hastighed på netkort (Ethernet)
Fra : René Sindberg

Dato : 29-03-01 06:38

Hejsa alle!.

Jeg har en gammel 7200 med et netkort af ubekendt art i... dvs. jeg købte
maskinen brugt for ca. 3,5 år siden og idet det er en 7200 så er det nok et
rimeligt gammelt netkort, da det var installeret i maskinen da jeg købte
den.

Jeg har nu fået Internet via kabeltv og har hastigheder på ca. 17-22 kb/sec
på 7200, som jo egentligt er OK idet den kun skulle køre ca. 12-15
kb/sec.... however jeg ved at det kan køre hurtigere, jeg har set hos en af
mine venner som har samme modem (motorola surfboard) og bor i samme område
at den på en ny PC med ME kan køre op til 40-50 kb/sec, jeg er klar over at
hastigheden på internet via kabeltv kan være rimeligt svingende... men jeg
undrer mig alligevel og den markante forskel i download hastighed, godtnok
er en 90mhz 7200 noget langsommere end en 900mhz ny maskine, men det skulle
vel ikke betyder det store ved ren download skulle jeg mene.

Kan det skyldes at netkortet er gammelt og måske kører ved lavere
hastigheder?, jeg har et nyt asante ethernetkort på en maskine her på
arbejde som jeg ikke bruger så ofte (købt for 4mdr siden) kan det betale sig
at skifte så det nye netkort sættes i maskinen derhjemme... mon det vil give
en højere hastighed ved download?.

Hilsen
René

Fra : Ben Knudsen /NNFBEN

Dato : 29-03-01 07:35

sindberg@elli-tape.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>et
>rimeligt gammelt netkort, da det var installeret i maskinen da jeg købte

Er der ikke indbygget netkort i den? dvs. netkort integreret i bundkortet?
Jeg mener at der burde være et indbygget 10 mbit kort i den.

>Jeg har nu fået Internet via kabeltv og har hastigheder på ca. 17-22
>kb/sec
>på 7200, som jo egentligt er OK idet den kun skulle køre ca. 12-15
>kb/sec....

Jeg forstår ikke helt, at den "kun skal" - og slet ikke i forbindelse med
de forholdsvis lave tal. Hvis du kun skal kunne få 12-15 kb/sec, så er det
faktisk lavere end hvad en 256 kbit forbindelse normalt kan klare, og det
kan da næsten ikke passe. Hvilken linie har du helt præcist købt hos din
udbyder?

> [...]
>skulle
>vel ikke betyder det store ved ren download skulle jeg mene.

Ikke det store, nej. Men 7200'eren er altså ikke nogen fartdjævel
længere....

> [...]
>sig
>at skifte så det nye netkort sættes i maskinen derhjemme... mon det vil

Det burde det ikke. Heller ikke overhovedet. Din 7200'er kan være
bestykket med enten et 10 eller et 100 mbit netkort (første er afgjort
sansynligt), men selv et 10 mbit er langt fra at være det langsommeste led
i kæden. Hvis vi nu antog at du havde en 512 kbit linie, så ville selv dit
10 mbit netkort _i teorien_ kunne kapere 20 gange så meget trafik. Husk:
det er teroetiske tal. Det fungerer ikke helt så nemt i virkeligheden. Jeg
tør dog godt love dig, at det ikke er dit netkort, der er bremsen her
(medmindre det er defekt).

Jeg ville nok i nævnte rækkefølge:

1. tjekke om det nu også kan passe, at din maskine er bagefter. Det er
svært at sammenligne dl-hastigheder, fordi belastningen på nettet varierer
og serveren i den anden ende kan være mere eller mindre presset.
2. tjekke opsætning af modem (jeg aner ikke en dyt om Motorola Surfboard,
men din udbyder kan sikkert hjælpe)
3. se med kritiske øjne på 7200'eren. Har den ram nok? Burde den
forfremmes til mp3-server, mens du gå ned og svinger dankortet over en ny
iMac?

Håber det bliver bedre...

Mvh Ben

Fra : René Sindberg

Dato : 29-03-01 09:34

"Ben Knudsen /NNFBEN" <ben@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Er der ikke indbygget netkort i den? dvs. netkort integreret i bundkortet?
> Jeg mener at der burde være et indbygget 10 mbit kort i den.

