E-Mail
webnoob 5265
SMTP-server
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-06-03 16:34

Jeg kunne godt tænke mig at være fri for at skulle sende emails via den
SMTP-server der er adgang til på mit lokale netværk. Derfor vil jeg gerne
sætte en SMTP-server op på min lokale maskine, som jeg så kan sende mine
emails igennem.

Har I nogle bud på hvilken jeg skal bruge ? Den skal kunne køre på Windows
XP.

--
Jesper Stocholm - www.stocholm.dk

Giv et bud på et nyt design til Polyteknisk Forenings hjemmeside.
Se konkurrencen på www.pf.dtu.dk/webdesign

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 09-06-03 02:51

Jesper Stocholm skrev:

> [...]
> den SMTP-server der er adgang til på mit lokale netværk. Derfor vil
> jeg gerne sætte en SMTP-server op på min lokale maskine, som jeg så

Øhm, jeg kan ikke helt lure dit problem og derfor er mit forslag måske
ikke passende. Du fortæller heller ikke nok om netværket, til at det er
nemt at foreslå nogle løsninger (de kan jo nemt afhænge af om du er bag-
ved en proxy eller firewall).

Hvad med at bruge en gratis mail-tjeneste i stedet?

Eller tænker du på at opsætte en mailserver med fast IP, domæne og
dermed MX-records og det hele?

> Har I nogle bud på hvilken jeg skal bruge ?

Hvad med Hamster, Mailenable, XMailserver?

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 09-06-03 09:00

Peder Vendelbo Mikkelsen <pedervm@myrealbox.com> skrev:

>Øhm, jeg kan ikke helt lure dit
>problem og derfor er mit forslag måske
>ikke passende.

Mit problem er sådan set i bund og grund følgende:

Jeg har adgang til en SMTP-server på mit lokale LAN, hvor jeg bor
og er koblet op. Denne SMTP-server er der kun adgang til fra IP-
numrene fra dette LAN. Min primære PC er en bærbar som jeg jo
slæber med mig fra sted til sted. Når jeg fx kobler den på et
andet LAN et helt andet sted, så har jeg jo ikke adgang til SMTP-
serveren på mit "hjemme-LAN". Derfor er jeg ude efter en løsning
så jeg altid kan bruge den samme SMTP-server - uanset hvor jeg er.
Jeg kan jo hente mails via POP3 fra mailserveren mail.stocholm.dk
(alias) uanset hvor jeg er i verden - og det er samme
funktionalitet jeg ønsker mht _afsending_ .

> Du fortæller heller
>ikke nok om netværket, til at det er
>nemt at foreslå nogle løsninger (de
>kan jo nemt afhænge af om du er bag-
>ved en proxy eller firewall).

Nej ... men det skyldes at det tilsyneladende et noget mere
kompliceret end jeg oprindeligt troede.

>Hvad med at bruge en gratis
>mail-tjeneste i stedet?

Tænker du på noget http-mail ? Hvis det er tilfældet, så er det
ikke en løsning - det skal være en "rigtig" SMTP-service jeg kan
bruge til at sende emails via mit normale postprogram.

>Eller tænker du på at opsætte en
>mailserver med fast IP, domæne og
>dermed MX-records og det hele?

Altså ... jeg troede ikke, at det var så svært. Jeg havde egentlig
regnet med at det var på kompleksitetsniveau med at opsætte en FTP-
server - men det kan jeg af en tråd i dk.edb.system.ms-windows
forstå, at det slet ikke er.

>Hvad med Hamster, Mailenable,
>XMailserver?

Ok ... det vil jeg kigge nærmere på. Jeg har sat FUT i tråden i
dk.edb.system.ms-windows til denne gruppe, så jeg vil vente med
flere detaljer til tråden "når herover".

--
* Jesper Stocholm *
* http://stocholm.dk *

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 09-06-03 11:20

Jesper Stocholm wrote:
> [...]
> (alias) uanset hvor jeg er i verden - og det er samme
> funktionalitet jeg ønsker mht _afsending_ .

Nogen udbydere giver mulighed for at anvende deres SMTP-server fra en
vilkårlig forbindelse blot man kører med authentication. Det er bl.a.
tilfældet med mailhoteller hos Azero.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 09-06-03 19:10

Jesper Stocholm skrev:

> Mit problem er sådan set i bund og grund følgende:

Ok, så tror jeg at Hamster vil være det bedste bud, da den vil virke
som en SMTP-proxy og først sende når du beder den om at gøre det (med-
mindre du sætter noget automatik op, hvor den sender f.eks. hvert 15.
minut).

