Honda XR600R-Lysanlæg giver grå hår..
Fra : Robert Sig

Dato : 28-03-01 21:23

Hej NG

Jeg har netop hjemtaget en Honda XR600R fra tyskland. Vennerne fra T&S synes
åbenbart det er en fin maskine - eller rettere, de har vurderet den til at
være det, efter afgiften at dømme..næste problem er nu at få synet
mukkebikken, i den forbindelse skal der jo nok noget lys på. XR'n er født
med et simpelt lysanlæg, som på min maskine ikke fungerer idet AC
regulatoren er brændt af. En ny koster godt en tusse, men da jeg undrede mig
over at den var feset af, granskede jeg den elektriske installation.

Noget tyder på at der er monteret en stator fra en XL600, der er ihvertfald
også en ladespole på. Desuden fik jeg i samarbejde med en kammersjuk
fremstillet en regulator som fungerede fint under test med en variotrafo.
Efter montering på maskinen brændte den omgående af. En afterfølgende måling
viste at både ladespole og lysspole afgiver spændinger på 28-50 volt
ac!!!Kan det virkelig være rigtigt??! Jeg har en mistanke om at det måske er
fordi man har glemt at flytte svinghjulet fra XL'eren med over. Hvad kan
ellers forårsage denne overspænding???

Er der nogle der har forstand på den slags? Jeg kunne mægtigt godt tænke mig
at få fat i nogle detaljerede specifikationer om ovenstående evt. fra
Honda's originale værstedsmanual, er det mostro muligt??

Ideer, hjælp, løsningsforslag, alt..vil blive hjerteligt modtaget

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-03-01 22:14

"Robert Sig" <rsig@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg har netop hjemtaget en Honda XR600R fra tyskland.

Tillykke! Det er i mine øjne den perfekte off-roader, der findes bare ikke
noget bedre!

> Vennerne fra T&S synes
> åbenbart det er en fin maskine - eller rettere, de har vurderet den til at
> være det, efter afgiften at dømme.

Afgiften skal vistnok være omkring 60% af cyklens handelsværdi efter
afgiftsbetaling, og så kan man ønske, drømme, brokke og irritere sig alt det
man vil, men det eneste der nytter, er at sikre sig at man ikke betaler mere
end 1/3 af det man forventer cyklen er værd når man køber den.

> næste problem er nu at få synet
> mukkebikken, i den forbindelse skal der jo nok noget lys på. XR'n er født
> med et simpelt lysanlæg, som på min maskine ikke fungerer idet AC
> regulatoren er brændt af.

XR'en findes i to udgaver, en USA model og en europa model.
Usa modellen har en lille fræk baglygte midt på bagskærmen som næsten lyser
lige så meget som en nefa-lygte, og foran en lille plastic-parabol med
35/35w pære som er et ganske udmærket positionslys, men uanvedeligt om
natten. Dens generator har omkring halvt så mange spoler som europamodellen
og er på ca. 70w.
Europamodellen har en baglygte på et stor baglygteholder med nr.plade holder
og refleks under pladen, og en stor firkantet forlygte i XL stil med
glasparabol og på de ældre H4 pære, på de nyere en 35/35w pære. De ældre har
3 ledninger ud af motoren, og en generator der er lige så stor som XLens
(jeg tror det er over 200w) mens de nyere og USA modellen har to ledninger
fra motoren og 70w generator.

Du SKAL formodentlig have batteri på cyklen? Så gør det ikke noget det er en
lille generator, bare du møder op til syn med fuldt opladet batteri... (det
skal du naturligvis ikke fortælle bilinspektøren).
Den sindssyge spænding skyldes den måde generatoren er lavet på, men et
antal mindre spoler. Jeg tror ikke et XL svinghjul vil passe på
krumtapakslen, men jeg har et du kan låne, hvis du vil prøve - men det vil
med sikkerhed ikke løse problemet.

> En ny koster godt en tusse, men da jeg undrede mig
> over at den var feset af, granskede jeg den elektriske installation.

En ny ville være mit forslag. Jeg har desværre ikke flere (har solgt 2 og
brændt 2 af).

