Apple Mail meta
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-06-03 19:31

Min gruppefælle som har fået iBook (og er glad) er irriteret over, at
Apples Mail encoder vehæftede filer på en måde, så der kommer
ressource-fork med til forvirring for modtageren. Hvordan får man Mail
til at encode med eksempelvis Base64?

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Bitbucket

Dato : 03-06-03 21:44

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> [...]
> Apples Mail encoder vehæftede filer på en måde, så der kommer
> ressource-fork med til forvirring for modtageren. Hvordan får man Mail

Det er den variant af Base 64 der hedder AppleDouble som Mail bruger,
Prøv at slette resourcegrenen før du sender filen!
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-06-03 22:11

bitbucket@devnull.invalid (Bitbucket) writes:

> Det er den variant af Base 64 der hedder AppleDouble som Mail
> bruger, Prøv at slette resourcegrenen før du sender filen!

Hvordan gør man det? Når man trækker en fil ind i Mail fremkommer den
blot som ikon (eet ikon) i mailen. Der er ikke nogen ressource-fork
at pille af.

-j

Fra : Bitbucket

Dato : 03-06-03 22:27

> [...]

> Hvordan gør man det? Når man trækker en fil ind i Mail fremkommer den
> blot som ikon (eet ikon) i mailen. Der er ikke nogen ressource-fork

Du kan ikke "se" resourcegrenen, du kan slette den i GraphicConverter:
File ->Convert, naviger til filend der skal have resforken slettet ,
marker i navigationsvinduet, hold ALT ned og klik op Del Resources.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-06-03 22:42

> [...]

> GraphicConverter: File ->Convert, naviger til filend der skal have
> resforken slettet , marker i navigationsvinduet, hold ALT ned og

Det mener du ikke, vel? Fanme en besværlig proces, og vanskelig at
formidle til en ganske almindelig bruger, der bare vil kunne sende
sine dokumenter til vennerne uden pis. Er der virkelig ikke nogen
letere løsning. Noget der virker lige så godt som OE på Windows eller
Kmail til Linux.

-j

Fra : Bitbucket

Dato : 03-06-03 23:04

> [...]

> sine dokumenter til vennerne uden pis. Er der virkelig ikke nogen
> letere løsning. Noget der virker lige så godt som OE på Windows eller

Du kan også installer GrimRipperCM, så kan du skrotte resforken i en
kontekstuel menu:

http://free.abracode.com/cmworkshop/GrimRipperStandardCM.dmg.gz

global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-06-03 23:25

bitbucket@devnull.invalid (Bitbucket) writes:

> Du kan også installer GrimRipperCM, så kan du skrotte resforken i en
> kontekstuel menu:

OK. Tak. Lyder lidt bedre (er det en kontekst-menu fra Mail eller hvor
som helst?). Dog stadig svært at forklare brugeren, og alt for let for
venner at komme med hånlige kommentarer om Mac er mærkelig og
bøvlet. Man bruge vel ikke engang ressource-fork på OS X, eh?

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: 27. september 2003.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-06-03 04:42

> [...]

> venner at komme med hånlige kommentarer om Mac er mærkelig og
> bøvlet. Man bruge vel ikke engang ressource-fork på OS X, eh?

Det er vist sådan, at OS X _kan_ bruge ressource forken, og gerne gør
det med sine egne filer. Men den er ikke nødvendig. OS X kan også nøjes
med endelsen på tre bogstaver i filnavnet til at se, hvor et dokument
højrer hjemme.
Men hvorfor er det et problem? Der er da aldrig nogen, der
klager over mine vedhæftede dokumenter. Jeg troede slet ikke,
Windows-brugere kunne se ressource forken.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-06-03 06:36

> [...]
> klager over mine vedhæftede dokumenter. Jeg troede slet ikke,
> Windows-brugere kunne se ressource forken.

Heller ikke her.

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 04-06-03 07:58

firstname@home.lastname.dk (David Blangstrup) writes:

> Heller ikke her.

Hvilken mailklient bruyer du?

