Java IDE
Fra : Kim Pedersen

Dato : 10-06-03 13:02

Her lidt forbrugeroplysning.

Netbeans 3.5 er udkommet i går 9/6-2003, og den er super. Tjek den ud på
www.netbeans.org

For dem der ikke ved det, er Netbeans en Java IDE på linie med Eclipse (bare
bedre :) ). Den er gratis.

Mvh
Kim

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 10-06-03 17:21

On Tue, 10 Jun 2003 12:01:38 GMT, Kim Pedersen <kimsloth@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>www.netbeans.org
>

>For dem der ikke ved det, er Netbeans en Java IDE på linie med Eclipse (bare

Hej Kim

Ved du noget om hvorvidt de har forbedret performance ift. tidligere
versioner? Jeg har brugt Netbeans i længere tid - og det _er_ et godt
værktøj. Nu er jeg skiftet til Eclipse, som har meget bedre
performance (hvilket er et issue med den PC jeg sidder med).

Iøvrigt: Er der mulighed for GUI design i Eclipse (har ikke haft tid
til at undersøge det endnu)? Det var en af de ting, jeg var glad for i
Netbeans.

mvh
Karl Peder

Fra : KTP

Dato : 10-06-03 17:35

"Karl Peder Olesen" <kpo@mail1dotstofanetdotdk> > wrote:
> Iøvrigt: Er der mulighed for GUI design i Eclipse (har ikke haft tid
> til at undersøge det endnu)? Det var en af de ting, jeg var glad for i
> Netbeans.

Nope, det mener jeg ikke..
altså hvis du mener det der "drag and drop"-gui designer
Men man kan vist få et plugin så man kan, men den er vidst ikke
gratis....

Fra : Mads Andreasen

Dato : 10-06-03 23:04

Hejsa

Der findes et plugin, der hedder Asissi (http://www.assisiplugins.com), det
er en drag n drop gui designer AFAIK, har ikke prøvet det, men det er gratis
for "non commercial use".

Jeg foretrækker nu at kode GUI'en i hånden (i eclipse også af performance
hensyn), det er mere fleksibelt end med en gui designer. Men jeg har
Netbeans i baghånden til hurtigt at prøve ideer af på, det mix synes jeg
fungerer rigtig godt

-Mads

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 11-06-03 17:07

On Wed, 11 Jun 2003 00:03:35 +0200, "Mads Andreasen"
<manREMOVETHIS@aub.dk> wrote:

> [...]
>er en drag n drop gui designer AFAIK, har ikke prøvet det, men det er gratis

Det må jeg prøve - tak for info.

> [...]
>hensyn), det er mere fleksibelt end med en gui designer. Men jeg har
>Netbeans i baghånden til hurtigt at prøve ideer af på, det mix synes jeg

Ja, sådan er folk jo så forskellige Personligt synes jeg det er
svært at kode GUI i hånden - mest det at forestille sig det grafiske
mens man koder. Muligvis hører det sammen med at jeg ikke går så meget
op i grafiklir', en GUI er mest et nødvendigt onde som skal
overstås hurtigst muligt.
Ideen med at prøve ting af med en GUI designer efterfulgt af
håndkodning af performance hensyn lyder iøvrigt som en meget
anvendelig metode. Specielt hvis den bedre performance er nødvendig.

"that's my few cents..."

mvh
Karl Peder

Fra : Kim Pedersen

Dato : 11-06-03 07:44

Karl Peder Olesen wrote:

> [...]
> værktøj. Nu er jeg skiftet til Eclipse, som har meget bedre
> performance (hvilket er et issue med den PC jeg sidder med).

Version 3.5 er faktisk version 3.4.1 bare med en masse performance
opgraderinger. Den er virkelig hurtig denne version af netbeans, så du kan
roligt skifte tilbage til netbeans :)

> Iøvrigt: Er der mulighed for GUI design i Eclipse (har ikke haft tid
> til at undersøge det endnu)? Det var en af de ting, jeg var glad for i
> Netbeans.

