CMAS Snorkeldykkerbevis
Fra : Thomas

Dato : 10-06-03 00:14

Jeg har set på DSF's hjemmeside, at der er noget der hedder
snorkeldykkerinstruktører, men må normale instruktører også uddanne
snorkeldykkere eller er det 2 helt uafhængige systemer?

Sad nemlig lige og overvejede:
Man skal være snokeldykker før man bliver instruktør - men hvem uddanner så
de første snorkeldykkere/instruktører? ;)

Vh,
Thomas

Fra : Henning

Dato : 10-06-03 08:40

>Man skal være snokeldykker før man bliver instruktør - men hvem uddanner så
>de første snorkeldykkere/instruktører? ;)

Hvad kom først - hønen eller ægget? Cirka samme spørgsmål - og svar

Fra : Nubi

Dato : 10-06-03 09:56

Du har ret "alm." CMAS ins. må gerne uddanne snorkeldykker.
Mens snorkel dykker ins. kun kan uddanne snorkeldykker

En af grundene til snorkeldykker ins. uddannelsen er lavet for at give unge
en "nem" mulighed for at tage en uddannelse der kan hjælpe dem med at
uddanne snorkeldykker i klubberne.
Kursuset gennemgår både teori og praktisk undervisning. Så de er bedre
rustet til at lærer fra sig.

Hvis I kender nogle der underviser i fridykning der ikke har værert på
kursuset kan det anbefales !

Karsten Hansen

Fra : Thomas Kjeldsen

Dato : 10-06-03 17:32

Tak for svaret.

Jeg savner desværre stadig et generelt billede af hvem der må hvad.

Jeg så tilfældigvis på CMAS' hjemmeside et notat på Techincal Comitte -->
News.
"A CMAS Two Star Instructor is now qualified to direct and certify all CMAS
diver levels and all snorkel instructor levels."

Sådan som jeg læser ovenstående må en ** instruktør uddanne:
*/**/*** dykkere og
*/**/*** snorkeldykkere og
*/**/*** snorkeldykkerinstruktører?

"A CMAS One Star Instructor is now qualified to direct and certify a full
CMAS One Star Diver Course."
* dykkere
må der uddannes snokeldykkere?

Vh,
Thomas

Fra : Karsten Hansen

Dato : 11-06-03 11:04

Du har ret en CMAS** Ins. må uddanne alle typer af dykker både snorkel og
flaske

En CMAS * Ins. må uddanne CMAS * dykker samt afholde CMAS**/*** teori prøver
og uddanne alle typer af CMAS snorkeldykker.

Snorkel dykker ins. uddannelsen er opbygget med en CMAS * & ** lige som
flaskedykker delen.

MVH
Karsten Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-06-03 11:13

Karsten Hansen wrote:
> [...]
> prøver og uddanne alle typer af CMAS snorkeldykker.
>
> Snorkel dykker ins. uddannelsen er opbygget med en CMAS * & ** lige

Hej Karsten,

Vil det sige at en CMAS** må uddanne snorkel dykker instruktører?

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.ktd.dk

Fra : Karsten Hansen

Dato : 11-06-03 14:10

Ikke direkte, men de Ins. der underviser på DSF's fridykker Ins. kursuser er
næsten alle sammen CMAS ** INS. !

Og vi glæder os til at se dig Jonas !

Karsten Hansen

Fra : Thomas Kjeldsen

Dato : 12-06-03 00:04

Dvs. al uddannelse af instruktører foregår stadig kun i DSF regi.
Okay det trængte lige til en opklaring, tak for det.

Vh,
Thomas

Fra : Søren

Dato : 12-06-03 10:30

> Dvs. al uddannelse af instruktører foregår stadig kun i DSF regi.
> Okay det trængte lige til en opklaring, tak for det.

Både Nej og Ja.

Såfremt en CMAS *** instruktør slår sig ned som kommerciel udbyder af CMAS
kurser (hvilket en CMAS *** instruktør må). Så kan man også få CMAS kurser i
kommercielt regi. Problemet er blot at det vist ikke er så mange CMAS ***
instruktører der sælger CMAS kurser kommercielt. Formentligt fordi at CMAS
uddanelsen er for grundig i sin udformning, til at man kan sælge kurset
kommercielt til en rimelig pris. Derfor er CMAS systemet stadig mest udbredt
i klubregi, hvor man tager sig tiden til at uddanne grundigt og over længre
tid, med brug at frivillig og gratis arbejdskraft. Det er vist det man
stadig kalder foreningsliv.

M.v.h. Søren Neubert / Rødovre Sportsdykker Klub

Fra : Johnny Christensen

Dato : 12-06-03 14:46

Hvordan vil du så forklare situationen i f.eks Norge. Der er også CMAS på
kommerciel basis og sammenligneligt med andre pro-profit udbydere.
Der er CMAS fortolket af DSF og der er CMAS internationalt set.

Jeg kunne også få et PADI Discover Scuba diving til at vare 3 år, indeholde
500 timers pool og 2000 timers åbent vand. Det er bare et spørgsmål om
hvordan man / instruktøren / klubben / forretningen har valgt at opstille
det.

JZC
(drillepind

Søren <spam@fridyk.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5KXFa.5728$PD5.577@news.get2net.dk...

Fra : Søren

Dato : 12-06-03 22:36

Hej Drillepind

> Hvordan vil du så forklare situationen i f.eks Norge. Der er også CMAS på
> kommerciel basis og sammenligneligt med andre pro-profit udbydere.
> Der er CMAS fortolket af DSF og der er CMAS internationalt set.

Der er Instruktører og der er "Instuktører". Forskellen kender man ikke får
man har prøvet dem alle

I Danmark kan du også tage et CMAS kursus hos en kommerciel udbyder på 2-3
uger, hvis du vil og kan finde en. Der er vist kun 2-3 stykker!

Søren Neubert

Fra : SB

Dato : 12-06-03 21:14

> [...]
> stadig kalder foreningsliv.
>
> M.v.h. Søren Neubert / Rødovre Sportsdykker Klub

Helt korrekt, en CMAS *** instruktør må gerne starte en skole og uddanne de
dykker han vil. Dog er alle instruktørkurser her i landet stadig underlagt
TU (teknisk udvalg) i DSF.
For at være kursusleder på et snorkeldykker instruktørkursus kræves min. en
CMAS 2 stjernet instruktørbevis. samt at man er forbundsinstruktør.
Der ud over er det et krav at der mindst er 2 instruktører på det kursus, så
man ikke af personlige grunde kan dumpe en elev, fordi man tilfældigvis ikke
kan lide ham.
dvs. at du som 2 ** instruktør ikke lige kan lave et kursus for 2 stjernet
snorkledykker instruktører hjemme i klubben.

Søren Børresen