-j

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-06-03 10:51

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Hvilken mailklient bruyer du?
>
> -j

Mail.app

Fra : Bitbucket

Dato : 04-06-03 10:56

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> Mail.app

Skod.app
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 04-06-03 11:58

firstname@home.lastname.dk (David Blangstrup) writes:

> Mail.app

Sært. Og du har aldrig hørt Windows-brugere undre sig over
ressource-grenen, som den sender med vedhæftede filer?

-j

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-06-03 12:05

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Sært. Og du har aldrig hørt Windows-brugere undre sig over
> ressource-grenen, som den sender med vedhæftede filer?
>
> -j

Næh... men jeg skal da gerne høre. Jeg bruger heller ikke Word, jeg
bruger Mellel og sender i rtf format - ikke vedhæftet, hvis det betyder
noget, men i selve mailen.

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-06-03 14:31

> [...]

> Næh... men jeg skal da gerne høre. Jeg bruger heller ikke Word, jeg
> bruger Mellel og sender i rtf format - ikke vedhæftet, hvis det betyder

Ok - min søn siger, der kommer en lille fil med, han har bare aldrig
brokket sig. Så fra nu af vil jeg også zippe mine filer.

Fra : Bitbucket

Dato : 04-06-03 07:51

> [...]
> klager over mine vedhæftede dokumenter. Jeg troede slet ikke,
> Windows-brugere kunne se ressource forken.

Nu er det således i AppleDouble at den koder en en fil som to filer: Én
til datagrenen og èn til resourcegrenen. Det er bedst at sende filer
til PC brugere i Base 64, hvor kun datagrenen kommer med eller UUEncode,
der ligeledes kun koder datagrenen. Sidstnævnte er laveste fællesnævner,
den kan selv de ældste og dårligste PC mailprogrammer forstå.

Apples Mail kan dog kun sende i AppleDouble.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 04-06-03 07:58

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Men hvorfor er det et problem? Der er da aldrig nogen, der klager
> over mine vedhæftede dokumenter. Jeg troede slet ikke,
> Windows-brugere kunne se ressource forken.

Når Apple Mail encoder en vedhæftet fil i en mail, sender den
ressource-forken med som en lille meta-fil. Det er pisseirriterende og
gør, at man skal forklare sig mindts een gang over for samtlige
Windows-brugere man sender til, og det er en del.

"Jamen... du har sedt mig to filer. Hvilken skal jeg åbne?", "Der er
gået helt kludder i den. Det er også det der Mac!", "Er det en virus?"
etc. Apple skulle bare bygge noget almindeligt Base64-encoding ind i
Mail, så ville problemet være løst. Jeg troede at det var der, men at
jeg bare ikke kunne finde det.

-j

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 04-06-03 08:59

> [...]

> etc. Apple skulle bare bygge noget almindeligt Base64-encoding ind i
> Mail, så ville problemet være løst. Jeg troede at det var der, men at

Lige præcis! Så er det godt vi indtil videre har den onde mand med leen,
der kan tæske og kvadre resourse gafler på de filer vi sender :)

- Jørgen

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 04-06-03 09:32

> [...]

> gør, at man skal forklare sig mindts een gang over for samtlige
> Windows-brugere man sender til, og det er en del.

Ja for hulan! Det er noget hø! Hver eneste gang jeg vedhæfter et
word-doc til en windåse-mail skal jeg altid forklare at det er "den
store" fil de skal åbne... Og det er især noget bøvl hvis jeg sender til
fx. en webmail der kun kan klare én vedhæftet fil...

--
vh Jesper
jmfink (at) mac.com

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 04-06-03 11:57

heltvildfalsk@adresse.com (Jesper Møller-Fink) writes:

> [...]
> store" fil de skal åbne... Og det er især noget bøvl hvis jeg sender
> til fx. en webmail der kun kan klare én vedhæftet fil...

Det lyder som om at der er stemning for, at vi sender et brev til
Apple og klager vores nød.

-j

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 04-06-03 11:30

> [...]

> gør, at man skal forklare sig mindts een gang over for samtlige
> Windows-brugere man sender til, og det er en del.

Ja, det er virkelig et problem - og det er selve årsagen til, at jeg
ikke bruger Mail.app. Alle PC-brugere med en eller anden version af
Outlook modtager AppleDouble-dekodede vedhæftninger på dén måde, og hver
eneste gang tror de, at der er noget galt. Og det er der sådan set også,
for hvad i alverden skal de dog med en Apple ressourcegren?

