det er
moduler de først har testet til G3 og sidenhen til andre maskiner.

> Det er slet ikke alle, der er så flinke. Jeg har ofte fået spørgsmål om, hvor
> folk kan sælge den RAM, de ikke kan få byttet fra en lokal PC-biks, - og så
> har jeg anbefalet div. nyhedsgrupper...

Dette var PRC-Data, en af de billigste forhandlere på nettet, men
servicen var god.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-06-03 02:52

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Men så er de næppe fabrikeret kun til Beige G3. Mon ikke bare det er
> moduler de først har testet til G3 og sidenhen til andre maskiner.

Der er jo det lille 'men' ved Beige G3 DT modellerne, - her skal RAM'en jo være
rent fysisk i størrelse mindre end standard. For MT modellernes vedkommende er det
ligegyldig, da der er plads nok. Hvis bare RAM'en er 1 mm for høj, så kan det
øverste modul med bl.a. blæseren ikke lukkes i låsehakkene, da kanten af RAM'en
går mod undersiden af blæsergitteret.

> Dette var PRC-Data, en af de billigste forhandlere på nettet, men
> servicen var god.

Nå da! - Det er ellers et firma, der er meget delte meninger om i branchen....
- Du må godt nok have skruet charmen på, når det er lykkedes for dig...)

mvh. Erik Rihcard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-06-03 08:52

> [...]
> mm for høj, så kan det øverste modul med bl.a. blæseren ikke lukkes i
> låsehakkene, da kanten af RAM'en går mod undersiden af blæsergitteret.

Den skal bare have en tryk-16!

> Nå da! - Det er ellers et firma, der er meget delte meninger om i
> branchen.... - Du må godt nok have skruet charmen på, når det er
> lykkedes for dig...)

Nahh.. det mener jeg nu ikke. Det kan selvfølgelig have ændret sig.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-06-03 14:56

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Den skal bare have en tryk-16!

Uak! - så risikerer du at flække RAM basen.... -I forvejen rører den
'rigtige' RAM lige nøjagtig underkanten...

Jo tak, det er det mange, der siger....

mvh. Erik rihcard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-06-03 15:28

> Hej René

> Uak! - så risikerer du at flække RAM basen.... -I forvejen rører den
> 'rigtige' RAM lige nøjagtig underkanten...

Jeg har haft svært ved at lukke en af maskinerne og det er nok pga.
RAM'en. Men den blev da lukket...

....og så er der iøvrigt ikke noget så irriterende som det metalhalløj
der sidder foran drevene på sådan en desktop G3. Hvad f... skal det til
for?

Fra : Mikael Kern

Dato : 09-06-03 17:41

> ...og så er der iøvrigt ikke noget så irriterende som det metalhalløj
> der sidder foran drevene på sådan en desktop G3. Hvad f... skal det til
> for?

Det er et led i brandsikringen, så man kan bruge mindre af det der
bromerede klor stads. Eller hvad det nu hedder. Hvis der ikke er ild i
den, så smid det der metalhalløj ud. Hvis der er ild i den, så skal
G3´eren smides ud bagefter...

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-06-03 18:17

On Mon, 09 Jun 2003 18:41:01 +0200, Mikael Kern wrote:

> Det er et led i brandsikringen, så man kan bruge mindre af det der
> bromerede klor stads.

Vel er det da ej. Det handler om elektro-magnetisk stråling.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Mikael Kern

Dato : 10-06-03 00:28

> Vel er det da ej. Det handler om elektro-magnetisk stråling.

Selv Gud ved ikke alt...

Jeg kan ikke finde andet på nettet end denne beskrivelse vedr. G4
designet. Men jeg har før læst beskrivelsen af hvordan man fra
designet af de første PowerMacs brugte metalskjoldet som en del af
BÅDE brandsikring og EMI-skjold. I dag kan man så FORDI man har
metalskjold undlade flammehæmmere. Brom- chlor- og andre forbindelser
som både afgiver giftige dampe ved brug og forurener når det bliver skrottid.