> [...]
> at få fat i nogle detaljerede specifikationer om ovenstående evt. fra
> Honda's originale værstedsmanual, er det mostro muligt??

Næh, men jeg har en original instruktionsbog over en usa model og en
europamodel og en XL med ledningsdiagrammer, kan det hjælpe? Usa bogen er
fra en XR500, men de er stort set ens.

Efter at have bygget XL og XR sammen på kryds og tværs med skiftende
resultat har jeg oparbejdet en vis viden... Mest om hvordan man ikke skal
gøre.

Iøvrigt er en af vennerne ved at indregistrere en XR250 europamodel
(tysker), den står synsklar i min garage.

Rittig

Fra : Robert Sig

Dato : 28-03-01 23:20

Hej Rittig

Tak for svarene, det vil alså sige at de spændinger jeg måler er som
forventet? det betyder så at regulatoren skal brænde omkring 35 volt med
tilhørende effekt af til stel !! (så forstår jeg bedre den futter af).
Min XR er fra 1990 og der er fire ledninger fra generatoren, det passer vel
med at det er en europa model.

Mht. instruktionsbog har jeg en Haynes, men den er lidt mangelfuld..Hvis du
mener dine bøger er bedre vil jeg gerne se på dem.

Du kender vel ikke en der ligger inde med en regulator, eller ved hvor kan
man købe en til en overkommelig pris? Tror du en ny regulator får spændingen
ned i et fornuftigt leje? Har du ellers nogle stumper liggende? jeg kunne
godt tænke mig et ekstra sæt hjul, måske hjulene fra en CR250-500 passer
over på.

mvh
Robert.

Fra : Armand

Dato : 31-03-01 20:09

> [...]
> forventet? det betyder så at regulatoren skal brænde omkring 35 volt
> med tilhørende effekt af til stel !! (så forstår jeg bedre den futter

Hov hov! Det er ren forholdsregning detteher:
Generator-effekten opgives i watt og selvom 35 volt lyder voldsomt, så
er vil amperene være modsvarende lavere, således at regnestykket går op.
Endvidere fungerer mange ladereguleringer ved simpel afbrænding af
overskydende effekt. Og eftersom tændingen højest tager lidt mere end 5A
vil de resterende 20A fra en 350 watt's (= 14V / 25A!) generator skulle
dén vej

Forøvrigt mener jeg at kunne huske at en kammerat registrerede et peak
på 80V på sin GS 550 da den gik ned med med brændt laderelæ .-/

--
Armand.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 31-03-01 22:53

Armand skrev i meddelelsen <9a5aae$jqc$8@news.cybercity.dk>...

> [...]
>Generator-effekten opgives i watt og selvom 35 volt lyder voldsomt, så
>er vil amperene være modsvarende lavere, således at regnestykket går op.

Ikke helt, strømmen vil indenfor et relativt stort spændingsområde være
næsten konstant, altså hvis der er et forbrug. F.eks er det ikke nødvendigt
at skifte generator på de gamle englændere for at ændre fra 6 til 12 volt
anlæg. Det kræver blot udskiftning af zenerdiode =(regulator) samt pærer,
tændspoler mv. Og så har man næsten dobbelt så mange watt tilrådighed. Så
det er helt normalt med meget høje spændinger fra en ubelastet generator.

> [...]
>

>Forøvrigt mener jeg at kunne huske at en kammerat registrerede et peak
>på 80V på sin GS 550 da den gik ned med med brændt laderelæ .-/

Meget sansynligt.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 01-04-01 00:09

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en

> [...]
pærer,
> tændspoler mv. Og så har man næsten dobbelt så mange watt tilrådighed.

Du der. Ja dig - Orla! Du har det da også med at skyde mig i sænk

Men denneher kan jeg ikke følge!
Jeg ville til enhver tid have svoren at hvis man pumpede dobbelt
spænding ud ville man have færre Ampere til rådighed, hvorved
regnestykkets slutfacit: Watt'ene ville ende som det samme!
Denne lærdom fra den stråtækte, har jeg svært ved at fravige udi dine
udtalelser!!

