Svar fra Dell og Ati ang "Radeon 9800 TX"
Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 07-06-03 10:37

Hej Rødder.

Denne post er en fortsættelse af tråden :

3edf4359$0$83063$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

Der handlede om det lidt mystiske Ati Radeon 9800 TX.

Jeg har nu fået svar fra både Dell og Ati. Desværre kan jeg meddele at jeg
ikke er blevet meget klogere. Først svaret fra Dell:

Mail til Dell

> Hi dell.
>
> Im considering strongly to buy a system of yours. What's holding me back
> is a question of graphiccards.
>
> The dimension 8300 offers an Ati Radeon 9800 TX card. I seem to be able
> to find nothing about this card on the internet. No reviews, no details,
> absolutely nothing.
>
> Could you give me some specs?
>
> Its in the same price range as Ati's 9500pro/9600pro, but how does it
> perform in games according to the 9500pro/9600pro?

> [...]

Svar:

>Du kan finde mere information på vores hjemmeside under www.dell.dk
>->support->kundesupport->dell-dokumentation.
>9800 er efterfølgeren til 9700, hvor 9600 er efterfølgeren til
>9500. 9800/9700 er storebror til 9600/9500
>
>Med venlig hilsen
>Thomas Rasmussen
>
>Dell support

Herefter ringede jeg derind og snakkede med supporten, men den flinke og
hjælpsomme person kunne ikke hjælpe mig med at finde noget på kortet. Så
besluttede jeg at skrive til Ati:

Mail nr. 1 til Ati

>How does your Radeon 9800 TX version Perform? This is the version that Dell
is >selling with their dimension 8300:

Svar fra Ati.

>The radeon 9800 TX is an OEM product and was made specifically for Dell
therefore >we do not have any information however the RADEON 9800 TX runs
slower clock >speed compare to ATI RADEON 9800 PRO but it should perform
better than the >Radeon 9700 or the Radeon 9500.

>Regards,
>
>Mansour Haftshayejani
>Customer Service Canada
>ATI Technologies, Inc.
>http://www.ati.com

Mail nr. 2 til Ati

>When you say it performs better than the 9500 and 9700, is that the pro
>version for both cards you are referring to

Svar fra Ati.

>It should perform better than the non pro and pro version, please contact
Dell to get >more information on Radeon 9800 TX.

>Regards,
>
>Mansour Haftshayejani
>Customer Service Canada
>ATI Technologies, Inc.
>http://www.ati.com

I første mail fra Dell bliver jeg ikke ret klogere. Der fortælles at 9800 er
en efterfølger til 9700 og storebror til 9500/9600. Dette er nytteløs info,
da et højere kortnumer og storebror status ikke nødvendigvis betyder et
bedre kort ydelsesmæssigt. Se bare på 9600pro og 9500pro.

Hos Ati får jeg at vide at kortet er specielt fremstillet til Dell og at det
kører under lavere clock frekvenser end 9800pro. Dette kan jeg ikke bruge
til så meget. Ville gerne have haft nogle tal på bordet. I mailen skriver
Mansour også at kortet >skulle< værre bedre end 9500/9700. Herefter får jeg
af vide at det også >nok< gælder pro-versionerne.

Men ingen klar besked eller info.

Derfor aner jeg stadig ikke hvordan dette kort ligger ydelsesmæssigt ifht
andre kort.

På Dells side er der opgivet følgende om kortet:

http://docs.euro.dell.com/docs/video/s58041/en/specs.htm

Men kan det overhovedet bruges til noget?

Ydermere står der om kortet:

128 MB DDR ATI Radeon 9800 with DVI and TV-Out
Controller Speed 325 MHz
AGP Bus Speed 8x
Data Width 256 Bit
RAMDAC 350 MHz
Maximum Resolution 1600x1200
DVI Support Yes
TV Out Yes
Dual-display Capable Yes

Ovenstående info siger heller ikke noget klippefast om ydelsen?

--
Med Venlig Hilsen

Morten Holberg Nielsen
-In an interstellar buuuuuurst im baaack to save the uuuuuniiveeerseeeeee!

Fra : Peter Anskjær

Dato : 07-06-03 11:00

"Morten Holberg Nielsen" <holberg19@SLET DETTEofir.dk> wrote in message

> [...]
jeg
> af vide at det også >nok< gælder pro-versionerne.

