Topbeskæring af Thujaer - part2 ?
Fra : Brian Oestergaard

Dato : 07-06-03 08:29

Hej

Jeg har tidligere spurgt om hvornår man kunne topbeskære sine Thujaer, men
det er nu ved at være lidt tid siden at jeg beskar de første. Jeg er nu i
tvivl om det stadig er en god ide at gøre dette, eller om jeg bør vente ?

Den Thuja som jeg gerne vil skære ned er temmelig høj ca. 6m og jeg regner
med at skære omkring 2.5m af den. I denne højde består den af 6 stammer på
ca. 10cm. tykkelse.
Spørgsmålet er så.: Vil den dø hvis man gør det på dette tispunkt af året
hvor de har et ret stort vandbehov, eller er det fuldstændigt ligegyldigt ?

Jeg takker på forhånd for eventuelle svar.

Brian Østergård

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-06-03 14:21

On Sat, 7 Jun 2003 09:29:00 +0200, "Brian Oestergaard"
<mantabrianREMOVE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>hvor de har et ret stort vandbehov, eller er det fuldstændigt ligegyldigt ?

Om det er det bedste tidspunkt skal jeg lade være usagt. Men den vil
ikke dø af det. Hvis du fjerner en trediedel af toppen, så er der mindre
top til at aftage det vand som roden kan sende op. Men roden beskærer du
jo ikke, så den dør i hvert fald ikke af vandmangel.

Den skal nok klare det.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Brian Oestergaard

Dato : 07-06-03 20:24

> [...]
> top til at aftage det vand som roden kan sende op. Men roden beskærer du
> jo ikke, så den dør i hvert fald ikke af vandmangel.

Hej

Tak for svar endnu en gang.

Det der bekymrede mig var om træet bare pumpede vandet ud i toppen og på den
måde ville komme til at mangle vand. Men da dette ikke er tilfældet vil jeg
nok bruge en af mine resterende pinseferiedage på projektet

Brian Østergård