--
Armand.

Fra : Robert Sig

Dato : 01-04-01 14:10

Ham Ohm har ikke levet forgæves.. Spændingen over generatoren falder vel
også en del når den bliver belastet..Jeg tror at Orla mener at man kan hive
x antal amperer ud af lysanlægget, også ved en konstant spænding. Når man så
rammer det punkt hvor generatoren ikke kan levere mere effekt eks. ved 25 A,
vil spændingen begynde at falde hvis man trækker mere strøm, derved opnås
samme max effekt, nu blot med lavere spænding og større strøm

Jeg har nu fået fat en en to-faset regulator/ensretter (oprindelse
ukendt)som jeg har koblet på XR'ens ladespole. Jeg måler nu 11.5-15.5 VDC,
belastet med for og baglys men uden batteri. Der er tilsyneladende ikke
noget der virker overbelastet. Mit spørgsmål er nu: Vil et batteri holde
spændingen konstant på 12-13v og er 15-16v for meget for batteriet??. Nu
mangler jeg bare et sæt styrkontakter og et batteri så er jeg klar til at
rulle til syn. Er der nogen af jer der kan skaffe sådan noget til en
overkommelig pris.

mvh
Robert.

Fra : Mads Lund

Dato : 01-04-01 14:30

Mit spørgsmål er nu: Vil et batteri holde
> spændingen konstant på 12-13v og er 15-16v for meget for batteriet??

Tjo lige i overkanten. 14,7 er maks.

For at brænde den overskydende effekt af, kan du bruge en Diode ala Suzuki
GS laderegulatoren. Det er meget simpelt. En stor diode med en køleplade på.
Den sikre at når spændingen overstiger et vist niveau (14,7 V) leder den
strømmen direkte i stel, og effekten afsættes som varme i dioden. Ikke noget
elegant system, men det virker da (suzuki har af gud ved hvilken årsag,
brugt det i en række år).

> Er der nogen af jer der kan skaffe sådan noget til en
> overkommelig pris.

Måske 'en der skulle have været til stumpemarked i Herning igår ?

Mads Lund, der fik brugt alt for få penge på stumpmarkedet igår ;-( øv
Ninja9RT, der fik et nyt kåbeglas men ellers ikke noget.

Fra : Robert Sig

Dato : 01-04-01 16:55

Ja, jeg troede jo der også¨var stumpemarked idag Søndag...men, nej det var
der ikke. øv. Er de nogen der ved hvornår det er næste gang??

mvh
Robert.

Fra : Mads Lund

Dato : 01-04-01 17:40

Herning er det først til efteråret (Oktober så vidt jeg husker)

Men det er noget med at der foregår nogle andre rundt omkring.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 02-04-01 01:26

Mads Lund <Mads.L@Martin.dkxxx> skrev i en
> [...]
Suzuki
> GS laderegulatoren......................................

Jamen den erhvervede ensretter/regulator burde da klare dette selv!
Hvis en sådan ikke cut'er strømmen af tilstrækkeligt lavt, kan man så
ikke trimme den?? evt. igennem en permanent modstand et sted??

Hmnnn. Jeg tror lige at jeg futter strengen til mit el-orakel Gruby,
selvom kronprinsen Orla også har udtalt sig

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 02-04-01 07:48

> Jamen den erhvervede ensretter/regulator burde da klare dette selv!
> Hvis en sådan ikke cut'er strømmen af tilstrækkeligt lavt, kan man så
> ikke trimme den?? evt. igennem en permanent modstand et sted??

Shit jeg have ikke lige set at der stod regulator midt i det hele, jeg var
lige fokuseret på suzukiløsningen, hvor ensretteren sidder for sig selv.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Orla Pedersen

Dato : 01-04-01 20:56

Armand skrev i meddelelsen <9a5rml$1naj$2@news.cybercity.dk>...

>Du der. Ja dig - Orla! Du har det da også med at skyde mig i sænk

Nej da, det er slet ikke meningen, jeg prøver bare at hjælpe lidt med det
eltekniske.

