HALLO.Pdf m. kode?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 30-05-03 20:25

Hej I skønne Mac-nørder!
Har lige læst alle indslag om pdf-fil m. kode, fattede ikke så meget
andet end at det primært handlede om at printe pdf filer. Jeg er i den
situation at jeg fremsender skriftelige tilbud, m.m. som pdf fil, netop
for at der ikke kan ændres i f.eks. tallene, MEN kan det lade sig gøre?!
Ifald, hvordan sender jeg så et sikkert "låst" dokument?

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-05-03 20:37

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> [...]
> for at der ikke kan ændres i f.eks. tallene, MEN kan det lade sig gøre?!
> Ifald, hvordan sender jeg så et sikkert "låst" dokument?

Med den fulde Acrobat pakke er det nemt at ændre i en PDF-fil og der
findes og deciderede værktøjer til det.

Du kan dog beskytte dokumentet med en kode, så det f.eks. ikke kan
ændres, eller f.eks. heller ikke printes. Det kan gøres automatisk i
Distiller ved at vælge "Security" i Settings-menuen. Her skal du bare
sætte krydser i de relevante felter.

Det er også muligt at ændre indstillingerne på allerede eksisterende
PDF-filer ved at vælge "Document Security" i File-menuen i Acrobat.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 30-05-03 20:50

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er også muligt at ændre indstillingerne på allerede eksisterende
> PDF-filer ved at vælge "Document Security" i File-menuen i Acrobat.

Tak René.
Du er en guttermand!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Martin Schultz

Dato : 31-05-03 08:54

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> [...]
> ændres, eller f.eks. heller ikke printes. Det kan gøres automatisk i
> Distiller ved at vælge "Security" i Settings-menuen. Her skal du bare

Den kode findes der dog programmer på nettet der nemt kan bryde så man kan
gøre hvad man vil med filen.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 31-05-03 09:14

Martin Schultz <di020172@NO.SPAM.diku.dk> wrote:

> Den kode findes der dog programmer på nettet der nemt kan bryde så man kan
> gøre hvad man vil med filen.

Også til mac?

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Niels Prins

Dato : 31-05-03 20:44

In article <1fvtj2h.5z64f8fqnmmN%martin@xyzammentorp.org>,
martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) wrote:

> Også til mac?
>
> venlig hilsen
>
> Martin

Jeg mener man kan omgå sikkerhedskoder i pdf'er ved at printe som ps-fil
og derefter oprette en ny pdf fra ps-filen - men dette kræver
selvfølgelig at man kan få lov at printe fra filen uden password.
Muligvis er dette et gammelt trick der er rettet, jeg har ikke testet
det nærmere.

Niels

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 31-05-03 10:09

Martin Schultz <di020172@NO.SPAM.diku.dk> writes:

> Den kode findes der dog programmer på nettet der nemt kan bryde så
> man kan gøre hvad man vil med filen.

Klart. Som med alle mulige andre sikkerhedsspørgsmål handler det om at
finde en passende ballance mellem det teknisk perfekt (og dermed ofte
ubrugelige) på den ene side og det helt løse på den anden side. Det
handler i høj grad om at vurdere fra sag til sag. Skulle jeg fx. sende
en ansøgning eller et tilbud som pdf ville jeg ille ulejlige mig selv
at bekytte dokumentet, men opfatte pdf'en som et simpelt medie. Hvis
nogen piller ved tallene, er det dokumentfalsk, og der er ikke noget
bor der fanger mig i den sammenhæng.

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: 27. september 2003.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 31-05-03 10:11

maillone@netscape.net (Lone Schmidt) writes:

> Jeg er i den situation at jeg fremsender skriftelige tilbud,
> m.m. som pdf fil, netop for at der ikke kan ændres i f.eks. tallene,
> MEN kan det lade sig gøre?!

Ja, men alt kan omgåes. Spørg dig selv, hvor vigtigt det er. Lås
evt. med Adobes agen dimmer til formålet, så har du en besyttelse det
gør det en smule sværere at fedte med tallene. På den anden side: Hvis
du har en kunde der retter i dit tilbud, har du vel en uønsket kunde
som man ikke kan stole på og lave forretning med?

