Knækket udstødnings port på cylender april~
Fra : Jan Andersen

Dato : 08-06-03 16:20

Hejsa.

Skulle lige skifte udstødning på min scooter, da jeg så erfarede at den
forrige ejer har knækket udstødnings studsen på cylenderen. Noge der har
noge gode forslag til at reperere det ???

***Fjern spamsikring i min email ved svar***

Mvh

Jan

Fra : Hekto

Dato : 08-06-03 16:44

In article <bbvk3c$7s6$1@news.cybercity.dk>, Jan Andersen says...
> [...]
> noge gode forslag til at reperere det ???
>
> ***Fjern spamsikring i min email ved svar***

Afhængig af hvordan bruddet ser ud og hvor.
Svejsning eller udskiftning.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Jan Andersen

Dato : 08-06-03 18:14

"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en meddelelse
> In article <bbvk3c$7s6$1@news.cybercity.dk>, Jan Andersen says...

> Afhængig af hvordan bruddet ser ud og hvor.
> Svejsning eller udskiftning.

Der er ikke meget tilbage, jeg har forsøgt at få en møtrik til at ligge på
den stump af det originale der er tilbage, men det holder ikke i længden,
der er to - tre milimeter den kan hvile på. Jeg har spekuleret på at svejse
det, men støbejern er ikke lige min stærke side at svejse på

Nå men der er vel ikke ande for at spare sammen til en ny cylle

***Fjern spamsikring i min email ved svar***

/ Jan

Fra : Morten

Dato : 08-06-03 18:54

> [...]
> det, men støbejern er ikke lige min stærke side at svejse på
>
> Nå men der er vel ikke ande for at spare sammen til en ny cylle

Det lyder som om det er pindbolten, der holder udstødningen fast, der er
knækket.
Pindbolten skal ud og en ny i. Giv den noget rustløsner og lad det virke. De
om ikke den så er til at tage ud med en god kraftig tang. Hvis det ikke
lykkes, så den bores ud.
Sav den af i plan med cylinderen og lav en kørnerprik _PRÆCIS_ i midten af
pindbolten. Placer cylinderen i en standerboremaskine og bor lodret ned i
pindbolten. Start med en lille hul. Hvis du er heldig kan en (kan ikke lige
husket det præcise navn) boltuddriver få stumpen ud. Lykkes det ikke må den
bores næsten ud, men ikke mere end det er stadig er gevind i cylinderen
(vist nok max. 5,5 mm bor hvis bolten er 6 mm.). Rens gevindet med en
gevinskærer i pågældende størrelse. Derefter er det ned hos den lokale
knallertpusher og købe en ny pindbolt. Eller bedre, ned hos et marine eller
byggemarked hvor du kan få rustfri bolte og møtrikker. Sav hovedet af
bolten.
Vælger du rustfrie bolte og møtrikker er det intet problem af få
udstødningen af hvis den på et senere tidspunkt skal af igen. Har nemlig
selv haft en knækket pindbolt ved udstødningen - der kom rustfrie i og de
funklede som nye den dag jeg solgte knallerten. Husk også at komme
varmebestandigt fedt på delene inden de samles.

Mvh
Morten

Fra : Henning Lund

Dato : 08-06-03 19:57

Morten skrev:
> Start med en lille hul. Hvis du er
> heldig kan en (kan ikke lige husket det præcise navn) boltuddriver få
> stumpen ud.

Ornepik er navnet

>Lykkes det ikke må den bores næsten ud, men ikke mere end
> det er stadig er gevind i cylinderen (vist nok max. 5,5 mm bor

4,7-4,8 mm.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Morten

Dato : 08-06-03 20:55

> Ornepik er navnet

Nok næppe det "rigtige" navn, men det kaldes den vel i daglig tale ;)

> 4,7-4,8 mm.

Tak for rettelsen, så ikke lige i tabellen.

Mvh
Morten

Fra : Jan Andersen

Dato : 08-06-03 22:05

Hej Morten.

"Morten" <tilt_u_FJERNdennetext@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det lyder som om det er pindbolten, der holder udstødningen fast, der er
> knækket.

Ja det må man sige, der er ikke noget tilbage af gevindet i cylenderen. Der
er heller ikke noget tilbage man kan skære nyt gevind i, det er knækket af

/Jan