Det ved jeg desværre ikke, men mon ikke der findes et plugin...

Mvh KIm

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 11-06-03 17:11

On Wed, 11 Jun 2003 06:44:06 GMT, Kim Pedersen <kimsloth@yahoo.dk>
wrote:

<snip>

>Version 3.5 er faktisk version 3.4.1 bare med en masse performance
>opgraderinger. Den er virkelig hurtig denne version af netbeans, så du kan
>roligt skifte tilbage til netbeans :)

Det må jeg huske. Lige pt. deltager jeg i et open source projekt hvor
- i hvert fald nogen af - de øvrige deltagere bruger Eclipse. Så jeg
tror jeg venter lidt med at skifte tilbage.

Iøvrigt et underligt navn - Eclipse. Ifølge min ordbog betyder det
noget i stil med "formørkelse" Skægt navn til et program (at det
så også kan betyde "overgå" eller "overstråle" er en biting).

mvh
Karl Peder

Fra : Thomas Thorsen [9000~

Dato : 15-06-03 01:06

> Iøvrigt et underligt navn - Eclipse. Ifølge min ordbog betyder det
> noget i stil med "formørkelse" Skægt navn til et program (at det
> så også kan betyde "overgå" eller "overstråle" er en biting).

oversættelsen "formørkelse" er vist kun i forstanden "solformørkelse", da
dette indebærer at månen "eclipser" solen.

Eller som Pink Floyd synger "...the sun is eclipsed by the moon..."

Eclipse *kan* oversættes til "solformørkelse", men kun fordi vi i det danske
sprog har opkaldt denne hændelse efter effekten (at det bliver mørkere), og
ikke efter hvad der rent faktisk sker (at månen glider ind foran solen).

Så for en engelsk talende person kan "Eclipse" ikke opfattes som en
formørkelse.

hmmm.....det er jo egentligt bare et pænt navn....

-Thomas

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-06-03 20:47

kpo@mail1dotstofanetdotdk (Karl Peder Olesen) writes:

> Iøvrigt et underligt navn - Eclipse. Ifølge min ordbog betyder det
> noget i stil med "formørkelse" Skægt navn til et program (at det
> så også kan betyde "overgå" eller "overstråle" er en biting).

Jvf m-w.com betyder det "1 a : the total or partial obscuring of one
celestial body by another b : the passing into the shadow of a
celestial body". Altså at et himmellegeme "dækker" et andet helt.

Som det kan ses på eclipse.org er det solen der er dækket, og det er i
mine øjne et tilsigtet ordspil, da sol på engelsk hedder "Sun", og det
er der et andet firma der også hedder. Eclipse er nemlig et
IBM-produkt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 16-06-03 23:04

On 15 Jun 2003 21:46:53 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen
<nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> [...]
>mine øjne et tilsigtet ordspil, da sol på engelsk hedder "Sun", og det
>er der et andet firma der også hedder. Eclipse er nemlig et

Ja, man kunne jo godt forledes til at tro at de kære udviklere af
Eclipse har tænkt lidt i skjulte hentydninger eller noget i den stil -
og det er der jo egentlig kommet et meget godt navn ud af.

mvh
Karl Peder

Fra : Stefan L. Jensen

Dato : 16-06-03 23:08

> Ja, man kunne jo godt forledes til at tro at de kære udviklere af
> Eclipse har tænkt lidt i skjulte hentydninger eller noget i den stil -
> og det er der jo egentlig kommet et meget godt navn ud af.

Og en virkelig god IDE!

// Stefan L. Jensen

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-06-03 17:38

Stefan L. Jensen wrote:

> Og en virkelig god IDE!

Det er jo godt nok smag og behag, jeg synes det er et rimeligt dårligt IDE.

Personligt er IDEA fra IntelliJ langt bedre, og vil man ikke betale for et
værktøj så synes jeg Forte eller Netbeans er langt bedre.