Citat:

Apple – Design for Environment: A Case Study of the Power Mac G4
Desktop Computer
March 2000 Section Eight
• Hazardous Constituents / Page 14 of 22
Section Eight • Hazardous Constituents

Several visible measures of environmental performance are the nature
and amount of:
· Hazardous materials contained in a given product,
· Hazardous materials utilized in the manufacturing processes, and
· Hazardous substances or wastes produced from the product.

Accomplishments and Positive DfE Attributes
Flame Retardants not required in Polycarbonate

The use of the inner sheet metal chassis design ensured that product
safety fire enclosure
requirements were met, and therefore the polycarbonate resin panels
did not need to
contain any flame retardant chemicals (such as halogenated flame
retardants). A number
of European markets are currently considering banning halogenated
flame retardants
because of their hazardous properties when incinerated or recycled at
the product’s endof-
life.

Citat slut.

mvh Mikael Kern

Fra : Mikael Kern

Dato : 10-06-03 00:33
Fra : Martin Edlich

Dato : 10-06-03 17:31

On Tue, 10 Jun 2003 01:27:47 +0200, Mikael Kern wrote:

> Selv Gud ved ikke alt...

Jo jo jo jo jooov (du kender sikkert rytmen)

> polycarbonate

Aha! Siger jeg bare....
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-06-03 18:16

On Mon, 09 Jun 2003 16:27:41 +0200, René Frej Nielsen wrote:

> ...og så er der iøvrigt ikke noget så irriterende som det metalhalløj
> der sidder foran drevene på sådan en desktop G3. Hvad f... skal det til
> for?

En del af faraday-buret.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-06-03 18:41

> En del af faraday-buret.

Dvs. det kan bare skrottes? Det krøller hele tiden sammen når man åbner
kabinettet.

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-06-03 19:10

On Mon, 09 Jun 2003 19:41:03 +0200, René Frej Nielsen wrote:

> Dvs. det kan bare skrottes? Det krøller hele tiden sammen når man åbner
> kabinettet.

Jeg har ikke oplevet nogen problemer med at skrotte dem, så gør du bare
det.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-03 02:57

Hej Martin & René

Selvfølgelig kan man fjerne det, men det øger blot strålingen med ca. 200x
det, den ellers ville være... - Sådan et skjold er faktisk ret effektiv.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-03 02:47

Hej René

Jeg er ikke sikker, men mener at have hørt, at det tjener til en form for magnetisk
afskærmning, så de magnetfelter, der jo altid er i eelektriske kredsløb ikke vil
blive sendt direkte ud mod brugeren. Normalt står en DT jo lige foran dens bruger,
og mange har endda haft skærmen stående ovenpå.

Det findes faktisk på alle de DT modeller, jeg har set åbnet, men på de fleste
andre sidder de i selve kabinettet og sidder langt bedre fast end på de Beige
G3DT...

René Frej Nielsen wrote:

> ...og så er der iøvrigt ikke noget så irriterende som det metalhalløj
> der sidder foran drevene på sådan en desktop G3. Hvad f... skal det til
> for?

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-06-03 17:35

On Tue, 10 Jun 2003 03:47:29 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Jeg er ikke sikker, men mener at have hørt, at det tjener til en form
> for magnetisk afskærmning, så de magnetfelter, der jo altid er i
> eelektriske kredsløb ikke vil blive sendt direkte ud mod brugeren.

Det er for at ikke forstyrre andre elektriske kredsløb, samt at
computeren ikke bliver forstyrret af andre elektriske kredsløb. Den
magnetiske stråling er ikke i nærheden af at have betydning for
brugeren.

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-03 01:53

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> Det er for at ikke forstyrre andre elektriske kredsløb, samt at
> computeren ikke bliver forstyrret af andre elektriske kredsløb.

Hm, hvorfor er det så fortrinsvis i frontdelen, den afskærmning er i PM
72-9600 samt i Beige G3DT modellerne?

> Den magnetiske stråling er ikke i nærheden af at have betydning for
> brugeren.

Iflg. en kampagne, der blev ført fra Arbejdstilsynets side for et par år
siden, så har det faktisk temmelig meget at sige... De frårådede bl.a. at
man sad mere end 2 timer ad gangen foran en DT model, hvor skærm var
placeret ovenpå, - samt at gravide overhovedet ikke kom i berøring med
computerarbejde, hvor de sad foran en DT model med skræm placeret
ovenpå¨...