Jeg kender ikke kortet 9800TX og kan derfor heller ikke sige noget klart.
Men jeg læser mailen fra Ati til at 9800 TX er bedre end 9700 og 9500Pro.
Altså at det ikke er bedre end 9700Pro.

Mvh
Peter

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 07-06-03 13:35

"Peter Anskjær" <anskjaer@_fjern_omk.dk> wrote in message
> [...]
> Men jeg læser mailen fra Ati til at 9800 TX er bedre end 9700 og 9500Pro.

Hej Peter!

Ok. Jeg syntes det er svært at få noget konkret ud af det de skriver fra
Ati. Han skriver jo at det ">should< perform better". Men der skal mere til
før jeg tør købe kortet.

Det er bare et irritationsmoment uden lige, da jeg ikke kan købe computeren
før jeg er sikker på om jeg skal købe 9800 TX kortet, eller fravælge det
helt, for at købe et andet ved siden af.

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 07-06-03 15:06

Morten Holberg Nielsen wrote:
> Det er bare et irritationsmoment uden lige, da jeg ikke kan købe computeren
> før jeg er sikker på om jeg skal købe 9800 TX kortet, eller fravælge det
> helt, for at købe et andet ved siden af.

Jeg ville købe en computer et andet sted, gider simpelthen ikke handle
med firmaer som ikke klart kan fortælle hvad det er de sælger.

Og hvis man ser på hvordan Dell markedesføre deres ting så har jeg ikke
den store tillid til at man ikke bliver snydt, har simpelt set for mange
af deres reklamer for billige P4 maskiner som så viser sig at havde SDRAM.

Mvh

Bruno

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 07-06-03 15:59

"iddqdATworldonline.dk" <iddqd@worldonline.dk> wrote in message

> Jeg ville købe en computer et andet sted, gider simpelthen ikke handle
> med firmaer som ikke klart kan fortælle hvad det er de sælger.

Håber ikke du har et ATI kort i din maskine, hvis du er 100 % konsekvent i
din(e) holdning(er).

> [...]
> af deres reklamer for billige P4 maskiner som så viser sig at havde SDRAM.

Lad os nu tage en ting ad gangen.

Når man sidder i support i en større computervirksomhed, er det praktisk
talt umuligt at vide alt om alle produkter ned i mindste detalje. Den info
jeg efterlyser er ikke nem at opdrive, specielt ikke for en almindelig
supportarbejder. De er primært gearet til at løse almindelige problemer for
den helt almindelige gennemsnitsforbruger.

Når det så er sagt, syntes jeg da også det er beklageligt at man ikke kan få
klar besked. Jeg er imidlertid ikke så stolt at jeg derfor nægter kategorisk
at have noget med virksomheden at gøre. De leverer gode produkter, bytter
gerne og har et generelt højt serviceniveau. Det er min generelle
opfattelse. Derfor er det min helt klare intention at handle med dem.

Når supporten svigter, er det derfor rart at der er steder som her, og ikke
mindst utallige af andre storyboards hvor der er brugere der har den info
jeg oplyser.

Fra : Tommy Nielsen

Dato : 08-06-03 14:15

Hej NG

Jeg har ifm. mit arbejde prøvet både 9700tx og 9800tx, og kan sige på en
XP2100 med 768 MB ram kan jeg få 5500 i 3DMark2003, desuden kan kortet(9800)
clockes til 425 MHz uden problemer. Alt i alt en kanon kort til prisen.

Mvh Tommy

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 08-06-03 14:46

Morten Holberg Nielsen wrote:
> Håber ikke du har et ATI kort i din maskine, hvis du er 100 % konsekvent i
> din(e) holdning(er).

?????? Ikke forstået.

Jeg kan ikke se hvor ATI har gjort noget forkert, det er da almindelig
kutyme at OEM produkter håndteres af dem som sælger det og ikke producenten.

> [...]
> supportarbejder. De er primært gearet til at løse almindelige problemer for
> den helt almindelige gennemsnitsforbruger.

Jeg sammenligner bare med hvad jeg oplever hos IBM og HP/Compaq, det du
efterspørger bør da fremgå på hjemmesiden og ikke være noget der er
nødvendigt at spørge en supporter om.