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : Stefan L. Jensen

Dato : 17-06-03 19:21

> Det er jo godt nok smag og behag, jeg synes det er et rimeligt dårligt
IDE.

Vi kan sagtens blive enige om, at det er smag og behag. Jeg synes nu Eclipse
er ganske rart, men har også hørt meget godt om IDEA. Må hellere få det
prøvet af engang...

Der er dog nogle små detaljer, der irriterer mig ved Eclipse. For eksempel
kan jeg ikke hitte ud af, hvordan man slår det her fra, når man vil have
vist javadoc: http://web4016.web05.talkactive.net/javadoc.gif

En anden ting er hvorvidt muligheden for at søge efter en specifik klasse
eksisterer? Kan man trykke et eller andet, indtaste navnet (eller en del af
det) på en klasse og få javadoc'en til den pågældende klasse vist?

Hvis nogen kan svare på ovenstående spørgsmål, er de mere end velkomne.

> Personligt er IDEA fra IntelliJ langt bedre, og vil man ikke betale for et
> værktøj så synes jeg Forte eller Netbeans er langt bedre.

Forte har jeg ikke prøvet, men Netbeans bryder jeg mig ikke om. Men som du
selv siger: "Smag og behag". En af de positive ting ved Eclipse er imho
brugen af deres SWT GUI-library, som man i øvrigt også kan bruge i ens egne
applikationer.

// Stefan L. Jensen

Fra : Lars

Dato : 18-06-03 09:50

Jeg har lige downloadet den nye NetBeans 3.5 og er vildt imponeret over,
at de omsider har fået has på nogle af de seriøse performance-problemer,
som den tidligere led af. Nu kører den som smurt (og jeg har oven i
købet kun en AMD-k2 450Mhz med 256 MB ram).

Hvis I før har forsøgt jer med denne, og blevet skuffet over
performance, så er det vist til at være tid igen

*/Lars

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-06-03 12:38

"Lars" <svend@bent.dk> writes:

> [...]
> som den tidligere led af. Nu kører den som smurt (og jeg har oven i
> købet kun en AMD-k2 450Mhz med 256 MB ram).

Dette gælder desværre ikke OS X versionen. Det kører ret tungt på en
maskine med 512 Mb RAM :(
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Stefan L. Jensen

Dato : 13-06-03 03:01

> Iøvrigt: Er der mulighed for GUI design i Eclipse (har ikke haft tid
> til at undersøge det endnu)? Det var en af de ting, jeg var glad for i
> Netbeans.

Det her kommer vist på et tidspunkt, men som de selv skriver: "SWTworkbench
beta to be released during the second quarter, 2003":

http://www.swtworkbench.com/index.shtml

Det er dog en GUI-builder til SWT (Standard Widget Toolkit - Eclipses eget
GUI API, som IDE'en iøvrigt også er lavet vha.).

// Stefan L. Jensen

Fra : Simon Kamber

Dato : 27-06-03 12:49

wrote:

> [...]
>www.netbeans.org
>

>For dem der ikke ved det, er Netbeans en Java IDE på linie med Eclipse (bare

Nu har jeg prøvet at installere det, men når jeg starter det kommer
den bare med en grå skærm. Der er to menuer øverst, men selvom jeg
åbner dem er samtlige menupunkter enten grå eller blindgyder ("empty"
eller slet ingen undermenu der åbner). Er der et eller andet jeg
mangler at installere?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-06-03 14:07

Simon Kamber <simon_kamber@hot<<<REMOVE>>>mail.com> writes:

> [...]
> åbner dem er samtlige menupunkter enten grå eller blindgyder ("empty"
> eller slet ingen undermenu der åbner). Er der et eller andet jeg

Du skal lige lave et nyt projekt først.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Simon Kamber

Dato : 27-06-03 17:34

On 27 Jun 2003 15:06:56 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen
<nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

>Du skal lige lave et nyt projekt først.

Lyder rigtigt. Men jeg kan ikke finde ud af hvor og hvordan jeg laver
et nyt project :/