Sært problem med float-billede i ie 6
Fra : Peter Loumann

Dato : 09-06-03 19:15

Hej eksperter

Jeg har et sært problem med et billede i en div med

float: left

Når jeg bevæger musen op på et link t.h. for billedet, så skrumper
billedet nedefra. Det sker i ie 6, men ikke i opera 6.05 eller mozilla
1.2:

http://huse-i-naestved.dk/boder/boderne/bod1syd.html

Siden validerer, og jeg kan ikke se noget i koden, der skulle gøre
det. Hvorfor? Kan man få det væk? Det er svært at leve med.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-06-03 21:57

Peter Loumann skrev:

> Når jeg bevæger musen op på et link t.h. for billedet, så
> skrumper billedet nedefra. Det sker i ie 6, men ikke i opera
> 6.05 eller mozilla 1.2:

Meget mystisk! Jeg kan ikke give nogen forklaring, men jeg kan
måske præcisere problemstillingen lidt. Her er et par opservationer
du måske allerede har gjort:

a) Det er kun de tre pil-links der klipper billedet (links med
klassen pil)

b) Billedet klippes så det flugter med underkanten af det sidste p-
element på siden (inkl. margen)

c) Div-elementet med datoen (placeret efter oventående p) klippes
helt bort.

d) Der klippes kun hvis float-elementet er floatet (med andre ord -
hvis der ikke er plads til teksten ved siden af billedet, og den
derved ryger nedenunder, så klippes billedet ikke)

e) Beskæringen sker ved hover-eventet (mouseover) på et link af
klassen "pil" - og billedet går tilbage til normal ved hover på et
andet link.

> Siden validerer, og jeg kan ikke se noget i koden, der skulle
> gøre det. Hvorfor? Kan man få det væk? Det er svært at leve
> med.

Prøv at fjerne højde og bredde fra klassen pil.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-06-03 18:05

On Mon, 09 Jun 2003 22:56:42 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Meget mystisk!

Ja, ikke! Det ligner en bug i ie, kan i hvert fald næppe være en
feature. Havde håbet fejlen var lokal her, men er glad for jeg ikke er
alene om at undre mig.

> [...]
>element på siden (inkl. margen)
>
>c) Div-elementet med datoen (placeret efter oventående p) klippes

Det har jeg så lavet om et et p-element. Det løser ikke problemet,
flytter bare fraklippet lidt ned.

>d) Der klippes kun hvis float-elementet er floatet (med andre ord -
>hvis der ikke er plads til teksten ved siden af billedet, og den
>derved ryger nedenunder, så klippes billedet ikke)

Ja, derfor opdagede jeg det ikke på skabelonen hvor jeg koncentrerede
mig om at den skulle kunne bære noget tekst. Det kunne vel "løses" med
et p med en masse tomme linjer, men det ville ikke være særlig elegant
og stide noget mod ideen med hele koden.

>e) Beskæringen sker ved hover-eventet (mouseover) på et link af
>klassen "pil" - og billedet går tilbage til normal ved hover på et
>andet link.

>Prøv at fjerne højde og bredde fra klassen pil.

Det har jeg prøvet, ved at fjerne linjen i css'en og class'en på
elementet. Det gør ingen forskel, desværre, ud over at siden
formentlig ikke ville validere.

Derimod løser erklæringen "height: 100%" på body vist problemet.
Rørende simpelt når bare man får ideen, men ikke særlig logisk. Men år
enden er god ...

Du er den eneste, der har kunnet hjælpe her, eller rettere har
forsøgt. Er jeg ot? Hører den slags hjemme i browser-gruppen?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : pepss

Dato : 10-06-03 18:54

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev
> Du er den eneste, der har kunnet hjælpe her, eller rettere har
> forsøgt. Er jeg ot?

ville godt ha kommet med noget hjælp (vist jeg bare kunne ) og det er
jeg da også sikker på at der er ander der ville!

Fra : Marchwitz

Dato : 10-06-03 19:15

> Du er den eneste, der har kunnet hjælpe her, eller rettere har
> forsøgt. Er jeg ot? Hører den slags hjemme i browser-gruppen?
>
> hilsen pl
> http://huse-i-naestved.dk

Næ nej, - bare rolig, du er ikke alene.
Der er sikkert flere der, som jeg, har forsøgt at løse dit problem, uden
det fornødne held eller dygtighed.

Det kunne egentlig være smart med en slags besøgstæller i disse grupper,
så spørgeren kan se hvor mange der abonnere på spørgsmålet.

M.v.h.
Kim Marchwitz

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-06-03 20:29

On Tue, 10 Jun 2003 19:54:27 +0200, "pepss" <olefriis@privat.dk>
wrote:

>ville godt ha kommet med noget hjælp (vist jeg bare kunne ) og det er
>jeg da også sikker på at der er ander der ville!

On Tue, 10 Jun 2003 18:14:43 GMT, "Marchwitz"
<Marchwitz.news@kandu.dk> wrote:

>Næ nej, - bare rolig, du er ikke alene.
>Der er sikkert flere der, som jeg, har forsøgt at løse dit problem

Ups! Jeg har vist formuleret mig dårligt. For det første fik jeg et
svar der lå en respektabel indsats bag, for det andet har ingen krav
på svar her, det er ikke en support-service, og i den her gruppe er
jeg stadig på et niveau, hvor jeg har mere brug for hjælp end jeg selv
kan yde. Jeg følte mig slet ikke forbigået, men var bare i tvivl om
gruppen, fordi problemet var ie-specifikt og vel lå på grænsen mellem
et browser-problem og et html-/css-problem.

Det var altså mere et spørgsmål om grænsen mellem de to grupper. Men
tak for jeres tilbagemelding! I øvrigt ser det så ud til at jeg har
haft held til at løse det selv.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-06-03 08:14

Peter Loumann wrote:

> [...]
> på svar her, det er ikke en support-service, og i den her gruppe er
> jeg stadig på et niveau, hvor jeg har mere brug for hjælp end jeg selv

Det er ingen skam

> Jeg følte mig slet ikke forbigået, men var bare i tvivl om
> gruppen, fordi problemet var ie-specifikt og vel lå på grænsen mellem
> et browser-problem og et html-/css-problem.

Tjah - men jeg tror at vi roligt kan skælne imellem browserdebat hvor
det handler om browseren som program og debat hvor det handler om at
lave sider så de vises hensigtsmæssigt i browseren

> Det var altså mere et spørgsmål om grænsen mellem de to grupper. Men
> tak for jeres tilbagemelding! I øvrigt ser det så ud til at jeg har
> haft held til at løse det selv.

Jaaa - hvordan?

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-06-03 09:56

On Wed, 11 Jun 2003 09:14:19 +0200, Jesper Brunholm
<nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

>Tjah - men jeg tror at vi roligt kan skælne imellem browserdebat hvor
>det handler om browseren som program og debat hvor det handler om at
>lave sider så de vises hensigtsmæssigt i browseren

Det lyder rigtigt. Men når en enkelt bruser ikke vil som jeg, så vil
jeg gerne give bruseren skylden