Det er muligt da jeg syntes stikket sidder et andet sted end hvor
kortpladsen er i maskinen.... så det er nok et indbygget kort.

> [...]
> kan da næsten ikke passe. Hvilken linie har du helt præcist købt hos din

Jeg betaler for 128kbit ned og 64 up (135,- om mdr. fri trafik), men alle
for pt. installeret 512/256 kbit idet de starter med de højere hastigheder
da de siger det er nemmere at drosle ned end omvendt... så jeg har 512/256
til rådighed lige pt.

> [...]
> 3. se med kritiske øjne på 7200'eren. Har den ram nok? Burde den
> forfremmes til mp3-server, mens du gå ned og svinger dankortet over en ny

Selve modemmet er der ikke så meget opsætning da jeg bare har valgt ethernet
under tcp/ip og udfyldt de foreskrevne ip adresser, så jeg mener ikke der er
nogen decideret opsætning af modemmet, og det kørte da også efter 2
minutter.

Men anyway en ny puter kunne da være en god ting... men med det forbrug jeg
har derhjemme som er ret begrænset så er det sgu nok ikke pengene værd lige
nu, såmeget som der sker på markedet hele tiden, meeen en dag sker der nok
noget... 90mhz er dælme langsomt..;)

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 30-03-01 00:07

I artiklen <99uhgj$k8h$1@news.inet.tele.dk> , "René Sindberg"
<sindberg@elli-tape.dk> skrev:

> [...]
> er en 90mhz 7200 noget langsommere end en 900mhz ny maskine, men det skulle
> vel ikke betyder det store ved ren download skulle jeg mene.

Hvis du forbinder til kabelmodem via en hub skal fuld duplex være slået fra.

Fra : Simple

Dato : 30-03-01 09:54

René Sindberg <sindberg@elli-tape.dk> wrote:

> Jeg har nu fået Internet via kabeltv og har hastigheder på ca. 17-22 kb/sec
> på 7200, som jo egentligt er OK idet den kun skulle køre ca. 12-15
> kb/sec....

Det er ikke netkortet, der i sig selv er flaskehalsen. Det skal bnemlig
fint kunne klare en 512 K forbindelse.

Ved downloads bør du måske få højere tider, men ved browservisning vil
den være tung som et ondt år med Nyrup.

Stig

Mailto:stigleerbeck@mac.com
http://www.SimpleSoft.dk - http://www.MacPeriferi.dk

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 01-04-01 00:28

> [...]

> er en 90mhz 7200 noget langsommere end en 900mhz ny maskine, men det skulle
> vel ikke betyder det store ved ren download skulle jeg mene.

Prøv lige ftp://ftptest1.tele.dk/pub/

med et ftp program hos din ven, og så med et ftp program hos dig. Det
skulle ikke gerne svinge ret meget. Tag evt. 10 MB filen ned.

Men ellers få da en tekniker til at måle på det, der kan være masser af
ting der forstyrrer.

Lidt erfaringer her fra Horsens/Stofanet: Hastigheden er faktisk ikke
svingende her. Den er lavere hvis man henter fra en server i Japan end
fra en i Århus, men hehehe sådan er _det_ jo

Men henter man den samme fil (lad os sige DL af iTunes) kl. 03:00 og kl.
15:00 er hastigheden den samme. Heller ikke ugedage gør den store
forskel.

Om det så er fordi vi er forholdsvis få "gribbe om ådslet" her i
Horsens, i modsætning til f.eks. GVD eller andre byer ved jeg ikke.

Jeg ved bare at der - fra min lille stue - absolut intet negativt er at
sige om Stofanet. Ved gennemlæsning af diverne newsgroups får man nok en
anden opfattelse, men hva' - jeg er glad

--
"Mac users prefer the one-button mouse for one simple reason: They
click the mouse with their index finger; they reserve the next finger

Fra : René Sindberg

Dato : 02-04-01 06:38

Hejsa og tak for jeres indlæg...

Jeg har testet lidt mere og er enig det er ikke nettet det er putteren...
den er for langsom, og det er klart at det også er områdebestemt for sender
jeg store mails direkte til mailservere hos TD så kører den med fuld
hastighed, så generelt er jeg også tilfreds med kabelinternet.. det er dog
DKTV som står bagved dether ikke Stofa, ikke desto mindre er det jo bare om
at få lidt flere Mhz i røven af modemmet så skulle det nok gå.

Hilsen
René