Hvordan vil du så forstå den?

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-06-03 05:43

On Wed, 11 Jun 2003 02:53:11 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Hm, hvorfor er det så fortrinsvis i frontdelen, den afskærmning er i PM
> 72-9600 samt i Beige G3DT modellerne?

Fordi det er der der er nogen pænt store huller i metalkabinettet.

> [...]
> placeret ovenpå, - samt at gravide overhovedet ikke kom i berøring med
> computerarbejde, hvor de sad foran en DT model med skræm placeret

Det vil jeg godt se kampangematerialet først for at udtale mig om.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-06-03 12:51

> Fordi det er der der er nogen pænt store huller i metalkabinettet.

> Det vil jeg godt se kampangematerialet først for at udtale mig om.

Det var kampagner omhandlende stråling fra skærme.
Problemet var i øvrigt størst fra skærmenes bagside, hvorfor
arbejdspladserne med 2 stationer vendt mod hinanden frarådedes.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-03 13:55

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> Fordi det er der der er nogen pænt store huller i metalkabinettet.

Nå ja, det er jo selvfølgelig rigtig nok

> Det vil jeg godt se kampangematerialet først for at udtale mig om.

Jeg har ikke selv set materialet, kun omtalen af det i radio og TV, men det
blev slået meget op dengang...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-06-03 22:02

On Wed, 11 Jun 2003 14:54:53 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Jeg har ikke selv set materialet, kun omtalen af det i radio og TV, men det
> blev slået meget op dengang...

Jeg kan slet ikke finde noget om de betingelser du har opridset. Jeg går
derfor ud fra at du har misforstået noget.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-03 04:06

Hej Kent

Kent Wormsdorf wrote:

> Det RAM som du siger er hurtigere, er blot en udgave af PC100 SDRAM, som
> er certificeret til en G3/G4 der køre 500MHz, eller hurtigere. (Med en
> 2-2-2 timening)

Det er ikke helt rigtig. Den dyre RAM er beregnet til at køre med CPU
hastigheder _OP_ til 500mhz, - men både med 66, 100 og 133mhz BUS. Og mht.
timing'en, så er der ingen forskel på de to RAM typer

> Det først nævnte RAM er også PC100 SDRAM, men blot til de langsomere
> versioner af G3/G4'erne.

Jeg vil stærkt advare mod at bruge den i en G4. Det er RAM, der er
specialdesignet til netop Beige G3. - Læs OWCs egen omtale på deres info
sider.

I øvrigt er begge RAM typer CL2 2-2-2 - 128Mbits RAM.

> [...]
> omvente.
> Man kan også benytte PC100 RAM i en maskine med 66MHz systembus.

Mht. de her to typer, så kan du ikke bruge den, der er specielt til de Beige
i en computer med 133mhz BUS. Det kan du godt med den dyre, den kører i alle
3 BUS hastigheder på Mac. OWC har også en PC-133 CL2 og CL3 til computere med
100 og 133mhz BUS - også til priser, der ligger meget tæt på hvad den her
billige version koster.

> De nyeste PowerMac G4 er med 133MHz systembus hvorimod de første G4 og
> G3 B&W er med 100MHz systembus og din G3 Beige er med 66MHz systembus.

Korrekt, men du kan godt bruge den dyre PC-100 RAM fra OwC i en G4 med 133mhz
BUS, du kan også bruge den i alle B&W G3k, og der står at den også er til de
Beige G3, men det vil jeg ikke anbefale, da der kan ske fejlmeldinger med den
i de Beige. Se anden post.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-06-03 20:59

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Nej, men jeg er af den opfattelse, at tolden er 2%, men det kan godt
> være forkert. Dvs. at man skal lægge 27% oven i varens pris +
> forsendelsesprisen.

Tag et hurtigt kig på:
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=137524&ov_id=200275&i=4&top=137519&action=open#i137524

Sagt på en anden måde: Ring til din lokale Told&Skat for at få at
vide, hvad afgiften er på RAM.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-06-03 22:38

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> [...]
> 7519&action=open#i137524
>
> Sagt på en anden måde: Ring til din lokale Told&Skat for at få at vide,

Godt link. Tak.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-03 03:35

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:

> Der skal mere RAM i en G3 Beige. Der sidder 2x128MB i den. Jeg har
> forstået at der er 3 slots så det må blive en 256MB der skal i det
> sidste hul.

