Rejseforsikring
Fra : Aragorn

Dato : 07-06-03 15:49

Jeg er kommet i den uheldige situation at jeg har købt en rejse til Denver
med rutefly her til sommer, da jeg skal til min storebrors bryllup
overthere!
Problemet er nu bare at jeg har forsøgt at købe en rejseforsikring hos Gouda
og Europæiske, men de vil ikke dække mig da jeg har en kronisk hjertefejl.
Det værste ved det hele er at jeg kan op fulde de krav de stillede mig til
en evt. rejseforsikring.
Nemlig at jeg inden for de sidste 2 måneder inden rejsen ikke må:

-have været indlagt på hospitalet i forbindelse med min sygdom.
-have ændringer i min medicinering
-have fået vurdering/behandling hos læge uden for almindelig kontrol.

Det var det jeg fik at vide da jeg kontaktede begge forsikringsselskaber
inden jeg købte rejsen. Men da jeg her i sidste uge skulle købe forsikringen
var beskeden at de skulle have en lægekonsulent til at kigge på min journal.
Og begge firmaers konsulenter har altså afvist mig.

Er der nogen der kender til samme problem og har en løsning på det?

Jeg skal flyve den 28. juni

Mvh
Sune Nissen

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 14-06-03 10:45

> [...]
> Og begge firmaers konsulenter har altså afvist mig.
>
> Er der nogen der kender til samme problem og har en løsning på det?

Det er noget svineri!! Jeg har selv en kronisk lidelse, men jeg må indrømme,
at jeg normalt ikke spørger dem. Så længe man opfylder deres kriterier er
det fuldstændigt urimeligt, at de kan afvise. Jeg tror desværre ikke du
kommer igennem med andre selskaber. Europæiske er de mest large hvad det
angår. Jeg håber, at du går videre med sagen til din patientforening eller
evt. forbrugerklagenævnet. Det kan ikke være rigtigt, at man opfylder de
formelle krav og alligevel bliver afvist!

Jeg tror desværre, at det bedste er, ikke at spørge. Når man opfylder
kravene i deres betingelser vil de ALDRIG komme igennem med at nægte at
betale en hospitalsbehandling i udlandet. Det værset er næsten, at man
aldrig bliver gjort opmærksom på, at de evt. ikke dækker. F.eks. star tours
rejseforsikring. Du bliver ikke spurgt om du har kroniske lidelser, men hvis
man nærlæser deres betingelser (som man ikke får udleveret inden man tegner
forsikringen) så dækker de ingen kroniske lidelser overhovedet! Bondefangeri
af værste klasse..

Det er et problem som jeg mener de forskellige patientforeninger bør tage
op. Ellers bør man kontakte Ekstra Bladet. Det kan ikke være rigtigt, at man
som patient med en kronisk sygdom er udelukket fra at rejse udenlands. Deres
betingelser udelukker jo allerede dem der er "syge". At man har en kronisk
sygdom er ikke det samme som at være "syg" eller i riskogruppen for at blive
det. I dit tilfælde har de nok vurderet, at behandlingen i USA vil blive
ekstremt dyr. Men som sagt - det er en sag der burde tages op.

Kennet.

PS: Europæiske godkendte mig selv om jeg har Morbus Crohn og var skrevet op
til en operation 14 dage efter hjemkost. Det drejede sig om 4 uger til USA.
Alle andre afviste mig, de fleste uden overhovedet at tage kontakt til en
læge.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-06-03 18:57

Pernille og Kennet Föh wrote:

> [...]
> sagen til din patientforening eller evt. forbrugerklagenævnet. Det
> kan ikke være rigtigt, at man opfylder de formelle krav og alligevel

Nu er forsikringer ikke sociale institutioner, så det er vel et spørgsmål
om risiko og præmier.

> [...]
> udleveret inden man tegner forsikringen) så dækker de ingen kroniske
> lidelser overhovedet! Bondefangeri af værste klasse..

Jeg er ret overbevist om at man bliver nødt til at æde de betingelser, der
stilles fra forsikringsselskabet. Og undlader man at give dem de
oplysninger, som de spørger efter er jeg temmelig overbevist om at de vil
kunne gøre regres senere - og jeg kan få kuldegysninger ved tanken om
hvilken formidabel gæld, man kunne opbygge ved et større sygehusophold i
udlandet - evt. kombineret med specialtransport hjem.

> [...]
> tage op. Ellers bør man kontakte Ekstra Bladet. Det kan ikke være
> rigtigt, at man som patient med en kronisk sygdom er udelukket fra at

Det svarer vel lidt til at sige at det ikke er rimeligt at afvise en kunde,
der vil have en brandforsikring blot fordi hans hus står i flammer.
Husk på, at forsikring er en alm. forretning - ikke en social indsats. Man
kunne så diskutere om ikke det offentlige burde spytte i kassen i disse
tilfælde - hvilket på sin vis vel kunne siges at være rimeligt.

vh
Jan