Kvalitet af bukkekød.
Fra : Peter Fleinert

Dato : 08-06-03 15:18

Nu da bukkesæsonen er kommet godt i gang, er der et spørgsmål jeg må stille.
En kollega og jeg undrer os over at der er noget bukkekød der "smuldrer" når
man skærer i det tilberedte kød. Vi har nogle teorier, men ved ikke om de
passer. Kan det være stress, eller hvis dyret er blevet anskudt, så det
forbløder eller noget helt tredie.
Håber nogen kan hjælpe, venlig hilsen Peter.

Fra : mcloud

Dato : 08-06-03 15:58

"Peter Fleinert" skrev d. 08-06-03 15:18 dette indlæg :
> [...]
det
> forbløder eller noget helt tredie.
> Håber nogen kan hjælpe, venlig hilsen Peter.

Hej Peter

Det er fordi i steger ved for høje temperaturer.
Vildtkød er meget blodholdigt og vil blive tørt og smulre ved
udskæring,hvis det steges ved høje temp.
Brug langtidsstegning og bevar saft og kraft i kødet.
Vil i stege ved højere temp så spæk eller barder kødet.

mvh mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Fleinert

Dato : 08-06-03 23:55

> Hej Peter
>
> Det er fordi i steger ved for høje temperaturer.
> Vildtkød er meget blodholdigt og vil blive tørt og smulre ved
Dertil giver jeg dig desværre ikke ret da vi har har snakket med andre om
det samme problem. Det er ikke fordi kødet er tørt, men ellers et godt bud.
Vi har stegt flere fileter på samme tid og temperatur og kvaliteten er
forskellig, kødet er saftigt nok, men smuldrer (får en grim skæreflade)
stadig. Dog skal det siges at der ikke er noget galt med smagen.
Peter

Fra : gch123

Dato : 09-06-03 11:00

"Peter Fleinert" skrev d. 08-06-03 23:55 dette indlæg :

> [...]
skæreflade)
> stadig. Dog skal det siges at der ikke er noget galt med smagen.

Har det været fra forskellige dyr, da mit bud så kunne være at det har
noget med alderen på dyret at gøre.
Jeg ved ikke om det er dette, kun et bud da jeg også først tænke på at
det var stegt ved for høj varme.
Mvh
GCH

http://www.kandu.dk/