-j

Fra : Lone Schmidt

Dato : 31-05-03 16:52

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> [...]
> du har en kunde der retter i dit tilbud, har du vel en uønsket kunde
> som man ikke kan stole på og lave forretning med?

Hej Janus.
Det har du så fuldkommen ret i, men jeg finder jo nok først ud af det
når der skal betales,efterfølgende retsag,og bla bla. Det er sikkert
meget usandsynligt at det sker, men skulle det komme vil jeg gerne være
rustet så godt som muligt.

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 31-05-03 17:54

> [...]

> det når der skal betales,efterfølgende retsag,og bla bla. Det er
> sikkert meget usandsynligt at det sker, men skulle det komme vil jeg

Klart nok. Men du har vel for pokker altid en papir-baseret og
underskrevet ordrebekræftelse inden du går i gang? PDF'er på den måde
blot et medie til at formidle udspil i form af tilbud, som kundne så
kan diskutere med dig. Når kunden accepterer skal du selvfølgelig ikke
blot have en mundtlig aftale, der henviser til en PDF - men en
kontrakt eller en ordrebekfætelse. Ellers kan du alligevel aldrig
bevise, at nogne har bedt dig udføre et stykke arbejde.

-j

Fra : Lone Schmidt

Dato : 31-05-03 18:05

> [...]

> kontrakt eller en ordrebekfætelse. Ellers kan du alligevel aldrig
> bevise, at nogne har bedt dig udføre et stykke arbejde.

Igen har du helt ret, og jeg skriver ordrebekræftelser i lange baner,
netop fordi det er et uomtvisteligt bevis. Pdf er nærmere den
"perfektionistiske" del af mig, som er på banen, samt alm. videbegær!
;+)

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 31-05-03 18:51

> [...]

> baner, netop fordi det er et uomtvisteligt bevis. Pdf er nærmere den
> "perfektionistiske" del af mig, som er på banen, samt

Kool nok. Jeg er sikker på, du gør du har helt styr på det. Jeg blev
bare nødt til at ride en af mine kæpheste, som handler om mundtlige-
vs. skriftlige aftaler, samt tekniske fix vs. pragmatiske løsninge som
holder. Nogle år i IT-branchen, du ved... .. Og så havde jeg brug for
en overspringshandling fra arbejdet med min deadline.

-j

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 31-05-03 15:41

> [...]

> for at der ikke kan ændres i f.eks. tallene, MEN kan det lade sig gøre?!
> Ifald, hvordan sender jeg så et sikkert "låst" dokument?

Problemet er om jeg har forstået det rigtigt at man kan gå ind og ændre
i teksten på en pdf-fil. Man kan dog beskytte sin pdf-fil med en kode,
dette er dog også problematisk da der findes programmer der kan bryde
disse koder.

En anden løsning er at lave teksten om til et billede, hvilket vil kræve
mere båndbredde at sende/ modtage, men det ville også gøre det sværere
at ændre i dokumentet fordi man ikke har en tekst at modificere, men kun
et billede at ændre på.

Det ville dertil kunne øge sikkerheden at lave noget lignende et
vandmærke i form af et billede bag teksten. Pdf-filer indeholder fint
billeder og med gzip kan man f.eks. pakke en pdf-fil bestående af s/h
indscannede billeder med 70%! Gzip er også praktisk fordi alle
pc-brugere med winzip kan pakke disse filer ud.

- Blot en ide!

- Jørgen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 31-05-03 16:58

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [...]
> indscannede billeder med 70%! Gzip er også praktisk fordi alle
> pc-brugere med winzip kan pakke disse filer ud.

Helt fin ide, Jørgen
Kan jeg finde forskellige vandmærke-billeder på computeren?

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 31-05-03 17:56

tietze@mail.dk (Jørgen Tietze) writes:

> [...]
> sværere at ændre i dokumentet fordi man ikke har en tekst at
> modificere, men kun et billede at ændre på.

Den løsning gør det sværrere at manipulere en skrivelse, men løser
ikke problemet med evt. uenighed om accepta af et tilbud. Den letetste
løsning på det problem er en gammeldags papir-baseret ordrebræftelse
med underskrift med blæk. Den holder i retten.

-j