> Når det så er sagt, syntes jeg da også det er beklageligt at man ikke kan få
> klar besked. Jeg er imidlertid ikke så stolt at jeg derfor nægter kategorisk
> at have noget med virksomheden at gøre.

Det har da ikke noget at gøre med at være stolt, jeg gider bare ikke
belønne vikrsomheder der ikke har tingene i orden.

> De leverer gode produkter, bytter
> gerne og har et generelt højt serviceniveau. Det er min generelle
> opfattelse. Derfor er det min helt klare intention at handle med dem.

Jamen du er velkommen. Som jeg ser det er deres bærbare ok, omend lidt
klossede, mens de stationære jeg har set var belemret med nogle billige
løsninger. Fx. stinker det at sælge en maskine med 4x128 MB ram uden at
gøre opmærksom på det, så er der jo ikke flere ledige slots.

> Når supporten svigter, er det derfor rart at der er steder som her, og ikke
> mindst utallige af andre storyboards hvor der er brugere der har den info
> jeg oplyser.

Øh, storyboards? Formoder du mener bulletin boards, for så er vi da helt
enige.

Mvh

Bruno

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 08-06-03 20:44

> ?????? Ikke forstået.

Ati vidste heller ikke noget om kortet. Ergo har de -efter din opfattelse
(ret mig endelig hvis jeg tager fejl) ikke styr på tingene, og derfor
handler du ikke med dem.

> Jeg kan ikke se hvor ATI har gjort noget forkert, det er da almindelig
> kutyme at OEM produkter håndteres af dem som sælger det og ikke
producenten.

De burde da stadig ligge inde med bare en lille håndfuld viden? Det havde
jeg i hvert fald forventet. I mine øjne har de da heller ikke gjort noget
forkert. Har jeg skrevet det? Henvis gerne.

> Det har da ikke noget at gøre med at være stolt, jeg gider bare ikke
> belønne vikrsomheder der ikke har tingene i orden.

At vide præcist hvordan et givent grafikkort yder i forhold til andre på
markedet (som Dell i øvrigt ikke engang forhandler) har da ikke noget at
gøre med om virksomheden har orden i sine ting eller ej. Hvis du vitterligt
mener det ovenstående, kan du jo ikke købe noget som helst nogen som helst
steder.

Se på forskellige sager omkring Telia og Debitel. Det er sager hvor
virksomhederne ikke har orden i sagerne.

Jeg så gerne jeg kunne have fået den info jeg søgte, men det kunne desværre
ikke lige lade sig gøre den dag.

> [...]
> løsninger. Fx. stinker det at sælge en maskine med 4x128 MB ram uden at
> gøre opmærksom på det, så er der jo ikke flere ledige slots.

Jamen tak. Du er i hvert fald den sidste der kan ombestemme mig

> Øh, storyboards? Formoder du mener bulletin boards, for så er vi da helt
> enige.

Ja, ja... Kald det hvad du vil. Du forstod det jo alligevel.

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 10-06-03 23:08

Morten Holberg Nielsen wrote:
> Ati vidste heller ikke noget om kortet. Ergo har de -efter din opfattelse
> (ret mig endelig hvis jeg tager fejl) ikke styr på tingene, og derfor
> handler du ikke med dem.

Nu har de jo ikke lavet kortet, men kun processoren. Det svarer jo lidt
til at du forventer Intel kan fortælle dig hvilken Ram der sidder i en
PC samlet af fx. Toshiba bare fordi CPU'en og chipsættet kommer fra
Intel. Jeg tror du skal være glad de ikke afviste deit spørgsmål blankt
og henviste til at det var en OEM ting.

> De burde da stadig ligge inde med bare en lille håndfuld viden? Det havde
> jeg i hvert fald forventet. I mine øjne har de da heller ikke gjort noget
> forkert. Har jeg skrevet det? Henvis gerne.

Ja, undskyld det var ikke fordi jeg ville skubbe dig noget i skoene.
Synes bare du virkede noget skuffet over det svar de gav dig, citerer
lige "...Han skriver jo at det ">should< perform better". Men der
skal...", men nu jeg læser det igen så kan jeg da godt se det måske ikke
var ment så slemt.

> Se på forskellige sager omkring Telia og Debitel. Det er sager hvor
> virksomhederne ikke har orden i sagerne.

Der er masser af dårlige firmaer, men der er altså også undtagelser.

> Ja, ja... Kald det hvad du vil. Du forstod det jo alligevel.