Ja, der er 3 slots. Du skal blot være opmærksom på, at hvis det er en
Desktop model, skal du bruge en special RAM, der herhjemme er hunddyr, men
som du ganske rigtig kan købe hos OWC til meget favorabel pris.

Er det en Tower model, er der ingen ting til hinder for, at du kan bruge
alm. standard PC-100 CL2 eller CL3 RAM til denne model - fx. Kingston KVX64
eller tilsvarende.

Kingstons KVX64 kan dog også bruges i en Beige DT model, men du kan i så
fald ikke lukke den øverste modul helt, så snaplåsen klikker på plads. Det
virker godt nok, men det vil så ikke være en god idé at flytte ret meget på
maskinen.

> [...]
> to gamle er 100MHz?
>
> Nedenstående er data fra OWCs oversigt, hvis nogen gider se på det siger

Du skal bruge denne:

> 256MB PC100 CL2 168 pin SDRam PowerMac G3 Beige, G3 Blue & White, G4
> 'Yikes' PCI models only. LifeTime Warranty! (OWC100SD256324) $27.99

Det er et klasseprodukt, fortrinsvis lavet med chips fra Texas Instruments,
selvom OWC kalder den for Mercury. - Jeg har selv 3x 256mb siddende i min
Beige G3/300AV. Netop den type passer til både Desktop og Minitower
modellerne i den Beige serie. så hvis du har både DT og MT af de Beige, så
kan du roligt købe til begge typer af den her.

> [...]
> PowerMac G4 and G4 Cube models up to 500MHz(PC100), ALL iMacs
> 350-700mhz. New, LifeTime Advance Replacement Warranty! (OWC100SD256168)

Jeg vil _IKKE_ anbefale denne. For det første har jeg fra OWC fået at vide,
at den kan give nogle fejl i Beige G3 - især i rev.A modellerne. For det
andet er den jo hundedyr i forhold til Mercury CL2. Mht. hastigheden i
selve RAM'en, så er det stadig 128Mbits ligesom Mercury CL2 RAM'en er det.

Hastigheden 500mhz er ikke RAM'ens hastighed, men den computerhastighed, de
anbefaler at man holder sig inden for med netop denne type.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 16-06-03 17:17

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

Det er ellers noget af en debat mit, troede jeg, uskyldige spørgsmål har
affødt. Jeg har efter fattig evne forsøgt at følge med i argumenterne og
de tekniske beskrivelser og filosofier.
Netop hjemme fra ferie har jeg fået nedenstående svar fra OWC. Jeg
tænkte svaret måske kunne afklare nogle ting - eller måske ikke....

Hvis jeg skulle beslutte at bestille fra OWC hvordan finder jeg så ud af
om min Beige G3 Mini Tover er en Rev. A eller ej?

Med venlig hilsen og tak,

Jørgen Angel

OWC skrev:
The shipping cost for Fed-Ex International to Denmark would be around
$40. But, the shipping cost to New York would be about $10 for
overnight!
The less expensive chips will not work in a Rev.A model G3 Beige
machine. So, as long as your Beige Mini Tower is not a
Rev.A, you would be fine getting the less expensive chips. The more
expensive chips are more universal though, meaning that they will work
in G4 model machines too!

Fra : Jørgen Angel

Dato : 16-06-03 17:52

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Hvis jeg skulle beslutte at bestille fra OWC hvordan finder jeg så ud af
> om min Beige G3 Mini Tover er en Rev. A eller ej?

Harfundet ud af at min G3 med ROM revision: $77D.45F2 ikke er en Rev. A.
Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-06-03 01:23

Hej Jørgen

- Hvilket betyder, at du roligt kan købe de billige RAM moduler fra OwC. -
Jeg ville netop have skrevet, at du skulle se på ROM rev..... Det er i
øvrigt samme ROM rev., der sidder i min Beige G3/300AV, og jeg kan garantere
dig, at med de moduler fra OWC vil den blive _meget_ hurtigere end med så
mange andre til højere pris.