Clock Speed
Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 07-06-03 14:54

Hej Rødder

Kan man sige noget udfra et korts clock speed? Hvis ja, hvad?

--
Med Venlig Hilsen

Morten Holberg Nielsen
-In an interstellar buuuuuurst im baaack to save the uuuuuniiveeerseeeeee!

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 07-06-03 14:59

Morten Holberg Nielsen wrote:
> Hej Rødder
>
> Kan man sige noget udfra et korts clock speed? Hvis ja, hvad?

Hvilken frekvens kortets processor arbejder med, men det svarer altså
til at sammenligner biler med udgangspunkt i hvor mange omdrejninger
deres motorer kan arbejde med. Med andre ord det siger kun noget hvis
alt andet er det samme, så kig i stedet på benchmarks det er det de er
der for.

Mvh

Bruno

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 07-06-03 16:17

"iddqdATworldonline.dk" <iddqd@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> deres motorer kan arbejde med. Med andre ord det siger kun noget hvis
> alt andet er det samme, så kig i stedet på benchmarks det er det de er

Men et kort med..

Core 325MHz samt Memory 310 MHz

og et andet med..

Core 324MHz, Memory 290 MHz

vil da opføre sin næsten identisk i test/benchmarks og lign?

Fra : Devast8or

Dato : 07-06-03 19:09

> [...]
>
> og et andet med..
>
> Core 324MHz, Memory 290 MHz
>
> vil da opføre sin næsten identisk i test/benchmarks og lign?

Det kommer an på hvilke kort det er. Hvis det ene f.eks. er et GeForce2 GTS
og det andet et Radeon 9700 pro vil du få en kæmpe forskel selvom clock
speed er de samme.

(jeg aner iøvrigt om de to kort har clock speed der ligener de nævnte, det
er kun eksempler).

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 07-06-03 20:06

Devast8or wrote:
> Det kommer an på hvilke kort det er. Hvis det ene f.eks. er et GeForce2 GTS
> og det andet et Radeon 9700 pro vil du få en kæmpe forskel selvom clock
> speed er de samme.

Præcis hvad jeg mener, selv for memory er der meget store forskelle, tag
fx. 128 DDR og 256 Bit DDR2 hvor sidstnævnte giver 4x båndbrede per Mhz.
Og så er der evt. optimeringer af brugen af båndbreden osv. osv.

Mvh

Bruno

Fra : Peter Pan

Dato : 07-06-03 20:57

> Præcis hvad jeg mener, selv for memory er der meget store forskelle, tag
> fx. 128 DDR og 256 Bit DDR2 hvor sidstnævnte giver 4x båndbrede per Mhz.

Ehh, nej. Kun 2x. DDR2 er stadig kun Double Data Rate "2nd edition" Ikke
noget "Quad Data Rate" som du gerne vil gøre det til. DDR2 har en lidt
højere latency end DDR, men til gengæld giver det mulighed for meget højere
MHz. F.eks har GeForce FX 5800U kortet 128 bits 500 MHz DDR2 ram. Her ser
regnestykket for båndbredden således ud: 128/8*500*2=16000 MB/s.

Mvh
Anders

Fra : MHN

Dato : 07-06-03 21:23

"Devast8or" <No@no.blowme> skrev i en meddelelse

> Det kommer an på hvilke kort det er. Hvis det ene f.eks. er et GeForce2
GTS
> og det andet et Radeon 9700 pro vil du få en kæmpe forskel selvom clock
> speed er de samme.

Hvis nu det er to ATI kort?

Mvh

Morten

Fra : Devast8or

Dato : 08-06-03 19:30

MHN wrote:
> "Devast8or" <No@no.blowme> skrev i en meddelelse

> Hvis nu det er to ATI kort?
>
> Mvh
>
> Morten

Det kommer stadig an på chippen på kortet. Et Radeon 9100 og et 9800 vil
stadig yde forskelligt med de samme clockfrekvenser (det bør de ihvertfald
gøre).

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 08-06-03 19:55

> Det kommer stadig an på chippen på kortet. Et Radeon 9100 og et 9800 vil
> stadig yde forskelligt med de samme clockfrekvenser (det bør de ihvertfald
> gøre).

Han vil vide, om hans Radeon 9800 TX-kort clocket op til Radeon 9800
PRO-kort-hastighed yder det samme som samme kort, bare i Pro-modellen.

Og ja, det gør det.

// Troels

Fra : Peter Pan

Dato : 08-06-03 22:06

"Troels [around 9000]" <puttitat@adslhome.dk> wrote in message

> Han vil vide, om hans Radeon 9800 TX-kort clocket op til Radeon 9800
> PRO-kort-hastighed yder det samme som samme kort, bare i Pro-modellen.
>
> Og ja, det gør det.

Det kræver at man kender 100% til arkitekturen bag kortene for at kunne
udtale sig om dette. F.eks er det ikke kun core clock hastigheden der
adskiller Radeon 9500 og 9500pro kortene. Der er lige dobbelt så mange
pipelines i pro kortet.

Og mig bekendt er der ikke ret mange der kender arkitekturen bag 9800 TX
kortet 100% i detaljer.

Mvh
Anders

Fra : No1

Dato : 07-06-03 21:39

> Men et kort med..
>
> Core 325MHz samt Memory 310 MHz
>
> og et andet med..
>
> Core 324MHz, Memory 290 MHz
>
> vil da opføre sin næsten identisk i test/benchmarks og lign?

Er det dit 9800tx? Man kan desværre ikke sige noget så præcist om det. Der
er også andre faktorer, hvor mange pipelines er der? 128bit eller 256bit?

Hvis nu du kunne få information ala: det er præcist som et Radeon 9700
non-pro, bare med følgende frekvenser, så ville man måske kunne sige noget
om det. Man kunne fx clocke et Radeon 9700 og benchmarke med andre kort.

Fra : MHN

Dato : 07-06-03 23:05

"No1" <cccccccccc@nonexisting.doooooomain.com> skrev i en meddelelse

> Er det dit 9800tx? Man kan desværre ikke sige noget så præcist om det. Der
> er også andre faktorer, hvor mange pipelines er der? 128bit eller 256bit?

325MHz samt Memory 310 MHz er et 9800 Pro kort clocket ned til 9700 pro
niveau. Se evt:

http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r350/index.php

Hvis man ikke gider læse reviewet, kan jeg oplyse at man har to 9800 pro
kort samt et 9700 pro kort.
Det ene 9800 pro kort testes som det er, mens det andet nedclockes til 9700
pro niveau for at se om de design-ændringer der er lavet på 9800 kortet er
bedre ifht 9700 prokortet. (giver det nogen mening?)

Konklusionen er at 9800 pro kortet er omkring 10-20 % hurtigere end 9700 pro
kortet. Det nedclockede kort er generelt også en tand hurtigere end 9700 pro
kortet, men det er kun et par pct.

Core 324MHz, Memory 290 MHz er det 9800 TX som jeg hele tiden har snakket
om. Disse tal har jeg fået oplyst af Dell, så de skulle være pålidelige.

Designet af dette TX kort og det almindelige 9800 pro kort skulle vel være
ens?

_HVIS_ jeg kunne sammenligne de næsten ens core/memory resultater ville jeg
kunne overføre mit TX kort til testen linket til ovenfor. Dermed ville jeg
have et klart indtryk af hvorledes kortet yder.Nemlig ligesom et 9700 pro.

Mvh

Morten Holberg Nielsen