Jeg er enig med de andre i at Mailenable er en udmærket mailserver, jeg
overvejer selv at købe Enterprise-udgaven når den engang frigives (med
mindre jeg når at skifte til Xmailser.org inden da), blot ikke til at
løse det problem du forsøger at løse.

Kaj Svenningsen har skrevet en udmærket opsætningsguide til Hamster:

Selvom den er skrevet til en tidligere udgave, virker den stadigvæk
fint (den ovennævnte guide, skal dog ikke afholde dig fra at læse den
medfølgende dokumentation til Hamster).

Hent Hamster her:

> Tænker du på noget http-mail ? Hvis det er tilfældet, så er det ikke
> en løsning - det skal være en "rigtig" SMTP-service jeg kan bruge til
> at sende emails via mit normale postprogram.

Næ, f.eks. gmx.net eller myrealbox.com (selvom myrealbox ser ud til at
blive mere og mere belastet og derfor ofte afviser login).

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-06-03 21:08

Jesper Stocholm wrote:

> [...]
> regnet med at det var på kompleksitetsniveau med at opsætte en FTP-
> server - men det kan jeg af en tråd i dk.edb.system.ms-windows

Du behøver kun MX records og den slags hvis du vil have en
mailserver til at kunne modtage mails..

Det du har brug for er en smtp server installeret på din bærbare.
Dit mailprogram sender mails til smtp serveren og stmp serveren
bruger et DNS opslag til at sende din email videre direkte til
modtagerens server.

Jeg søgte på "local smtp server" på google og fik en del
interessante hits, fx. software som
<http://www.softstack.com/emlpriv.html> og
<http://www.getfreefile.com/localsrv.html>. Det skal lige siges at
jeg ikke har erfaringer med de to programmer.

Programmer jeg har erfaring med er
<http://www.argosoft.com/applications/mailserver/> og
<http://www.mailenable.com/>. Begge er komplette mailservere
beregnet på at hoste maildomæner. De kan sagtens bruges til dit
behov, men det er måske lidt voldsomt idet du kun har brug for
smtp delen, det må du selv afgøre.. Mailenable er gratis, jeg kan
ikke lige huske om det også gælder Argosoft..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 09-06-03 21:51

Således skrev Thomas Strandtoft <thomas.strandtoft@anderledes.dk> i
dk.edb.internet.software.mail+news Mon, 09 Jun 2003 22:08:26 +0200:

> [...]
>beregnet på at hoste maildomæner. De kan sagtens bruges til dit
>behov, men det er måske lidt voldsomt idet du kun har brug for

Jeg mener at den franske udgave af Hamster understøtter direkte smtp,
hvor mails sendes til den modtagende mailserver, istedet for at de
skal via en smart-host.

<http://sourceforge.net/projects/hamster-fr/>

Knud
--
Is there another word for synonym?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 09-06-03 22:56

Knud Winckelmann skrev:

> Jeg mener at den franske udgave af Hamster understøtter direkte smtp,
> hvor mails sendes til den modtagende mailserver, istedet for at de
> skal via en smart-host.

Det gør Playground-udgaven af Hamster også (den understøtter også news-
grupper større end 2 GB, flere samtidige brugere end 32 og mange andre
ting):

Fra : Lars Klintholm

Dato : 09-06-03 10:31

Den 09 jun 2003 skrev Jesper Stocholm i
> [...]

> (alias) uanset hvor jeg er i verden - og det er samme
> funktionalitet jeg ønsker mht _afsending_ .

Nogle mailprogrammer kan afsende helt uden SMTP server.

http://fox.foxmail.com.cn/english.htm

Mail-Express Service (email is delivered to the destination’s mailbox
directly without any SMTP server relaying)

LarsK

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 09-06-03 10:59

Lars Klintholm <nospam2003@klintholm.com> skrev:
> [...]
>
>Mail-Express Service (email is
>delivered to the destination’s mailbox
>directly without any SMTP server relaying)

Det er ikke fordi jeg ikke er interesseret i at skifte
mailprogram - hvis det andet program kan de ting jeg kan med mit
nuværende (Outlook XP). Dette er bla. indehold af kalender samt -
ikke mindst - understøttelse af flere identiteter ved afsending.
Foxmail kan kun sende med én adresse - og det kan jeg ikke rigtigt
bruge. Derudover synes jeg ikke umiddelbart det var muligt at
importere min eksisterende .pst-fil fra Outlook, som indeholder
mine hidtidigt modtagne emails.

