Andet multimedie
bentjuul 3670
Gradient i iregulær figur?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-06-03 18:16

Hvordan lægger jeg gradient i en figur som ikke er en rektangel eller
en cirkel, således at det følger formen på objektet?
Gerne opskrift til Photoshop 7 på dansk.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Villy Erichsen

Dato : 07-06-03 21:32

In article <sb74evkjp8o822m5u0n15cfr4a59nd2rpa@4ax.com>, Kurt Hansen
<kurtFJERNDETTE@towle.dk> wrote:

> Hvordan lægger jeg gradient i en figur som ikke er en rektangel eller
> en cirkel, således at det følger formen på objektet?
> Gerne opskrift til Photoshop 7 på dansk.
Hvorfor vil du have det på dansk når du skriver "gradient" - på dansk
hedder det sgu da forløb.
Gør emnet aktiv.
Du kan også selv tegne dit emne - f. eks. med lassoværktæjet.
Vælg forgrundsfarve - og baggrundsfarve.
Forløbsværktøj - træk dit forløb - i menu linien er der forskellige
muligheder for forløbet du kan vælge - også med flere farver.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : Madsen

Dato : 07-06-03 21:34

Kurt Hansen skrev:

> Hvordan lægger jeg gradient i en figur som ikke er en rektangel eller
> en cirkel, således at det følger formen på objektet?

Hvordan følger formen? Har du et eksempel?

Madsen.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-06-03 22:18

Sat, 07 Jun 2003 22:33:45 +0200, skrev Madsen:

>Hvordan følger formen? Har du et eksempel?

Bid spids på den her:

http://www.towle.dk/klat.gif

Her er der en radialt forløb fra centrum ud ud af i en cirkel, men jeg
vil have forløbet til at følge figurens form som denne, der er lavet i
Corel Draw:

http://www.towle.dk/klat2.gif

Fra : Madsen

Dato : 07-06-03 22:55

Kurt Hansen skrev:

> Her er der en radialt forløb fra centrum ud ud af i en cirkel, men
> jeg vil have forløbet til at følge figurens form som denne, der er
> lavet i Corel Draw:
>
> http://www.towle.dk/klat2.gif

Det ville du kunne lave i Photoshop ved at lave en markering og optegne
langs markeringen (Rediger > Optegn langs markering), hvorefter du
krymper markeringen et vist antal pixels via menuen Vælg > Modificer >
Sammentræk, optegne langs markering igen, Vælg > Modificer > Sammentræk
osv. Det er sådan noget der ville være oplagt at lave med en handling
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/forloeb.png> - men det
ville være 10 gange nemmere at lave det i CorelDraw eller Illustrator
som har den samme funktion (Offset path). Husk på at du ikke direkte
kan sammenligne CorelDraw og Photoshop og tro at du kan lave de samme
ting i de to programmer for deres formål er vidt forskellige.

Madsen.

Fra : Gert Chrillesen

Dato : 08-06-03 19:01

> [...]
> kan sammenligne CorelDraw og Photoshop og tro at du kan lave de samme
> ting i de to programmer for deres formål er vidt forskellige.

Ville det ikke være nemmere bare at bruge Blend funktionen?

Mvh.
Chrille

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-06-03 20:05

Sun, 8 Jun 2003 20:01:20 +0200, skrev Gert Chrillesen:

>"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

>Ville det ikke være nemmere bare at bruge Blend funktionen?

Ogææææh, hvordan er det nu lige.......?

Fra : Madsen

Dato : 08-06-03 22:51

Gert Chrillesen skrev:

> Ville det ikke være nemmere bare at bruge Blend funktionen?

Jeg synes ikke lige jeg kan komme på en blend-funktion i Photoshop som
kan lave noget i retning af dette: <http://www.towle.dk/klat2.gif>, men
igen så er der så mange måder at gøre tingene på i det program, så det
kan da garanteres laves meget lettere end det jeg kom frem til i første
omgang.

Madsen.

Fra : Gert Chrillesen

Dato : 09-06-03 15:27

> [...]
> igen så er der så mange måder at gøre tingene på i det program, så det
> kan da garanteres laves meget lettere end det jeg kom frem til i første

Næh.. men jeg glemte at skrive det skulle være i Illustrator. Og så åbne den
i Photoshop og lave en gif.
http://www.gert.chrillesen.dk/klat/

Mvh.
Chrille

Fra : Madsen

Dato : 09-06-03 22:29

Gert Chrillesen skrev:

> Næh.. men jeg glemte at skrive det skulle være i Illustrator. Og
> så åbne den i Photoshop og lave en gif.
> http://www.gert.chrillesen.dk/klat/

Nå på den måde. :)

Så kunne Kurt vel egentlig lige så godt lave det i CorelDraw og
copy/paste det ind i Photoshop. Som jeg forstod det oprindelige
spørgsmål så ønsker Kurt at lave sit gradient direkte i Photoshop.

Madsen.