> [...]
>spænding ud ville man have færre Ampere til rådighed, hvorved
>regnestykkets slutfacit: Watt'ene ville ende som det samme!

Viklingstrådens tværsnit afgør, hvor stor en strøm generatoren kan tåle at
aflevere. Magnetismen i rotoren afgør stortset, hvor stor strøm man kan opnå
fra generatoren. Den opnåelige spænding afhænger af viklingsantal og
hastigheden på magnetfeltet. Og nu den virklig slemme: Det elektriske tab
(altså den elektriske effekt der afsættes i generatoren) afgøres alene af
den resistive modstand i viklingerne. Mål modstanden i viklingerne, når
denne står stille, brug ohms lov, og find ud af at "tabet" er meget
begrænset.

I praxis kommer hovedparten af varmeudviklingen i en generator fra tab i
statorjernet.

>Denne lærdom fra den stråtækte, har jeg svært ved at fravige udi dine
>udtalelser!!

Jamen det skal Du jo heller ikke ! Den helt rigtige forklaring kan Du få
fra en elektriker, jeg er kun selvlært knokkel og mirakkelsmed

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 02-04-01 02:49

> ..........................jeg er kun selvlært knokkel og mirakkelsmed

Aaah - En kollega!
(Omend at jeg har papir på'ed)

--
Armand.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 03-04-01 00:07

Armand skrev i meddelelsen <9a8mf7$2l2g$13@news.cybercity.dk>...

>Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en

>Aaah - En kollega!
>(Omend at jeg har papir på'ed)

Tja, når ens fag ligefrem forsvinder, så må man jo prøve noget andet

Orla, som kan skifte og justere skrivekoblingen i en kuglehoved
skrivemaskine (og har papir på det)

Fra : Armand

Dato : 04-04-01 03:17

> Tja, når ens fag ligefrem forsvinder, så må man jo prøve noget andet

> Orla, som kan skifte og justere skrivekoblingen i en kuglehoved
> skrivemaskine (og har papir på det)

Ak ja
Prøv at fortælle dagens unge hvor sikre udsigter netop denne kunst
faktisk havde engang

--
Armand.

Fra : Robert Sig

Dato : 02-04-01 17:02

Nå, nu har jeg erhvervet mig en 13v/12.5w zenerdiode, så skulle det vel
forhåbentlig ende med at spændingen falder på plads.Så er spørgsmålet bare
om ladespolen alene kan trække hele pivtøjet, lang+kort lys samt
baglys+bremselys..jeg bruger jo ikke lysspolen...

mvh
Robert.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-03-01 22:46

Robert Sig wrote:
-klip-
> med et simpelt lysanlæg, som på min maskine ikke fungerer idet AC
> regulatoren er brændt af. En ny koster godt en tusse,
Jeg har _lige_ her i dag læst en posting hvori der var en url med en guide
til hvordan man selv kunne bikse en sammen for småpenge.
Enten var det her i ng'en eller også var det i dk.teknik.elektronik
Jeg vender grygteligt tilbage når jeg har fundet indlægget!
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 30-03-01 22:17

Jes Vestervang <jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> skrev i en

> [...]
> Enten var det her i ng'en eller også var det i dk.teknik.elektronik
> Jeg vender grygteligt tilbage når jeg har fundet indlægget!

Er det mon ikke Orla's beskrivelse af hvorledes man opbygger sin egen ud
fra ophugs-dele?
Søg iblandt navnene og find Orla's indlæg, og dér hans mulige
web-adresse!

--
Armand.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 31-03-01 23:04

Armand skrev i meddelelsen <9a30df$6pm$2@news.cybercity.dk>...

>Er det mon ikke Orla's beskrivelse af hvorledes man opbygger sin egen ud
>fra ophugs-dele?
>Søg iblandt navnene og find Orla's indlæg, og dér hans mulige
>web-adresse!

Uha, det er slet ikke på web'et, den slags får jeg vist aldrig tid til at
sætte mig ind i, men hvis nogen vil "huse" beskrivelsen, så sig endelig til.

mvh
Orla