Jeg bruger pt. spampal som localhost POP3-proxy, hvorigennem jeg
henter mine emails via POP3. Findes der ikke tilsvarende
muligheder med en SMTP-proxy jeg kan installere ? Man kunne
selvfølgelig overveje at implementere sådan en selv - sværere er
basal SMTP-kommunikation jo heller ikke - men det er nok et
projekt, der kan stige en over hovedet med tiden ...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-06-03 12:25

Jesper Stocholm <tdcnospam@stocholm.dk> writes:

> Jeg bruger pt. spampal som localhost POP3-proxy, hvorigennem jeg
> henter mine emails via POP3. Findes der ikke tilsvarende
> muligheder med en SMTP-proxy jeg kan installere ?

Problemet i denne sammenhæng er jo at en SMTP-proxy jo ikke altid skal
kommunikere med den samme server, men skal skifte alt efter hvilken
udbyder du nu tilfældigvis bruger på et givent tidspunkt.

En hvilken som helst SMTP-server burde kunne det du er ude efter, og
så skal du blot bruge localhost som SMTP-server i dit foretrukne
mailprogram.

--
Jacob - www.bunk.cc
That would be because the software doesn't work.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 09-06-03 19:30

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Problemet i denne sammenhæng er jo at en SMTP-proxy jo ikke altid skal
> kommunikere med den samme server, men skal skifte alt efter hvilken
> udbyder du nu tilfældigvis bruger på et givent tidspunkt.

Det kan man jo forholdsvis nemt løse, ved at ændre i hosts-filen af-
hængig af situationen (det er nemmest med et par script-filer, som
blot kopierer hosts-filer rundt og derefter afvikler nbtstat -R).

Hvis f.eks. man anvender Hamster, kunne man blot opsætte den til at
bruge blahblah som mailserver og så tilknytte blahblah en IP-adresse
i hosts-filen (det vil så naturligvis give problemer, hvis serveren
tilknyttet den IP-adresse ikke er levende (man kunne selvfølgelig blive
ambitiøs med sine scripts og lade opsætningen være afhængig af hvilken
mailserver der er levende hos mail-udbyderen).

Fra : Anders Lund

Dato : 09-06-03 05:42

On Sun, 8 Jun 2003 15:33:52 +0000 (UTC), Jesper Stocholm wrote:

> [...]
> emails igennem.
>
> Har I nogle bud på hvilken jeg skal bruge ? Den skal kunne køre på Windows

Mail Enable.
--
Anders Lund - spam2003@andersonline.dk
"The real question is this: If no human being can ever

Fra : jens

Dato : 08-06-03 20:44

"Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> emails igennem.
>
> Har I nogle bud på hvilken jeg skal bruge ? Den skal kunne køre på Windows

Mailenable.

http://www.mailenable.com

Mvh Jens

Fra : Torben Brøndum

Dato : 10-06-03 14:21

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev

> Mailenable.
>
> http://www.mailenable.com

Ved I om der findes en "simpel" opsætningsvejledning
til Mailenable ??

Torben Brøndum

Fra : jens

Dato : 10-06-03 15:00

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev i en meddelelse

> "jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev

> Ved I om der findes en "simpel" opsætningsvejledning
> til Mailenable ??

Der er en udmærket hjælp indbygget, på engelsk gasnke vidst.

Men det er ikke svært at få op og køre.

Mvh Jens

Fra : Anders Lund

Dato : 10-06-03 16:00

On Tue, 10 Jun 2003 15:20:43 +0200, Torben Brøndum wrote:

> Ved I om der findes en "simpel" opsætningsvejledning
> til Mailenable ?

Prøv at smutte ind på deres hjemmeside og gå ind under support. Der skulle
gerne være nogle vejledninger. De 2 første er nok dem du skal kigge på.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 10-06-03 23:59

Torben Brøndum skrev:

> Ved I om der findes en "simpel" opsætningsvejledning til Mailenable ??

Ikke mere simpel end den som findes på websiden, under support-linket i
topmenuen:

kig også på disse Knowledge Base artikler:

Især specifikt omkring mail-relæ:

Bemærk nummeret til sidst i URL, ved at udskifte det, kan du læse alle 129
Know-
ledge Base Artikler.

Fra : N/A

Dato : 09-06-03 10:59