OS 8.5 og hvad nu?
Fra : Thomas

Dato : 30-05-03 21:14

Kan nogen hjælpe med et link til en dansk opdatering fra 8.5 -> 8.6,
jeg kan kun finde engelsk update på apple.
Eller alternativt kan man på en iMac 233 / 32 mb ram installere 9.2.2.
Jeg hunker jeg gjorde det på min egen maskine en gang, men var det så
ikke noget med at opdatere firm-ware og alt muligt - plus jeg havde
mere ram på min. Altså, tror I den kan klare en 9.2.2 opdatering?

På forhånd tak,
Thomas

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 30-05-03 23:48

Thomas <heinesen@mail.dk> wrote:

> Kan nogen hjælpe med et link til en dansk opdatering fra 8.5 -> 8.6,
> jeg kan kun finde engelsk update på apple.

Den er vist ikke gratis.

> Eller alternativt kan man på en iMac 233 / 32 mb ram installere 9.2.2.

Den burde under alle omstændigheder have mere ram.
Tror jeg har nogle 32 eller 64 klodser liggende.
Vender tilbage i morgen i ædruelig tilst.

> Jeg hunker jeg gjorde det på min egen maskine en gang, men var det så
> ikke noget med at opdatere firm-ware og alt muligt - plus jeg havde
> mere ram på min. Altså, tror I den kan klare en 9.2.2 opdatering?

Mener også at firmvaren skal opgraderes ved skiftet 8.5 -> 8.6

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen
preben@ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM prebenbodker

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-05-03 03:36

Hej Preben

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Den er vist ikke gratis.

Jo da, den kan hentes på de links, jeg har givet Thomas...

> Den burde under alle omstændigheder have mere ram.
> Tror jeg har nogle 32 eller 64 klodser liggende.
> Vender tilbage i morgen i ædruelig tilst.

Det vil nok være en god idé, - så kunne du nok også tænke lidt mere
nøgternt...)))))

> Mener også at firmvaren skal opgraderes ved skiftet 8.5 -> 8.6

Nej, der er ingen specifikke firmware opgraderinger / opdateringer til OS
8.x - heller ikke til opd. fra 8.5 til 8.6. - Der er en generel opd., som
jeg også har skrevet.

mvh. Erik Richard

Fra : Villy Erichsen

Dato : 31-05-03 08:14

In article <1fvssli.k59cwh107g9qrN%spam-01@tdcadsl.dk>, Preben Bødker
Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Den er vist ikke gratis.
Jo da.
Her: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60283

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 31-05-03 22:51

Hej Preben.

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Vender tilbage i morgen i ædruelig tilst.

Er du ædru nu????

/Seb
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Morten Lind

Dato : 01-06-03 07:48

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Hej Preben.

> Er du ædru nu????
>
> /Seb

*LOL**LOL*
Man skal rejse sig ved det træ, man er faldet))))))
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-06-03 09:16

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> *LOL**LOL*
> Man skal rejse sig ved det træ, man er faldet))))))
> M.

Og det er simpelthen den værste sætning.

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Morten Lind

Dato : 01-06-03 12:36

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> Og det er simpelthen den værste sætning.

Jamen undskyld så - hvad går det ud på, David? Dårlige erfaringer eller
hvad - det var kun en vittighed, men hvis det har stødt dig, må du
forlade mig......

send et ord eller to, så jeg kan navigere(forstå).....dit udsagn lyder
alvorligt, og det er jo slet ikke min intention at træde hårdt, blot
kærligt drilleri, men alt har naturligvis en bort, såååååå........??????

Mange hilsener

Morten
--
[2730]..når fantasien får luft, blæser nye vinde..(ML)

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-06-03 12:53

Morten Lind <mortenlind@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> alvorligt, og det er jo slet ikke min intention at træde hårdt, blot
> kærligt drilleri, men alt har naturligvis en bort, såååååå........??????

Det er ikke så slemt ment, Morten. Jeg tænkte nok, jeg skulle have
puttet en smiley ved. Jeg synes bare, det er en virkelig dårlig
sentens. Dem der rejser sig ved det træ de er faldet ved ender jo ofte
med at hele rydde hele skoven, havde jeg nær sagt.

Fra : Morten Lind

Dato : 01-06-03 16:14

> [...]

