Pisseirriteret på Apple - iTunes 4 hvem ha~
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 05-06-03 09:28

Jeg er sur på Apple over at de skal bestemme hvordan jeg bruger min
iTunes, så derfor vil jeg nu afinstallere min version (den seneste) og
så installere den version, hvor det er muligt at streame musik.

Hvem har den version og hvordan fjerner jeg alt iTunes 100%, så der ikke
ligger en skjult fil, som "låser" muligheden for at streame ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 05-06-03 15:35

> Jeg er sur på Apple over at de skal bestemme hvordan jeg bruger min
> iTunes, så derfor vil jeg nu afinstallere min version (den seneste) og
> så installere den version, hvor det er muligt at streame musik.

Det er vist problematisk at sige at Apple i første omgang vil bestemme
hvordan du bruger din iTunes. Det vigtige for Apple i denne sag er ikke
at få tilsmudset sit navn for at lave en service i deres styresystem der
gør det muligt at streame til folk i andre subnet og dermed folk man
højest sandsynligt ikke kender. Ideen med at streame musik var at man
kun behøvede at have musikken på en computer og kunne bruge den i alle
hjemmets computere og siden man normalt sætter et LAN op på et enkelt
subnet så kan det vist ikke være andet end rimeligt. Det problematiske
opstår når man gerne vil høre musikken fra sin arbejdsplads over
internettet og derfor er på et andet subnet - det kan man ikke, selvom
det er lovligt.

Så Apple ændrer deres produkter så det ikke kan medvirke til ulovlig
kopiering af musik over interenettet, er det forkert eller det noget at
være sur over? Det er jo trods alt dem der laver prorgammet og derfor
indirekte bestemmer hvad du er i stand til at gøre med programmet. Men
Apple bestemmer ikke direkte hvad du skal gøre med iTunes, de bestemmer
hvad du _kan_ gøre - de har f.eks. lavet play knapper, spole knapper
osv. der tjener programmets primære funktion at spille musik. Men fordi
de har lavet en play knap i det program du har fået en kopi af gør vel
ikke at de _bestemmer_ at du skal spille musik med iTunes, selvom de har
givet dig muligheden?

Medmindre du vil streame musik til en anden computer i et andet subnet
på lovlig vis, kan jeg ikke se der er nogen grund til at være sur på
Apple. Jeg kan derimod se adskillige grunde til at blive sur på Apple
hvis de laver produkter der kan bruges på uhensigtsmæssig og ulovlig
vis. Måske er det ikke ulovligt at lave programmer der kan bruges
ulovligt og at det er brugerens anvar i sidste ende, men hvis Apple
føler et ansvar for at deres programmer ikke kan medvirke til
ulovligheder og defor gør det sværere at benytte programmet ulovligt,
uden at dette ødelægger programmets primære funktion, så er der for mig
at se ikke noget galt i det.

Argumenterne for at lade funktionen være i iTunes er for svage til at
Apple vil risikere deres eget navn ved at åbne op for en mulighed der
kan medvirke til ulovlig kopiering af musik, derfor er den blevet
begrænset fordi Apple lagde mærke til at ikke alle deres brugere havde
den ansvarlighed som var påkrævet for at dette kunne lade sig gøre. Det
er mistillid til den enkelte iTunes brugers ansvarlighed og et sådant
træk kan vel næppe komme bag på nogen i disse tider hvor der bliver
skabt programmer med det ene formål at kopiere filer i det digitale
kollektiv - det lader blot til at ikke alle er parate til at favne ideen
om et digitalt kollektiv fordi det strider imod deres nuværende måde at
skaffe en indtægter på. Jeg tror Apple især er påpasselig med hvilke
funktioner deres software har nu hvor deres musikbutik stadig er i sin
spæde barndom. Hvis dette initiativ faldt på gulvet pga. man ikke ville
fjerne streaming funktionen i iTunes så tror jeg Apple ville få svært
ved at fortsætte et frugtbart samarbejde omkring musikbutikken.

Så ad den vej kunne det nok mobilisere lidt galskab at Apple på
bekostning af værdier om brugerens individuelle ansvar vælger at
tilgodese eget navn og forbindelser. På den anden side er det heller
ikke ansvarligt at skabe programmer der kan bruges og bliver brugt af
nogen til ulovligheder.

- Jørgen

Fra : Morten Lind

Dato : 06-06-03 07:44

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> - Jørgen

Gode, kloge, velovervejede og fornuftige ord, der stod hér
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Ben Knudsen

Dato : 05-06-03 16:05

tietze@mail.dk (jørgen tietze) writes:
>Medmindre du vil streame musik til en anden computer i et andet subnet
>på lovlig vis, kan jeg ikke se der er nogen grund til at være sur på
>Apple

Der er jo stadigvæk os, der gerne vil streame fra hjem>arbejde. Vi er lidt
pissed over først at få muligheden og derefter få den taget fra os igen.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 05-06-03 16:29

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 05-06-03 16:27

jesper@gylling.net ([2900] jesper haaber gylling) writes:
> [...]
>Med venlig hilsen Jesper
>
>http://www.gylling.net/
>ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am - 0.30 am CET

Du skulle hellere være gal på de uhumske personer, som ikke var tilfredse
med billig musik, men som hellere vil stjæle. Det er dem der har ødelagt
det. Mer vi have mer.
kedelig tendenser over hele linien i dagens samfund.

hilsen Hanne

Som snarere synes det er synd for Apple at de røg ind i det problem med
deres ellers så supetgode idé.

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-06-03 16:33

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
>
> hilsen Hanne
>
> Som snarere synes det er synd for Apple at de røg ind i det problem med

Ja.

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-06-03 20:12

> [...]

> hilsen Hanne
>
> Som snarere synes det er synd for Apple at de røg ind i det problem med

Enig med Hanne.
For Apple (og alle andre) er det vigtigste at have ren røv at trutte i
:+))
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)