Så længe Apple bliver ved med ikke at understøtte Base64 i Mail, vil jeg
blive ved med at bruge Entourage, som ikke har noget problem med det.
Her er det irriterende moment bare, at man skal switche dekodningen om
hver gang man sender, alt efter modtagerens computerpræferencer. Så her
er et forslag til Apple:

Lav det sådan at Mail for det første understøtter traditionel
Base64-dekodning, og lav så for det andet et afkrydsningsfelt i
adressebogen, så modtagerens foretrukne dekodning automatisk bliver
valgt, hver gang der sendes til ham. Hvor svært kan det dog være??

Når det sker, skrotter jeg mit sidste Micro$not - program...

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 04-06-03 11:58

lars@NOSPAMlarsonline.dk (Lars Kristian Sørensen) writes:

> [...]
> adressebogen, så modtagerens foretrukne dekodning automatisk bliver
> valgt, hver gang der sendes til ham. Hvor svært kan det dog være??

Jups! Sådan virker det i min kærestes PowerMail.

-j

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 05-06-03 08:33

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Jups! Sådan virker det i min kærestes PowerMail.
>
> -j

Fint nok. Jeg orker bare ikke flere 3. parts programmer. Det ser fint
ud, men jeg venter altså til Apple (forhåbentlig) får rettet deres
mangler i mail.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-06-03 09:20

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> Fint nok. Jeg orker bare ikke flere 3. parts programmer. Det ser fint
> ud, men jeg venter altså til Apple (forhåbentlig) får rettet deres
> mangler i mail.

Me too

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 05-06-03 13:21

> [...]

> Fint nok. Jeg orker bare ikke flere 3. parts programmer. Det ser
> fint ud, men jeg venter altså til Apple (forhåbentlig) får rettet

Også jeg. Min gruppefælle er OK tilfreds Mail, på nær altså lige det
der med encodingen. Klart han ikke skal skifte til PowerMail.

-j

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 04-06-03 00:02

Bitbucket <bitbucket@devnull.invalid> wrote:

> http://free.abracode.com/cmworkshop/GrimRipperStandardCM.dmg.gz

Det virker jo fantastisk

Men det ska være extreme versionen!

"Due to popular demand which can be summarized as "to hell with
security", the plug-in is now available in three flavors, each with
different level of submenus. Version "Extreme" can be recommended only
to thrill seekers and Old Surehands.
Thanks to Ikkio from Holland for the ideas on nomenclature."

Dare:
http://free.abracode.com/cmworkshop/GrimRipperExtremeCM.dmg.gz

- Jørgen

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 04-06-03 14:22

Bitbucket <bitbucket@devnull.invalid> wrote:

> Du kan også installer GrimRipperCM, så kan du skrotte resforken i en
> kontekstuel menu:
>
> http://free.abracode.com/cmworkshop/GrimRipperStandardCM.dmg.gz

En tredie mulighed er at pakke filen med zip først, det fjerner nemlig
resource- grenen, og det er et format som der kan åbnes på PC.

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 04-06-03 17:05

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> En tredie mulighed er at pakke filen med zip først, det fjerner nemlig
> resource- grenen, og det er et format som der kan åbnes på PC.

Jeg kunne forestille mig at et program som stuffit laver resourse gafler
til selve zip-filerne, så når man sender sin zip-fil, der dog ingen
resourse gafler indeholder, så sender man zip-filens resourse gaffel.

Det virker hvis man pakker med tar, gzip eller bzip2 fra terminalen -
det sidste kan dog ikke åbnes af winzip så vidt jeg ved, de to andre går
dog ganske fint også i kombination.

En anden mulighed er at kopiere filen i terminalen - der jo som bekendt
har det svært med resourse gaflerne - så vil destinations fil(erne) helt
sikkert ikke have resourser til at skabe problemer :)

Jeg synes dog stadig at den "grimme rive" er den nemmeste løsning hvis
man har mulighed for at installere et program på maskinen man sender
fra.

- Jørgen

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 04-06-03 17:12

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [bla bla bal...] resourse [bla bla bla...]

Med ovenstående samling af bogstaver mener jeg, hvad ordbogen staver
således: ressource el. resurse.

Jørgen