> sentens. Dem der rejser sig ved det træ de er faldet ved ender jo ofte
> med at hele rydde hele skoven, havde jeg nær sagt.

OK - got it......så er jeg med, og du har da ret, men så er det jo også
alvorligt, ikke sandt?

M.
--
[2730]..når fantasien får luft, blæser nye vinde..(ML)

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-06-03 19:16

Morten Lind <mortenlind@mail.tele.dk> wrote:

> OK - got it......så er jeg med, og du har da ret, men så er det jo også
> alvorligt, ikke sandt?
>
> M.

Den der kun ta'r sjov for sjov og alvor... etcetera

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-06-03 13:14

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Hej Preben.

> Er du ædru nu????

Jeps.
Jeg har den fordel, at min evne til "nøgtern" tankevirksomhed
reetabeleres, når promillen reduceres.
Hvad gør folk, som mangler den i ædru tilstand
(ingen tidl. indlæg nævnt)

/preben

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-06-03 15:29

On Sun, 01 Jun 2003 14:13:35 +0200, Preben Bødker Nielsen wrote:

> Jeg har den fordel, at min evne til "nøgtern" tankevirksomhed
> reetabeleres, når promillen reduceres.
> Hvad gør folk, som mangler den i ædru tilstand

Køber en Windows-PC.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-05-03 03:18

Hej Thomas

Thomas wrote:

> Kan nogen hjælpe med et link til en dansk opdatering fra 8.5 -> 8.6,
> jeg kan kun finde engelsk update på apple.

Her er link til Mac OS 8.6DK:
<http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Danish/Macintosh/System/Mac_OS_8.6_Update/>.

Husk, at du også skal downloade "Apple Fonts Manager 1.0" til 8.6, da der
er en fejl i systemet, der gør, at skrifter ikke altid vises / udskrives
korrekt. Link:
<http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Danish/Macintosh/System/Other_System/DK-Font_Manager_Update_1.0.smi.bin>.
Du kan også downloade CarbonLib 1.04, så vil du blive istand til at bruge
visse programmer, der kræver CarbonLib også på 8.6. Link:
<http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/English-North_American/Macintosh/System/Other_System/CarbonLib_1.0.4.smi.bin>.
CarbonLib 1.0.4 er US English, men fungerer fint på dansk system -
faktisk bedre end den danske, som er fjernet fra den danske update side.

> Eller alternativt kan man på en iMac 233 / 32 mb ram installere 9.2.2.

En iMac 233 kan godt køre med OS 9.2.2, men det vil kræve mindst 64mb
fysisk RAM at installere det. Systemet vil bruge ca. 21-30mb alt afhængig
af, hvor meget der reduceres i det. Men selve installeringen kræver altså
64mb.

Derimod kan du roligt installere OS 9.1 på 32mb, men det vil så kræve, at
du bruger Virtuel Hukommelse, hvilket jeg vil fraråde, hvis du samtidig
skal bruge fx. Photoshop eller andre programmer, der laver swap filer.

> Jeg hunker jeg gjorde det på min egen maskine en gang, men var det så
> ikke noget med at opdatere firm-ware og alt muligt - plus jeg havde
> mere ram på min. Altså, tror I den kan klare en 9.2.2 opdatering?

Der kræves ingen firmware opd. til at køre OS 9.x på en iMac. Men det er
en god idé at hente den firmware update, der findes til de tidlige iMacs,
da der kan være nogle problemer med bl.a. CD drevet på nogle iMac
modeller. Kig på den danske side under iMac. Link:
<http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Danish/Macintosh/iMac/>.

Rent fysisk kan en iMac 233 som sagt sagtens køre OS 9.2.2, men få noget
mere RAM i den. - Og når en gl. PowerMac 7200/90 med 64mb RAM kan køre
med OS 9.2.2 (installeret med OS9 Helper 1.0b8), - så kan en iMac
ihvertfald også!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Heinesen

Dato : 31-05-03 16:45

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> *Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>

1000 tak for al hjælp, jeg begrænser mig nu nok til 8.6. Interessant
var det pludselig at se en iMac af de aller første, hvor der ikke er
blevet gjort noget som helst ved den siden den kom ud af kassen.... Jo,
kvindelig ejer.
Tak igen,
Thomas