Slap nu af, jeg skrev jo netop at jeg var enig. Jeg må vel havde lov til
at havde en anden holdning til Dell end du har, regnede ikke med at du
spurgte i en nyhedsgruppe udelukkende for at blive bekræftet.

Mvh

Bruno

Fra : Jens Mikkelsen

Dato : 10-06-03 18:52

Jeg har købt maskiner hos Dell to gange er kun blevet positivt overrasket.
Bl.a. blev der en af gangene leveret 1x512 Ram istedet for 2x256 som bestilt
(da 1x512 var dyrere) og her sidste gang blev der gratis leveret et ekstra
DVD-drev. Det uspecificerede hardware i form af Harddisk, strømforsyning
m.v. har været forholdsvis støjsvagt og af høj kvalitet.

Ramtypen bliver der forøvrigt redegjort for i specifikationslisten ved
bestillingen. Min nuværende Dell-computer blev leveret med RDRAM PC1066 ram
og svarende således til specifikationen.

Kigger du diverse steder i newsgroupene er der overvejende udbredt
begejstring for Dell. F.eks. overstiger kvaliteten af Dells strømforsyninger
deres egne specifikationer hvilket medfører at de mange der har haft
problemer med power til deres grafikkort ikke er Dell-ejere. Ses i newsgroup
for monitorer var der sidst jeg undersøgte det ikke en eneste der har haft
pixel-fejl på deres TFT-skærme modsat store problemer hos andre
leverandører.

For to måneder siden var jeg af den overbevisning at mit ellers glimrende
grafikkort 9700TX var defekt da problemer med S-VHS til fjernsynet. Dell
leverede pr. kurér et nyt i løbet af 19 timer (det viste sig efterfølgende
at være mit fjernsyn der var gået i stykker)!

Det er typisk at folk kritiserer et firma som de ikke selv har handlet
med!!!

Jeg vil helt sikkert hvis jeg var dig bestille med et 9800TX da kortet
virker forbavsende billigt.

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 10-06-03 19:38

"Jens Mikkelsen" <jenmi@tdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg har købt maskiner hos Dell to gange er kun blevet positivt overrasket.

SNIIP!

Du bekræfter mine indtryk. Gennem min fars virksomhed har jeg stiftet
indgående bekendsskab med Dell, og jeg mener helt klart, lige som du, at de
leverer et overbevisende indtryk.

> [...]
> leverede pr. kurér et nyt i løbet af 19 timer (det viste sig efterfølgende
> at være mit fjernsyn der var gået i stykker)!

Fin service.

> Det er typisk at folk kritiserer et firma som de ikke selv har handlet
> med!!!

Ikke hvis du spørger Bruno.

> Jeg vil helt sikkert hvis jeg var dig bestille med et 9800TX da kortet
> virker forbavsende billigt.

Det har jeg gjort for et par dage siden. Jeg har undersøgt sagen omkring
kortet, og til prisen, der i øvrigt ligger lige under 1000 kr, tror jeg det
er " a bargain". Flere brugere skriver at det kan OC'es til lige over 9800
PRO (standard niveau). Standard ydelsen skulle ligge omkring et 9700 pro
kort. Dette bekræfter samtlige benchmarks jeg har set.

Tilbage er der kun at sige at jeg glæder mig usandsynligt meget!

--
Med Venlig Hilsen

Morten Holberg Nielsen
we're rotten fruit
we're damaged goods
what the hell
we got nothing to lose

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 10-06-03 23:19

Jens Mikkelsen wrote:
> Det er typisk at folk kritiserer et firma som de ikke selv har handlet
> med!!!

Det var dog en tåbelig udtalelse. Bare fordi jeg ikke deler din
opfattelse, så kunne det da ikke falde mig ind at antyde du bare har
opfundet dine erfaringer for at være kontrær.

Til din information så har ikke købt nogen Dell maskiner til mig selv,
men på job så er jeg tæt på at havde anskaffet og
konfigureret/supporteret 100 PC'er. Jeg sidder i et software firma som
af testhensyn ikke har ret mange ens maskiner, derfor har jeg stiftet
bekendskab med maskiner, stationære og bærbare, fra Compaq, IBM, Dell,
Fujisu/Siemens, HP, Acer... samt en hel flok mere eller mindre lødige
kloner.

EOD

Bruno