Overdækket terrasse -> lukket terrasse
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-06-03 08:07

Hej alle,

Jeg har et hus med en overdækket terrasse.

Nu har jeg fået et godt tilbud på et komplet vindues-parti med
dobbeltdør som vil passe perfekt til min terrasse

Terrassen er med alm trapez-plade tag, og er i forvejen lukket i den ene
side af en muret væg.

Skal jeg ansøge mon ansøge kommunen om, at lukke de andre to sider ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Tømreren

Dato : 08-06-03 08:55

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> side af en muret væg.
>
> Skal jeg ansøge mon ansøge kommunen om, at lukke de andre to sider ?

Det er forskelligt fra kommune til kommune hvad de anser for at være en
"havestue"
Jeg ville hvis jeg var dig,prøve at ringe til dem og høre dem ad.

Mvh
Tømreren

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-06-03 15:40

Tømreren [Bilhifi@ofir.dk] skrev:
> [...]
> en "havestue"
> Jeg ville hvis jeg var dig,prøve at ringe til dem og høre dem ad.

Ok? Jeg troede at det var op til "bygningsreglementet for småhuse"
(eller hvad det nu hedder helt præcist)...

Fra : Tømreren

Dato : 08-06-03 18:03

> Ok? Jeg troede at det var op til "bygningsreglementet for småhuse"
> (eller hvad det nu hedder helt præcist)...

Der er desværre en del ting der skal tages hensyn til (max 12 M. ved
skel,bebygget areal på grund..osv.)
Ifølge bygningsregelementet for småhuse,må man bygge ca. 50. m2 (mener jeg
det er) til uden at ansøge,men det er klart at det ikke går hvis man bor
side om side med naboen.
Jeg tror ikke der er nogen problemer i at lukke en terrasse af,men der er
nogen kommuner der er lidt "snæversynet" bla. Hvidovre hvor jeg har været
med til at pille en havestue ned igen,efter den havde stået der i 3 år....
det er jo lidt trist.

Mvh
Tømreren

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-06-03 19:41

> [...]
> (mener jeg det er) til uden at ansøge,men det er klart at det ikke
> går hvis man bor side om side med naboen.

Der "bygges" ikke så meget som 1 cm ud hvad der allerede har været
overdækket terrasse i over 30 år

Fra : Tømreren

Dato : 08-06-03 19:47

> Der "bygges" ikke så meget som 1 cm ud hvad der allerede har været
> overdækket terrasse i over 30 år

Sådan ser nogen kommuner desværre ikke på det,hvis terrassen er åben,så er
det en overdækning og hvis den er lukket,så er det en tilbygning,,, du kan
jo også bare tage chancen og hvis der bliver noget kan du jo bare tage
elementerne ud i et par uger..

Mvh
Tømreren

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-06-03 12:05

"Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Sådan ser nogen kommuner desværre ikke på det,hvis terrassen er åben,så er
> det en overdækning og hvis den er lukket,så er det en tilbygning,,,

Nej, det har de ikke hjemmel til.....

Det medregnes kun til det bebygget areal hvis det er opvarmet og anvendes
til beboelsesrum.

Man må udføre overdækninger svarende indtil 5 % af grundens areal unden at
det medregnes til det bebygget areal. Bestemmelsen omfatter både åbne og
lukkede overdækninger.

Mvh - Martin

www.martinchristiansen.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 11-06-03 15:38

Martin Christiansen [mc@city.invalid] skrev:

> [...]
>
> Man må udføre overdækninger svarende indtil 5 % af grundens areal
> unden at det medregnes til det bebygget areal. Bestemmelsen omfatter

D.v.s. at overgang fra åben overdækning (udført i 1968) til lukket
overdækning (udført 2003) ikke skulle medføre nogen ændring der kræver
ansøgning/tilladelse ?

Fra : Martin Christiansen

Dato : 17-06-03 14:25

> D.v.s. at overgang fra åben overdækning (udført i 1968) til lukket
> overdækning (udført 2003) ikke skulle medføre nogen ændring der kræver
> ansøgning/tilladelse ?

Det medfører ikke nogle ændringer i forhold til lovgivningen, hvis en
tidligere godkendt åben overdækning lukkes med f.eks. glas. Der gælder samme
regler for en åben og en lukket overdækning.
Dog skal evt. rednings/flugtveje fra huset selvfølgeligt sikres.

Men om arbejdet skal anmeldes er et fortolkningsspørgsmål. Byggetilladelse
er der ihvertfald ikke krav om. Prøv at læse BR-S 98 her:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL

Specielt kapitel 1 og 11 samt bilag A.2.2.3 stk. 3a (se noten).

Jeg ville dog gøre det.

Mvh - Martin

www.martinchristiansen.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-06-03 19:49

Tømreren [Bilhifi@ofir.dk] skrev:

> jeg har været med til at pille en havestue ned igen,efter den havde
> stået der i 3 år.... det er jo lidt trist.

Ja klart - hvis den er opført uden forudgående anmeldelse/tilladelse så
er det da klart
- hvis den vel at mærke f.eks. har været opført forkert og/eller været
medvirkende til overskridelse af grundens bebygningsgrad (for blot at
nævne 2).

Fra : Tømreren

Dato : 08-06-03 19:56

> [...]
> - hvis den vel at mærke f.eks. har været opført forkert og/eller været
> medvirkende til overskridelse af grundens bebygningsgrad (for blot at

Det var netop en terrasse med overdækning der blev lukket af og nogen naboer
der fik ondt i r¤ven

Mvh
Tømreren